Huomaatteko ihmisten ominaishajun?
Itse ainakin erotan eri ihmisten ominaishajun herkästi. Livenä kukaan ei kehtaa omaavansa tätä "taitoa", mutta mites av-mammat?
Kyse ei ole mitään hajusteesta tai parfyymista. Se on sellainen jännä haju, kukaan ei oikeastaan haise pahalle.
Lapset haisevat sellaiselle omituisen makealle. Tulee mieleen joku ruuan tuoksu.
Olenko ihan friikki? Kai nyt muillakin on yhtä supertarkka nenä? :D
Kommentit (48)
Ihmeellistä, että tähän mennessä vain yksi kommentoija on todennut sen, että ihmisten ominaishajun huomaa yleensä heidän kotonaan. Ihmisten ominaishajun haistaa selvästi juuri heidän kotonaan. Itse olen huomannut lähes kaikkien kavereideni kotona heidän ominaishajunsa, ja se on yleensä melko voimakaskin vielä. Heti kun astuu kavereille sisään, haju tulee voimakkaana nenään. Myös jos kaveri on jäänyt yöksi kylään, ja hän on nukkunut erillisessä huoneessa, tämä huone on tämän jälkeen tuoksunut tältä kaverilta jonkin aikaa. Onkin ihmeellistä väittää, ettei haisteta ominaishajuja, kun ihan selkeästi muiden ihmisten kodeissa ne tuoksuvat.
Monet lihavat ihmiset, ei kaikki, haisevat sellaiselle epämiellyttävän imelälle. En tiedä onko se joku sairaus vai lääkitys joka aiheuttaa sen tyypillisen imelän hajun, mutta meinaa aina tulla oksu jos joku oikein vahvasti löyhkää siltä...
Tunnistan ominaishajun ihastukseni kohteessa sekä tunnistin kahdessa exässäni. Mun ihastukseni kohde tuoksuu aivan ihanalle...se on paras tuoksu maailmassa. Muistuttaa hieman kielon tuoksua, ripaus myskiä tai joidenkin kukkien tuoksua, mutta se on jotain muuta, vielä paljon parempaa. Ja siis kyseessä on nimenomaan hänen tuoksunsa, ei hiki, pesuaine, parfyymi tai deodorantti. Lisäksi se tuoksu tarttuu vaatteisiini ja ihooni tosi helposti ja voin nuuhkutella sitä tuoksua vielä pari tuntia sen jälkeenkin. Ja siis ihastukseni on nainen.
Asunnot haisevat erilaiselle riippuen asukkaista. Oman kotini haju on järkyttävästi yhäkin liki 4 vuoden asumisen jälkeen sama kuin muuttaessamme, vanhojen ihmisten ja vanhojen huonekalujen haju. Arkena sitä ei huomaa, mutta jos on pari päivää poissa niin haju tuntuu todella selvästi. Edellisessä talossamme oli selvästi vanhan talon hajua, ei maakellaria tms vaan enemmänkin "pinkopahviseinän" haju. Haistan myös jotkut diabeetikot ja vauvan haju on mielestäni ihana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haistan helposti ihmisten ominaishajun, ja valitettavasti aika monet haisevat aika kuvottavalta. Haju tuntuu tietty vielä selvemmin, jos ihminen ei käy suihkussa päivittäin.
Joskus olen laittanut ranteeseen hajuvettä, jos olen menossa leffateatteriin tms., ihan siltä varalta että voin haistella rannettani, jos viereeni tulee joku hajupommi.
Miksi et nuuhkuttele omaa ominaishajuasi?
Se ei ole riittävän voimakas omaan nenääni peittääkseen naapurin tuoksun. Haistan kyllä oman ihoni tuoksun esim. kun olen oleillut auringossa :)
Eli haistat oman hikesi...
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä, että tähän mennessä vain yksi kommentoija on todennut sen, että ihmisten ominaishajun huomaa yleensä heidän kotonaan. Ihmisten ominaishajun haistaa selvästi juuri heidän kotonaan. Itse olen huomannut lähes kaikkien kavereideni kotona heidän ominaishajunsa, ja se on yleensä melko voimakaskin vielä. Heti kun astuu kavereille sisään, haju tulee voimakkaana nenään. Myös jos kaveri on jäänyt yöksi kylään, ja hän on nukkunut erillisessä huoneessa, tämä huone on tämän jälkeen tuoksunut tältä kaverilta jonkin aikaa. Onkin ihmeellistä väittää, ettei haisteta ominaishajuja, kun ihan selkeästi muiden ihmisten kodeissa ne tuoksuvat.
Kuvittelisin että asia on ihan toisin päin, että se kodin haju tarttuu ihmiseen ja sitä voi erehtyä luulemaan ominaishajuksi.
Mulla oli yläasteella kaveri, joka haisi tosi voimakkaalle "jollekin", niin vahvasti että hajusti tosiaan kyläillessäänkin sen huoneen jossa oleskeli. Ja heillä kotona oli se sama voimakas haju.
Nyt kuitenkin sama henkilö haisee ihan erilaiselta kun on asunut vuosia omassa asunnossaan.
Veikkaisin että siihen kodin hajuun vaikuttaa enemmänkin siivous(aineet), pyykinpesu, ruuat, kosmetiikka, lemmikit jne. Meidänkin kodin haju muuttui heti kun ei tarvittu enää kissanhiekkalaatikoita. (Haistan oman kodin aina jos olen ollut pidempään pois.)
Tottakai ja olen aina olettanut, että kaikki muutkin haistavat ja tiedostavat muidenkin haistavan.