Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienet lapset ja perinteinen työnjako mökillä - painajainen!

Vierailija
21.06.2017 |

Meillä pieniä taaperoita ja vauvoja, ja mökkeilyä tiedossa. Ärsyttää kun mökille saavutaan, mies kuvittelee että nyt hän alkaa hoitaa miesten hommia, saunan lämmittämistä, kalastusta, metsällä käymistä, paikkojen remppaamista ym. Paikalla myös isovanhempia ja muita, kaikki omissa puuhissaan.

Käytännössä minä jään yksin hoitamaan kaikki lapsiin liittyvät asiat, mikä ei ole helppoa kun kaksi karkailevaa taaperoa ja vauva. Äkkisyvä mökkiranta ja maantie vieressä. Sitten muut tiuskivat minulle kun en "saa mitään aikaiseksi"! Ja he tekevät kunnon hommia.

Jos ehdotan miehelle että hän menisi kerrankin lasten kanssa keskenään mökille, vastauksena on raivokohtaus. Niinpä!

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi tilanteessasi mökille, vaan viettäisin oikein kivan loman lasten kanssa kotona, hotellissa, puuhamaassa vaikkapa kummin kanssa jne. Itse en ylipäätään käy kylässä lasten kanssa sellaisten sukulaisten luona, jotka olettavat että asiat tehdään prikulleen heidän toivomalla tavalla ja mies on auttamassa isäntiä koko päivän.

Minä teen oman pikkulapsiarjen mahdollisimman kivaksi sekä minulle että lapsille. Onneksi mies on samaa mieltä asioista, että näin kannattaa tehdä. Lasten hyvinvointia on vanhempien hyvinvointi. Ei se että äiti lähtee sukulaisiin huolehtimaan yksin lapsista (kun mies huitelee ties missä) ja passaamaan isovanhempia milloin missäkin asiassa.

Älkää olko naiset noin tossuja vanhempienne, appivanhempienne ja miestenne edessä. Opettakaa lapsillekin, että omasta elämästä voi tehdä ihan kivaa, ja loman voi viettää juuri niin kuin haluaa. Auttaa pitää muita silloin tällöin, mutta orjaksi ei tartte kenenkään ruveta. Mitään kohteliaisuusvierailuja ei tarvi kesälläkään toisten luo/mökeille tehdä jos ei halua.

Just näin. Mä en ap:na yksinkertaisesti uskaltaisi lähteä tuonne mökille, sillä jos mä joutuisin vahtimaan vaarallisissa oloissa kahta taaperoa ja hoitamaan samalla vauvaa non-stoppina parikin päivää, samalla kun appivanhemmat (tms.) nalkuttaisivat minulle, niin en voisi luottaa enää keskittymiskykyyni niin paljon, että voisin taata lasten turvallisuuden. Yksinkertaisesti käytännön seikat sanelisivat, että en VOISI lähteä tuonne. Ihan samoin kuin en voisi lähteä kolmen alle 3-vuotiaan kanssa yksin purjehtimaan. Enkä todellakaan tuntisi siitä mitään syyllisyyttä ja hämmästelisin jos mies suuttuisi tai yllättyisi tästä.

Vierailija
142/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miesten mökkityöt", saunan lämmitystä, kalastelua, metsällä käymistä, remppahommaa? Arvaanko oikein, että siinä samalla otetaan muutamat oluet ja ennemminkin vietetään aikaa kuin tehdään oikeasti töitä. Ja samalla naiset hoitavat lapset ja huushollin, tekevät ruuat valmiiksi pöytään (paitsi silloin, kun luomakunnan kruunu ryhtyy grillaamaan, olutta nauttien tietysti). Alkeellisissa oloissa, kantovedellä, ehkä ilman sähköä. Tosi reilua.

Näin oli meilläkin joskus 70-80 -luvulla.

Nykyisin on onneksi ihan toinen meininki. Miehet tekee ruokaa ja naiset tekee remppaa. Tarkoitan, että molemmat voi tehdä kaikenlaista ja lastenhoitoon osallistuu ihan kaikki mökillä olevat.

