Käytkö gynellä vain silloin jos on jotain vaivoja vai
Kommentit (60)
lapsettomuuteen. Jos ei käyt gynellä kuin silloin kun on oireita, saa syyttää ihan vain itseään jos päätyy lapsettomaksi.
t. 4
Katsopa tilastoja. Vuosittain sairastuu n. 160 naista, joista n. 50 kuolee. Kyseessä on varsin harvinainen sairaus, loppujen lopuksi.
paljon yleisempi kuin nykyään ja harvinaistui seulontojen yleistyttyä. Tehdään melkoinen karhunpalvelus naisten terveydelle, jos ruvetaan perustelemaan, ettei tutkimuksissa tarvi käydä koska tauti on niin harvinainen.
Katsopa tilastoja. Vuosittain sairastuu n. 160 naista, joista n. 50 kuolee. Kyseessä on varsin harvinainen sairaus, loppujen lopuksi.
Käyn gynellä kerran vuodessa yleistarkastuksessa (papa ja muita kokeita otetaan n. 2 v välein) ja hamppilääkärissä myös kerran vuodessa. Työterkkarilla/lääkärillä sitten muiden vaivojen kanssa. Alapään tiettyyn vaivaan sain kyllä ihan vaan terveysaseman terkkarin lähetteen labraan, klamydiahan se siellä oli, tuli miehen kanssa kriisi, .- ei siitä nyt tässä enempää
paljon yleisempi kuin nykyään ja harvinaistui seulontojen yleistyttyä. Tehdään melkoinen karhunpalvelus naisten terveydelle, jos ruvetaan perustelemaan, ettei tutkimuksissa tarvi käydä koska tauti on niin harvinainen.
siis missä väitin, että tutkimuksissa ei tarvitse käydä, koska tauti on harvinainen? Seulontojen takiahan se on harvinainen. Pointtina tässä nyt oli se, että papaa varten ei todellakaan tarvitse mennä gynelle. Yleislääkäri osaa ihan yhtä lailla kirjoittaa lähetteen labraan. Et tainnut ihan pysyä nyt kärryillä...
Kyllä niitä pölvästejä löytyisi, jotka joka kuukausi kävisivät papassa...
Eiköhän siinä tyhmempikin tajua, että turha siellä vastaanotolla on laukata joka kuukausi.
Terkkarin tai sairaanhoitajan lähete riittäisi ihan hyvin rutiinitarkastuksiin, näkeehän hänkin koneelta, jos se on viimeksi otettu kuukausi sitten ja osaa ihmetellä että miks nyt taas. Kukahan niitä seulontalähetteitä lähettelee, luultavasti joku merkonomi. .
Eiköhän siinä tyhmempikin tajua, että turha siellä vastaanotolla on laukata joka kuukausi.
http://www.cancer.fi/joukkotarkastusrekisteri/yleisolle/taustaa/
minulle tuli kutsu 25-vuotiaana ja 30-vuotiaana
Minut on jo täällä leimattu suurin piirtein idiootiksi (toisessa ketjussa), koska en ole vielä sattunut käymään papassa. Eipä ole mitään kutsua näkynyt, mutta silti ajattelin pirauttaa tässä lähipäivinä (kun nyt työkiireiltä ehdin) ajan. Lähetetäänkö siis jossain päin maata kaikille naisille kutsu papaan, ja jos, niin kuinka vanhoille?
Ihan siis omalääkärillä tk:ssa. Mutta joka vuosi käyn, vaikka en syö pillereitä, minullakin on ollut muutoksia aiemmin ja haluan tämän takia käydä säännöllisesti vaikka nyt vuosiin ei mitään ole ollutkaan.
Toisin sanoen julkisen puolen velvollisuus alkaa vasta, kun täytän 30. Kuulostaa kyllä minun korvaani aika vanhalta.
Paitsi tietysti jos on jotain vaivaa, mutta "vuositarkastuksiin" ei julkiselta puolelta aikoja saa. Papaan saa lähetteen terveydenhoitajalta ehkäisyneuvolasta ja ehkäisyneuvolan kautta uusitaan pillerireseptit ilman lääkärin tapaamista.
No ymmärtäähän sen toisaalta ettei resurssit riitä jos tällaisia terveystarkastuksia alettaisi tehdä kaikille julkisella puolella..johonkin se raja on pakko vetää.
Eihän noita aikoja aina meinaa saada vaikka olisi oikeasti sairas.
Itse käyn ehkä parin vuoden välein yksityisellä gynellä tarkastuksessa, eikä se summa niin suuri ole lopulta. Parempaa palvelua ja asiantuntevammat lääkärit.
En ole ikinä törmännyt mihinkään seulontaan ja olen jo sentään 33 v.
Kerran olen käynyt papassa, viimeisen lapseni syntymän jälkeen (5 vuotta sitten), lapsia minulla on 3. Tuota ennen en ollut koskaan papasta kuullutkaan. Tuon jälkeen olen siitä kuullut esim. tällä palstalla.
En ole ikinä törmännyt noihin ja olen jo 33 v.
Mutta sitä terkkaria oletat kuitenkin niin tyhmäksi, että kirjoittaa lähetteen kerran kuussa.
http://www.cancer.fi/joukkotarkastusrekisteri/yleisolle/taustaa/
minulle tuli kutsu 25-vuotiaana ja 30-vuotiaana
Tuli myös 35-vuotiaana. Kävin tosin vain 30-vuotiaana.
syntymävuoden perusteella naiset kohdunkaulansyövän joukkotarkastukseen. Tarkastukset perustuvat kansanterveyslakiin, joten kuntien on pakko järjestää seulonnat viiden vuoden välein 30-60-vuotiaille naisille. Jotkin kunnat järjestävät joukkotarkastuksen jo 25-vuotiaille naisille, mutta tämä ei ole pakollista.
Kutsu tulee yleensä postissa, mutta kannattaa itsekin olla aktiivinen ja varmistaa, että saa kutsun varsinkin, jos ei muuten käy papa-kokeissa. Kutsuhan voi esim. hukkua postissa. Kutsun pitäisi tulla ensimmäisen kerran sinä vuonna, kun täyttää 30 vuotta, ja siitä sitten aina viiden vuoden välein. Tietoa joukkotarkastuksista on yleensä kunnan terveyspalveluiden nettisivuilla.