Voiko tää olla totta? Oletko pissattanut vauvaasi?
https://blogit.kaksplus.fi/kotitalouskriisi/20295-2/
Jotenkin epäilyttää, mutta olisihan tämä ihan mullistava juttu, jos näin olisi että vastasyntyneet voisivat kommunikoida vessahädästäkin.
Kommentit (37)
Noin lähtökohtaisesti pikkuvauva ei halua tehdä tarpeitaan vaippaan. Sen tietää jokainen hoitopöytäpisut tai -kakat päälleen saanut vanhempi.
En ole jaksanut kytätä lasteni jokaista kasvojen ilmettä, mutta kakan tulon olen kyllä aina nähnyt etukäteen. Maitokakat keräsin harsoon hoitopöydälle, ja puolivuotiaana, kun kiinteät aloitettiin, aloin istuttaa lapsia potalle kakan tullen.
Hyvin pienestä pitäen lapset kieltäytyivät kakkaamasta vaippaan, ihan niin kuin monen lapset ovat kieltäytyneet kakkaamasta pottaan. Eli on ihan valintakysymys, kumman tavan haluaa vauvalleen opettaa.
Hyviä puolia tässä on ollut se, että selkä- ja niskakakat ovat jääneet täysin kokematta.
En nyt mitenkään aktiivisesti pissattanut lastani, mutta jonkun kerran kun oltiin liikenteessä ja vaipat oli vähissä (sen takia, koska kahteen aikaisempaan oli vetäisty kunnon maitokakat) niin käytin kolmikuista lavuaarin päällä ja kyllä hän tajusi, mitä pitää tehdä.
Tämä lapsi olikin sitten päivä- ja yökuiva jo puolitoistavuotiaana.
Esikoisen kanssa ei tullut edes mieleen, riitti kun osasi pitää sen hengissä.
Vauvoja on koko ihmiskunta pissattanut aina, paitsi nykyaikana länsimaissa. Ennen vanhaan Suomessakin pissatettiin esim. sanomalehdille. Vasta kertakäyttövaippojen myötä (valmistajien myötävaikutuksella) on ensimmäisiä kertoja "keksitty", että varhaisesta vessattamisesta voisi olla haittaa tai lapsella ei olisi kykyä siihen. Tämä ei voi pitää paikkaansa, ihan vain maalaisjärjellä ajateltuna, sillä pissatusta/kakatusta on tosiaan harrastettu aina. Miten muka olisi pesty kakkoja kapaloista monta kertaa päivässä, harvassa paikassa edes vettä on ruhtinaallisesti tarjolla.
Potalle pakottaminen on eri juttu. Väkisin pakottaminen voikin olla haitallista. Juuri siksi kannattaakin aloittaa heti vastasyntyneen kanssa, ettei totu pelkkiin vaippoihin ja myöhemmin pitäisikin sitten yllättäen opetella ihan muuhun.
Täysin vaipattomaksi ei tarvitse ruveta, hyvin voi käyttää vaippoja ja pissatella silloin, kun on hyvä tilanne.
Vaikka revetkööt pissaansa, minä en ala mitään vinkumisia kuuntelemaan!
Jotkut, jopa ns. asiantuntijat, sanovat ettei vauvalla ole kykyä hallita rakkoaan. Olen omin silmin nähnyt muuta. Yksi lapsistani oli tosi helppo vessatettava: panin hänet säännöllisesti potalle, tein pis-pis-ääntä, ja hän nauroi, pinnisti ja teki pissat. Alle puolivuotiaasta alkaen.
Hoitopöytä oli toisessa huoneessa. Siellä riisuttiin vaippa, kannoin hänet vessaan, ja KOSKAAN ei pissa tullut ennen kuin istuttiin potalle, ja näin miten hän keskittyi ja pissasi.
Paitsi kerran. Silloin matkalla vessaan höpöttelin hänelle, puhuin jotain pissaamisesta ja silloin hän lirautti jo. Siis silloin, kun kuuli tutun pis-sanan.
Joten minulle on aika vaikea vakuutella, ettei vauvalla olisi mitään hallintakykyä.
Ja vaikka nyt uskoisimmekin, että pissan saaminen pottaan on täyttä sattumaa, niin onko silläkään niin väliä: pääasia, että pissa tosiaan on siellä potassa, ja taas säästettiin yksi vaippa!
Tää on niin ihana juttu! Vauvojen vessahätäviestinnän harjoittaminen ei ole ollenkaan niin työlästä kuin miltä se kuulostaa. Vaippoja voi käyttää ihan normaalisti, mutta tärkeintä on se että viestii lapsen kanssa. Suosittelen, koska on myös tosi palkitsevaa tajuta, mitä lapsi itkullaan yrittää sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vauvoja on koko ihmiskunta pissattanut aina, paitsi nykyaikana länsimaissa. Ennen vanhaan Suomessakin pissatettiin esim. sanomalehdille. Vasta kertakäyttövaippojen myötä (valmistajien myötävaikutuksella) on ensimmäisiä kertoja "keksitty", että varhaisesta vessattamisesta voisi olla haittaa tai lapsella ei olisi kykyä siihen. Tämä ei voi pitää paikkaansa, ihan vain maalaisjärjellä ajateltuna, sillä pissatusta/kakatusta on tosiaan harrastettu aina. Miten muka olisi pesty kakkoja kapaloista monta kertaa päivässä, harvassa paikassa edes vettä on ruhtinaallisesti tarjolla.
