Ovatko köyhät lihavia pääosin koska eivät elä aktiivista elämää?
useammin mm. eivät käy töissä. Ihmiset usein lihoavat työttöminä ollessaan ja esim. talvisin kun eivät ulkoile yhtä paljon kuin kesäisin. Siitäkin huolimatta, että talvisin näemmä ihminen käyttää jopa enemmän energiaa kuin kesäisin.
Pakkasella syöminen saattaa lipsahtaa herkästi ylensyönnin puolelle, sanoo THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen Ylelle. Hän huomauttaa, että kylmällä ihminen kuluttaa energiaa lämmön tuottamiseen, jolloin ruokaa kuluu enemmän.
"Talven aikana aikuisväestöllä tiedetään tapahtuvan lihomista. En tiedä, liittykö se lämpötilaan sinänsä, mutta lämmöntuotanto lisääntyy, kun ulkona on kylmä ja siellä kylmässä oleskellaan", Partonen sanoo.
En ole koskaan tajunnut tuota poliittisesti korrektia selitystä eli että syövät huonompaa ruokaa. OIkeaan köyhyyteenhän kuuluu, että siitä ruuasta on jopa pulaa. Se pakkaa lähinnä laihduttamaan. Eivät ihmiset muutenkaan sen köyhempiä ole talvella kuin kesälläkään.
Kommentit (30)
Hengenvaarallisesti lihava ohjelma tv:ssä , ihmetyttää, koska kaikki ohjelmassa nähdyt n. 300kg painavat osallistujat ovat köyhiä, työttömiä. He asuvat trailereissa, asunnot ovat järkyttäviä, heiltä puuttuu hampaita. Autot heillä kuitenkin on. Millä rahalla he pystyvät ostamaan niin paljon ruokaa, että he lihovat noihin mittoihin? Monissa perheissä kukaan ei käy töissä? Suomessa sossun tuet ovat niin pieniä että niillä on mahdotonta lihoa.Hyvä kun juuri hengissä pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen köyhyys liittyy huono-osaisuuden kasautumiseen. Tuollaiseen huono-osaisuuden polkuun liittyy se köyhyys, yleensä matala koulutustaso, päihteet, työttömyys, masennuskin jne. Myös se ylipainoisuus ja yleinen omasta terveydestä huolehtimisen puute. Köyhyys ei siis selitä sitä ylipainoa, vaan selittävänä tekijänä molemmissa on tuollainen kasautuvan huono-osaisuuden polku. Köyhyys ja ylipaino vaan korreloivat vahvasti sen polun kanssa.
Naurettavia olette! Mitä yritätte selittää itsellene tai itseänne korottaa? Miten selitette lukuisat pulleat ja lihavat koulutetut johtajat, valitomiehet ja -naiset, opettajat, lääkärit, tutkijat, valmentajat jne? Olisiko kuitenkin niin päin, että toiset vain ovat persompia ruoalle, eivätkä aina ehdi kuntoilla tarpeeksi?
Lisäksi kiireinen ei ehdi syödä järkevästi, vaan tulee heitettyä suuhun kaikkea mitä ehtii eli sitä kaloripitoista höttöä. Vähäunisuus sitten kruunaa tilanteen, koska se jos mikä kerryttää kiloja. Yöllä ruokakin maistuu parhaiten luovien ajatusten ja puuhien lomassa.
Lihava on siksi, että syö enemmän kuin kuluttaa. Kyllä se on niin, että sitä ajautuu johonkin taantuman aallokkoon, ettei vain saa aikaiseksi. Kun itse olin työtön, ehdin panostaa itseeni ja hyvinvointiini paljon paremmin kuin nyt töissä. Työtahti on niin älytön, että työpäivien ollessa kellon ympäri, ei paljon jaksa eikä ehdi ja painoakin on tullut roimasti lisää.
Vierailija kirjoitti:
Hengenvaarallisesti lihava ohjelma tv:ssä , ihmetyttää, koska kaikki ohjelmassa nähdyt n. 300kg painavat osallistujat ovat köyhiä, työttömiä. He asuvat trailereissa, asunnot ovat järkyttäviä, heiltä puuttuu hampaita. Autot heillä kuitenkin on. Millä rahalla he pystyvät ostamaan niin paljon ruokaa, että he lihovat noihin mittoihin? Monissa perheissä kukaan ei käy töissä? Suomessa sossun tuet ovat niin pieniä että niillä on mahdotonta lihoa.Hyvä kun juuri hengissä pysyy.
Sokeria vaan tarpeeksi, etenkin nestemäisenä juomissa, joka on pahin muoto, kun imeytyy niin hyvin.
Köyhyys ja tyhmyys just näkyy lihavuudesta.
Fiksut eivät ole läskejä.
Roskaruokaa syövät! Itse olen pienellä eläkkeellä niukasti elävä, enkä ylipainoinen, koska syön terveellisesti ja vähän. Olo on kevyt ja hyvä, polvet kunnossa, jaksan kävellä paljon ja pyöräillä.
Mummu, 65
Vierailija kirjoitti:
Ovathan ne.
Eivät ole!
Terveellinen ruoka on kallista ja köyhät joutuvat ostamaan edullista ruokaa jotka ovat epäterveellisempiä.
Yksinasuvat myös syövät eineksiä ja pikaruokaa enemmän koska yksinasuva ei aina jaksa sitä ruokaa tehdä.
Nämä ei kyllä ole merkittäviä syitä lihavuuteen ja lihavia on myös keskituloisissa ja rikkaissa.
Itse asun yksin ja olen pienituloinen, olen lihava ja syön eineksiä tosi paljon.
Tupakka tulee vielä joskus muotiian, kun tehää syövät ja kaikki parantava lääke.