Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

27-30-vuotiaat, kuinka paljon teillä on säästöjä tai omaisuutta?

Vierailija
19.06.2017 |

Omistusasunto, säästöjä, osakkeita?

Laittakaa myös ikänne ja elämäntilanteenne (työ, koulu, perhe, lapset jos on)

Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Kommentit (198)

Vierailija
101/198 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

29-vuotias, 3 lasta, 3 ammattia (1 AMK-tasoinen tutkinto), asumme omakotitalossa. Asunnosta velkaa jäljellä 100 000 e (oma osuus 50 000 e).

-Itselläni velaton sijoitusasunto, joka tuottaa 9% vuokratuottoa.

-Säästöjä 34 000 e, osa kiinni sijoitussalkussa.

-meillä on omat autot.

-miehellä myös jonkin verran omia säästöjä. Hän ei oikein osaa säästää. Ostaa mieluummin kallista elektroniikkaa. Tämä on varmaan yksi syy, miksi emme ole vielä naimisissa.

Voisi olla enemmänkin säästöjä, mutta kun ei ole tullut perintöjä tai muita voittoja, niin omaisuutta ollaan kerrytetty itse työtä tehden ;)

Säästän vuodessa vähintään 10 000 e, vakio on ollut 14 000 e / vuosi. Tulevaisuudessa tulen saamaan 24 000 e / vuosi säästöön.

Vaikea tätä on kyllä uskoa, varsinkin jos on 3 lasta ja 3 tutkintoa. Lapsiin menee rahaa ja aikaa, tutkintojen opiskeluihin menee aikaa. Ja se on sellaista aikaa milloin ei tienata.. miten tämän oikein selittää?

Nämä jotka kehuskelevat taitavat oikeasti olla saaneet perintöjä tai jotain muita pikavoittoja, mutta onhan se kiva väittää että kaikki on itse tehtyä, niin silloin voi oikein ylpeänä esittää olevansa parempi ihminen.

Vierailija
102/198 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämäni tuntuu kyllä olevan ihan toisesta todellisuudesta kun vertaa näihin sijoitusasuntoja ja kaiken maailman osakkeita omistaviin kroisoksiin täällä. Nämä vastaukset eivät kyllä varmasti kuvaa keskimääräisten 27-30 vuotiaiden varallisuutta.

Oma tilanteeni:

- Olen 30 v., valmistumassa yliopistosta, avomies akateeminen pätkätyöläinen, nyt työttömänä

- Asutaan vuokralla

- Ei lapsia

- Ei velkaa

- Minulla säästöjä reilu 3000, miehellä enemmän

Välillä olin 1,5 vuotta töissä, se on ollut ainoa jakso elämässäni kun olen pystynyt kunnolla säästämään. Omistusasunnon hankkiminen ei ole ikinä käynyt mielessäkään, saati sitten mikään sijoittaminen. Lähes koko aikuiselämäni olen ollut köyhä, opinnot ovat venyneet mielenterveysongelmien vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

29v, töissä pienellä palkalla 5 vuotta, ei lapsia, aviossa. Puoliso minua varakkaampi, mutta toisaalta melkein 10 vuotta pidempään työelämässä ollut.

Opintolainaa 2200€

Asp-tilillä 11500€

Säästötilillä 2000€

Osakkeissa 500€, aloitin vasta äsken.

Asunnon voisi kohta ostaa, kunhan sopiva löytyisi. Köyhästä perheestä ponnistaneena olen hyvin tyytyväinen, opintolainaa oli enemmänkin. Vanhemmilla on/oli tapana myös velkaantua kovasti osamaksuilla, joten olen onnellinen, että osaan käyttää (ainakin heihin verrattuna) rahaa.

Vierailija
104/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

29-vuotias, 3 lasta, 3 ammattia (1 AMK-tasoinen tutkinto), asumme omakotitalossa. Asunnosta velkaa jäljellä 100 000 e (oma osuus 50 000 e).

-meillä on omat autot.

-miehellä myös jonkin verran omia säästöjä. Hän ei oikein osaa säästää. Ostaa mieluummin kallista elektroniikkaa. Tämä on varmaan yksi syy, miksi emme ole vielä naimisissa.

Voisi olla enemmänkin säästöjä, mutta kun ei ole tullut perintöjä tai muita voittoja, niin omaisuutta ollaan kerrytetty itse työtä tehden ;)

Säästän vuodessa vähintään 10 000 e, vakio on ollut 14 000 e / vuosi. Tulevaisuudessa tulen saamaan 24 000 e / vuosi säästöön.

Vaikea tätä on kyllä uskoa, varsinkin jos on 3 lasta ja 3 tutkintoa. Lapsiin menee rahaa ja aikaa, tutkintojen opiskeluihin menee aikaa. Ja se on sellaista aikaa milloin ei tienata.. miten tämän oikein selittää?

Nämä jotka kehuskelevat taitavat oikeasti olla saaneet perintöjä tai jotain muita pikavoittoja, mutta onhan se kiva väittää että kaikki on itse tehtyä, niin silloin voi oikein ylpeänä esittää olevansa parempi ihminen.

Sain 21-vuotiaana vakituisen työpaikan. Osakkeeni tuottavat hyvin rahaa ja joskus teen myyntivoittoja. Voit itse laskea, että jos olen tienannut 21-vuotiaasta lähtien vähintään 2000 e / kk käteen ja myöhemmin enemmän vuokra- ja osinkotuottojen myötä, jolloin nettotulot ovat olleet 3000-3500 e / kk.

Voin kertoa, että olen aina saanut säästettyä 3000 e:n netosta vähintään 2000 e säästöön.

Kaikki eivät tähän pysty. Edes äitini ei uskonut, kun yksi päivä kerroin rahatilanteestani, joten jouduin vilauttamaan tilini ja osakesalkkuni saldoa.

Olen myös säästänyt ollessani lasten kanssa kotona ja hankkinut lisätuloja ja kuukausittaiset osingot Jenkeistä ovat helpottaneet tilannetta. Lasten kanssa olen ollut kotona yhteensä 3 vuotta. Opintoihin, jos mennään, niin sain esim. 1,5 v AMK-opinnoista pois, koska minulla on työkokemusta sekä opintoja avoimessa yliopistossa. Valmistuin AMK:sta alle kahdessa vuodessa, koska tein kursseja maximinopeudella. Kaksi muuta tutkintoa eivät myöskään ole vaatineet rahallista menetystä, kun olen ne töiden ohella suorittanut.

Vierailija
105/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-meillä on omat autot.

Sain 21-vuotiaana vakituisen työpaikan. Osakkeeni tuottavat hyvin rahaa ja joskus teen myyntivoittoja. Voit itse laskea, että jos olen tienannut 21-vuotiaasta lähtien vähintään 2000 e / kk käteen ja myöhemmin enemmän vuokra- ja osinkotuottojen myötä, jolloin nettotulot ovat olleet 3000-3500 e / kk.

Voin kertoa, että olen aina saanut säästettyä 3000 e:n netosta vähintään 2000 e säästöön.

Kaikki eivät tähän pysty. Edes äitini ei uskonut, kun yksi päivä kerroin rahatilanteestani, joten jouduin vilauttamaan tilini ja osakesalkkuni saldoa.

Olen myös säästänyt ollessani lasten kanssa kotona ja hankkinut lisätuloja ja kuukausittaiset osingot Jenkeistä ovat helpottaneet tilannetta. Lasten kanssa olen ollut kotona yhteensä 3 vuotta. Opintoihin, jos mennään, niin sain esim. 1,5 v AMK-opinnoista pois, koska minulla on työkokemusta sekä opintoja avoimessa yliopistossa. Valmistuin AMK:sta alle kahdessa vuodessa, koska tein kursseja maximinopeudella. Kaksi muuta tutkintoa eivät myöskään ole vaatineet rahallista menetystä, kun olen ne töiden ohella suorittanut.

Ja tiedän kyllä ihmetyksen määrän, kun meillä Suomessa on perus että otetaan hitokseen lainaa taloon ja autoihin. Meillä on niin pieni asuntolaina ja autot ovat velattomia, ettei kuluja synny. Ainut laina, mitä maksan on puolet asuntolainasta ja se on 300 e / kk.

