Miten 10-vuotias voi tienata itselleen taskurahaa?
Olen köyhä yh eikä mulla ole enää varaa maksaa lapsille viikkorahaa. Vanhimmat lapseni käy töissä ja nuorin ei vielä ymmärrä rahasta mitään, mutta 10-vuotias poikani on ikävässä tilanteessa. Ikä ei vielä riitä töihin mutta kaveripiiristä jää helposti ulkopuoliseksi ilman omaa rahaa. Pojalla ei ole mitään erityisiä taitoja joten miten hän voisi tienata itselleen taskurahaa?
Kommentit (58)
Kiitos näistä vihjeistä alan heti hommiin
Oon 10 ja keksin mun kaverin kaa et voitais käydä ovilla ja kysyä tarvisko apua esim: siivouksessa tai jossain muissa kotiaskareissa
Vierailija kirjoitti:
Meidän kerrostalossa yksi tyttö kävi pimputtamassa ovikelloja ja kyseli tyhjiä pulloja/tölkkejä. Talvella kun niitä ei ulkoa taida löytyä, kesällä oli kuulemma kerännyt puistoista yms. Joku sitten keksi, että maanantaisin jätetään kierreportaiden alle pullot ja tölkit, mitkä hän voi viedä koulun jälkeen kauppaan. Ei tarvitse käydä kysymässä erikseen ovilta.
Vuosikymmeniä sitten keräsimme luokkaretkirahaa tuollaisella ovelta ovelle-menetelmällä, mutta eikös nykyään ole suurempi riski, jos lapsi - varsinkin tyttö yksin - kiertää pimputtelemassa ovikelloja?
Vierailija kirjoitti:
10-vuotias ei tarvitse vielä omaa rahaa.
ei pä kyllä tarvii ymmärtäisin paremmin 7v
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan naapureita voisi auttaa ehkä kauppa-askareissa, siivouksessa, ulkoilukaverina tai jos omakotitaloja alueella niin kevyitä pihahommia. Meillä samanikäinen oma lapsi tekee näitä kotona, ei se viikkoraha täysin vastiikkeeta meilläkään tule.
Itse pidän lapsista mutta kuka ihme haluaa naapurin 10-vuotiaan lapsen kanssaan kauppareissulle tai ulkoilemaan kanssaan. Saati sitten siivoamaan kotiinne tai mylläämään pihaanne. Eikö se ole päinvastoin niin että lapsenvahdille maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
No minä olen esim 11v ja äiti sanoi että jos tahdon koiran pitää itse ostaa joten tästä vaan kerämään jostain se 3 000 ei onnistu
kyl munki pitää kerätä 50€ et voin ostaa uuden puhelimen kaverilta ku on ihan hyvä puhelin
Nytki koitan tehä töitä sen eteen että saan rahaa vaikka meilla kotityö listä on ki
Miksi tuon ikäinen jää ulkopuoliseksi ilman taskurahaa? Itselläni on 11-vuotias poika, ja ainakin hänen kaveripiirinsä tekee vapaa-ajalla ihan maksuttomia asioita keskenään: pelaavat jalkapalloa koulun kentällä tai tapaavat toisiaan jonkun kotona. Harrastukset on kaikilla omat. Taskurahat eivät siis vaikuta kaveripiirissä mukana olemiseen, eikä ihan kaikilla ole edes omaa puhelinta. Asutaan Helsingissä pääosin keskiluokkaisella asuinalueella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuon ikäinen jää ulkopuoliseksi ilman taskurahaa? Itselläni on 11-vuotias poika, ja ainakin hänen kaveripiirinsä tekee vapaa-ajalla ihan maksuttomia asioita keskenään: pelaavat jalkapalloa koulun kentällä tai tapaavat toisiaan jonkun kotona. Harrastukset on kaikilla omat. Taskurahat eivät siis vaikuta kaveripiirissä mukana olemiseen, eikä ihan kaikilla ole edes omaa puhelinta. Asutaan Helsingissä pääosin keskiluokkaisella asuinalueella.
Oon samaa mieltä vaikka välillä käyn kaupassa mut ei koko aikaa pidä puhua rahasta tai käydä kaupassa niiku mun pikkuveli
tarvisin rahaa helpolla naapureilla käytän koiria lenkillä ilmaiseksi koska en halua alkaa ruinaamaan rahaa naapureilta yritän löytää pulloja kaikkialta en vain saa rahaa muutaku parista pullosta
Riskit oli ennenkin ja moni lapsi kokenut vahingollisia asioita. Nykyisin niistä ollaan vaan tietoisempia ja lapsia osataan suojella/arvostaa enemmän. Tuntemattomien kotiin sisälle ei pidä lapsen mennä yksinään.
Pulloja keräämällä saa rahaa ja samalla siivoaa luontoa.
No sepä just, et köyhä yh vois että ittelle vaikka lehtien jako töitä, kerran viikossa ja annat lapselle. Tai sit etit parempipalkkaisen työn, että jäis enemmän käteen. Hassua että lapsen pitäs itte lähteä töihin. Siis jos on fiksu lapsi, nii kesälomalla vaan keräämään paljon marjaa ja sieniä ja sais käteen enemmän ky köyhä yh, eikä senttiäkään yhlle.
Viikkorahaa lapselle on hyvä antaa, kuitenkin lapsilisät saat. Kaverini aikoinaan ei antanut niin tyttö alkoi varastella, jäi kiinni. Ei voinut enää hakea töitä kaupasta. Pullojen keräämisellä mun poika tienasi ajoittain hyvin. Sanoin että pidä muovikassi aina repussa jos matkan varrella löydät pulloja tai tölkkejä.,
10 vuotias... on ihan lapsi työntekoon.
Anna vaikka 2e/ vk tai lapsilisäpäivänä 5-10e
EI näin!
Toisten oville EI mennä kerjäämään.