Potalle pakottaminen on eri juttu. Väkisin pakottaminen voikin olla haitallista. Juuri siksi kannattaakin aloittaa heti vastasyntyneen kanssa, ettei totu pelkkiin vaippoihin ja myöhemmin pitäisikin sitten yllättäen opetella ihan muuhun.
Täysin vaipattomaksi ei tarvitse ruveta, hyvin voi käyttää vaippoja ja pissatella silloin, kun on hyvä tilanne.
Ihana että täällä on vielä näin selväjärkisiä keskustelijoita! NÄIN TÄÄ JUST MENEE!!!
Vierailija kirjoitti:
Siis miten sä luulet, että tuolla afrikassa ym maissa, joissa ei ole vaipoista tietoakaan, hoidetaan vauvan pissattamiset yms? Ei siellä vauvoja vaan kanneta kantoliinassa ja todeta "hups, nyt on selkä märkä taas vauvan pissasta" Tottakai vauvat osaavat antaa merkkejä vessahädästään, jos niitä osaa tulkita. Osaahan vauva kertoa, milloin on nälkä tai vaippa pitäisi vaihtaa.
Taas nähtiin, miten paljon ihminen onkaan vieraantunut luonnosta ja luonnollisista asioista :(
Niin kun sielä käytetään niitä helposti riisuttavia toppapukuja ja potkuhousuja niin paljon, eikä sikäläiset vauvat häiriinny ollenkaan jos 20 asteen pakkasessa revitään vaatteet päältä.
Se on varmasti ollut ihanaa aikaa sinulla kun olet sohvalla tuijotellut lastasi ja nähnyt miltä lapsesi näyttää kun sillä on hätä. Itse en tätä koskaan oppinut pissaamisen osalta, lapsi näyttää ihan samalta ennen ja jälkeen pissaamisen.
Mutta ehkä se johtuu siitä, että olet niiin paljon parempi vanhempi ja luultavasti myös parempi ihminen kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut, jopa ns. asiantuntijat, sanovat ettei vauvalla ole kykyä hallita rakkoaan. Olen omin silmin nähnyt muuta. Yksi lapsistani oli tosi helppo vessatettava: panin hänet säännöllisesti potalle, tein pis-pis-ääntä, ja hän nauroi, pinnisti ja teki pissat. Alle puolivuotiaasta alkaen.
Hoitopöytä oli toisessa huoneessa. Siellä riisuttiin vaippa, kannoin hänet vessaan, ja KOSKAAN ei pissa tullut ennen kuin istuttiin potalle, ja näin miten hän keskittyi ja pissasi.
Paitsi kerran. Silloin matkalla vessaan höpöttelin hänelle, puhuin jotain pissaamisesta ja silloin hän lirautti jo. Siis silloin, kun kuuli tutun pis-sanan.
Joten minulle on aika vaikea vakuutella, ettei vauvalla olisi mitään hallintakykyä.
Ja vaikka nyt uskoisimmekin, että pissan saaminen pottaan on täyttä sattumaa, niin onko silläkään niin väliä: pääasia, että pissa tosiaan on siellä potassa, ja taas säästettiin yksi vaippa!
Mä olen nähnyt mun kahden vauvan tekevän ihan samaa. Ensin kamala itku, että äiti NYT on pakko päästä pisulle. Sit alan kärsivällisesti riisua vaatteita ja pieni pinnistelee, ja päästää pisun vasta, kun ollaan lavuaarin päällä. Ja sen jälkeen onkin niin tyytyväinen ja iloinen vauva. Häntä on ymmärretty ja päälle on tullut hyvä olo siitä että on saanut pissata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten sä luulet, että tuolla afrikassa ym maissa, joissa ei ole vaipoista tietoakaan, hoidetaan vauvan pissattamiset yms? Ei siellä vauvoja vaan kanneta kantoliinassa ja todeta "hups, nyt on selkä märkä taas vauvan pissasta" Tottakai vauvat osaavat antaa merkkejä vessahädästään, jos niitä osaa tulkita. Osaahan vauva kertoa, milloin on nälkä tai vaippa pitäisi vaihtaa.
Taas nähtiin, miten paljon ihminen onkaan vieraantunut luonnosta ja luonnollisista asioista :(Niin kun sielä käytetään niitä helposti riisuttavia toppapukuja ja potkuhousuja niin paljon, eikä sikäläiset vauvat häiriinny ollenkaan jos 20 asteen pakkasessa revitään vaatteet päältä.
