Mistä suomalaisten latino-look villitys tulee?
Olen töissä lomakohteessa ulkomailla ja kyllä huomaa selvästi suomalaisten eron ruotsalaisiin, norjalaisiin, tanskalaisiin ja vaikkapa virolaisiin. Siinä missä skandinaavit korostavat vaaleuttaan ja ainutlaatuista pohjoismaista ulkonäköään, suomalaisissa on tosi paljon feikki latinottaria. Ruotsalaisten juurikasvu tummaa, suomalaisten vaaleaa. Miksi ihmeessä? Mistä tämä tulee?
Kommentit (93)
Itse värjään hiukset suklaanruskeiksi, koska en pidä vaaleista hiuksista ja vaalea korostaa ikävästi oman ihon punaisuutta ja epäpuhtauksia.
Vierailija kirjoitti:
Siihen kuuluu myös vahva rusketus ja tumma meikki, hyvin tummat kulmat jne.
Eikö tumma rusketus ole se, mistä ruotsalaisnaisia täällä usein arvostellaan? Prinsessa Madeleine taisi olla ainakin yhtenä esikuvana näille auringonpalvojille ja rusketusaineiden käyttäjille.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten mongolitausta näkyy. Halutaan olla tummia ja erottautua skandinaaveista, jota emme ole. Toisaalta suomalaiset ovat kyllä maailman vaalein kansa siitä huolimatta.
Edelleenkään suomalaiset eivät ole mongolitaustaisia. Mistä näitä mututietojaan levittäviä vatipäitä sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten mongolitausta näkyy. Halutaan olla tummia ja erottautua skandinaaveista, jota emme ole. Toisaalta suomalaiset ovat kyllä maailman vaalein kansa siitä huolimatta.
Edelleenkään suomalaiset eivät ole mongolitaustaisia. Mistä näitä mututietojaan levittäviä vatipäitä sikiää?
Minulla oli ainakin iso siivu yakut dna:ta kun testatin itseni. Kyllä sitä monella suomalaisella on mongooli tai muuta aasialaista taustaa, silmien muodosta sen näkee.
itsellä balayage värjäys hiuksissa, tumma juuri ja asteittan vaalenevat latvaa kohden. Näyttää paremmalta kuin pelkästään vaalea tai tumma, on kontrastia ja väri luo tuuheaa vaikutelmaa.
suosittelen :)
Suomalaiset ovat maailman blondein kansa, joten täällä tummat piirteet ovat eksoottisia ja niitä pidetään kaikkein kauneimpina. Muistan, kuinka pienenä 80-luvulla eteläsuomalaisessa pikkukaupungissa asuneena mielestäni ruskeat silmät ja mustat hiukset tuntuivat suorastaan yliluonnollisen kauniilta ja harvinaisilta.
itse ihmettelen myös ruskettumis halua. Itse puoliksi latinona en ymmärrä miksi se ruskea/punaine iho on tavoittelemisen arvoinen. haluatteko Suomalaiset olla erirotua?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat maailman blondein kansa, joten täällä tummat piirteet ovat eksoottisia ja niitä pidetään kaikkein kauneimpina. Muistan, kuinka pienenä 80-luvulla eteläsuomalaisessa pikkukaupungissa asuneena mielestäni ruskeat silmät ja mustat hiukset tuntuivat suorastaan yliluonnollisen kauniilta ja harvinaisilta.
Uskon että tähän ilmiöön liittyy nykyinen suur-rasismi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
itse ihmettelen myös ruskettumis halua. Itse puoliksi latinona en ymmärrä miksi se ruskea/punaine iho on tavoittelemisen arvoinen. haluatteko Suomalaiset olla erirotua?
Koska kauniisti ruskettununut iho on kauniimpi kuin ihan vaalea. Liika on kuitenkin liikaa, eikä kukaan kai halua olla punainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen brunetti - puoliksi, eli vain hiukset ovat tummat (sävy lähinnä kastanjanruskea), mutta kulmat, ripset ym aivan vaaleat. Kerro nyt mitä tässä pitäis sitten tehdä 🤔
En tiedä, mitä pitäisi tehdä, mutta ruotsalainen värjää tuossa tilanteessa hiukset vaaleiksi, suomalainen ripset ja kulmat tummiksi :)
Ap
Et oo tainnut hetkeen Tukholmassa käydä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole latinoiden matkimisesta kyse. Ihan kuin kaikilla tummapiirteisemmillä olisi lattaritausta. Tämän hetken trendi nyt vain sattuu olemaan tumma suora tukka tummien, vahvojen kulmien ja ruskettuneen ihon kera. Trendin käynnistäjinä pidetään yleensä Kardashianin sisaruksia, ja he ovat etniseltä taustaltaan osin albaaneja, eivät lattareita. Luulen, että Suomessa tyyli vedetään muita Pohjoismaita useammin överiksi siksi, että täällä ulkonäköön panostamisen perinteet ovat muita lyhyemmät. Suomessa on perinteisesti arvostettu työteliästä, vaatimatonta naista, minkä seurauksena äidit eivät opeta tyttärilleen laittautumista ja itselle sopivan tyylin valintaa.
