Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökki ja aikuiset lapset

Vierailija
20.06.2017 |

Meillä on ihana kesäpaikka, jossa vietämme paljon aikaa. Iso tontti myös työllistää, mutta tykkäämme puuhailla siellä kahdestaan.

Ongelmana ovat aikuiset, perheelliset lapset, jotka tulevat mökille kuin omaan kotiinsa. He ovat viettäneet siellä aikaa lapsina kuten lapsuudenkodissaan. Emme halua heitä yövierailulle kumpaankaan paikkaan. Emme tykkää siitä, että tulijat odottavat täysihoitoa eivätkä oma-aloitteisesti tartu mihinkään töihin. Grilli jää heiltä putsaamatta, tiskit tiskaamatta. Ruuat ja kahvit pitäisi tarjota monta kertaa päivässä, lämmittää saunaa aamuin illoin ja elää lapsiperheen aikataulujen mukaan. Lapsen nukkuessa talossa ei edes puhua tai katsoa televisiota.

Vasta syksyn alkaessa vapaudumme noista vierailijoista. Silloin heidän vierailuistaan muistuttaa tyhjennystä odottava huussi.

Ps. Tykkäämme lapsistamme, mutta meidän mielestämme aikuiset ihmiset eivät sovi enää saman katon alle.

Kommentit (460)

Vierailija
401/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni perheineen oli useamman vuoden vanhemmilleni suorastaan painajainen. Tulivat mökille perjantai-iltaisin kädet heiluen ja sunnuntai-iltana myöhään pois. Eivät itse tehneet yhtään mitään ja veljeni sanoi suoraan minullekin ettei hänen mökkinsä joten ei tietenkään tee mitään. Asiaa ei auttanut että vanhempani puhuivat heille että töihin osallistuttava ja ruokia tuotava. Mitään muutosta ei tapahtunut. Eräänä talvena vanhempani puhuivat minulle että aikovat pistää mökin myyntiin ja jatkossa vuokrata mökkiä jostakin itselleen eivätkä kerro missä ovat. Veljeni vaimonsa kanssa olivat todella vihaisia asian tultua vihdoin heidän tietoonsa kun mökki myyty ja kokivat että vanhemmat olivat tehneet vääryyttä heitä kohtaan. Veljeni pohti että missä he jatkossa kesäviikonloppunsa viettävät ja niistähän pitää ehkä heidän maksaakin jotain. Suuttui minullekin kun totesin että itsepähän hölmöilitte kaiken. 

Vierailija
402/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut tätä ketjua mökittömänä ja hyvä niin :) Tuli vaan mieleeni kun viikolla katsoin Suomem kaunein kesämökki ohjelmaa niin paljon on täälläkin kritisoitu "kyllä mökin pitää ollla mökki eikä mikään mukavuuksin varustettu "kakkoskoti". Miksi sitten on niin ihanaa kun joku/jotkut kokkaa ym. siinä kantovesikeittiössä kaasu tai puuhellalla yms. Niinhän se kunnon mökissä pitää olla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jukutamme vieraita että kaivon tuotto ei riitä sisä vessan käyttöön pitää käyttää ulko paskista jonka luonnollisesti tyhjentävät lähtiessään kertaakaan eivät ole toista kertaa tulleet. 

Vierailija
404/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta ole sama tekeekö ruuat kahdelle vai kahdelletoista. Meillä kaksi lasta ja toisella 4 ja toisella 2 lasta. Siinä on aika tekeminen kun mökkioloissa kokkaa ja tarjoilee ruuat ja syömisen jälkeen tiskaa ja siivoaa. Ihan eri juttu kun miehen kanssa kahdestaan paistetaan vaikka makkarat lounaaksi. Oma haasteensa on isompien ruokamäärien säilytys mökkioloissa. Myös nirsojen lasten vaatimukset aiheuttavat ylimääräistä vaivaa. Kyllä. Minulle 70-vuotiaalle lasten perheiden vierailu on raskasta vai olenko laiska.

Tästä lähtien laitat viestillä, mitä kukakin tuo mökille tullessaan. Ei kukaan saavutetusta edusta noin vain luovu.

Vierailija
405/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mutsi vaikeroi siitä, kun hänen pitää syöttää poikakomppaniaa kahdessa polvessa.

Ostin mökin, niin eikös komppania yrittänyt samaa mulle. Eipä onnistu.

Että tultais minun passattavaksi. No way.

Vierailija
406/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuisten ihmisten kanssa pitää pystyä tietyistä perusasioista keskustelemaan, että jos mökille tullaan, tiskivuorot, saunanlämmitysvuorot, joku kattaa pöydän, siivoaa keittiön, imuroi, grillaa, leikkaa nurmikkoa, hakkaa halkoja tms. Vuorollaan tai sen mukaan mitä parhaiten osaa tehdä. Onhan se nyt ihmeellistä, jos perheelliset aikuiset tulee elämään kuin inclusive rantalomalle ilmaiseksi. Eihän se, että vaatii kaikkia osallistumaan askareisiin ole yhtäkuin, ettei lapsistaan pidä.

Vierailija
407/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut tätä ketjua mökittömänä ja hyvä niin :) Tuli vaan mieleeni kun viikolla katsoin Suomem kaunein kesämökki ohjelmaa niin paljon on täälläkin kritisoitu "kyllä mökin pitää ollla mökki eikä mikään mukavuuksin varustettu "kakkoskoti". Miksi sitten on niin ihanaa kun joku/jotkut kokkaa ym. siinä kantovesikeittiössä kaasu tai puuhellalla yms. Niinhän se kunnon mökissä pitää olla!

Samaa olen. Ihmetellyt! Aikoinaan, kun mökkiä suunniteltiin, kerroin, että haluan sinne sitten tiskikoneen ja pyykkikoneen, sekä vesivessan. En ole katunut! En todellakaan jaksaisi tuuskata kantovesien kanssa! Vieraatkin hoituu mukavasti.

Vierailija
408/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen. Ihmetellyt! Aikoinaan, kun mökkiä suunniteltiin, kerroin, että haluan sinne sitten tiskikoneen ja pyykkikoneen, sekä vesivessan. En ole katunut! En todellakaan jaksaisi tuuskata kantovesien kanssa! Vieraatkin hoituu mukavasti.

Olet oikeassa paitsi vesivessan suhteen.

En halua mitään lietesäiliötä pihapiiriin.

Tyhjennys esim saarissa lähes mahdonta.

Meillä kompostoiva sisävessa, Ekolet, muut vedet suodatinsysteemien kautta, jos ekologiaa ajatellaan.

Ikäihmisenä en jaksaisi pyykki ja tiskirumbaa ilman muksvuuksia.

T.mummeli

Vierailija
409/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa paitsi vesivessan suhteen.

En halua mitään lietesäiliötä pihapiiriin.

Tyhjennys esim saarissa lähes mahdonta.

Meillä kompostoiva sisävessa, Ekolet, muut vedet suodatinsysteemien kautta, jos ekologiaa ajatellaan.

Ikäihmisenä en jaksaisi pyykki ja tiskirumbaa ilman muksvuuksia.

T.mummeli

Jätevesille on tosiaankin kaivettava kolme kaivoa! Mutta niin me tehtiin, kun se oli mahdollista. Saarimökkiin se ei tietenkään onnistuisi.

Vierailija
410/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan lapset lähetettiin kesälomaksi mummolaan. Saivat aurinkoa ja

Puhdasta ilmaa. Elokuussa tulivat takasin vähän ennen koulun alkua. Varmaa monilla hyviä muistoja noista kesistä.

Nykyään mennään sitten mökille tapamaan sukua. Kaikki pitää suunnitella tarkasti, ei tuu riitoja.

Vierailija
411/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme 50-55 v aviopari, uusperhe. Molempien sukujen mökit ovat melko lähekkäin. Päädyimme siihen, että ostimme oman pienen mökin näiden varsinaisten mökkien läheltä. Oma tupa, oma lupa. Käymme aika tiiviisti auttelemassa ikääntyneitä vanhempiamme ja nyt myös opiskelevat lapsemme ovat alkaneet kiinnostua mökkeilystä.

On ihanaa tulla iltaisin sukupaikasta omaan mökkiin. Oma rauha.

Huonoa tässä on tietenkin kustannukset ja työmäärä. Kustannuspuoli ollaan ratkottu siten että tämä oma pieni mökki on vaatimaton eikä siinä ole omaa rantaa. Ollaan laskettu rimaa siten ettå ei ole esim kasvimaita eikä perennapenkkejä. Mökkitalkkari käy vanhemman väen pihan leikkaamassa.

Hyvä ratkaisu meille ainakin tässä elämänvaiheessa. Nytkin juuri poika on tyttöystävänsä kanssa isovanhempien seurana. Me ei ängetty sinne nyt olleenkaan, ehditään nähdä kesän mittaan vielä monta kertaa.

Vierailija
412/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhdasta ilmaa. Elokuussa tulivat takasin vähän ennen koulun alkua. Varmaa monilla hyviä muistoja noista kesistä.

Nykyään mennään sitten mökille tapamaan sukua. Kaikki pitää suunnitella tarkasti, ei tuu riitoja.

Nykyajan isovanhemmat eivät useinkaan ole kiinnostuneita auttamaan, aikuisia lapsia passuutetaan kyllä pikkuasioilla ja kritisoidaan sitten, kun ei käydä muka tarpeeksi kylässä. Miksiköhän ei tee mieli käydä.

Vierailija
413/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaikeeta. Myykää mökki pois loppuu ulinat.

Vierailija
414/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman äitini mökin suhteen ei ilmeentynyt mitään ongelmia. Sovimme puhelimessa milloin tulemme ja milloin lähdemme. Meidän perheessä on aina sovittu asioista etukäteen. Kukaan ei voisi mennä äitini mökille sopimasta asiasta etukäteen. Tämän opin jo 4- vuotiaana. No, nyt on mökki myytynä ja äiti ympärivuorokautisessa hoidossa. Kukaan meistä lapsista ei lunastanut mökkiä itselleen. Se myytiin tuntemattomille. Tämä etukäteissopiminen on jäänyt käytännöksi. Nykyiselle mökille, kukaan ei saavu kutsumatta. Siitä seuraa käännytys takaisin, jos joku edes niin röyhkeää tekoa yrittäisi. Asioista ja muistakin, kuten kestimisestå, siitäkin sovimme etukäteen. Kuka ostaa mitäkin. Meillä ei tunneta vapaamatkustaja- käsitettä, mitä tulee mökkeilyyn.

Vierailija
415/460 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme 'suvun' vanhukset. Mieheni omistaa alueella kolme vapaa-ajan asuntoa, vanhin & pienin, hänen isänsä rakentama on meidän käytössämme ja kahta muuta käyttävät hänen lapsensa ja lastenlapsensa. Kiinteistöhuollosta vastaa 'mökkitalkkari', muiden mökkien siivouksesta vastaa käyttäjät, mutta meillä siivous on ulkoistettu - tapa alkanut ennen meidän seurustelumme alkua, eikä siitä ole luovuttu. 

Meidän ovellamme on aamusta pieni väki koputtelemassa - pappa laittaa lapsille aamupalaa ja touhuilee lasten kanssa niin kauan, että vanhemmat aloittavat päivänsä.  En usko, että jaksaisimme, tätä pitkään, mutta olemme mökillä vain joka kolmas viikonloppu.

Vierailija
416/460 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä ei veljeni kanssa lähetetty 1970-1980- luvuilla mummolaan koko kesäksi, ei, ei. Mutta kun meidän vanhemmilla alkoi kesäloma aina juhannukselta, me menimme serkkujen kanssa noin viikoksi mummolaan kesäkuun alussa ennen juhannusta. Siihen aikaan ei ollut mitään lastenkerhoja, joita pidettiin kolme viikkoa ennen juhannusta. Mutta emme myöskään olleet koko kolmea viikkoa mummolassa. Yleensä viikon. Ja sitten paluu kotiin. Vanhemmat hakivat meidät pois. Ja sama elokuussa, kun silloin koulut alkoivat n. 15.8. Vanhemmat aloittivat työt 1.8.. Silloin olimme elokuun ensimmäisen viikon mummolassa ja seuraavan viikon taas kotosalla.

Joten me opimme kunnioittamaan mummon jaksamista jo pieninä lapsina. Emme senkään jälkeen vanhempina ole työntäneet jälkikasvuamme mummolaan viikkokausiksi. Olemme aina huomioineet, miten mummo jaksaa. Ymmärtäen, että mummo on jo ikääntynyt henkilö.

Kunnioitus opitaan varhain. Jos sellaista ei vaadita, kunnioitusta ei ole omien lasten ollessa aikuisia.

Vierailija
417/460 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isäni on ratkaissut asian hyvin, olen viimeksi nähnyt hänen mökkinsä ku olin 16v ja nyt olen 44v, viime vuonna soitin isälle huhtikuussa et voitais perheen kanssa (2 aikuista, 1 teini ja 1 alakoululainen) tulla katsomaan häntä kesäkuun lopulla. Ehdotin et voitais majoittua mökillä ja hän siis olla rauhassa kaupunki kodissaan (kolme h ja keittiö kerrostalossa). Hän on jo vuosia valitellut kun mökkihommat ei enää kiinnosta ja ei vietä siellä kuin muutaman päivän vuodesta. Toukokuussa isä soitti että oli nähnyt pitkän ajan sääennusteen ja ei meidän kannata tulla kun niin huonoa ilmaa luvassa..... Mentiin sitten laivalle perheen kera. Tarviiko edes mainita että isäni muistaa vain toisen lapseni nimen ja ei muista mun syntymäpäivää.

Sitten aikanaan, kun isäsi kuolinpesää selvitetään voi tulla yllätyksenä millaisessa kaatopaikkakunnossa on sekä huoneisto että mökki.

-ohis

Vierailija
418/460 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta miksi ihmeessä ihmiset menevät passattaviksi iäkkäille vanhemmilleen?

Sopikaa hyvissä ajoin käynneistä, pakatkaa mukaan ruoat ja petivaatteet ja osallistukaa mökin töihin - jopa siihen puuseen tyhjentämiseen.

Vierailija
419/460 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana mökki herättää jo vilunväristyksiä. Ei kiitos.

Vierailija
420/460 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu kerrostalossa niin silloinhan mukavuuksilla varustettu mökki on oikeasti kakkoskoti ja siellä ollaan paljon kun halutaan pihaa ja luontoa. Mökki-mökit on sitten eksotiikkaa hakeville ja elämäntapaintiaaneille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä