Jos on syöpä, saako olla kotona loppuun asti?
Tämä koko kirjoitus on pohdintaa, ajatusleikki. Ei vielä todellisuuteen perustuvaa. Ehkä.
Ajatellaan, että minulla todettaisiin keuhkosyöpä. En kuitenkaan haluaisi siihen mitään muuta hoitoa kuin kivunlievityksen. Saisinko viettää loppuelämäni kotona?
Kommentit (46)
Saattohoidon taso vaihtelee Suomessa. Jossain kotisaattohoito onnistu erinomaisesti. Jokatapauksessa kukaan ei pakota sairaalaan.
Saat, mutta tarvitset jonkun hoitajan itsellesi, et saa yhteiskunnan puolelta sellaista hoitoa, että pärjäisit vain omin voimin. Mutta saat kyllä kotisairaanhoidon ja saattohoidonkin kotiin.
Mitenköhän hoitohenkilökunta suhtautuu asiaan, tarvitseeko vääntää siitä ettei halua muuta hoitoa vai saanko helposti tahtoni läpi? Vai voiko joutua pakkohoidetuksi?
Ap
Kotona saat olla mutta et saa kotiin automaattisesti toivomaasi hoitoa. Kivunlievitys toki kotihoidossa onnistuu nykyisin ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Saat, mutta tarvitset jonkun hoitajan itsellesi, et saa yhteiskunnan puolelta sellaista hoitoa, että pärjäisit vain omin voimin. Mutta saat kyllä kotisairaanhoidon ja saattohoidonkin kotiin.
Osaatko sanoa, millaista kotihoitoa tuolloin tarvitsee? Onko miten intensiivistä, riittääkö että maallikko mies asuu saman katon alla. Entä jos hän jättää minut, miten se silloin menee?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hoitohenkilökunta suhtautuu asiaan, tarvitseeko vääntää siitä ettei halua muuta hoitoa vai saanko helposti tahtoni läpi? Vai voiko joutua pakkohoidetuksi?
Ap
Ei syöpä potilailla ole vaaraa joutua pakkohoidetuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kotona saat olla mutta et saa kotiin automaattisesti toivomaasi hoitoa. Kivunlievitys toki kotihoidossa onnistuu nykyisin ihan hyvin.
Jos ainoa hoito mitä haluan on kivunlievitystä, mitä muuta hoitoa voisin enää haluta?
Haluan itselleni vain nopean ja mahdollisimman kivuttoman lopun. En halua käydä läpi syöpähoitoja.
Ap
Voit kuule mennä vaikka metsään kuolemaan :)
Vierailija kirjoitti:
Voit kuule mennä vaikka metsään kuolemaan :)
Kuolen mieluiten omassa kodissani ja kivutta, en missään metsässä, kiitos vaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sanoa, millaista kotihoitoa tuolloin tarvitsee? Onko miten intensiivistä, riittääkö että maallikko mies asuu saman katon alla. Entä jos hän jättää minut, miten se silloin menee?
Ap
Kotona asuva puoliso ei automaattisesti ole se joka pystyy tarvittavan hoidon toteuttamaan. Joskus hoidosta vastaa ehkä joku muu läheinen joka vaikka muuttaa loppuajaksi asumaan luoksesiluoksenne. Jotkut pärjää lopuun asti kotihoidon 3-4 päivittäisen käynnin turvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ainoa hoito mitä haluan on kivunlievitystä, mitä muuta hoitoa voisin enää haluta?
Haluan itselleni vain nopean ja mahdollisimman kivuttoman lopun. En halua käydä läpi syöpähoitoja.
Ap
Perushoitoa, ruokaa, puhtautta, hygieniasta huolehtimista (mahdollisesti vaipan vaihtajaa) jne.
Itse pohdin sellaista että kuka haluaisi olla "loppuun asti" silloin kun kyse on keuhkosyövän tapaisesta? Itse haluaisin varmaankin rehellisen eutanasian ennen tuskaista loppua...
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kukaan pakota sua ottamaan hoitoa vastaan, mutta todennäköisesti he haluavat kuitenkin varmistaa, että tiedät mitä sairauden hoitamattomuudesta seuraa.
Minä saattohoidin äitini isäni kanssa. Kuoli kotonaan. Saimme kotisairaanhoidolta tukea + opastusta lääkitykseen. Kun äitini tajunnantaso oli eräänä yönä romahtanut ja tiesimme, että tulee kuolemaan vuorokauden sisällä, niin lääkitsimme häntä paljon enemmän kuin esim. tuttuni äitiäni oli lääkitty hänen tehdessään kuolemaan terkkarin sairasosastolla. Saimme äitini täysin kivuttomaan tilaan eikä hän tajunnut tukehtumisestaan mitään vaan nukkui rauhallisesti pois.
Saattohoito kotona on läheisille todella raskasta, varsinkin jos on pieniä lapsia. Sivusta seurasin ystävän saattohoitoa, oli se karu kokemus perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Itse pohdin sellaista että kuka haluaisi olla "loppuun asti" silloin kun kyse on keuhkosyövän tapaisesta? Itse haluaisin varmaankin rehellisen eutanasian ennen tuskaista loppua...
Suomessa ei ole eutanasiamahdollisuutta. Jos on hyvä kipulääkitys, sen turvin varmaan pärjää? Mitä sairaalassa tuohon voisi tarjota lisää.
Ap
En tekisi sitä puolisolle, että laittaisin hänet saattohoitamaan minua kivuliaaseen kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Saattohoito kotona on läheisille todella raskasta, varsinkin jos on pieniä lapsia. Sivusta seurasin ystävän saattohoitoa, oli se karu kokemus perheelle.
Mitä tarkoitat, voiko avata hieman millä tavalla oli raskasta. Aihe on minulle uusi ja haluan miettiä tämän valmiiksi.
Ap
Tietenkin.