Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokkaiset nelikymppiset, paljonko teillä on oikeaa taidetta kotona?

Vierailija
19.06.2017 |

Meillä on suht vähän, pari grafiikkatyötä, yksi öljyvärimaalaus, ja nyt ostettu pari lisää. Niiden lisäksi jotain sukulaisten maalaamia ym.

Mutta esim ruotsalaisilla ja norjalaisilla kollegoilla, jotka ovat sosioekonomisesti suunnilleen samalla tasolla, tuntuu olevan paljon enemmän. Miten teillä.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse muiden maalaamia kun omatekemät miellyttävät silmää enemmän, saa mitä haluaa.

Vierailija
22/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kuin kaksi taulua nimekkäältä suomalaiselta taiteilijalta. Olen oikein tyytyväinen tauluihin sekä siihen kun sain tingittyä hintaa 2000 euroa per taulu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useampi työ kotimaista grafiikkaa, pidän erityisesti Outi Heiskasesta. On useampi öljytyö matrikkelitaiteilijoilta: Abassov, Allan Salo, Reino Viirilä. Ja yksi Kuutti Lavonen myös. Ei huippu taidetta, mutta ihan mukavia. Ollaanhan keskiluokkainen perhe ja kaikki hankittu itse, ei peritty. Tutut eivät ymmärrä mitään taiteesta. Ostavat sisustustaulun ja kertovat ostaneensa taulun.

Suomessa taidegrafiikka on korkeatasoista, joten kyllä voi sanoa että Heiskanen ja Lavonen ovat huipputaidetta. Ihan hyvät hankinnat, etenkin jos heidän teoksensa puhuttelevat sinua -- eivätkä vaan "sovi sisustukseen" kuten jotkut sanovat.

Vierailija
24/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri taiteilijoiden teoksia on 15 kpl. Kaikki aika isoja koska pidän siitä. Minkään rahallinen arvo ei ylitä 1000€ mutta kaikki ovat esillä ja rakastan niitä. Vanhin taulu on peritty jo neljännessä polvessa.

Pidän maisema tauluista jotka kuvaavat suomen luontoa ja mieltä.

Vierailija
25/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi taulua, perittyjä ja lahjaksi saatuja.

Vierailija
26/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään.

En saa kiksejä tauluja kattellessa.

Siinä vaan huijataan hölmöiltä rahat, pahimmillaan arvottomilla väärennöksillä.

Vierailija
27/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useampi työ kotimaista grafiikkaa, pidän erityisesti Outi Heiskasesta. On useampi öljytyö matrikkelitaiteilijoilta: Abassov, Allan Salo, Reino Viirilä. Ja yksi Kuutti Lavonen myös. Ei huippu taidetta, mutta ihan mukavia. Ollaanhan keskiluokkainen perhe ja kaikki hankittu itse, ei peritty. Tutut eivät ymmärrä mitään taiteesta. Ostavat sisustustaulun ja kertovat ostaneensa taulun.

Suomessa taidegrafiikka on korkeatasoista, joten kyllä voi sanoa että Heiskanen ja Lavonen ovat huipputaidetta. Ihan hyvät hankinnat, etenkin jos heidän teoksensa puhuttelevat sinua -- eivätkä vaan "sovi sisustukseen" kuten jotkut sanovat.

Hei hienoa! Kiitos palautteestasi. Kaikki taulut ostetaan aina siten, että ne merkitsevät itselle jotain. Yhtään tyhjänpäiväistä työtä ei ole. Tauluistaan saa niin harvoin kehuja, että tällä kommentillasi liitelen viikon maan pinnan yläpuolella.

Vierailija
28/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettävän vähän, vaikka tapaan taiteilijoita työn merkeissä. Alle 5, grafiikkaa ja kollaaseja, yksi akryylimaalaus.

Sisustuslehdistäkin huomaa, että muissa pohjoismaissa ostetaan paljon enemmän taidetta. Huonekalut ovat sitten vaikka roskalavalta. Suomalaiset ovat taideteollisuuskansaa - täällä ollaan valmiita maksamaan taideteoksen hinta sarjatuotetusta mööpelistä tai valaisimesta.

Vierailija
29/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa ollut yksi taiteilija isoisäni siis, joten suvussa on joitakin isoisän öljyvärimaalauksia. Myös toinen sukulainen työskentelee taidealalla, joten hänen kauttaan on taidetta tullut saatu/hankittua.

Lisäksi kun olin lapsi, kaverini äiti oli taiteilija, jolla oli kotona ateljee, joten me lapset päädyimme usein sen aikakauden kuviin ilmaisina malleina :) Omistan yhden grafiikkatyön jossa olen naapurintytön kanssa. Lisäksi mulla on muutama lahjaksi saatu työ tältä perhetuttavaltamme.

Itsekin olen hankkinut taidetta, käsityötaidetta yms. pienimuotoisesti ulkomailta, jotain on perittykin. Työni kautta olen myös saanut kätösiini pari esinettä, joita voi pitää antiikkina ja taiteena. Yksi pienoisveistoskin on.