Juhannuksena meille on varmaan 20 vuotta sitten muodostunut perinne, että juhannuspäivänä miehet tekevät ruoan alusta loppuun. Tää tuli kai siitä, että juhannusaattona oli monenmoista sorttia ja perinteisesti sitten naiset höösäsivät keittiössä ison osan sitä aattoa. Juhannuspäivänä on perinteisesti grillattu ja se alkoi just tosta että urheat miehet olutpulloineen saapuvat grillaamaan naisten valmistelemat lihat ja näin "auttamaan".

Varmaan jo 15 vuotta ovat hoitaneet koko helahoidon, vaikkei enää syödä niin monimutkaisesti kuin ennen vanhaan.

En suostuis ap:n osassa mökkeilemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä yhtenä päivänä nyt lomalla menin mukaan tekemään mökillä ns. "miesten hommia". Jäätävää vitkastelua ja laiskottelua. Oikeasti hommiin meni vaan about yhteensä 1h kun taasen mummin ja kälyni hommissa ei paljoa huilailtu ja ei se työ loppunut. Eipä noita ahdistanut istua valmiiseen pöytään ja muuten kaljoitella isänsä kanssa. Mä en voinut toista päivää antaa vanhan naisen huhkia kaksin kälyn kanssa. Miehiä ei asia häirinnyt.

Minun lähipiiristä ei kyllä noin törppöjä miehiä löydy. No näköjään heillekin on ottajansa, jotka vielä kiltisti alistuvat rooliinsa.

Mun mies ei käyttäydy noin ollessamme perheen kesken kotona. Mökillä muuttuu käytös. Lasten takia menen mukaan jotta mummon ei tarvitse heitäkin kaitsea.

Vierailija
144/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä yhtenä päivänä nyt lomalla menin mukaan tekemään mökillä ns. "miesten hommia". Jäätävää vitkastelua ja laiskottelua. Oikeasti hommiin meni vaan about yhteensä 1h kun taasen mummin ja kälyni hommissa ei paljoa huilailtu ja ei se työ loppunut. Eipä noita ahdistanut istua valmiiseen pöytään ja muuten kaljoitella isänsä kanssa. Mä en voinut toista päivää antaa vanhan naisen huhkia kaksin kälyn kanssa. Miehiä ei asia häirinnyt.

Meillä on appivanhempien mökillä täysin sama meno. Anoppi hoitaa talouden ja lapset tyttärensä ja toisen miniän kanssa, miehet "kalastavat" ja "tekevät remonttia ja pihahommia". Siis toisin sanoen notkuvat tölkit kädessä ja puuhasteleat näön vuoksi jotain pientä. Tosin ns. naisten töissäkin on ihan tekemällä tehtyä kiirettä, helpommallakin pääsisi.

Vierailija
145/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne karkaa teiltä ihan syystä katsokaa peiliin siellä se syyllinen on. Keneltäkään normaalilta lapsilleen huomiota antavilta ei lapset karkaile heti kun silmä välttää.Ne lapset jopa kuuntelevat ja oppivat sellaisilta vanhemmilta, jotka sitä huomiota lapsille antavat. Aikuisten oikeasti. Trolleille ei mene vain jakeluun että heidän kuluttamansa aika kieltää totuus ja hengata vauvapalstalla, vie pois sitä tärkeää aikaa jolla voisi kasvattaa normaalin karkailemattoman lapsen.

Kyllä normaalit taaperot juoksevat. Lapsesi taitavat olla jollain tavalla kehitysviiveisiä tai tabletin ääressä jos istuvat vain paikallaan.

Vai kuuluvatko näihin jotka on piiskattu kiltiksi?

Tottakai lapset juoksevat en sitä kielläkkään, mutta se että ne karkaavat heti kun silmä välttää kertoo huonosta kasvattamisesta. Karkaamiselle on aina syy ja tässä tapauksessa se on kasvattajassa, koska normaali lapsi ei karkaa jos kokee olevansa rakastettu ja rakastavien ihmisten kanssa. Sellaiset lapset oppivat kuuntelemaan ja kunnioittamaan ihan normaalia. Loppuosaan viestistäsi en vastaa, koska ne ovat vain sinun ennakkoluuloja eivätkä ole aiheena tässä, voit perustaa niistä oman ketjun, tässä puhutaan selvästi lapsista jotka karkaavat heti kun silmä välttää.