Miehen sisko on niin katkera, kun meni rakentamaan 6 vuotta sitten uuden talon miehensä kanssa ja molemmat ottivat uusiin autoihin autolainat. Nainen on sairaanhoitaja ja mies tienaa n. 5000 e / kk, mutta he ovat vasta nyt 40-vuotiaina havatuneet siihen, ettei heillä ole säästöjä. Ainut, mitä he saavat säästettyä on 200 e / kk. Sitä on mielestäni älytöntä ajatella.

Minulla tulee olemaan 40-vuotiaana vähintään 264 000 e uusia säästöjä, jotka tuottavat kokoajan uutta 6-12 % tuloa!! Enkä edes ole laskenut tuohon lisäksi rahastoni arvoa, johon olen säästänyt jo useamman vuoden, siinä tuotto on samalla tasolla.

Vierailija
106/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä 27 v, 100 neliöinen omistusasunto Kampissa, uusi Bemari myös oma, sijoituksissa ja säästössä yht. noin 350 000. Ajattelin ostaa jonkun kivan paatin tänä kesänä.

Sitten heräsin ja päästin kissan ulos.

Rikas suku. Isukki maksaa. Leuhki sä vaan, kultalusikalla syötetty kokoomuslainen.

Vierailija
107/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä 1900

Aspissa 6000

Rahastoissa 2500

Ei kovin vahvasti mene ei :D:D:D

Vierailija
108/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pieni kaupunkiasunto sijoituksena, siitä 400e vuokratuloja joka kuukausi. Vuokratulot laitan säästöön. Yksi lapsi ja avomies.

Vierailija
109/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi pieni kaupunkiasunto sijoituksena, siitä 400e vuokratuloja joka kuukausi. Vuokratulot laitan säästöön. Yksi lapsi ja avomies.

Ps. Olen 27v.

Vierailija
110/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttötilillä 1900

Aspissa 6000

Rahastoissa 2500

Ja olen 28 v. Kateeksi käy ikätovereita. 

Vierailija
111/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

33v, kerrostalo-osake, 50k yhtiövelkaa, tilillä noin 25k ja osakkeissa hieman alle 10k.

Vierailija
112/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

27v. olin säästänyt itse ASP-tilille n. 25 000€ ja käyttötilillä jokunen tonni. Kerrytin nämä opiskelun aikana tehdyillä töillä (ei autoa, ei matkoja eikä turhaa ostelua). Nykyäään yli 30v:na omistusasunto, josta omistan 50% ja mies 50%. Minulla on velkaa vielä n. 70 000€. Asunnon arvo on kasvanut näiden vuosien aikana ja keskustan kupeessa. Nyt tilillä vähän puskuria, mutta muuten ei mitään kummempaa omaisuutta.

Vierailija
113/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just täytin 27.

Ei omaistuutta ja ei säästöjä. 🤪

Yhteinen talous avomiehen kanssa, mutta hän opiskelee ja itse olen markkinointi- ja viestintähommia työkseni, mutta osa-aikaisesti omasta valinnasta.

Palaan opiskeljaksi maisterivaiheeseen syksyllä, joten menee vielä vuosia ennen kuin alamme karruttaa säästöjä tai omaisuutta.

Paljoa ei ole rahaa, mutta on varaa elää sellaista elämää, jollaista suurinpiirtein haluan.

Ei ne säästöt merkittävästi vaikuttaisi elämään, ei haittaa ettei niitä ole. En ole materian perään, esim. muoti tai mätsäävät astiastot ja kivat kalliit verhot eivät ole minulle tärkeitä asioita..

Vierailija
114/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttötilillä 1900

Aspissa 6000

Rahastoissa 2500

Ja olen 28 v. Kateeksi käy ikätovereita. 

Käyttötilillå 1500 e, säästössä tai muualla ei mitään. Opintolainaa 11 000 e.

Kateeks käy sua.

Vierailija
115/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Money talks kirjoitti:

Olisi kiva tietää, kuinka suuri osuus "rikkaiden" 27-30 vuotiaiden omaisuudesta on tullut perintönä tai lahjana vanhemmilta. Joillakin tuntuu olevan jo tuossa iässä ihan käsittämättömiä summia, joita ei pysty tienaamaan ansiotyössä kuin ihan käsittämättömällä työtahdilla tai sitten äärimmäisen hyvällä tuurilla.