Se on varmasti ollut ihanaa aikaa sinulla kun olet sohvalla tuijotellut lastasi ja nähnyt miltä lapsesi näyttää kun sillä on hätä. Itse en tätä koskaan oppinut pissaamisen osalta, lapsi näyttää ihan samalta ennen ja jälkeen pissaamisen.
Mutta ehkä se johtuu siitä, että olet niiin paljon parempi vanhempi ja luultavasti myös parempi ihminen kuin minä.
Ikävää, ettei asioista pystytä puhumaan asioina, vaan heti menee jollakulla herne nenään. Pissattaminen säästää luontoa ja lisää vauvan mukavuutta. Se, että joku pissattaa lastaan Afrikassa tai Suomessa, ei mitenkään voi olla pois sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nähtiin, miten paljon ihminen onkaan vieraantunut luonnosta ja luonnollisista asioista :(Niin kun sielä käytetään niitä helposti riisuttavia toppapukuja ja potkuhousuja niin paljon, eikä sikäläiset vauvat häiriinny ollenkaan jos 20 asteen pakkasessa revitään vaatteet päältä.
Mutta ehkä se johtuu siitä, että olet niiin paljon parempi vanhempi ja luultavasti myös parempi ihminen kuin minä.Ikävää, ettei asioista pystytä puhumaan asioina, vaan heti menee jollakulla herne nenään. Pissattaminen säästää luontoa ja lisää vauvan mukavuutta. Se, että joku pissattaa lastaan Afrikassa tai Suomessa, ei mitenkään voi olla pois sinulta.
Totta, olen vain turhautunut kun olen todella yrittänyt mutta ei vaan näy lapsessa mitään merkkiä pissahädästä ei vastasyntyneenä eikä nyt. Ja kun valmiiksi on harmistunut niin menee helposti tunteisiin tuollaiset "se on ihan helppoa kun vaan viittii"-viestit.
Enkä kyllä usko että lapsi kärsii vaipasta, vaippahan on täysin pintakuiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ehkä se johtuu siitä, että olet niiin paljon parempi vanhempi ja luultavasti myös parempi ihminen kuin minä.Ikävää, ettei asioista pystytä puhumaan asioina, vaan heti menee jollakulla herne nenään. Pissattaminen säästää luontoa ja lisää vauvan mukavuutta. Se, että joku pissattaa lastaan Afrikassa tai Suomessa, ei mitenkään voi olla pois sinulta.
Totta, olen vain turhautunut kun olen todella yrittänyt mutta ei vaan näy lapsessa mitään merkkiä pissahädästä ei vastasyntyneenä eikä nyt. Ja kun valmiiksi on harmistunut niin menee helposti tunteisiin tuollaiset "se on ihan helppoa kun vaan viittii"-viestit.
Enkä kyllä usko että lapsi kärsii vaipasta, vaippahan on täysin pintakuiva.
Jos vauvasi ei kärsi märästä vaipasta, niin kaikkihan on hyvin. Harrastakaa jotain muuta kommunikaatiota, josta molemmat nautitte. Meille vessahätäviestintä oli tärkeä juttu, monille muille ei.
Vanhemmuudessa voi aina tehdä enemmän, mutta kukaan ei ehdi eikä jaksa kaikkea. Kun lapsi kasvaa, sen faktan kanssa oppii elämään. Tänään uimaretki ja einestä pöytään, huomenna oikeaoppinen ateria ja lapsille telkkua.
Aloititko harjoittelun vastasyntyneen kanssa? Jos vvv:tä ei aloita heti, ei vauva välttämättä tosiaankaan opi sitä kommunikaatiota, jos herkkyyskausi on mennyt. Tästä on kuitenkin ihan turha jälkikäteen syyllistää. Tee parhaasi ja nauti äitiydestä!
Kenellä on aikaa koko päivä kuunnella, että NYT tulee vauvalla pissa. Äkkiä vaatteet pois ja pissalle. Vauva ymmärtää odottaa, että riisutaan?
Hyvin meni vaipoilla, kuivaksi harjoittelu muutamalla vahingolla ja alle kolmevuotias kävi itsenäisesti yölläkin wcssä hädän tullessa.
Samaa voisi soveltaa vanhuksiin. Muttei edelleenkään ole resursseja käyttää wcssä, vaipat toimivat vanhoillakin.
Toimii! Ei sen kummempaa hörhöilyä. Toimii myös kehitysvammaisten kanssa, työskentelen ohjaajana. Miettikääpä itseänne, monen vatsalla ja rakolla on ihan looginen ennakoitava rytmi.
Onpa mielenkiintoinen keskustelu. Kertokaas lisää kokemuksia vvvstä
Taas nähtiin, miten paljon ihminen onkaan vieraantunut luonnosta ja luonnollisista asioista :(