Tämän päivän sanoja/sanontoja joita et kestä (enää)
Ruuhkavuodet. Elämäntaparemontti. Mukavuusalue (ja sen kuuluisa ulkopuoli).
Kommentit (537)
Kun joku sanoo "mehän ollaan molemmat aikuisia ihmisiä", niin sanojalla on yleensä aikomus pettää puolisoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mittää. Joo mut ei mittää, näkemisiin!
Tää kuuluu murteeseen ainakin turun seudulla. Yks muualta tullut oli kuulemma miettinyt, miksi ihmeessä työkaverit sanoo aina "ei mittää, moro" 😂 Käytetäänkö tätä nykyään muuallakin?
No Turusta kirjoitan, mutta en ole syntyperäinen. Tota olen just ihmetellyt, että miksi just erotessa sanotaan noin. Ikäänkuin saadaan juttu poikki sillä, että sanotaan "ei mittää" ja sitten vasta moro tai moikka. Olen miettinyt, että tulisko jotenkin ruotsista, mutta en ole keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun toiset mainitsee AINA onko kyseessä työkännykkä vai oma, työkone vai oma läppäri jne. Kaikki pitää erotella työ ja omiin tavaroihin, vaikkei kuulijalle olisi mitään merkitystä, otatko kuvan tai käytätkö sovellusta/fb:tä tai mitä hyvänsä omalla vai työpuhelimella.
Toiset tekee niin tärkeää työtä, että heille on annettu työläppäri tai/ja -kännykkä oikein työn puolesta. Jaxuhali sulle, jota tämä ärsyttää.
Uhkea-sanan käyttö jokaisesta tyrkystä, jolla tissit melkein näkyvät.
Myös kaunotar- ja komistus-tittelin saa kuka tahansa nuorehko julkkis paljon vähemmillä avuilla kuin tavis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mittää. Joo mut ei mittää, näkemisiin!
Tää kuuluu murteeseen ainakin turun seudulla. Yks muualta tullut oli kuulemma miettinyt, miksi ihmeessä työkaverit sanoo aina "ei mittää, moro" 😂 Käytetäänkö tätä nykyään muuallakin?
No Turusta kirjoitan, mutta en ole syntyperäinen. Tota olen just ihmetellyt, että miksi just erotessa sanotaan noin. Ikäänkuin saadaan juttu poikki sillä, että sanotaan "ei mittää" ja sitten vasta moro tai moikka. Olen miettinyt, että tulisko jotenkin ruotsista, mutta en ole keksinyt.
Se on lyhenne seuraavasta: joo mut eipä tässä mitään sen kummempia, nähdään taas!
Nuorison keskuudessa erittäin suosiossa oleva "Siis SOS".
Seksihelle on kyllä tosi naurettava iltapäivälehtien käyttämä termi. Helteestä hikoontuneena sikana tekee yleensä kaikkea muuta mieli kuin seksiä.
Pieruverkkarit!! Alkaa heti ärsyttää kun näkee tai kuulee tuon sanan jossain.
Muija (naisesta / tytöstä)
Vaimoke
Isäntä (miehestä)
Emäntä (vaimosta)
Parempi puolisko
Isi / iskä, kun sanojana on miehen naisystävä/avovaimo/kihlattu/vaimo, eikä pariskunnalla ole lapsia
"Ei mittää" on laajalti käytössä myös Satakunnassa.
Laajalti.
Pilvipeite. Tässä lähetyksessä kerromme myös. No saatana, kertokaa heti!
Avata ja tuoksuttaa tai tuoksutella. Nykyään kaikkea avataan, kun ihan hyvin voitaisiin selittää, kertoa, täsmentää. Mä avaan seuraavaksi vetoketjun, kun joku sanoo, että "voisiks vähän avata". Myös tuoksuttaa ja tuoksutella ärsyttää, kun tarkoitetaan haistamista. On kai olevinaan hienompaa tuoksuttaa, mutta eihän se tarkoita haistamista, vaan tuoksun levittämistä. Kasvatuskumppani (ja -kumppanuus) ärsyttää myös.
Instassa kahdenväliset bae-tyhjänpäiväisyydet, joita hoetaan tavan vuoksi muita matkien. Siis kaveri kommentoi kuvaan esim. "ihanat" ja tämä sitten vastaa jotain että "sinäpä" ja perään kilo sydänhymiöitä tai x-kirjaimia tai mitä ikinä.
Ylipäänsä kaikki kulovalkean tavoin yhtäkkiä leviävät ilmaukset, jotka ovat koko tyhmemmän kansanosan suussa muutaman vuoden. Tässä tuttuja viime vuosilta:
Asiasta kukkaruukkuun
Höpötellä, kun tarkoitetaan ihan tavallista juttelua
Ei oo todellista
Oletteko muuten huomanneet, että myöntävässä ilmaisussakin on omat muotikautensa. Vuosituhannen vaihteessa hoettiin "aivan", sitten painokkaasti "kyllä vain". Nyt tuntuu "toki" olevan suosittu. Tietysti nämä vaihetelevat maantieteellisesti ja viiteryhmittäin paljon.
Aikatauluongelma.
Useimmiten ah niin keksitty selitys omalle laiskuudelle ja saamattomuudelle.
Minua ärsyttää aivan suunnattoman paljon sana ylämummo. On aina ärsyttänyt. Pahaksi onnekseni puolisoni on jääkiekkofanaatikko, joten tuota sanaa kuulee aivan liian usein...
Hiekkaa pillussa