Yllättävän hyvin kertynyt siis vaikka melko vähävarainen ihminen olen. Suretta vaan se, että seuraava sukupolvi ei osaa näitä arvostaa.

Vierailija
30/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat oikealla taiteella? Paljonko on paljon? Mittaatko näitä asioita hinnalla vai teosten määrällä, sillä, mikä arvo taiteilijan maineella tai muodikkuudella on? Mikä on skandikollegojesi suhde taiteeseen verrattuna omaasi: onko kuvataiteella sinulle ylipäänsä merkitystä? 

Meillä on kolme suomalaisen nykytaiteilijan työtä. Jos niitä olisi enemmän, ne eivät pääsisi seinillä oikeuksiinsa. Maalauksia pienempiä valokuvateoksia on enemmän, yht. seitsemän. Isäni oli hyvä sunnuntaimaalari ja meillä on kaksi hänen akvarelliaan.

Grafiikkaa on ollut, mutta ne työt on myyty eteenpäin (jotta saataisiin rahaa joko elämiseen tai jonkun muun teoksen ostamiseen). Teokset ovat koko perheelle merkityksellisiä, mutta emme ole edes aloittelevia keräilijöitä.  Olisi vaikea asettaa eri taiteenlajit tärkeysjärjestykseen, mutta kuvataide ei olisi meillä ykkönen. 

Vierailija
31/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää taidetta notkuu pitkin muniakin. (en tosin vielä ole ihan niin vanha, vaan 32)

Sinkkumies

Vierailija
32/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainoatakaan taideteosta. Ei ole minun juttuni.

Vierailija
33/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon.

Olen itse kuvataiteilija.

Meillä on sekä omia että muiden taiteilijoiden teoksia.

Vierailija
34/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin just mun piirtämän hepan nastoilla seinään. On myös muutamua kivoja julusteita. T. Riitta 42 ope Vantaa

Vierailija
35/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin. Perittyjä ne ovat kaikki. Haluaisin ostaa enemmänkin, mutta sijoitamme nyt ensin uraan ja asuntoihin ja maksamme velat pois. Ostan taidetta heti, kun siihen on ylimääräistä rahaa.

Vierailija
36/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Mitä tarkoitat oikealla taiteella? Paljonko on paljon? Mittaatko näitä asioita hinnalla vai teosten määrällä, sillä, mikä arvo taiteilijan maineella tai muodikkuudella on? Mikä on skandikollegojesi suhde taiteeseen verrattuna omaasi: onko kuvataiteella sinulle ylipäänsä merkitystä? 

Meillä on kolme suomalaisen nykytaiteilijan työtä. Jos niitä olisi enemmän, ne eivät pääsisi seinillä oikeuksiinsa. Maalauksia pienempiä valokuvateoksia on enemmän, yht. seitsemän. Isäni oli hyvä sunnuntaimaalari ja meillä on kaksi hänen akvarelliaan.

Grafiikkaa on ollut, mutta ne työt on myyty eteenpäin (jotta saataisiin rahaa joko elämiseen tai jonkun muun teoksen ostamiseen). Teokset ovat koko perheelle merkityksellisiä, mutta emme ole edes aloittelevia keräilijöitä.  Olisi vaikea asettaa eri taiteenlajit tärkeysjärjestykseen, mutta kuvataide ei olisi meillä ykkönen. 

Oikealla taiteella tarkoitan ammattitaiteilijan signeerattua työtä. Itse olen kasvanut kuvataiteen keskellä, isäni oli arkkitehti, joka myös maalasi, ja olen kulkenut taidenäyttelyissä koko ikäni, joten kuvataide kuitenkin minulle jotakin merkitsee. Joillekin toki varmasti enemmän.

Itse ostan taidetta, jolla on minuun joku yhteys. Esim kun asun ulkomailla, ostan sen alueen taiteilijalta. Mutta tosiaan vähemmän, kuin ehkä muut.

Kauhean kallista en osta, pari tonnia on ollut yläraja, joten ehkä taloudelliset realiteetit myös vaikuttavat. Skandit ovat meitä rikkaampia, ja luultavasti saavat samassa asemassa parempaa palkkaa.

Ap

Vierailija
37/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeastaan yhtään, sen sijaan A3/A2-kokoisia kehystettyjä julisteita omista kuvista vaelluksiltamme Lapissa tai fillarireissuilta saaristossa.

Yksi maalaus on, sekin Lapin-reissulla löydetystä uskomattoman kauniista purosta otetusta valokuvasta maalautettu johon on lisätty loikkaava taimen.

Vierailija
38/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen, lempitaiteilijani on Asta Pajunen.

Vierailija
39/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisenkymmentä taulua löytyy.

Vierailija
40/62 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme "oikeaa taidetta" olevaa taulua löytyy. Kaikki perittyjä, enkä erityisemmin välitä niistä yhdestäkään. Tuossa ne seinällä roikkuu odottamassa seuraavaa perijäressukkaa. :D Omat rahani laitan mieluummin ihan muihin juttuihin kuin tauluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän