Miksi työnantajat eivät ole avoimia työntekijän valintaprosessissa?
Harvoihin työpaikkoihin on paljon hakijoita. Työnhakijalle olisi tärkeää tietää että onko hänellä mitään mahdollisuutta saada tätä työtä.
Työnantaja antaa väärää kuvaa työnhakijalla koska ei pysty suoraan sanomaan niitä asioita jotka jo tietää. Jos minä olisin työnantaja ja hakisin työntekijää niin pirauttaisin heti seuraavana päivänä että et ole ihan kärjessä prosessissa ikävä kyllä ja voit jatkaa täysillä työpaikan etsintää.
Kerran eräs työnantaja haastatteli minua n. 3 tuntia illalla ja pyöritteli kynää ja ummet ja lammet siinä fundeerattiin ja ajattelin että pitääkö käydä syömässä välillä. Hyvä ettei kengän numeroakin katsottu. Homma jäi sitten siihen että työt alkaa justiin ensi maanantaina mutta ei ottanut enää yhteyttä tämän jälkeen.
Nyt on sellainen tilanne että työnantaja antoi käsityksen että työt alkaisi elokuun alkupuolella. En kuitenkaan usko tätä vaan ei ollut sosiaalisia taitoja päästä haastatelutilanteesta muuten eroon kuin tämmöisen kautta.
Mikä siinä on niin vaikeaa sanoa että valitettavasti paikan saa joku toinen, ja kiitos että hait paikkaa?
Kommentit (10)
Koska paikat menevät sukulaisille. Yhtäkkiä saattaa löytyä sisarentytär joka etsii töitä.
Täälläkin on muka yleisessä haussa kaupungin työpaikkoja ja kun rekry tulos tulee on haastateltu paikkaan vain yhtä työntekijää(sitä joka siinä on tähänkin asti ollut) ja yllättäen hän saa paikan.
Nykyään avoimet työpaikat ovat suurimmaksi osaksi näiden alhaisen työmoraalin paikkoja. Ja ne muutamat"hyvät paikat" ja niiden valinta ei kestä päivänvaloa. Eniten ärsyttää julkisen sektorin työpaikat. Niillä on kyllä aikaa haastatella monia päteviä ehdokkaita, joita ei ole aikomustakaan ottaa. Tosiasiassa paikan saa joko hyväveljen pojantytär, tai joku vastavalmistunut joka nuorentaa heti osaston keski-ikää ja imagoa. Ja joka ei kritisoi huonoa johtoa, mikä tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin on muka yleisessä haussa kaupungin työpaikkoja ja kun rekry tulos tulee on haastateltu paikkaan vain yhtä työntekijää(sitä joka siinä on tähänkin asti ollut) ja yllättäen hän saa paikan.
Joskus haastatellaan näön vuoksi useampia ja kuitenkin ollaan jo etukäteen päätös tehty. Halutaan esittää että toimitaan lain mukaisesti.
Se olisi ihan hyvä, jos työnantaja ja työntekijä voisivat vaihtaa rooleja. Olisi kummallakin osapuolella kokemuspohjaa molemmista. Nyt käydään vaan keskenäistä sotaa kumpi osapuoli on parempi toistaa ja se toisen rooli on aina niin pirun paljon helpompi. Ja se on aina niin helppo neuvoa siellä aidan toisella puolella.
Joo selkeä jakauma on hyvät paikat / huonot paikat. Hyvä työpaikka on aarre jota pihdataan ja kaupataan vastapalvelusten toivossa.
Hyvä kysymys. Itse olen päässyt haastatteluun (haastattelukierroksia oli kuulemma sovittu pidettäväksi kolme kierrosta, ja aina osa putoaa ja osa pääsee jatkoon). Sain ekan haastattelun jälkeen seuraavana päivänä soiton, että olen erittäin hyvä kandidaatti, ja todella vahvoilla prosessissa. Ja että valitsevat seuraavaan haastattelun osan nyt haastatelluista. No kiitin väliaikatiedosta. Sitten parin päivän päästä tuli taas puhelu, jossa minua kehuttiin kovin ja tuli taas kutsu uuteen haastatteluun. Jonka päätteeksi minua taas kehuttiin kovin ja kerrottiin, että olen todellakin yksi parhaista hakijoista ellen jopa paras. Sama tuli vielä meilillä perässä. Ja taas soitto, että tervetuloa vielä siihen viimeiseen haastatteluun, olen nimittäin erittäin hyvä hakija. Kaikki haastattelut oli keskellä päivää ja jouduin tekemään isoja järjestelyjä saadakseni niihin vapaata nykyisestä kiireisestä työstä. En sitten saanut sitä paikkaa. Sain kuulla syyksi, että en ollut sellaista työtä tehnyt juuri sillä nimikkeellä ennen (mikä oli totta, ja näkyi cv:stä ja puhuttiin läpi kaikissa haastatteluissa), ja olivat viimeisellä haastattelukierroksella haastatelleet kuusi todella hyvää, ja niillä muilla oli vain minua enemmän kokemusta (mikä sekin varmasti oli aivan totta). Olin hämmästynyt ja aika vihainen, mielestäni minua oli vedätetty pahasti. En vieläkään ymmärrä mistä oli kyse.
Suosittelen lähettämään hakemuksia myös yrityksiin, joilla eiole ilmoitusta avoimista paikoista Mol:ssa. Meille ainakin otetaan aina uudet työntekijät tuolta avointen hakemusten pinosta.
Työpaikkahaastattelun jälkeen olisi kiva vaihtaa mielipiteitä keskustelukumppanista.
Minä, hakija:
- pätevä, osaava, puhuu hyvin englantia, organisointikykyinen, ystävällinen jne.
- negatiivista: ei pidä rutiineista, liian vanha
Ei palkata.
Työnantajan edustaja:
- kohtelias, hyvä haastattelija, esittää järkeviä kysymyksiä, osaa kertoa yrityksestä
- negatiivista: haisee vanhalle viinalle, aikoo palkata sukulaisensa eli feikkikierros :D
Osa työnantajista on vaan vi**umaisia ja haluaa kiusata työnhakijoita. Kerran soitin eräälle työnantajalle joka sanoi että soita 10 minuutin päästä uudestaan. Kun soitin niin hän sanoi että menipä se 10 miunuuttia nopeasti hehhe hehh heh. Sanoin että katsoin kellosta että soitin 9 ja puolen minuutin päästä että johtuisiko tunne tästä.
Tämän jälkeen hän sitten alkoi haukkumaan omia työntekijöitään ja koko puhelu oli 90% että kuuntelin tätä ja kuinka vaikeaa on saada kunnon työntekijöitä ja jos selkänsä kääntä niin eivät tee mitään. Toimin hänen terapeuttinaan puhelun ajan.
Näille ei oikein uskalla lyödä luuria korvaan kun soittavat että on kieltäytynyt työstä.