Äänet, jotka saavat hulluuden partaalle
Minulle tällainen ääni on ehdottomasti maiskuttelu, ahmiminen ja jatkuva örähtely - yleensäkin moni ääni, joka liittyy ruokailuun.
Kommentit (1044)
Vierailija kirjoitti:
Kiimaisen kissan maukuminen. Meinaan just nyt tulla hulluks. Melua monta tuntia putkeen.
Siihen on olemassa ratkaisu, joka estää myös tulevia ongelmia.
Liitutaulun raapiminen kynsillä.
Samaten kuorsaus, ei mikään pieni krooh pyyh vaan sellainen KROOOHGOOOFG puuuh KGHROROOG puuh
No ehdottomasti se ääni kun rakennuksen betoniperustuksia porataan. Se ääni menee suoraan selkäytimeen ja ei puhettakaan, että luulisi omia ajatuksiaan. Kuulosuojaimetkin ovat turhat kun se äänentaajuus on jotenkin semmoinen että läpäisee kaiken. Meillä on työpaikalla rakennusprojekti menossa ja työnteosta ei meinaa tulla mitään poraamisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittaviksi(!) tarkoitetuissa kuiskausvideoissa (ASMR) se, kun puhujan sylki lätsähtelee suussa. Ja muutenkin jos jossain ohjelmassa ihmisen puhuessa tulee sellainen sylkiääni, mutta kuiskaillessa se oikein korostuu.
Jos tiedät tuollaisen videon ilman sylkiääniä, niin linkkaa toki, ehkä pystyn sitten kuuntelemaan ja nauttimaan videon rauhoittavasta vaikutuksesta...
Mä kans ahdistun niistä trendivideoista. Se kuiskiminen on tosi painostavaa. Siitä tulee tunne, että joku ventovieras tulee mun reviirille. Itse myös kuulen, kun sylki valuu ja roiskuu.
Hassua, että ASMR tuntuu olevan viha-rakkaus-osastoa, että joko sitä vihaa tai rakastaa :D Mä kuuntelen ASMR-videoita kun oon koneella ja ennen nukkumaanmenoa, ja se rauhoittaa mua ihan hirveästi. Niitähän on siis tosi paljon erilaisia, kaikissa ei puhuta ollenkaan vaan keskitytään pelkkiin ääniin :) Mä oon miettinyt, että onkohan tää joku introverttien juttu, koska monet mun tuntemat introvertit tykkää noista videoista, tai sitten se on vaan ihan erillinen luonteenpiirrejuttu :) Monet on ihmetelly, että miks mä haluan kuunnella kun joku ventovieras naputtelee vaikka pöytää, niin enminätiedä :D Mun aivot vaan reagoi tuollaisiin ääniin tuottamalla mulle hyvän olon ja mielen. Jo lapsena tykkäsin siitä kun opettaja selittää jotain juttua tai neuvoo mua jossain tehtävässä tai kun luokkakaveri hiplas mun hiuksia tai piirteli omaan vihkoonsa jotain ja mä jäin lumoutuneena tuijottamaan. Ehkä se on joku sivustaseuraajan persoonallisuus, koska mä mieluummin seuraan mitä muut tekee kuin että itse tekisin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittaviksi(!) tarkoitetuissa kuiskausvideoissa (ASMR) se, kun puhujan sylki lätsähtelee suussa. Ja muutenkin jos jossain ohjelmassa ihmisen puhuessa tulee sellainen sylkiääni, mutta kuiskaillessa se oikein korostuu.
Jos tiedät tuollaisen videon ilman sylkiääniä, niin linkkaa toki, ehkä pystyn sitten kuuntelemaan ja nauttimaan videon rauhoittavasta vaikutuksesta...
Mä kans ahdistun niistä trendivideoista. Se kuiskiminen on tosi painostavaa. Siitä tulee tunne, että joku ventovieras tulee mun reviirille. Itse myös kuulen, kun sylki valuu ja roiskuu.
Hassua, että ASMR tuntuu olevan viha-rakkaus-osastoa, että joko sitä vihaa tai rakastaa :D Mä kuuntelen ASMR-videoita kun oon koneella ja ennen nukkumaanmenoa, ja se rauhoittaa mua ihan hirveästi. Niitähän on siis tosi paljon erilaisia, kaikissa ei puhuta ollenkaan vaan keskitytään pelkkiin ääniin :) Mä oon miettinyt, että onkohan tää joku introverttien juttu, koska monet mun tuntemat introvertit tykkää noista videoista, tai sitten se on vaan ihan erillinen luonteenpiirrejuttu :) Monet on ihmetelly, että miks mä haluan kuunnella kun joku ventovieras naputtelee vaikka pöytää, niin enminätiedä :D Mun aivot vaan reagoi tuollaisiin ääniin tuottamalla mulle hyvän olon ja mielen. Jo lapsena tykkäsin siitä kun opettaja selittää jotain juttua tai neuvoo mua jossain tehtävässä tai kun luokkakaveri hiplas mun hiuksia tai piirteli omaan vihkoonsa jotain ja mä jäin lumoutuneena tuijottamaan. Ehkä se on joku sivustaseuraajan persoonallisuus, koska mä mieluummin seuraan mitä muut tekee kuin että itse tekisin :)
Olen tuo edellinen kommentoija ja itse olen mys introvertti. En ihan usko, että into-/ekstroverttius liittyy asiaan.
Maiskutus ja ryystäminen. Yleensäkin inhoan syömisääniä.
Tekohampaiden lonksuttelu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo edellinen kommentoija ja itse olen mys introvertti. En ihan usko, että into-/ekstroverttius liittyy asiaan.
Ehkäpä. Mä alan kallistua sen puoleen, että se on joku sivustaseuraajan persoonallisuus, joka tykkää tuollaisista muiden tuottamista ärsykkeistä :)
Kynsien "neppailu". En tiedä rapsuttelevatko kynsilakkaa pois vai mikä on mutta tätä ääntä kuulee aina bussissa (ja tekijänä naiset)
Varmasti jo sanottukin, mutta
- Kaikki lapsista lähtevä ääni
- Koiran vikinä (etenkin jos uros haistaa kiimasen nartun niin voi v..ttu sitä vinkumista). Meillä koira joskus vikisee kauheasti kun tietää että saa pian ruokaa. Arghhh!
- MOPOT. EI SITÄ PÄRINÄÄ JA MOPOJEN PAIKALLAAN HUUDATTAMISTA VOI KESTÄÄ KUKAAN, PAITSI KUUROT !!
Pahimmat näistä on lasten äänet ja mopot ja viimesenä tulee koiran vikinät.
Mikä tahansa vauvan tekemä ääni oli se sitten naurua, jokeltelua tai jotain epämääräistä vaippamainos wängwängiä. Itku on oikeastaan ihan siedettävää. Sit myös vauvan pärskiminen ja sylkeminen on ällöttävää. Hyi kuvotus!
Narskutus! Mun mies kuorsaa ja narskuttaa, tuo kuorsaaminen on ehdottomasti siedettävämpi ääni... Hyi hemmetti, se hampaita kiristelevä narskuminen saa mulla karvat inhosta pystyyn sen lisäksi, että pelkään miehen hampaiden puolesta.
Nivelien naksuttelu, naisen tai tytön kimitys (mä olen niin tosi innoissaaaaaan ja mun äänikin alkaa nousta ja voi että kun tää on ihkupihkuuuuuu), leikki- ja kouluikäisen lapsen turha väninä, kimeä koiran haukku sisätiloissa, ryystäminen, maiskuttaminen, lässytyspuhe koirille tai muille lemmikeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen teoriaa hieman. Kirjoitin viestin 24 ja olen introvertti. Sanoisin itseäni myös "sivustaseuraajaksi". Tykkään itsekin kuunnella, kun joku (esim. opettaja) puhuu ja selittää jotain asiaa. En kuitenkaan erityisesti tykkää mistään random koskettelusta. Se on ehkä peruja siitä, ettei meillä kotona koskaan esim. halailtu, eli ehkei tuo koskettelun/läheisyyden sietäminen liity ekstro-/introverttiuteen, vaan ihan muihin selittäviin tekijöihin.
Itse olisin veikannut, että enemmän ekstrovertit pitävät tuollaisista "hellyysasioista" kuten lempeästä kuiskimisesta ja vaikka toisten finnien puristelusta. :D Jotenkin siis näen nämä hieman samantyyppisinä asioina, koska mielestäni molemmissa mennään "liian lähelle". Tai en tiedä liittyykö se mitenkään ekstro-/introversioon, mutta jonkinlaista "läheisyyden sietoa" – sosiaalisuutta? ihmisläheisyyttä? – nuo vaatii.
Kaikenlaiset syömisäänet, mukaan lukien haarukan kilahtelu etuhampaisiin ja leukojen louskuminen syödessä niin että kuulostaa siltä kuin olisi huonosti istuvat tekohampaat. Ei pysty olemaan samassa huoneessa ja kuuntelemaan sitä lousketta, saati sitten syömään saman pöydän ääressä.
Lusikan kilkuttaminen kupin reunoihin sokeria sekoittaessa - kun se saamarin sokeri on siellä pohjalla, eikä reunojen hakkaaminen auta yhtään mitään!!
Huutokauppakeisarin määkivä ääni.
Naapurin kanan kaakatus, kana on siis vanhempi naisihminen jonka kimakka nauru kantaa varmasti kilometrin päähän, aina pakko sulkea tuuletusikkunat kun hän kaakattaa.
Palopillin ujellus joka kuukauden ensimmäinen maanantai säikäyttää perusteellisesti koska asun paloaseman vieressä ja volyymit on karmivat.
Sun kannattaa kokeilla soft spoken -videoita, jos kerran puheäänet on just sitä ASMR:ää mitä sä haluat. Onhan niiden lisäksi vaikka miten paljon ASMR:ää joissa ei puhuta ollenkaan :)