Hölmöläisten maa?Junissa kiertää nyt 2 konduktööriä tarkistamassa matkustajien lippuja, mutta lipunmyynti on junissa lopetettu
Tarkastusmaksu ilman lippua matkustavalle 80 euroa.
Lippunmyynti lähijunassa lopetettu,koska VR haluaa "parantaa asiakaspalveluaan".
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisipa vaikka toisen konduktöörin kiskobussiin Nurmes-Joensuu -välille. Siellä sitä joutuu ajelemaan ihan ilman henkilökuntaa, no onhan siellä vielä veturinkuljettaja sentään. Lippuja ei luonnollisestikaan myydä asemalla, kuten ei koko Itä-Suomessa millään asemalla.
Kyllähän kaukojunissa on konduktöörit! Jos ei ole, niin pikimmiten yhteyttä asiakaspalveluun!
Ei muuten ole ollut aikoihin tällä välillä. Lippuautomaatti on junassa, siitä voi ostaa lipun, mutta ei sitä ole kukaan tarkastamassa.
Tuntuu kyllä liian monimutkaiselta yhden junalipun osto näin satunnaiselta käyttäjältä, ihme appseja ja automaatteja ja är-kiskoja.
Joku vielä ehdotti tulostinta hankittavaksi että saa ilmeisesti nettilipun tulostaa itselleen.
Mitä palvelua on se, että asiakas (matkustaja) itse palvelee itseään.
Ja ellei jostain syystä onnistu tai osaa - maksaa tarkastusmaksua (eli sakkoa liputta matkustamisesta) 80 euroa.
Tuntuu sekä epäoikeudenmukaiselta että hullulta.
Okei. Ei tuu paljon/usein matkustettua junalla. Mä oon kyllä vaan suunnistanut asemalle ja ihmetellyt siellä. Mut nyt pitää tietää että saat lipun netistä, tekstiviestillä, ärrältä jne. Oon käsittänyt ettei se lipunmyyntiautomaatti useinkaan toimi. Kuvittelin, että saan lipun asemalta tai junasta, no onneks asia selvisi ja ehdin ärrälle hakemaan lipun. Joo ei oo parantunut palvelu ei, jos tuota uudistusta niin markkinoidaan. Jotenkin kuvittelin näitten uusien lipun osto tapojen LISÄKSI saavani lipun asemalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisipa vaikka toisen konduktöörin kiskobussiin Nurmes-Joensuu -välille. Siellä sitä joutuu ajelemaan ihan ilman henkilökuntaa, no onhan siellä vielä veturinkuljettaja sentään. Lippuja ei luonnollisestikaan myydä asemalla, kuten ei koko Itä-Suomessa millään asemalla.
Kyllähän kaukojunissa on konduktöörit! Jos ei ole, niin pikimmiten yhteyttä asiakaspalveluun!
Ei muuten ole ollut aikoihin tällä välillä. Lippuautomaatti on junassa, siitä voi ostaa lipun, mutta ei sitä ole kukaan tarkastamassa.
Lisätietoa: etsin Karjalaisen artikkelin, ja sen mukaan helmikuusta 2015 alkaen konnari oli mukana enää pe-su, mutta eipä ole enää sunnuntaisinkaan näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te pohjois-karjalaiset olette niin rehellistä väkeä, ettei tarvitse. :)
Vr säästää. YT :t tulossa vissiin. Kuka tarvii konnareita kulkemaan juniin, jos niiltä ei saa edes lippuja?
Lipunmyynnin takia kukaan heidän kanssaan yleensä juttelee...
Mitäs sitten jos junaliput on loppuunmyyty? Ennen pystyi sen lipun ostamaan junasta. Maksetaanko 80€ että pääsee perille :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä menee osalla puurot ja vellit sekaisin, kun ei tajuta, että lähijunia liikkuu myös HSL-alueen ulkopuolella... Sillon ei auta mitkään matkakortit ts. arvopohjainen matkustus ei onnistu. VR:n lipuissa on tähän asti ollut tietty voimassaoloaika.
(Ennen kuin joku minun kimppuuni hyökkää niin ostan itse sovelluksella lipun ja mielestäni se on helppoa ja nopeaa. VR Mobiili on selkeämpi kuin VR Lähijunat)
Voiko ostaa lipun tekstiviestillä, kun puhelimessani ei ole nettiä? Netti on vain tietokoneella.. enkä viitsi maksaa kahteen kertaan.
