Keskiluokkaiset nelikymppiset, paljonko teillä on oikeaa taidetta kotona?
Meillä on suht vähän, pari grafiikkatyötä, yksi öljyvärimaalaus, ja nyt ostettu pari lisää. Niiden lisäksi jotain sukulaisten maalaamia ym.
Mutta esim ruotsalaisilla ja norjalaisilla kollegoilla, jotka ovat sosioekonomisesti suunnilleen samalla tasolla, tuntuu olevan paljon enemmän. Miten teillä.
Kommentit (62)
Meillä on viisi taulua, kaikki saman taiteilijan töitä.
Mistä te sitä taidetta löydätte oikein? Kierrätte gallerioita vai tutuilta vai sekä että?
Ei yhtään.
Emme pidä kuvataiteesta. Musiikkia (niin taidemusiikkia kuin kevyempääkin) kulutamme mielellään, käyn oopperassa ja koko perheenä iskelmä-keikoilla. Arkkitehtuuria ihailemme ulkomailla. Muotitaidetta löytyy vaatehuoneesta laukkujen ja kenkien muodossa minulta sekä mieheltä. Mutta ei tulisi mieleenkään ostaa tauluja, patsaita tmv.
Useampi työ kotimaista grafiikkaa, pidän erityisesti Outi Heiskasesta. On useampi öljytyö matrikkelitaiteilijoilta: Abassov, Allan Salo, Reino Viirilä. Ja yksi Kuutti Lavonen myös. Ei huippu taidetta, mutta ihan mukavia. Ollaanhan keskiluokkainen perhe ja kaikki hankittu itse, ei peritty. Tutut eivät ymmärrä mitään taiteesta. Ostavat sisustustaulun ja kertovat ostaneensa taulun.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te sitä taidetta löydätte oikein? Kierrätte gallerioita vai tutuilta vai sekä että?
Aloittajan kohdalla osa on peritty, osa ostettu gallerioista, Suomesta ja muualta.
Yksi öljyvärimaalaus, aika hintava ja merkittävältä taiteilijalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään.
Emme pidä kuvataiteesta. Musiikkia (niin taidemusiikkia kuin kevyempääkin) kulutamme mielellään, käyn oopperassa ja koko perheenä iskelmä-keikoilla. Arkkitehtuuria ihailemme ulkomailla. Muotitaidetta löytyy vaatehuoneesta laukkujen ja kenkien muodossa minulta sekä mieheltä. Mutta ei tulisi mieleenkään ostaa tauluja, patsaita tmv.
"Muotitaidetta", tirsk!
On aika paljonkin kaikenlaista, grafiikkaa, maalauksia, installaatioita. Näin lähinnä siksi, että lähipiireissä on useampi taiteilja. Kaikki ei silti ole esillä, ettei tule ruuhkainen olo. Ei tässä minusta kannata verrata itseään muihin, jokainen asuu kodissaan niin kuin haluaa.
Olen vasta kolmekymppinen, mutta sosioekonomisesti kuulun varmaankin tuohon keskiluokkaan. Seiniltä löytyy grafiikkaa ja maalauksia 1600-luvun loppupuolelta nykytaiteeseen. Aloitin kokoelmani kartuttamisen opiskellessani. Ostan taidetta Suomesta ja ulkomailta: enimmäkseen Iso-Britanniasta ja Ranskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kohdalla osa on peritty, osa ostettu gallerioista, Suomesta ja muualta.
Ok, kun itse haluaisin just et niillä taideteoksilla olisi jotain henkilökohtaista kytkentää tai joku mielenkiintoinen tarina.. Peritty taide kuulostaa esim kivalta.
12 öljyvärimaalausta. 3 olen ostanut itse, muut olen perinyt/ saanut lahjaksi. Ostaisin enemmän, jos olisi ylimääräistä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään.
"Muotitaidetta", tirsk!
Mitä sinä tirskut siellä? Eiköhän tuo ollut ihan kevyellä läpällä heitetty...?
Että mä en kestä näitä, jotka kuvittelee olevansa hienompia!
Ohis
Osa on perittyjä ja osa on hankittu ihan omaksi iloksi niin sanotuilta vähemmän tunnetuilta taiteilijoilta. En ymmärrä miksi oman kodin seinillä pitäisi katsella jotain sijoitustaulua, josta ei saa mitään iloa tai nautintoa elämäänsä.
Ei sitten niin yhtään mitään.
Tai yksi kaveri on sellainen nälkätaitelija, että 20 vuotta sitten ostettiin siltä pari komiaa öljyvärimaalausta. Ei niiden arvo ole muuttunut, mutta saipa pariksi viikoksi ruokaa. Hän on oikeasti lahjakas, mutta mielenterveysongelmat vaivaa.
Löytyy yksi Aarne Alangon maisemataulu, pari akvarellia (en muista kenen - joku paikallinen taiteilija) sekä "toritaidetta" muutama taulu.
Akvarelleja 20- 30 kappaletta löytyy. Ei nimekkäältä taiteilijalta.
Aika paljon. Juhani Palmu, Alvaro Reja, Nanna Susi ja lisäksi paljon taiteilijatyttäreni (hänen nimeään en nyt kerro, etten tule tunnistetuksi 😉) maalauksia.
Noin 30 teosta, joista suurin osa öljyvärimaalauksia. Suurin osa kotoa perittyjä. Kerään taidetta fiilispohjalta, en sijoitusmielessä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suht vähän, pari grafiikkatyötä, yksi öljyvärimaalaus, ja nyt ostettu pari lisää. Niiden lisäksi jotain sukulaisten maalaamia ym.
Mutta esim ruotsalaisilla ja norjalaisilla kollegoilla, jotka ovat sosioekonomisesti suunnilleen samalla tasolla, tuntuu olevan paljon enemmän. Miten teillä.
Paljon. En ole itse ostanut vaan perinyt.
Olen sijoittanut antiikkihuonekaluihin, en taiteeseen.
Muutamia teoksia löytyy, joista olen pitänyt niiden miellyttävyyden vuoksi, en nimien.