Etkö ymmärrä, ettei siinä ole kyse siitä, että se lapsi jotenkin karkaisi?

Vaan siitä, että kun silmä välttää, lapsi lähtee vaikka siilin perään tai kävelee katsomaan mihin se äiti oikeen meni (ap:n jutussa, jossa isovanhempien piti vahtia). Ei se lapsi mihinkään karkaa, vaan lähtee mielenkiintoisen jutun perään. Vaikka olis kuinka hyvin kasvatettu, pienelle tulee joku mielenkiintoinen juttu ja lähtee seuraamaan sitä ja katoaa hyvin nopeasti näköpiiristä, jolloin etsintä saattaa suuntautua ihan väärään paikkaan. Vaikea uskoa sulla olevan lapsia jos et edes teorian tasolla tällaista ymmärrä.

Vahdin kerran siskoni lapsia mökillä, rattaissa istuva vauva ja 2-vuotias taapero. Vauvalta tippui tutti hiekkaan ja etsin puhtaan tutin rattaiden alakorista, tämä askare vei huomioni korkeintaan minuutiksi. Sillä aikaa 2-vuotias oli kadonnut. Voi luoja sitä tunnetta. vehreässä ympäristössä saattoi vaan arpoa että mihin suuntaan on lähtenyt, pahin skenaario tietenkin ranta, joka sekin mutkittelee niin, ettei yhdestä pisteestä näe koko rantaviivaa. Lapsi oli vaan kävellyt liiterille katsomaan mitä vaari siellä puuhaa. Tottakai tässä tapauksessa myös löytyi nopeasti, koska oli vaari kuuli kun lasta melkein paniikissa huutelin.

Opetti kyllä, kuinka nopeasti se lapsi "katoaa", vaikkei mihinkään suin päin säntäilisikään.

Sori mutta sinä et ymmärrä ap tarkoitti nimenomaa karkailua ei liiteriin, vaarin luo menoa joka on ihan normaalia ja josta onnistunut kasvattaja ei edes huolestuisi, vaan tielle juoksemista ja järveen hukuttautumista. Ymmärrätkö että se joka kasvattaa lapsen rakkaudella saa lapsen josta tarvitsee olla vähemmän huolissaan. Tottakai voi olla huonokin kasvattaja en minä sen puoleen, mutta pienellä vaivalla saa paljon paremmin käyttäytyvän ja oppivan lapsen rakkaudella kuin panikoimalla ja kiukuttelemalla.

Voi että sinulla tulee vielä olemaan rankkaa joskus, luetunymmärtämisessäsi on pahasti vikaa. Tai no koko ymmärryksessäsi on vikaa. Rakkaus lasta kohtaan ei estä lasta menemästä tutkimaan mielenkiintoista asiaa. Noh elämä opettaa, ei sinunkaan käytöstäsi pelkkä rakkaus ohjaa.

Älä huoli sinullahan ei ole rankaa ;D. Ilmeisesti tämä on paras keinosi yrittää jotain kontaktia toiseen ihmiseen. Ei ihme että lapsesi karkaavat noilla näytöillä. 

:DDD Kerroppa mulle jos lapsestasi tulee esim koulukiusaaja tai teinisi vetää kännit onko syy rakkauden puutteessa?

Onko kokemusta? Onko lapsesi koulukiusaaja ja jos on miten annat sen tapahtua. Meillä ensimmäinen sääntö kaikkeen on ettei ketään kiusata. Totuuden sanominen ei ole kiusaamista vaikka se sinua selvästi kiusaakin. Se että esittää provokaatioita muista taas on halpaa toimintaa mutta senhän sinä jo tiesitkin sekin korreloi hyvin keskustelussa miten kasvatat lapsesi.

Jos tyylisi on kotona lasten kuullen sama kuin tällä palstalla, niin lapsillasii on suuri riski tulla joko kiusaajiksi tai kiusatuksi, mikäli onnistut lyttäämään heidän oman tahtonsa täysin. Lapset kun omaksuvat

Vanhempiensa käyttäytimismallit ja puheen parren. Sinun keskustelutapasi ja empatiakykysi ovat kaukana ihanteesta.

