Tyttäremme jää pian nimettömäksi
Tuntuu että tyttö jää oikeasti kohta nimettömäksi. Meille syntyi siis kuukausi sitten pieni tyttö, mutta emme löydä hänelle millään sopivaa nimeä.
Kaikki nimet joista pidän, ja joiden luulin olevan harvinaisia löytyvätkin yht'äkkiä top-listoilta.
Oma nimeni on Kirsi, ja olen aina joutunut "kärsimään" nimeni yleisyydestä. Lapsena luokallani oli pahimmillaan 3 Kirsiä. Tämän takia haluamme mieheni kanssa tyttärellemme edes vähän harvinaisemman nimen.
Kaikki kiva nimet joita olimme harkinneet (Viola, Seela, Mila jne.) löytyvätkin viime vuoden top 50-listalta.
Luulimme että nimet ovat harvinaisempia, niin ei näköjään kuitenkaan ole. Moni harvinaisempi nimi on jotenkin outo. Haluamme nimen joka sopii suomenkieleen, (ei tarvitse kuitenkaan olla alunperin suomalainen) mutta ei kuuloistaisi ihan väkisin väännetyltä.
Jos vauva olisi ollut poika, olisi hän mitä todennäköisemmin saanut nimekseen Edvin.
Jos jollain teistä on hyviä ehdotuksia niin pankaa tulemaan, tarvitsemme todella apua nyt, ristiäiset ovat parin viikon päästä!
Kommentit (225)
On vähän vaikea arvioida muotinimiä, kun jotkut nimet tulevat muotiin juuri samana vuonna, kun ne on annettu lapsille. Meillä näin kävi ensin Isla-nimen ja sitten Milo-nimen kanssa. Kannattaa siis ennemmin valita se omasta mielestään kaunis ja kiva nimi ja viis välittää sen yleisyydestä, jos se nyt ei ihan top 10 yllä sillä hetkellä kun nimeä valitset.
Piia? Vuonna 2010-2017 kastettuja 30kpl. Tuskin löytyy samalta luokalta!
http://www.babynamespedia.com/
Sieltä vain Suomi-kriteereillä arpomaan. miettikää vaikka ensiksi minkälaisen merkityksen haluatte nimellä olevan, helpompaa valita. Sitä ei tarvitse kaikille tosin huudella, mutta kiva pieni yksityiskohta jos tietää mitä oma nimi tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Stiina, Valma, Senja, Elena, Silja, Alva, Elle
En ole aikaisemmin nähnyt, että joku ehdottaa Elenaa. Se on siis oma nimeni ja palvellut minua hyvin. Nimi löytyy kalenterista, mutten ole Suomessa törmännyt yhteenkään toiseen.
Ulkomailla myös todella helppo matkustaessa, mikä on kiva bonus.
Viola -> Virva, Virve, Vappu, Varpu, Veera
Seela -> Senni, Sanni, Sonja, Saara, Sanelma, Sini, Sointu
Mila-> Miira, Mette, Melisa, Milja, Minttu
Noomi, Ninni, Nella, Kaisu, Lilja, Veera, Anette, Ju(u)lia, Minni, Milla, Henni, Oona, Essi?
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan pidä ehdotuksistani, mutta kerron ne silti. :)
Monet kauniit nimet ovat paitsiossa vain siksi, että ne edustavat "väärää vuosikymmentä".
Vanhempien kannattaisi silti muistaa, että he eivät valitse lapselleen nimeä vuodeksi 2017 vaan mahdollisesti myös vuodeksi 2117. Ihan totta: etenkin nyt syntyvistä tyttölapsista huomattavan suuri osa elää satavuotiaiksi tai vanhemmiksi.
Tässä siis tulevat ehdotukseni:
Anja, Tuula, Minna, Eila, Aili, Helena, Anita, Tiina, Hannele.
Ota tai jätä. :)
Väärän vuosikymmenen ongelma tulee siitä että ne kaimasi ovat ihan eri-ikäisiä, vaikka nimi olisikin periaatteessa kaunis. Itse kärsin kovin että oma nimeni oli yleinen kavereiden mummoilla.
Vierailija kirjoitti:
Enni? Mun mielestä niin sympaattinen nimi.
Enni on top10-nimi!
Renja? On harvinainen mutta silti kaunis nimi. Tunsin nuoruudessani yhden, ja ystävien kanssa aina kadehdittiin kun on niin yksinkertainen mutta kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stiina, Valma, Senja, Elena, Silja, Alva, Elle
Alva on ihana!! Tämä se voisi olla, oikeasti. Pitää mennä heti ehdottamaan miehelle.
Ap
Alvankin suosio on nousussa! Ehkä ensi vuonna jo hittinimi...
Minusta tuota nimen muodikkuus-aspektia on mahdoton hallita. Tärkeintä on, että itse tykkää nimestä. Annoin pojalleni varsin harvinaisen nimen, jonka suosio kuitenkin sittemmin kasvoi räjähdysmäisesti. Minkäs minä sille voin, että muutkin tykkäävät nimestä ja haluavat antaa sen lapselleen.
Alva on englannissa miehen nimi.
Tuossa listojen tuijottamisessa ei ole mitään järkeä. Annatte lapselle juuri sen nimen mistä pidätte. Suomessa syntyy kuitenkin sen verran vähän lapsia vuodessa että sinulla on vain ollut huonoa tuuria kun on ollut kaimoja luokalla. Esim. Seela nimisiä on kastettu vuosina 2010-2017 886 kappaletta ja tuokin siis yli seitsemässä vuodessa eli n. 100 lasta vuodessa saa tuon nimen koko Suomessa. Mietipä kuinka monta ekaluokkaa tässä maassa on vuosittain niin aika pieni on todennäköisyys että siellä luokassa on monta samannimistä.
Elle
Mirjami
Orvokki
Vivi
Auri
Verna
Alvina
Inkeri
Liia
Milja
Milda
Taimi
Irja
Meeri
Aune
Rakel
Elma
Elmi
Nykyään nuo "erityiset" nimet on niin yleisiä, että perus Laurat, Saarat, Veerat, Noorat ja Lotat alkavat kuulostaa lähes eksoottisilta.
Edla