Olen 27-vuotias, avopuoliso ja 1 lapsi. Asumme pääkaupungissa lähiössä vuokralla. Erilaisissa muodoissa olevia säästöjä on kertynyt noin 70ke edestä, joista 2ke on tullut perintönä. Elämme nuukasti, ei ole autoa tai muita huvituksia.

Öm?

Miksi elää nuukasti, jos tilillä makaa 70 k? Vai onko nuukailu valinta, joka tekee teidät onnelliseksi?

Vierailija
116/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli asuntolainaa 60 000 ja säästöjä 30 000.

Kymmenen vuotta myöhemmin oli asuntolainaa 200 000 ja säästöjä 1 000. Syynä puolison löytäminen, omakotitalon rakentaminen ja äitiysvapaa+vanhempainvapaa+hoitovapaa.

Joo sama. Paitsi ei mulla säästöjä ole koskaan ollut yhtään. Nyt on vaikka mitä maallista materiaa mutta toisen omaahan se on kunnes lainat maksettu pois. Olen 34v, nainen, vanhempainvapaalla ja vakityö odottelee hoitovapaan lopussa. Mulla on opintolainaa, asuntolainaa sekä luottokorttilainoja (en muista summaa). Useita luottokortteja, jotka vain ovat olemassa (eli ei lainaa niissä), pahan päivän varalle.

Vierailija
117/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27v opiskelija, toivottavasti valmistun noin vuoden päästä.

Omaisuuden arvo on noin 100ke, josta isoin osa on perittyä rahaa. Olen itse saanut säästöön aikuisiällä ehkä noin pari tonnia vuodessa, eli noin 20ke (tuosta 100ke). 

Kyllä mä odotan sitä valmistumista ja säännöllisä vakitöitä. Haaveissa on omistusasunnon osto.  

Vierailija
118/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-meillä on omat autot.

Ja tiedän kyllä ihmetyksen määrän, kun meillä Suomessa on perus että otetaan hitokseen lainaa taloon ja autoihin. Meillä on niin pieni asuntolaina ja autot ovat velattomia, ettei kuluja synny. Ainut laina, mitä maksan on puolet asuntolainasta ja se on 300 e / kk.

Miehen sisko on niin katkera, kun meni rakentamaan 6 vuotta sitten uuden talon miehensä kanssa ja molemmat ottivat uusiin autoihin autolainat. Nainen on sairaanhoitaja ja mies tienaa n. 5000 e / kk, mutta he ovat vasta nyt 40-vuotiaina havatuneet siihen, ettei heillä ole säästöjä. Ainut, mitä he saavat säästettyä on 200 e / kk. Sitä on mielestäni älytöntä ajatella.

Minulla tulee olemaan 40-vuotiaana vähintään 264 000 e uusia säästöjä, jotka tuottavat kokoajan uutta 6-12 % tuloa!! Enkä edes ole laskenut tuohon lisäksi rahastoni arvoa, johon olen säästänyt jo useamman vuoden, siinä tuotto on samalla tasolla.

Mitenkään muuten ottamatta kantaa tekstiisi: tuotto-odotuksesi ovat poskettomia.

Vierailija
119/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

29-vuotias. 29 000 euron arvoinen asoasunto Helsingissä, säästöissä 42 000e. Sinkku, lukiokoulutus, duunarityössä.

En ole tehnyt rahojani itse , noin puolet toiselta vanhemmalta joka kuoli kun olin lapsi. Osa isovanhempien peruja joilta sain syntyessäni metsää ja myin muutama vuosi sitten pois. Loput töistä säästettyjä (elän pihisti, pienestä palkasta ja ilman velkaa saan säästöön ~600e kuussa).

Vierailija
120/198 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisenä minulla oli säästössä 0 euroa. 

Nyt olen 36, säästössä 1000e, opintolainaa ainakin 16 000, vuokralla asun. Ei oikein mitään mahdollisuutta säästää enempää saati sitten säästää käsirahaa omaan asuntoon. Käteen jää vähän reilu tonni kuussa.