Anoppi oli hoitamassa lapsia ja
kun palasin kotiin. hän alkoi taas puhumaan kuinka isoja lapseni jo ovat. Sanoin siihen, että itse pidän heitä pieninä ja pitäisköhän tehdä pian yksi lisää kun kerta ovat jo niin isoja. Anoppi oli kauhuissaan, että älä vain tee. Mua jäi noin asiana harmittamaan anopin ainainen isot lapset hokeminen, hän tietää, että olen siitä haikeilla mielin. Ja tietty loukkasi noin ajatuksen tasolla tuo suhtautuminen siihen, että hän katsoi asiakseen kommentoida lapsihaavettani.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on 73v. Ap
Ilmeisesti lapsesi ovat siis pieniä koululaisia, jotka nyt kesälomansa ajaksi tarvitsevat hoitajaa silloin, kun sinä olet aamuvuorossa. Muissa työvuoroissasi lapset ovat isänsä kanssa. Jos nyt tulisit raskaaksi, uusi lapsesi olisi pikkukoululainen anopin ollessa 81-vuotias eikä varmaankaan enää siinä iässä - jos edes eläisi - jaksaisi hoitaa lapsia. Toisaalta sulla on silloin itselläsi kaksi teini-ikäistä, jotka varmaan hoitaisivat kesäisin pienempää sisarustaan eikä anoppia tuolloin enää tarvitakaan lastenhoitajaksi. Uskoisin anopin tarkoittaneen juuri sitä, että nyt alatte päästä helpommalla, ensi tai viimeistään seuraavana kesänä ei ole enää edes näitä kesäajan lapsenvahtiongelmia ja uusi vauva aloittaisi vain pikkulapsiperheen arjen alusta.
No voi hyvänen aika. Sanoin juuri miniälle, että N:n (3,5 v) kanssa on niin kivaa, kun hänen kanssaan voi jo keskustella asioista ja on jo noin "iso" ja siksikin monin tavoin helppo. Toivottavasti ei nyt loukkaantunut. Halusin viestiä myös sitä, että ei tarvitse olla huolissaan, viikonloppu oli kiva, ei yhtään rankka meille työssä käyville kuusikymppisille. Tiedän, että miniästä on haikeaa, kun N kasvaa ja on jo "iso". Minustakin se on haikeaa. Kivaa ja haikeeta...
Minusta on ihanaa, kun lapsenlapset ovat jo koululaisia. Ovat kerrassaan ihania, ja nautin joka hetkestä heidän kanssaan. On niin helppoa, koska ovat reippaita ja omatoimisia, toisin kuin leikki-ikäiset ja vauvalit.
No onhan ne isoja. Ei ole enää kyse mistään ns. pikkulapsista.
Tämä on niin suhteellista kuka kokee ja mihin minkäkin ikäisen isoksi tai pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat 11v, 8v ja 5v. Ap
Kolmen vuoden päästä et siis enää tarvitse anopista lastenhoitajaa, koska vanhin lapsistasi on jo sen ikäinen, että voi huolehtia kahdesta nuoremmasta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin suhteellista kuka kokee ja mihin minkäkin ikäisen isoksi tai pieneksi.
Näinhän se on. Itse miellän isoiksi lapsiksi kaikki sellaiset, jotka kykenevät olemaan ilman aikuisen välitöntä tai lähes välitöntä valvontaa useamman tunnin. Esim tulemaan koulusta kotiin, vaikka vanhemmat ovat vielä töissä. Tai olemaan kavereidensa tai muutaman vuoden vanhempien sisarustensa kanssa kotona sen aikaa, kun vanhemmat käyvät elokuvissa, kauppakeskuksessa tms.
Työkaveri tekee perustyöaikaa ja mies on yrittäjä. Lapset ovat tarhassa, joka menee kiinni klo 17. Käytännössä anoppi joutuu joka päivä hakemaan lapset.
Yleensä tekee niin, että anoppi menee 16.55 tarhaan ja jäävät sinne pihalle leikkimään, kunnes äiti pääsee töistä.
Työkaveri voisi tehdä 6 h työaikaa, mutta siitä saa liian vähän palkkaa, mutta anoppia voi vaivata joka pv.
Viime talvena kun oli kovia pakkasia, mummon vakiotaksi haki lapset tarhasta ja toi mummolaan. Mummo tietenkin maksoi taksit.
Työkaveri odottaa nyt 4.ttä. On jo etukäteen puhunut, jos esikoinen voisi mennä koulun jälkeen mummolaan ja mummo ja poika menisivät yhdessä päiväkotiin , josta äiti hakisi kaikki vauvan aikataulun mukaan.
Mummo oli kauhuissaan kun kuulin 4.stä raskaudesta.
Ehkä kannattaa miettiä vaivaatko isovanhempia liikaa
Niin. Ei nuo kyseiset lapset voi keskenään vielä olla. Vaikea tietää mihin anoppi pyrkii jutuillaan. Ehkä.ei mihinkään. Kunhan vain ikäihmisen tavoin taivastelee lasten kasvamista. Ap
Tuo on vain sellaista puhetta ilman sen kummempaa tarkoitusta. Anna olla. Unohda koko asia.
Sanoit, että anoppi ei paljo ole lasten kanssa. Tuollainen "lapset ovat jo isoja" lausahdus saattaa olla ihan viatonta juttelua. Mummolle saattaa olla tulla hoitamisen aikana mieleen aikaisempia vuosia, jolloin lapsissa oli enemmän hoitamista ja muisteli sitä. Siihen nähden lapsesi ovatkin isoja. Eivät he tarvitse suoranaista hoitamista, vaan lähinnä tuonuorin hieman peräänkatsomista. Kyllä minä olen sanonut omista alakouluikäisistä lapsistani, kuinka on kiva, kunovat joniin isoja. Tällä olen tarkoittanut, ettei hoitajia joka menolle tarvita, suoriutuvat itsenäisesti kouluun yms.
Tuntuu ap, että uuden vauvan halu sinulla on niin kova, että otat itseesi kaiken mitä muut, varsinkin anoppi,sanoo. Anna asian olla ja älä vedä hernettä joka asiasta nenään.
Itse koen, että kotona on lasten kanssa hommaa. En pidä heitä kovin isoina. Ja kun olin 5v kanssa perhekerhossa tänään, hän tuntui kovin pieneltä. Ap
No toki on teillä hommaa. Älä nyt tuota edes kyseenalaista. Ja tuon ikäiset tarvitsevat hoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ei huokaile sitä, että lapset ovat isoja surullisesti vaan jotenkin kehuen. Ikään kuin se olisi niin hienoa. Aika kylmän kuulloisesti. Tyyliin, kun tuo teidän poika oli pieni niin se oli meillä yötä eikä koskaan kysellyt kotiin. Se on niin kunniakasta hänelle. Kysyin, että onko poika nyt sitten iso jo. Ja anoppi sanoi, että on se. Sellaista ihme korostamista. Ap
Nyt paljastuikin että ap on kysynyt itse anopilta onko poika nyt sitten iso.
Tämä avaus on tätä tyypillistä anopin parmaamista jota täällä on jatkuvasti luettavissa.
Oikeasti haloo kyllä sinun lapset on jo isoja. Miksi nuorin ei ole hoidossa kun olet työssä, nuo toiset pärjää kotona keskenään. Ai niin kun anoppi hoitaa ilmaiseksi.
Jos vielä teet lapsia niin älä hoidata anopilla. Ei kenenkään yli 70 -vuotiaana pitäisi olla lastenhoitajana.
Tiedoksi että minun pikkuinen on 20 vuotta ja nuorimmaista sitä pitää "pikkuisenaan" vaikka on jo aikuinen.
Tämä kuvastaa tätä nykymenoa, nuoripari tekee lapsia oletuksella että isovanhemmat hoitaa ja ovat käytettävissä 24/7. Tiedän perheen jossa aikuinen tytär vaatii äidiltään todella paljon hoitoapua. Asuvat toki eri paikkakunnilla. Voi ilmoittaa että tule viikoksi X. Sitten kun ovat isovanhemmilla kylässä ilmoittaa jo etukäteen ruokalistat mitä haluaa syödä ja kokataan tyttären mielihalujen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri tekee perustyöaikaa ja mies on yrittäjä. Lapset ovat tarhassa, joka menee kiinni klo 17. Käytännössä anoppi joutuu joka päivä hakemaan lapset.
Yleensä tekee niin, että anoppi menee 16.55 tarhaan ja jäävät sinne pihalle leikkimään, kunnes äiti pääsee töistä.
Työkaveri voisi tehdä 6 h työaikaa, mutta siitä saa liian vähän palkkaa, mutta anoppia voi vaivata joka pv.
Viime talvena kun oli kovia pakkasia, mummon vakiotaksi haki lapset tarhasta ja toi mummolaan. Mummo tietenkin maksoi taksit.
Työkaveri odottaa nyt 4.ttä. On jo etukäteen puhunut, jos esikoinen voisi mennä koulun jälkeen mummolaan ja mummo ja poika menisivät yhdessä päiväkotiin , josta äiti hakisi kaikki vauvan aikataulun mukaan.
Mummo oli kauhuissaan kun kuulin 4.stä raskaudesta.
Ehkä kannattaa miettiä vaivaatko isovanhempia liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ei huokaile sitä, että lapset ovat isoja surullisesti vaan jotenkin kehuen. Ikään kuin se olisi niin hienoa. Aika kylmän kuulloisesti. Tyyliin, kun tuo teidän poika oli pieni niin se oli meillä yötä eikä koskaan kysellyt kotiin. Se on niin kunniakasta hänelle. Kysyin, että onko poika nyt sitten iso jo. Ja anoppi sanoi, että on se. Sellaista ihme korostamista. Ap
Nyt paljastuikin että ap on kysynyt itse anopilta onko poika nyt sitten iso.
Tämä avaus on tätä tyypillistä anopin parmaamista jota täällä on jatkuvasti luettavissa.
Oikeasti haloo kyllä sinun lapset on jo isoja. Miksi nuorin ei ole hoidossa kun olet työssä, nuo toiset pärjää kotona keskenään. Ai niin kun anoppi hoitaa ilmaiseksi.
Jos vielä teet lapsia niin älä hoidata anopilla. Ei kenenkään yli 70 -vuotiaana pitäisi olla lastenhoitajana.
Tiedoksi että minun pikkuinen on 20 vuotta ja nuorimmaista sitä pitää "pikkuisenaan" vaikka on jo aikuinen.
Jos mun lapset on jo isoja, niin mitä ne on muutaman vuoden päästä. Aikuisiako? Ja joo, anoppi itse haluaa meille tulla, ei olla patistettu mitenkään. On hyvin voiva ja tykkää tuohuilla. Ap
Minkä ikäisiä lapset ovat?