27-30-vuotiaat, kuinka paljon teillä on säästöjä tai omaisuutta?
Omistusasunto, säästöjä, osakkeita?
Laittakaa myös ikänne ja elämäntilanteenne (työ, koulu, perhe, lapset jos on)
Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Kommentit (198)
30v. Ei varallisuutta eikä velkaa. Vuokralla avokin kanssa. Ei lapsia. Itsellä määräaikainen soppari, avokki työtön. Säästössä 3000e. Uudelleen opiskelu söi säästöt nollille, valmistuin viime vuonna.
27 v, säästössä n. 12 000e asp-tilillä. Miehellä on kyllä omistusasunto hyvällä paikalla Helsingissä. Itse olen vielä opiskelija, mutta valmistun pian ja toivottavasti löydän töitä, sitten voisi ostaa toisen asunnon yhdessä.
27v. opiskelija, sijoituksia ja säästöjä noin 60 000e. Asun vuokralla Helsingin keskustassa työssäkäyvän avopuolisoni kanssa.
Itse käyn tällä hetkellä pienipalkkaisessa työssä ja lähes koko opiskeluajan olen tehnyt osa-aikatöitä, työkokemus koostuu määräaikaisuuksista. Asuntolainaa ei olla vielä saatu, koska molemmilla työt pätkiä. Haluaisimme omistusasunnon.
Lisäksi minulla on perintönä puolikas kesämökki. Sillä tosin on huomattavasti enemmän tunnearvoa kuin mitään rahallista arvoa.
Olen 29v, työelämässä ollut vuodesta 2011 lopusta lähtien. Siis kokopäiväisesti, silloin valmistuin koulusta. Säästössä minulla on tällä hetkellä suunnilleen 10 000e. Avopuolison kanssa asutaan omakotitalossa. En muista nyt tarkkaan paljonko mulla on asuntolainaa jäljellä, mutta muistelen että suunnilleen 73-75 000e. Nyt mulla on ihan hyväpalkkainen työ, pyrin joka kuukausi laittamaan säästötilille 200-300e. Olen kuitenkin sellainen, että haluan "elää nyt enkä sitten joskus", joten jonkun verran rahaa käytän myös esim matkusteluun tai muihin elämyksiin. Voisin siis säästää/olisin voinut säästää tähän mennessä paljon enemmänkin, mutta olen valinnut toisin. Yritän kuitenkin pitää sellaisen kultaisen keskitien :)
Ei ole omaisuutta, sillä opintolainaa noin 8000 e jäljellä.
Luokanopettaja, 1 lapsi.
N30
28v naimisissa 10v, vakituinen työpaikka ollut 10v,
2 lasta, omakotitalo järven rannalla, metsää sekä peltoa. Moottorikelkka, moottoripyöriä 2, auto, mönkijä. Säästössä 25t
Nämä minun. Miehellä omansa.
Minulla on puhelin ja whatsup. Netti on hitain.
Omistusasunto: ei, asun vuokralla.
Säästöjä: säästötilillä 1000 euroa.
Osakkeita: ei.
Ikää 28 v, ikisinkku, töissä olen sihteerinä. Lapsia ei ole eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli asuntolainaa 60 000 ja säästöjä 30 000.
Kymmenen vuotta myöhemmin oli asuntolainaa 200 000 ja säästöjä 1 000. Syynä puolison löytäminen, omakotitalon rakentaminen ja äitiysvapaa+vanhempainvapaa+hoitovapaa.
Minä menin työelämään 25-vuotiaana. Sinkkuna ei paljon rahaa palanut. Sain laitettua sivuun 500 euroa kuussa. Viidessä vuodessa kertyi jo mojova summa. Sitä sitten kulutin urakalla, kun jäin hoitovapaalle.
30v insinööri. Avioliitossa ja kaksi lasta. Myyntityössä kuusi vuotta, josta kolme vuotta ylempänä toimihenkilönä n. 50 000 asukkaan kaupungissa.
Säästössä 7 000€. Käyttötilillä 3000€. Asuntolainan omaosuus 90 000€ (yht.180k). Asunnon arvo 300 000€. Lisäksi 10 000€+ 5 000€ autot.
28v.
Asunnosta maksettu noin 10.000
Asuntolainaa jäljellä noin 70 000 (omistan 50 neliöisen kaksion mieheni kanssa Helsingin kantakaupungin reunoilta), mies omistaa enemmän)
Säästöjä noin 14 000.
Opintolainaa 10 000.
Kun olin 30v minulla oli noin 180 000 € omaisuutta. Suurin osa pörssiosakkeissa. Kaikki ihan omalla työllä tehtyä.
t. amis
Ikä 26v. Ei lainoja, rahaa sen verran mitä taskussa on.
Varat-velat +200 000. Käteistä 15 000 tuosta summasta. Insinööri, karvan päälle 30
Olen 30 v. yhden lapsen yksinhuoltaja. Vuokralla asutaan lapsen kanssa, asp-tilillä 6000€ ja toisella säästötilillä 2500€ + käyttötilillä n. 1000€. Olen opiskelija. Opintolainaa on 2000€.
Olen 26, mies 28. Asumme vuokralla pk-seudulla, ei lapsia, lemmikkejä on. Opintolainaa yhteensä melkein 40k euroa ja kumpikin tehdään ns. paskaduunia (mulla ei ole lukion jälkeistä koulutusta ja mies tekee koulutustaan vastaamatonta työtä) säästöjä ei pääse kertymään.
Olen nyt 28. Pääsin työelämään kunnolla kiinni vasta pari vuotta sitten.
Sitä ennen opiskelin, tein 1-6kk pätkiä, olin työtön tai sitten 9€ työllistämistuella jossain. Eli siis vähävarainen.
Joten kun pääsin työelämään, ekat palkat meni talouden aineelliseen paikkailuun. Ostelin
vaatteita ja tavaroita puuttuneiden ja rikkimenneiden tilalle. Meni jonkin aikaa että puutteet oli paikattu ja aloin säästämään rahaa.
En siis edelleenkään omista paljoa mitään, asun keskustassa enkä näin ollen tarvitse autoa, asun vuokralla. Säästössä on tällä hetkellä +600€. Olisi vähän enemmän mutta tein hiljattain lomareissun. Säästämistä jatkan.
Olen yli neljäkymmentä syön kaurapuuroa tällä hetkellä ja rahaa ei ole kuin 30 c. Velkaa noin 3-4000.
Varallisuutta 50te. Käyttötilillä 1000e. 31v. Työelämässä ehdin olla 4 vuotta, sitten tuli peräkkäin kaksi lasta.