Ja miten niin trolli. Ap:n ongelmahan onmitä suurinta todellisuutta mökeillä ja muissa yhteistilaisuuksissa. Jopa suvuissa, joissa ei juurikaan kuluteta alkoholia. Ja etenkin niillä mökeillä, joissa pienten lasten äitejä lukuunottamatta aikuiset ovat humalassa. Ja näitä porukoita on paljon. Mutta ei tietenkään sinun perheessä ja suvussa.

Vierailija
146/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi. Meillä kolme lasta. Esikoinen on ylitemperamenttinen ja raivarit voi tulla mistä vaan. Meillä molemmat hoitaa lapsia mutta jopa synttäreille tai lasten mielestä kivaan paikkaan lähteminen ovat jääneet, koska se on raskasta. Nyhjätään kotona, koska täällä pystymme helpoiten huolehtimaan esikoisesta. Kaksi nuorempaa menee "vasemmalla kädellä hoitaen".

Vierailija
147/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et mene mökille ja piste.

Mies halusi meillä että ostetaan mökki, minä laitoin ehdoksi että ei tietä vieressä eikä rantaa, että elämä ei ole yhtä lasten perässä juoksemista. Ymmärrän hyvin mitä elämäsi on siellä mökillä.

Me ostettiin mummonmökki pellon päästä, rannalle 1 km.

Kuinka paljon teillä on lapsia? Pikkulapsiaika kestää muutaman vuoden ja sen jälkeen helpottaa. Jos oikein hyvin / huonosti käy, niin teini-iässä ette saa niitä kersoja mökille yhtään millään. 

Vierailija
148/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin minun vanhempieni mökille, kun tarvitsivat apua muutamassa työssä.

Meillä on 3 v ja 1 v kaksoset ja menoa riittää.

Kaksosetkin menevät hoitoon syksyllä, kun osaavat olla nopeita ja kettereitä.

Oltiin helluntaina ja yritin moneen kertaan sanoa en tule lasten kanssa. Kyllä me katsotaan jne. Kyllä joo.

Isäni sanoi pojille ei saa kiivetä ja totesi minulle ei ne tottele. Tyttö on ollut tosi mustis siitä asti kun pojat syntyivät ja kun näki ettei isovanhemmat pärjää, hän laittoi oman esityksen pystyyn.

Eihän sitä voida kertoa ettei pärjätä , joten kun mies sai yhden työlistalta tehtyä, kävimme sisällä ja äitini näytti siltä, että tarvi apua.

Lähdimme n tunnin päästä kotiin ja ylläri, juhannukseksi ei pyydetty.

Aikaisintaan 2 v päästä uudestaan.

Onneksi postin voi tilaamaan ajamaan nurmikkoa

Vierailija
149/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsällä ei ainakaan tarvitse näin kesällä käydä, muuten sortuu metsästysrikokseen.

Vierailija
150/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi keskustelu muodostui väännöksi kasvatuksesta. Apuahan aloittaja selvästi pyysi. Häntä ottaa päähän selvä epäoikeudenmukaisuus ja pelkää, ettei jaksa. Kenties hänestä myös tuntuu hirveän pahalta se, ettei asioita voida ottaa tuossa perheessä avoimesti puheeksi- saati, että ne oikaistaisiin. Äijillä ollut sukupolvesta toiseen ikiaikainen oikeus rentoilla omalla tavallaan. Ja naisen osa on ollut hoitaa ja palvella. Kenties aloittaja on myös yksinkertaisesti hyvin väsynyt ja toivoton, kun tietää, ettei siellä mökillä kuitenkaan kukaan auta- eikä keneltäkään voi apua pyytää. Tsemppiä sinne!!! Voitko kertoa anopillesi, millainen on tilanne? Voihan olla, että naisena tajuaakin, kun on asian kuulee? Voitko kertoa, että olet rättiväsynyt ja pyytää selvästi hieman apua, että saisit hengähtää? Minä en ylpeyttäni näinntehnyt vaan aina yritin vain jaksaa. Pahinta oli tietoisuus epäoikeudenmukaisuudesta. Se saattaa kasvaa vaikkapa vihaksi.

Vierailija
151/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt menkö liiallisuuksiin noissa turvallisuudentunne+eroahdistusväittämissä. Lapsen on ihan luonnollista olla tutkiva ja ympäristöään ihmettelevä, kuten on myös useimmilla lapsille vaiheita että ollaan äitin lahkeessa kiinni. Lapsella on myös erityisesti taaperoiässä ajoittain harha, että vaikka hän minne menisi, niin äiti on siinä vieressä. Saattaa juosta pitkän matkan ja sitten itkeä kun huomaa ettei äiti olekaan takana. Vasta n. 3-vuotiaana lapsi ymmärtää ja hyväksyy täysin erillisyytensä äidistä. Mitä eroahdistukseen tulee, niin siihen vaikuttaa kiintymyssuhteen laadun lisäksi myös temperamentti, hoitokokemukset, hoitaako lasta säännöllisesti myös isäkin/joku muu läheinen (yksinhuoltajien lapset kokevat yleensä voimakkaampaa eroahdistusta). Kertakaikkiaan siitä ei voi päätellä vielä mitään, kuka istuu äitin lahkeessa kiinni ja kuka juoksee pää kolmantena jalkana metsään. Yli 1-vuotiaatkin käyvät monenlaisia kehitysvaiheita ja näiden ajoitus on ihan yksilöllistä.

Nyt minäkin sorruin aiheesta jankuttamiseen. Anteeksi! Ap, minä en menisi sinuna mökille. Ei se selvästikään tuota sinulle mitään iloa, ja tuskinpa myös lapsillekkaan, kun äiti on vain stressaantunut. Miehesi ja lasten isovanhemmat kuulostavat hieman törpöiltä, mutta itse sinun pitää rajat vetää ja päättää viettää kivempi loma.

Vierailija
152/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne karkaa teiltä ihan syystä katsokaa peiliin siellä se syyllinen on. Keneltäkään normaalilta lapsilleen huomiota antavilta ei lapset karkaile heti kun silmä välttää.Ne lapset jopa kuuntelevat ja oppivat sellaisilta vanhemmilta, jotka sitä huomiota lapsille antavat. Aikuisten oikeasti. Trolleille ei mene vain jakeluun että heidän kuluttamansa aika kieltää totuus ja hengata vauvapalstalla, vie pois sitä tärkeää aikaa jolla voisi kasvattaa normaalin karkailemattoman lapsen.

Kyllä normaalit taaperot juoksevat. Lapsesi taitavat olla jollain tavalla kehitysviiveisiä tai tabletin ääressä jos istuvat vain paikallaan.

Tottakai lapset juoksevat en sitä kielläkkään, mutta se että ne karkaavat heti kun silmä välttää kertoo huonosta kasvattamisesta. Karkaamiselle on aina syy ja tässä tapauksessa se on kasvattajassa, koska normaali lapsi ei karkaa jos kokee olevansa rakastettu ja rakastavien ihmisten kanssa. Sellaiset lapset oppivat kuuntelemaan ja kunnioittamaan ihan normaalia. Loppuosaan viestistäsi en vastaa, koska ne ovat vain sinun ennakkoluuloja eivätkä ole aiheena tässä, voit perustaa niistä oman ketjun, tässä puhutaan selvästi lapsista jotka karkaavat heti kun silmä välttää.

Tässä kohtaa karkaamisella ap tarkoitti sitä, kun taapero lähtee (juoksemaan) jonnekin sillä välin kun äidin silmä välttää. Yritäkö oikeasti sanoa että kaikki taaperot jotka lähtevät mielellään lähtisivät tutkimaan mielenkiintoisia asioita, vaikka ilman äidin lupaa, eivät koe olevansa rakastettuja?

Ei tarkoittanut karkaamisella tuota lue tarkemmin koko ketju. Ketjun primääri tarkoitus on trollata se ei jää epäselväksi. Juosta saa kuten sanoinkin rakatettu lapsi tottelee huonosti kasvatettu ei. Jatkatko trollaamista?

Hei sinä trollaamisesta jankuttava! Oletko huomannut että hiirellä napsauttamalla, tai jos mobiililla palstailet, niin sormella napauttamalla tuosta yläreunasta "aihe vapaa" tekstiä pääsee takaisin etusivulle. Siitä voi sitten valita ihan minkä ketjun tahansa, jonka uskoo olevan "tosi". Ja jos ketju osoittautuu taas omasta mielestä keksityksi, voi toistaa ensimmäisen vaiheen niin monta kertaa että mieleinen ketju löytyy. Jos ketju vaikutta trollilta, sitä ei ole mikään pakko lukea tai kommentoida. Anna keskustelurauha toisille. Kiitos.

Vierailija
153/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies raivostuu, kun ap ehdottaa jäävänsä mökiltä pois, niin se osoittaa hänen tietävän miten epäreilu työnjako on. Hän tietää ap:n toimivan siellä orjana samalla, kun hän lomailee.

Eli älä missään tapauksessa lähde sinne ja jos lähdet, niin et pane tikkua ristiin ja annat miehen hoitaa kotityöt ja lastenhoidon. Menet itse laiturinnokalle rentoutumaan.

Vierailija
154/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen surullisiksi näistä aloituksista. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia viettää aikaa omien lasteni kanssa oli paikka mikä tahansa, lomalla tai ei. En koskaan odota että joku muu hoitaa lapseni ja joskus kieltäydyn kohteliaasti lastenhoitoavusta. Pientenkin lasten kanssa voi tehdä kaikenlaista ja samalla hoitaa muita velvoitteita. Kukaan ei tosin koskaan ole odottanut että tekisin jotain muuta kun touhuan lasten kanssa. Ruokaa ja muuta sellaista teen samoin kuin kotioloissa. Ehdin tekemään myös hommia. Kenenkään ei koskaan tarvitse huudella perään. 

Vierailija
155/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta täysin. Kun lapset olivat pieniä, en ehtinyt mökillä rentoutua yhtään. Hoidin kaiken huushollaamisen, kun muut olivat mökkihommissa. Välillä kävi niin, et osa ilmoitti ettei ole nälkä eivätkä tarvitse ruokaa. Lapsille ruoka piti kuitenkin aina tehdä ja yllättäen muillakin oli ruuan valmistuttua nälkä.

Sen lisäksi aina korostettiin miten mieheni nyt on päästävä kalalle rentoutumaan, kun lapsiperheen arki on niin rankkaa. Kyllä miehen pitää saada nukkua aamulla pitkään, kun on miesten hommia paiskinut. Onneksi lapaet ovat jo isompia.

Vierailija
156/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Mielellään minä lapseni hoidan, ja mökkeilenkin, ei siitä ole kysymys. Lähinnä muiden asenne ottaa päähän, kun tiuskivat että voisit tehdä sitä tai tätä. No, aloitan jotain tekemään mutta sitten yksi pieni lähteekin ovesta ulos vetämään rantaa kohden ja vauvalta pitää vaihtaa vaippa.

Kerran lähdin itse ruhtinaaalllisesti käymään huussissa ja kun palasin, ukki ja mummu istui kaikessa rauhassa tuvassa ja yksi taapero oli poissa. Nostivat vain katseensa lehdestä ja sanoivat että joo se lähti ulos. Minä säntäsin heti etsimään ja löysin harhailemasta maantieltä.

Tee ennen lähtöä miehelle selväksi, että sinä huolehdit mökillä lapsista, piste. Hän äiteineen ja isineen tehkööt halot, tappakoot kalat ja laittakoot ruuat. Siinä ei ole mitään kummallista. Isovanhempien asenne on jo valmiiksi outo, joten ihan sama mitä urputtavat kunhan uskovat, ettet todellakaan tee muuta kuin hoidat lapsesi. Korvansa voi kouluttaa valikoiviksi (=kuulet mitä haluat).

Keräät sitten katraasi ja vauva nukkumaan (vaunuihin/rinkkaan), eväsleivät+vesipullot+pikkunami+lapiot pikkukätösiin ja lasten kanssa suuntaatte luontoretkille. Sää ei este (paitsi ukkonen), kun on saappaat ja muut tamineet tilanteen mukaan. Varokaa punkkeja :)

Vierailija
157/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkaamisella ei tässä nyt tarkoiteta isompien ihmisten pakenemista vaan sitä, että lapsi tutustuessaan maailmaan ympärillään kulkee mihin nenä näyttää. Ei hän ajattele aktiivisesti, että nyt karkaan, kun en tunne olevani rakastettu ja äidin/isän silmä juuri nyt välttää. Lapsi tuntee olevansa rakastettu ja luottaa hoivaajaansa, eikä pelkää etukäteen vaaroja.