Miten sä ennen olet lähtettänyt tekstiviestejä?
Jotkut puhuu täällä, että tarvitsee appsin. Tietenkin vr voisi nämä asiat kirjoittaa puolikkaalle A4 ylös ja tiedottaa linkistä missä asiat lukevat, niin täällä ei tarvitsisi kenenkään arvailla.
Eeeei....ei. Ei sellaista voi tehdä... Kun ne konduktöörit junassa sitten palvelevat...Ne sitten junassa kertovat, mistä lippuja saa ostaa. Junassahan niitä myydä, joten lippu pitää olla tietenkin ostettuna ennen junaan menoa. Mutta konduktöörit kyllä palvelevat ja kertovat mistä lippuja saa ostaa...Siis...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä menee osalla puurot ja vellit sekaisin, kun ei tajuta, että lähijunia liikkuu myös HSL-alueen ulkopuolella... Sillon ei auta mitkään matkakortit ts. arvopohjainen matkustus ei onnistu. VR:n lipuissa on tähän asti ollut tietty voimassaoloaika.
(Ennen kuin joku minun kimppuuni hyökkää niin ostan itse sovelluksella lipun ja mielestäni se on helppoa ja nopeaa. VR Mobiili on selkeämpi kuin VR Lähijunat)
Voiko ostaa lipun tekstiviestillä, kun puhelimessani ei ole nettiä? Netti on vain tietokoneella.. enkä viitsi maksaa kahteen kertaan.
No osta se lippu tietokoneella. Vai vietätkö päiväsi yleensä haahuillen kodin ulkopuolella, ja yhtäkkiä tulee soitto että "nyt Pirkko perkele äkkiä sieltä tänne Helsinkiin, otat ekan junan mihin pystyt hyppäämään lennosta!!"
Voinhan mä sen ostaa, mutta millä mä voin todistaa, että se lippu on kotona tietokoneella ostettuna? Entäs jos olen 30 km poissa kotoa?
Ookko ikinä kuullu tulostimesta? Mutta ai niin, eihän sulla ole sellaista! No voit hankkia sellaisen (jotkut antaa torissa jopa ilmatteeks eikä uutenakaan maksa paljon) tai sitten voit mennä kirjastoon tulostamaan (ja myös ostamaan lipun, jos et ole kotikoneella). Mutta ai niin, ethän sä ehdi minnekään 20 km päähän kirjastoon tulostamaan, kun sinne Helsinkiin pitää päästä 10 sekunnin varoitusajalla!
Onpa junalla matkustaminen nykyään vaikeaa.
Ei, kyllä se on tosi helppoa! Mulla on matkakortti ja lisäksi asun Helsingissä joten ei tartte puljata minkään Mäntsälän perähikiäaseman kanssa :)
Mutta näköjään se voi olla vaikeaa tollaiselle ihmiselle, jolle ei kelpaa mikään muu lippu kuin konduktööriltä ostettu lippu. Ei millään voi ostaa älypuhelinta (halvin about sata euroa) jota kautta voisi näppärästi ostaa lipun. Ei! Kyllä ennen kaikki oli paremmin! Minä en kehityksen mukana mene! En perkele varmasti mene!
Minulla on sellainen satasen puhelin. Ei siihen montaa sovellusta mahdu. Miksi minun pitäis poistaa joku jota todella tarvitse että voin kulkea junalla?
Voin minä siitä automaatista sen lipun ostaa mutta kun se ei ole ollut pitkään aikaan käytössä ja lähin Ärrä on muutaman kilometrin päässä.
Ilmeisesti minä en enää saa kulkea junalla jos en osta sitä tulostinta vai siihen tarkoitukseen.Et tarvitse sovellusta ostaaksesi lipun. Menet vaan nettiin. Joko vr.fi tai erityisesti lähijunalippujen myymisen tarkoitettu beta.vr.fi (koskee siis nimenomaan näitä Z-junia yms. kauemmaksi kulkevia lähijunia).
Ei OLE nettiä puhelimessa, koska maksan siitä jo tietokoneella. Enkä tarvitse puhelimeen edes nettiä, kun selaan tietokoneella nettiä silloin kun sitä tarvitsen. 55" televisiosta, enkä tihrusta jostain vtun puhelimesta.