Kardashiahin ovat armenialaisia, ei albaaneja.
Tampereella ja helsingissä varsinkin näkee pirusti näitä mustat hiukset, monta sävyä tummempi meikkivoide ja rusketus, paksut kulmat, täytetyt huulet ja sit pukeudutaan kylie jenner tyyliin- olevia nuoria naisia.
En haluis haukkua, mut miks ei ihmiset voi olla ylpeitä siitä mitä on? Miks täytyt väkisin muuttaa itseänsä ja yrittää liikaa. Tän hetken trendilookki on mun makuun överi ja aika wt/ratchet..
Just toi nordic style ryhmäkin facessa on oiva osoitus tästä ilmiöstä. Tuo ryhmä on täynnä nuoria ja vähän vanhempiakin naisia, joilla on jatkuva tarve olla esillä ja hakea huomiota. Järkyttävä määrä lisää huulinsa täytettä ja yrittävät näyttää ja käyttäytyä kuin joku musta/latino-jenkkimimmi. Hyvin kummallista touhua.
Kardashianit ovat siis armenialaistaustaisia.
Albania on housuissas kirjoitti:
Kardashianit ovat siis armenialaistaustaisia.
Eiköhän se tullut jo kaikille selväksi!
Värjään tummaksi maantieharmaata tukkaani koska se yllättävänkin hyvin sopii minulle ja toisekseen siksi, että mun hiustyypille tämä tuntuu olevan parempi kuin vaalentaminen. Tukkani on melko paksu mutta yksittäinen hius tosi hentoa. Vaalennettaessa menee helposti huonohkoon kuntoon. Tummempana paljon näyttävämpi ja isomman näköinen oikein laitettuna ja öljyhoidot tuo upeaa kiiltoa.
Koen ja muidenkin sanomana kuullut, että tumma ja "vakava" hiusluukki on enemmän mun juttu kuin blondi, joka taas sopii täysin toisentyyliselle siskolleni. Tumma tukka sopii myöa hyvin vaateväreihin joita käytän. Joskus taas ehkä kasvattelen oman värin, mutta tässä nyt ajatuksia miksi itsellä ennemmin tummennus kuin vaalennus.
Vierailija kirjoitti:
Hä? Nyt meni ohi ja lujaa..
Eikö nolota myöntää oma hitaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ainakin iso siivu yakut dna:ta kun testatin itseni. Kyllä sitä monella suomalaisella on mongooli tai muuta aasialaista taustaa, silmien muodosta sen näkee.
Huoh niin on puolalaislla, venäläisillä, virolaisilla ja latvialaisillakin. Miellätkö heidätkin mongolitaustaisiksi? Silmien muodosta ei voi päätellä mitään mieti vaikka niitä latinoita. Etelä-amerikan intiaanit näyttävät hyvinkin paljon aasialaisilta vinoine silmineen, enemmän kuin suomalaiset. Tähän listaan voisi lisätä alkuperäiset hawaijilaiset ja inuitit.
Yleensä tummat piirteet ovat hyvin kauniita. Esim tämä kuva:
https://www.google.fi/search?q=Kylie+Jenner&source=lnms&tbm=isch&sa=X&v…:
Onhan se todella näyttävä ja kaunis.
Miksi ei haluaisi näyttää tuolta? Kauneusihanteet on kaikilla eri.
Ai että, mulla on isot reidet ja peppu, kapea vyötärö ja isot rinnat, kiitos geenien! Vaikka ihan suomalainen olen ja minulla on vaalea tukka. Harrastan latinotansseja laidasta laitaan ja käyn salilla, ei ole kyllä ilmaiseksi kroppa tullut. Tykkään omasta ulkonäöstäni todella paljon, eikä haittaa yhtään kun luullaan ulkomaalaiseksi. Mutta jokainen tehköön mitä tykkää, kauneus on katsojan silmissä :)
Kardashianit eivät ole taustaltaan albaaneja vaan armenialaisia isänsä puolelta.