27-30-vuotiaat, kuinka paljon teillä on säästöjä tai omaisuutta?
Omistusasunto, säästöjä, osakkeita?
Laittakaa myös ikänne ja elämäntilanteenne (työ, koulu, perhe, lapset jos on)
Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli asuntolainaa 60 000 ja säästöjä 30 000.
Kymmenen vuotta myöhemmin oli asuntolainaa 200 000 ja säästöjä 1 000. Syynä puolison löytäminen, omakotitalon rakentaminen ja äitiysvapaa+vanhempainvapaa+hoitovapaa.
Minä menin työelämään 25-vuotiaana. Sinkkuna ei paljon rahaa palanut. Sain laitettua sivuun 500 euroa kuussa. Viidessä vuodessa kertyi jo mojova summa. Sitä sitten kulutin urakalla, kun jäin hoitovapaalle.
No noinhan se usein menee. Kuluja alkaa kertyä urakalla kun tulee lapsia. Tulee tarve isommalle asunnolle, ruokakulut kasvavat, päivähoito maksaa ja varsinkin oma hoitovapaa maksaa, tulee kaikenlaisia uusia hankintoja kuten vaunut,lastensängyt, pyörät ja rattaat, usein tarvitaan viimeistään tässä vaiheessa auto...
Säästössä 200 000, asuntolainaa 9000, molemmilla DI- ja ekonomitutkinnot, töissä ollaan. Asunto 240 neliötä Eirassa. Piknikille huomenna, aiotaan kerätä tölkkejä samalla.
Olen 22v, omistusasunto Helsingissä 60m2, asunto ja putkiremonttilainaa yht 19 000€, säästöjä 18 000€ ja sijoituksia 2500€. Käyn osa-aikatöissä ja kesällä kokoaikatöissä. En omista autoa sillä se on mielestäni turha.
Opiskelen toista vuotta yliopistossa.
Olisi kiva tietää, kuinka suuri osuus "rikkaiden" 27-30 vuotiaiden omaisuudesta on tullut perintönä tai lahjana vanhemmilta. Joillakin tuntuu olevan jo tuossa iässä ihan käsittämättömiä summia, joita ei pysty tienaamaan ansiotyössä kuin ihan käsittämättömällä työtahdilla tai sitten äärimmäisen hyvällä tuurilla.
Olen 27-vuotias, avopuoliso ja 1 lapsi. Asumme pääkaupungissa lähiössä vuokralla. Erilaisissa muodoissa olevia säästöjä on kertynyt noin 70ke edestä, joista 2ke on tullut perintönä. Elämme nuukasti, ei ole autoa tai muita huvituksia.
Money talks kirjoitti:
Olisi kiva tietää, kuinka suuri osuus "rikkaiden" 27-30 vuotiaiden omaisuudesta on tullut perintönä tai lahjana vanhemmilta. Joillakin tuntuu olevan jo tuossa iässä ihan käsittämättömiä summia, joita ei pysty tienaamaan ansiotyössä kuin ihan käsittämättömällä työtahdilla tai sitten äärimmäisen hyvällä tuurilla.
Olen 27-vuotias, avopuoliso ja 1 lapsi. Asumme pääkaupungissa lähiössä vuokralla. Erilaisissa muodoissa olevia säästöjä on kertynyt noin 70ke edestä, joista 2ke on tullut perintönä. Elämme nuukasti, ei ole autoa tai muita huvituksia.
Riippuu mikä luokitellaan "rikkaaksi"?
Osa on voinutkin saada perintöä tai lahjana (harvalla on tuossa iässä omalla työllä hankittu yli 100k omaisuus) , tosin uskoisin että tavallisempaa on että perheeltä on saanut elatustyyppistä taloudellista tukea varsinkin opiskeluaikoina, esim. on saanut asua korvauksetta tai alihintaan vanhempien omistamassa asunnossa opiskeluajan, vanhemmat on auttaneet laskujen tai huonekaluhankintojen ym. kanssa. Toisin sanoen palkasta on voinut pistää isonkin osaan joka kuukausi säästöön, kun se ei ole mennyt elämiskuluihin.
Tuo ikä on muutenkin sellainen että osa pitkälle kouluttautuneista vasta aloittelee työelämää omalla alallaan, kun taas joku on saattanut painaa duunia jo 20-vuotiaasta asti ja kerryttää jo kunnolla säästöjä.
33 v naimisissa, yksi lapsi ja toinen tulossa. Netto-omaisuuteni on n. 106 000 €, josta asunnossa kiinni 40 000 €, käteisenä 11 000 €, osakkeissa 55 000 €. Uudehko.auto autotallissa, sen arvo lisäksi noin 16 000 €. Auton omistan vaimon kanssa puoliksi. Vaimolla myös jotain 90 000 € netto-omaisuus. Eletään säästäväisesti, mutta silti elämästä nauttien.
Ikä 30. Omistusasunto n. 150 000, auto n. 10 000. Ei velkaa. Pohdinnassa uusi asuntolaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli asuntolainaa 60 000 ja säästöjä 30 000.
Kymmenen vuotta myöhemmin oli asuntolainaa 200 000 ja säästöjä 1 000. Syynä puolison löytäminen, omakotitalon rakentaminen ja äitiysvapaa+vanhempainvapaa+hoitovapaa.
Minä menin työelämään 25-vuotiaana. Sinkkuna ei paljon rahaa palanut. Sain laitettua sivuun 500 euroa kuussa. Viidessä vuodessa kertyi jo mojova summa. Sitä sitten kulutin urakalla, kun jäin hoitovapaalle.
No noinhan se usein menee. Kuluja alkaa kertyä urakalla kun tulee lapsia. Tulee tarve isommalle asunnolle, ruokakulut kasvavat, päivähoito maksaa ja varsinkin oma hoitovapaa maksaa, tulee kaikenlaisia uusia hankintoja kuten vaunut,lastensängyt, pyörät ja rattaat, usein tarvitaan viimeistään tässä vaiheessa auto...
Monet ajattelee noin, mutta voi ajatella toisinkin. Ei lapsi tarvii välttämättä heti omaa huonetta. Lapsen ruokakulut on pitkään pienet, jos ei syö valmisruokia. Päivähoidon hinta on suhteutettu vanhempien tuloihin. Hoitovapaa maksaa, mut ei ole pakollinen. Hankinnat voi saada pikkurahalla tai lainaan käytettyinä ja sukulaisilta. Autoa ilman voi pärjätä ainakin kaupungissa. T: pienipalkkainen äiti 28 v, opintolainaa 7 000, säästössä 3 000.
Säästötilillä 6000€
ASP-tili 16000€
Käyttötili 1000€
Arvokasta irtaimistoa 15000€
Opiskelija, kaikki pyhät ja viikonloput töissä ja säästeliäs. 25v.
Asp-tilillä 2000e.
Auto on oma, arvoltaan ehkä tänäpäivänä 8000e.
Velkaa opintolaina 1800e jäljellä.
Avioliitossa, lapsia 2. Pitkät hoitovapaat takana. Lähihoitaja olen ja palaan pian osa-aikatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Asp-tilillä 2000e.
Auto on oma, arvoltaan ehkä tänäpäivänä 8000e.
Velkaa opintolaina 1800e jäljellä.
Avioliitossa, lapsia 2. Pitkät hoitovapaat takana. Lähihoitaja olen ja palaan pian osa-aikatyöhön.
Ja ikä oli 28v. Nainen.
27-vuotta vielä hetken.
Velat: Omistusasunto (kerrostalokolmio) Helsingissä, lainaa siitä 220 k€ jäljellä. Lisäksi opintolainaa vielä 15 000€ lyhentämättä.
Varat: Puolet omistan mökkitontista ja vapaa-ajan asunnosta, jonka arvo (oma osuus) pankin arvion mukaan 150 k€. Ei ole hinkua tätä realisoida, käy tosin tarvittaessa vakuutena sijoitusasuntolainalle. Suoria osakesijoituksia n. 175 k€. Rahastoissa 28 k€. Käyttötilillä 2500 €, puskuritilillä ja "säästötilillä" molemmissa 5000 €. Auton ostin unelmapelini 9/2016 hintaa sillä uutena 155 k€, nyt varmaan kolmanneksen vähemmän. En ole vaihtamassa uuteen ainakaan viiteen vuoteen.
Työelämässä, akateeminen tutkinto, palkka hieman vaihtelee, mutta omasta työinnosta riippuen 5000-6500 € netto/kk. Mökkitontin olen lapsena perinyt ennakkoperintönä isovanhemmilta. Lisäksi heiltä jäi n. 4 vuotta sitten 65 k € perintöä verojen jälkeen. Muutoin olen paahtanut töissä niska limassa ja saanut haalittua ihan kivasti omaisuutta. Seuraava tavoite on olla velaton 33-vuotiaana ja jos sitten onnistun niin voin hieman löysätä tahtia.
M27
Naimisissa, ei vielä lapsia, asun puolisoni kanssa vuokralla ulkomailla, olen työtön, ei autoa, ei osakkeita, en saa mitään rahallista tukea valtiolta tms. Opintolainaa n. 5000e, säästöjä (suurilta osin puolison säästämiä) reilu 100 000e.
N27
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunto: ei, asun vuokralla.
Säästöjä: säästötilillä 1000 euroa.
Osakkeita: ei.
Ikää 28 v, ikisinkku, töissä olen sihteerinä. Lapsia ei ole eikä tule.
No sitten vaan reittä pitkin uralla ylöspäin ja voit kuluttaa rikkaan miehen rahoja!
Täytän pian 27. Asun ulkomailla, suurin omaisuuteni on omistusasunto, josta lainaa jäljellä n. 50k. Olen myös perinyt muutamia kiinteistöjä Suomessa, joista tosin ei ole muuta kuin kuluja.
Säästöjä pari tonnia ja elän aika kädestä suuhun. Olen osa-aikainen opiskelija ja teen töitä freelancena. Ei opintolainaa. Olen tilanteeseeni ihan tyytyväinen eikä elämäni tavoite ei ole varallisuuden kerryttäminen tai työnteko, vaan elämästä nauttiminen.
Vaikea kysymys. Minulla on omaisuutta, mutta olen näistä asioista aika pihalla. Asuin perintönä saamassani asunnossa, josta käytin oman velattoman (?) puolikkaani pääomana asuntolainaan ja omaan taloon, jonka arvo on joku 80 000. Ei hajuakaan mitä lainasummalle kuuluu.
Tilillä joku 6000 euroa ja sieltä menee joka kuukausi 40 euroa säästötilille. Yhdessä vaiheessa molemmat tilit hupenivat tyhjiin kun ei ollut mitään tuloja.
Olen 30v, naimisissa ja syrjäytynyt kuntoutustuelle.
30v. Avoliitossa. 1 lapsi. Juuri aloittanut yksityisyrittäjä. Ei säästöjä. Omaisuutena kymppitonnin studiolaitteet. Toistaiseksi asutaan vuokralla, sopivaa ja sopivalla sijainnilla olevaa taloa ei ole löytynyt.
28v, opiskelija, 2 lasta.
Säästöjä ei ole, omaisuutta ei ole, velkaa ei ole, paitsi opintolaina 20t jota alan maksamaan vasta 4 vuoden päästä. Kaikki siis ihan hyvin. Nyt on aika ryhtyä säästämään!
Vierailija kirjoitti:
28v, opiskelija, 2 lasta.
Säästöjä ei ole, omaisuutta ei ole, velkaa ei ole, paitsi opintolaina 20t jota alan maksamaan vasta 4 vuoden päästä. Kaikki siis ihan hyvin. Nyt on aika ryhtyä säästämään!
ja tähän korjaus - vakkaritöissä nyt olen jo.
Ei säästöjä eikä omaisuutta.
Opintolainaa maksettavana 8000e.
Osa-aikainen työpaikka. Lisäksi opiskelen iltaisin.
N31