Siis hetkinen? Sulla on aiemmassa kommentissa satasen lippu, johon ei montaa sovellusta mahdu. Mutta mahtuu ilmeisesti joitakin sovelluksia? Miten ne sovellukset toimii ilman nettiä? Miksi sulla on älypuhelin, jos siinä ei ole nettiä?
Niin ja se piti vielä lisätä, että voit ostaa parillakympillä sellaisen liittymän puhelimeen, jolla saat käyttää rajattomasti nettiä ja sitten vain jaat tämän netin myös tietokoneelle. Sillä parillakympillä saat siis rajattoman netin sekä puhelimeen että koneelle. Mä teen näin ja musta se on aika hyvä diili. Ei tartte erikseen mitään nettiliittymää koneelle.
Mulla on firman puhelin ja firman liittymä. Omaa ei ole. Liittymä on mikä on, eikä sen laskuun ostella lippuja eikä muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Milloin metrossa on myyty lippuja? Ratikossakaan ei aikoihin.
Lähijunat tuli samaan kiskolippuiluun.
Mikä on kiskolippu?
Vr:rää yritetään ajaa perikatoon kirjoitti:
Saatanan tunarit tyylistä idiotismia.
Vähän sama kuin otetaan kaupankassalta työ pois mutta laitetaan se palvelemaan noin muuten.
Valtion rautateita yritetään rikkoa ihan tahallaan.
Oikeistoko se nakertaa?
Tältä se tavallisesta ihmisestä tuntuu. Pedataan businesstä jollekin kaverille.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti älyävät asentaa todellakin toimivat lipunmyyntikoneet joka ikiselle asemalle.
Asiallisesti homma pitäisi tehdä niin, että kaikilla asemilla on portilla lipunmyyntiautomaatteja rivi ja/tai lipunmyyntiluukku ja laiturille pääsee vain lipulla. Sama homma metroihin. Pysyisi asemat siistinä ja kunnossa ja pummit poissa junista.
Olenkin jo pitkään odottanut tätä palvelua, että minut poistetaan junasta. Aiemmin on pitänyt aina riehua ja soittaa suutaan, että lentää ulos, nyt riittää, että unohtaa ostaa lipun tai mokaa sen ostamisessa jotenkin. Ihanaa, vihdoin saan lisäjännitystä junamatkoihin, aloinkin kyllästyä jännittämään vain sitä, miten paljon myöhässä junat ovat.
Vierailija kirjoitti:
1) uudistus estää spontaanit matkat tai junaan juoksemisen kiireessä: täytyy ensin hankkia se lippu jostain ja siihen kuluu aikaa.
2) joka aseman lähistöllä ei ole Ärrää.
3) joka asemalla ei ole lippuautomaattia.
4) kaikilla ei ole älypuhelimia ja netti ei välttämättä aina toimi, tai akku voi loppua.
5) vanhukset eivät usein ymmärrä tuon taivaallista automaateista ja älypuhelimista.
6) näkövammaiset tai muuten toiminnaltaan rajoittuneet, miten he saavat lipun?
Kauhean kätevää käskeä hankkimaan matkakortti. En hanki, koska käyn pk-seudulla vain satunnaisesti. Eikä varmaan hanki sellaisetkaan ihmiset, joilla on tarve käyttää julkisia vain harvoin. Eihän bussiakaan varten hankita lippua etukäteen, miksi sitten junia?
Juuri näin.
"Uudistus" ei ole sellainen joka POISTAA yhden toimivan vaihtoehdon ja johtaa siihen että palvelun (tässä tapauksessa lähijunaliikenteen) käyttämisen vaikeuttamiseen/hankaloittamiseen.
Nämä kaikki vaihtoehdot yhdessä + mahdollisuus ostaa (kahdelta) kiertävältä konduktööriltä lippu junassa on järkevin ratkaisu, senhän ymmärtää jokainen.
Konduktööri junassa on hyvä asia.
Se rauhoittaa matkustamisen ilmapiiriä ja tuo turvallisen olon.
Mutta jos konduktööreiltä kielletään hyvin oleellinen AMMATTIINSA AINA KUULUNUT TOIMENKUVA eli LIPUNMYYNTI JA LIPUNTARKISTAMINEN on aivan sama vaikka junassa kyttäilisi vartiointiliikkeen kaapit.