Ap:n edellä kertomassa huussi-käynnin seurauksena pienokainen oli ilmeisesti lähtenyt äitiä etsimään, koska isovanhemmat eivät hänestä piitanneet vaan keskittyivät lehtiinsä. Lapsi ei siis ollut karkumatkalla vaan hakeutumassa sen ihmisen luokse, jonka huolenpitoon hän luotti. Onneksi isovanhempien kelpoisuus lastenhoitajiksi paljastui ilman suurempaa vahinkoa.

Vierailija
158/170 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse isovanhempi ja meidän ainut lapsenlapsi ei saanut 2 ensimmäiseen vuoteen tulla mökille kun ei ollut matkasänkyä, porttia laiturilla yms. Mökin ovet olivat kuitenkin lukittavat ja aina 4 aikuista paikalla. Viime kesänä sitten olimme 4 isovanhemman voimin mökillä plus vanhemmat niin miniä uskalsi lopulta jäädä yöksi ja seuraavana päivänä menimme kaikki 6 aikuista mustikoita poimimaan lapsen kanssa ja kaikki sujui niin hyvin että nyt olemme olleet lapsen kanssa jo nelistään. Joo ranta on ja metsää muttei mitenkään vaarallista minun mittapuusta, on täytynyt kuitenkin antaa aikalailla periksi että sopu säilyy. Ja mitään extratyötä ei ole sälytetty miniälle vaan päinvastoin on otettu lapsi saunan lämmitykseen veneilyyn ym että näillä asioilla on monta näkökulmaa

Vierailija
159/170 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummeli kirjoitti:

Olen itse isovanhempi ja meidän ainut lapsenlapsi ei saanut 2 ensimmäiseen vuoteen tulla mökille kun ei ollut matkasänkyä, porttia laiturilla yms. Mökin ovet olivat kuitenkin lukittavat ja aina 4 aikuista paikalla. Viime kesänä sitten olimme 4 isovanhemman voimin mökillä plus vanhemmat niin miniä uskalsi lopulta jäädä yöksi ja seuraavana päivänä menimme kaikki 6 aikuista mustikoita poimimaan lapsen kanssa ja kaikki sujui niin hyvin että nyt olemme olleet lapsen kanssa jo nelistään. Joo ranta on ja metsää muttei mitenkään vaarallista minun mittapuusta, on täytynyt kuitenkin antaa aikalailla periksi että sopu säilyy. Ja mitään extratyötä ei ole sälytetty miniälle vaan päinvastoin on otettu lapsi saunan lämmitykseen veneilyyn ym että näillä asioilla on monta näkökulmaa

Mikäs ongelma tuossa oli? Kuulostaa tosi kivalta.

Kaikilla vaan se, että paikalla on paljon aikuisia ei tarkoita sitä, että lapsella olisi monta vahtia.

Minä en esim. uskaltaisi jättää lastani hetkeksikään toisen mummonsa vahdittavaksi vaikka hän kuinka hokee, että kyllä minä hoidan. Hän jaksaa ehkä keskittyä sen viisiminuuttia ja sitten lapsi on jo unohdettu, joskus ei kestä edes niin kauaa.

Viimeksi ajattelin, että uskallan viedä kassin autoon (n. 20m parkkipaikalle) sillävälin kun mummo leikittää lasta. Mummo päästi lapsen portaisiin ja unohti 15 sekunnissa lapsen ja lapsi pääedellä portaista, onneksi ei käynyt mitään, mutta taas muistaa että vaikka kuinka olisi hommia mitä vihjataan tekemään, menee lapsen turvallisuus edelle. (Mummolla ei ole muistisairautta, ei vaan osaa keskittyä)

Vierailija
160/170 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä esim. sitä, että miksi mökin (talon) ympärille ei voi tehdä kunnon aitaa, kun on taaperoita ja järvi/joki/meri tai vilkas maantie. Saahan sen aidan pois sitten, kun sitä ei enää tarvitse. Olisi vähän rennonpaa olla, kun tietää, että ei ihan suoraan pääse taapero valtatielle 100 m päähän juoksemaan tai veteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi