Vihaan vuorotyötä ylikaiken!
Aina yhtä vituttavaa odotella koko päivä sitä, että pääsis jo lähtemään töihin. Aamuvuoroa tehdessä illat saa rentoutua, iltavuorossa sitä mahista ei oo.
Työpaikalla vuorot myös jakaantuu todella epätasaisesti, ärsyttää miten itselle kasaantuu aina nämä illat (ja yöt). Kyllä saa taas motivaatiota etsiä parempaa duunia..
Kommentit (18)
Ai mä taas kun meen iltaan ,saan kotona paljon enemmän tehtyä kun jos on aamussa. Illalla ei jaksa. Koti on siistimpi kun olen iltavuorossa
Miksi kaikilla työpaikoilla ei ole niinkuin meillä, että aamu- ja iltavuoro vaihtelee viikoittain?? Ihan dorkaa touhua vatkata niitä miten sattuu ja laatia joka viikko listoja ja lopuksi kukaan ei pysy perillä, saati sitten ole virkeänä töissä. Miksi ei tehdä jakoa kahteen ja sitten vain vuoro 1 on aamuvuorossa parillisilla viikoilla, parittomina iltavuorossa. Vuoro 2 sitten päinvastoin. Töttöröö, problem solved, eikä vuorot enää "kasaannu" kenellekään.
Tosin olenkin miesvaltaisella alalla.
Niin.. Mulla on parin viikon päästä niin, että ensin on kaksi viiden aamua, sitten menen seuraavana päivänä yövuoroon. Tuntuu ettei työnantaja ymmärrä yhtään unirytmejä tai muita..!!
Juhannus menee taas iltavuoroissa, ei muuten haittaisi työnteko, mutta kun ne illat. Ja sitten on muutama pomon suosikki jotka tekee vain aamua.
Itse tykkään. Teen hoitotyössä epäsäännöllistä 3-vuorotyötä. Nyt menen yövuoroon. Iltavuorot parhaimmat. Saa tehtyä kotihommia ja pyykkihuoltoa ennen töihin menoa ja yleensä illat rauhallisempia töissä. Arkivapaat on kivoja ja ajoittain on jopa neljä vapaata peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään. Teen hoitotyössä epäsäännöllistä 3-vuorotyötä. Nyt menen yövuoroon. Iltavuorot parhaimmat. Saa tehtyä kotihommia ja pyykkihuoltoa ennen töihin menoa ja yleensä illat rauhallisempia töissä. Arkivapaat on kivoja ja ajoittain on jopa neljä vapaata peräkkäin.
Minulla sama, ala on toinen, teen töitä ilmailun parissa. En ikinä vaihtaisi päivätyöhön.
Ihme urputusta. Ota loparit ja mee muualle töihin tai perusta oma firma. ei se sen vaikeempaa oo.
Aamuvuoroissa ei tule lisiä, ite kerkeen hyvin ennen iltavuoroo käymään salilla, tallilla ja siivoilemaan. Herää vaa ajoissa ja ei sitä töihin menoo kannata ootella koko päivää. Kaikille toki ei vuorotyö sovellu
Olen 54v työtön lähihoitaja. Itselleni nämä illasta aamuun vuorot aiheuttivat järkyttävän uniongelman. Elimistö kävi ylikierroksilla, en kyennyt iltavuoron jälkeen rentoutumaan. En saanut nukuttua öisin kuin max. 3-4 h. Pää oli sumea seuraavina työpäivinä, virheitä sattui ja työteho oli huono. Jos saisin säännölliset vuorot, esim. yksi viikko aamua, yksi viikko iltaa, kykenisin tekemään töitä, mutta en pysty näihin illasta aamuun vuoroihin.
Mä ehdin tehdä 25v vuorotyötä, ennenkuin väsyin siihen täydellisesti. On siinä puolensa, ainakin parempi palkka :).
Mutta kyllä nautin nykyään säännöllisestä päivätyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikilla työpaikoilla ei ole niinkuin meillä, että aamu- ja iltavuoro vaihtelee viikoittain?? Ihan dorkaa touhua vatkata niitä miten sattuu ja laatia joka viikko listoja ja lopuksi kukaan ei pysy perillä, saati sitten ole virkeänä töissä. Miksi ei tehdä jakoa kahteen ja sitten vain vuoro 1 on aamuvuorossa parillisilla viikoilla, parittomina iltavuorossa. Vuoro 2 sitten päinvastoin. Töttöröö, problem solved, eikä vuorot enää "kasaannu" kenellekään.
Tosin olenkin miesvaltaisella alalla.
Minä kuolisin jos joutuisin tekemään 5 aamua putkeen! Onneksi meillä on työvuorojen suhteen autonomia, eli keskenämme saamme suunnitella vuoromme, eli aamut sille joka tykkää ja mulle öitä ja pitkiä päivävuoroja. Onnistuu säännöllinen harrastuksiin näin. Eli miksei kaikilla ole kuten meillä. Mutta olenkin naisvaltaisella alalla 😁
Meillä saa itse suunnitella työajat.
Laskettiin 5 aamuvuorossa, 3 iltavuorossa ja 1 yövuorossa.
Eronnut yh äiti halusi yövuorot.
Muutti vanhempien naapuriin ja mummo nukkuu lasten kanssa .
Eräs kollega, 2 taaperon äiti, halusi iltavuoron.
Mies on töissä sanomalehdellä, pääsee töistä klo 15 ja vaihtavat vuoroja, lasten ei tarvitse mennä hoitoon.
Muilla vuorot menee peräkanaa, 5 aamuvuoroa, 2 iltavuoroa, taas 5 iltavuoroa.
Meillä on vain ma-pe auki.
Erityisesti hoitoalalla, varsinkin määrä-aikaisessa työsuhteessa, joudut tekemään nämä paskimmat työvuorot. Aina illasta aamuun, 1 vapaa , 6-7työvuoroa peräkkäin. Koskaan et voi suunnitella elämääsi päivää eteenpäin. Joustat ja joustat. Olet kakkosluokan duunari, joka raataa kuin hullu,mutta koskaan et saa vakipaikkaa. Määrä-aikaisuuden päätyttyä pestiä ei jatketa.
Ammatinvalintakysymys, joten suut suppuun.
No joo, onhan niitä hyviäkin puolia kuten arkivapaat ja se että aamulla saa välillä nukkua pidempään. Muuten ilta- ja yövuorot on yhtä kuraa.
Kaipaan kuitenkin sitä rytmiä, koti-iltoja, vapaita viikonloppuja. Että rassaa aina olla se joka ei pääse kavereiden/sukulaisten juhliin tms kun on töitä. Kesäloman aikana sain itselleni hyvän rytmin, 22 nukkumaan ja viimeistään 8 ylös. Nyt se menee ihan pilalle :(
Mä taas en oikein mitään saa tehtyä ennen iltaa, ei viitti lähteä kaupungille eikä minnekkään kun kokoajan kyttää vaan kelloa että kauas vielä ennenkuin pitää lähtä..
Tein vuorotyötä ehkä pari kuukautta ja en yhtään sopeutunut siihen. Vaikka ei edes ollut ilta- tai yövuoroja. Ensinnäkään mikään päivä ei tuntunut miltään. Maanantai ei tuntunut maanantailta eikä perjantai perjantailta. Koskaan ei tiennyt, mikä päivä on. Koskaan ei ollut kahta päivää peräkkäin vapaata. Joskus harvoin oli viikonloppu vapaata. Oli outoa mennä viikonloppuna töihin, kun kaikki muut jäivät kotiin. Aloin nukkuakin huonosti, kun epäsäännöllinen rytmi sekoitti pään. Palkka oli vähän parempi, mutta ei niin paljon parempi, että sen takia haluaisin vuorotöihin.
Paljon enemmän tykkään säännöllisestä työstä. Tällainen sopii paremmin minulle. Tykkään, kun viikonloput ja pyhät rytmittävät arkea. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka eivät taas ikinä haluaisi tällaiseen työhön. Joku sopii yhdelle ja joku toinen toiselle. Työn takia ei mielestäni kannata terveyttään pilata.
Itse tykkää eniten iltavuorosta kun saa nukkua pitkään ja kerkee tekee kunnon ruoan. Yöstä saa enemmän rahaa ja itsellä se on helpoin vuoro. Aamuvuoro on ehkä kiireisin ja ainut positiivinen asia on että pääsee illalla salille tai sit vaikka käymään ravintolassa
:(