Pakko mennä oikein katsomaan googlella ketä mahtaa olla innovoimassa näitä vr:n uudistuksia ja "palveluita".
Vierailija kirjoitti:
.
Ensin vietiin lippukassat monilta asemilta, nyt tämä.
Kohta ei varmasti saa lippua muualta kuin nettikaupasta.
Joo. Tai jostain "mustasta pörssistä", tiskin alta........
Käheä-ääninen , epäilyttävän näköinen veikko ärrän nurkalla vinkkaa kähisten :
"olis lähijuna-biljettejä halvalla..."
Vierailija kirjoitti:
Jos matkustat harvoin junalla etkä halua vitosen matkakorttia hankkia, niin miltä tahansa pääkaupunkiseudun ärrältä voi ostaa vaikka varastoon niitä kertalippuja. Maksavat saman verran ku automaatista, muttei tarvi heti käyttää. Toki on suotavaa, ettei kahtakymmentä lippua osta samalla kertaa yhden kassan kioskista. Siinä ruuhkauttaa koko kiskan.
Jos siis haluaa matkustaa junalla, ei pidä mennä asemalle, vaan pitää ensin matkustaa R-kioskille. Selvä.
(lauletaan pikajuna meksikon melodialla)
Lähijuna mahdoton
Kirkkonummeen kiitää, yö jo on,
matkustajat miehet naiset
kaikki torkkuvat.
Silloin vauhti hiljenee
ja melkein pysähtyy.
Missä lienee pysähdyksen syy?
Iso-Pete, Pikku-Pat
konnareita molemmat
sisään ryntää ja
pari kertaa kattoon laukaisee:
"junasta poisto sille joka liputta matkustelee!"
Saiskohan konduktöörin halvalla leikkaamaan nurmikkoa. Siinä asemalla pysähdysten välissä .....
Meinaan halvemmalla kuin postiljoonin?
Voi yksityistetäänkö suosiolla....hmmm
T. frau pärner
Ihmettelen miksei tätä lähijunien lipunmyyntiä ole poistettu jo aikaisemmin, ihan tehotonta. Itse matkustan päivittäin lähijunilla eikä lähes koskaan kukaan osta lippua myyjältä. Miksi tarjota sellaista palvelua joka ei myy?
Näin ollaan toimittu metrossa jo 80-luvulta saakka, mikä tekee eron ettei junassa toimisi? Eihän tällaista vanhanaikaista palvelua ole enää missään, vuosi on 2017 ja kaikki automatisoituu ja mobiilisoituu. Uskokaa jo ettei elätä enää 60-lukua.
Käsittämätöntä kitinää. Vaihtoehtoja on runsaasti (matkakortit sekä seutu että arvo, mobiilisovellus, automaatti, ärrä, tekstiviesti) Mutta ei kelpaa, pitää olla vanhanaikainen systeemi. Samalla logiikalla teidän pitäisi vaatia metroon myös lipunmyyjät, miksi ette vaadi? Ei enää pidä maksaa oravannahoilla ja asua luolissa.
Kaikesta uudistuksista täytyy aina valittaa, kunnes tajutaan hei tämä onkin fiksu juttu ja homma unohtuu. Katsokaapas tilanne vaikkapa vuoden päästä uudelleen? Voisin lyödä vetoa että uudistuksista valittajia nolottaa :D
Siis on ihan jees että lipun saa netistä, ärrältä jne, mut olis ihan kiva että sen lipun vois halutessan ostaa myös junasta. Ainakin meillä on ärrä ihan juna-asemalla, mut olis harvoin junalla matkustavalle hienoa kun sen lipun sais junasta tai asemalta ihan ihmiseltä jos pitää vaikka jotain kysyä. Ei ne ärrällä tiedä kaikesta kaikkea. Niin monta palvelua sieltä löytyy nykyään. Tietty jos säännöllisesti junalla kulkee niin sit varmaan onkin helpompaa ostaa netistä,tai useita lippuja ärrältä tai matkakortti.
Myös bussilla tulee kuljettua harvoin ja minusta on helpompaa maksaa se yksi matka busissa rahalla kun alkaa sitä netistä säätämään. Ja se bussimatkakin jos tulee eteen yllättäen, niin helppo mennä pysäkille ja maksaa matka ja sillä selvä. Tietty jos kulkee paljon bussilla niin sit eri asia.