Jos on syöpä, saako olla kotona loppuun asti?
Tämä koko kirjoitus on pohdintaa, ajatusleikki. Ei vielä todellisuuteen perustuvaa. Ehkä.
Ajatellaan, että minulla todettaisiin keuhkosyöpä. En kuitenkaan haluaisi siihen mitään muuta hoitoa kuin kivunlievityksen. Saisinko viettää loppuelämäni kotona?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
En tekisi sitä puolisolle, että laittaisin hänet saattohoitamaan minua kivuliaaseen kuolemaan.
Puolisoni on minua kohtaan täysin tunteeton ja ollut sitä jo vuosia, en usko että hän asiasta kärsisi. Lasten takia haluaisin olla kotona loppuun asti, jotta voisin viettää heidän kanssa aikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pohdin sellaista että kuka haluaisi olla "loppuun asti" silloin kun kyse on keuhkosyövän tapaisesta? Itse haluaisin varmaankin rehellisen eutanasian ennen tuskaista loppua...
Suomessa ei ole eutanasiamahdollisuutta. Jos on hyvä kipulääkitys, sen turvin varmaan pärjää? Mitä sairaalassa tuohon voisi tarjota lisää.
Ap
Keuhkosyövässä voidaan morfiinilla laittaa ihminen ns. tajuttomaan tilaan, kun kuolema lähestyy. Näin sanoi meille sairaalan lääkäri ja näin myös teimme. Yleinen käytäntö niissä yksiköissä, joissa hoidetaan ko. sairautta paljon.
Se, joka saattohoiti äitinsä
Kiitos, noin ajattelin että se voisi mennä. Ajattelin, että olisin morfiinipumpun kanssa kotona loppuun asti. Jos tulee paha tilanne niin nukkumaan.
Ap
Periaatteessa asia onkin enemmän noin että kun syöpä on terminaalinen, niin kotonahan sitä ollaan.
Kuitenkin syöpä aiheuttaa erilaisia oireita, joihin voi tarvita leikkauksia tai muita hoitoja, silloin ollaan sairaalassa hoitoajaksolla. Sitten taas kotona, jos kotisairaanhoito pystyy hoitamaan potilasta. Aina ei ole osaamista saati resursseja. Moni joutuu hankkimaan kotiin sairaalasängyn, yms. Jos potilaalla tai omaisille ei ole rahaa palkata hoitajaa kotiin, sitten pitää hakeutua sairaalaan, muuten siis ollaan kotona.
Vasta kun loppu aivan selvästi lähellä alkaa saattohoito, eli pari viikkoa tai päivää ennen kuolemaa. Sekin voidaan tehdä kokonaan tai osittain kotona. Saattohoito perustuu hoitosuunnitelmaan joka tehdään siis hoitohenkilökunnan, potilaan ja tämän omaisten kesken, siinä jaetaan vastuut yms.
Toisaalta moni haluaakin saattokotiin, mutta niissä on paikkoja vain harvalle. Monet päätyvät kuitenkin sairaalaan ihan käytännön syistä: omaiset eivät pysty hoitamaan potilasta 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi sitä puolisolle, että laittaisin hänet saattohoitamaan minua kivuliaaseen kuolemaan.
Puolisoni on minua kohtaan täysin tunteeton ja ollut sitä jo vuosia, en usko että hän asiasta kärsisi. Lasten takia haluaisin olla kotona loppuun asti, jotta voisin viettää heidän kanssa aikaa.
Ap
Minkä ikäiset lapset sinulla on? Keuhkosyövässä on paljon hengenahdistusta ja limaisuutta. Ennen lopullista kuolemaa on paljon tilanteita, jotka voivat olla pienille lapsille raskasta katseltavaa. Mutta itse tiedät lastesi luonteet parhaiten ja kestävätkö he.
Ap, onko sinulla keuhkosyöpä?
Palkkaamalla yksityiset hoitajat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pohdin sellaista että kuka haluaisi olla "loppuun asti" silloin kun kyse on keuhkosyövän tapaisesta? Itse haluaisin varmaankin rehellisen eutanasian ennen tuskaista loppua...
Suomessa ei ole eutanasiamahdollisuutta. Jos on hyvä kipulääkitys, sen turvin varmaan pärjää? Mitä sairaalassa tuohon voisi tarjota lisää.
Ap
Lähinnä sairaalassa voidaan varmistaa se että joku on tarvittaessa paikalla ympärivuorokauden ja tarkkailemassa esim. niitä kipuja silloinkin kun siihen ei enää itse kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse en haluaisi lasteni näkevän kärsimystäni :(
Sinulla on ehkä hieman ruusuinen kuva saattohoidosta kotona. Keuhkosyöpä loppuvaiheessa on karu sairaus, tukehtumisen tunne ei ole varmasti helppo kokea. Sitä voidaan jnkv helpottaa lisähapella ja kunnon kipulääkkeillä.
Lapsille on varmasti kova kokemus nähdä äitinsä riutuvan haamuna vuoteenpohjalla tajuttomuuden rajamailla, täysin autettavana ja houreisena. Oli sitten kotona tai sairaalassa kuolemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minkä ikäiset lapset sinulla on? Keuhkosyövässä on paljon hengenahdistusta ja limaisuutta. Ennen lopullista kuolemaa on paljon tilanteita, jotka voivat olla pienille lapsille raskasta katseltavaa. Mutta itse tiedät lastesi luonteet parhaiten ja kestävätkö he.
Hyvän pointin otit esille. Minun pitää miettiä, olisiko sittenkin parempi kuolla poissa läheisteni silmistä, jossain saattohoitokodissa.
Tuossa varmaan ajoituksen tekeminen on olennaisinta, missä vaiheessa on lapsille niin raskasta seurata että pitää poistua toisaalle.
Ap
Haluat siis kuolla kotona viikon ulosteet allasi, hitaasti hukkumalla. Herääs nyt todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ehkä hieman ruusuinen kuva saattohoidosta kotona. Keuhkosyöpä loppuvaiheessa on karu sairaus, tukehtumisen tunne ei ole varmasti helppo kokea. Sitä voidaan jnkv helpottaa lisähapella ja kunnon kipulääkkeillä.
Lapsille on varmasti kova kokemus nähdä äitinsä riutuvan haamuna vuoteenpohjalla tajuttomuuden rajamailla, täysin autettavana ja houreisena. Oli sitten kotona tai sairaalassa kuolemassa.
Tunnustan olevani tietämätön asian suhteen, siksi täällä asiasta kyselenkin. Kaikki tieto asiasta on tervetullutta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis kuolla kotona viikon ulosteet allasi, hitaasti hukkumalla. Herääs nyt todellisuuteen.
Viikon ulosteet on ehkä hiukan liioitelua jos tehokas kivunhoito on kuitenkin kotiin järjestetty sekin vaatii usein sitä että hoitaja käy päivittäin.
Hoidoista voi kieltäytyä, tosin jos niillä olisi mahdollista pidentää elämääsi, hoitohenkilöstö tuskin antaa periksi heti ensimmäisestä eistä. Heidän täytyy vähintääkin varmistaa, että ymmärrät mitä olet tekemässä. Lisäksi kun ammattina on parantaminen, sitä tietysti mieluiten yritetään.
Mahdollisuus saattohoitoon kotona vaihtelee sen mukaan, missä asut. Kotisairaala tekee monessa paikassa saattohoitoa, mutta kotiin tarvitaan myös joku, mieluiten enemmän kuin yksi henkilö, joka on luonasi koko ajan. Todennäköisesti tarvitset loppuaikoina apua 24/7 aivan kaikissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Hoidoista voi kieltäytyä, tosin jos niillä olisi mahdollista pidentää elämääsi, hoitohenkilöstö tuskin antaa periksi heti ensimmäisestä eistä. Heidän täytyy vähintääkin varmistaa, että ymmärrät mitä olet tekemässä. Lisäksi kun ammattina on parantaminen, sitä tietysti mieluiten yritetään.
Mahdollisuus saattohoitoon kotona vaihtelee sen mukaan, missä asut. Kotisairaala tekee monessa paikassa saattohoitoa, mutta kotiin tarvitaan myös joku, mieluiten enemmän kuin yksi henkilö, joka on luonasi koko ajan. Todennäköisesti tarvitset loppuaikoina apua 24/7 aivan kaikissa asioissa.
Jos on päädytty saattohoitoon ei ketään yritetä parantaa. Jos sairaus on todettu parantumattomaksi siihen on hyvin vaikea saadaa hoitoa vaikka itse haluaisikin vielä mieleemmin yrittää kuin luovuttaa.
Tekisin kyllä vaikka hirttäytymällä eutanasian itselleni jos kuulusin sairastavani parantumatonta syöpää, näin miten pappa aikanaan rietui syövän kourissa luurangoksi ja oli loppuaikoina lääkkeistä huolimatta myös selkeästi kivulias, ei kiitos, ei ikinä kuoliaaksi kitumista minulle.
Ei siitä sataprosenttisia takeita voi antaa. Kuvitellaan vaikka, että sairauden aiheuttaman pyörrytyksen vuoksi kaatuisit ja löisit pääsi, ja siihen tulisi ammottava haava, joka pitäisi tikata. Silloin varmasti joku läheisesi pakottaisi sinut tikattavaksi päivystykseen. Monenlaisia muitakin yllättäviä tilanteita voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon ulosteet on ehkä hiukan liioitelua jos tehokas kivunhoito on kuitenkin kotiin järjestetty sekin vaatii usein sitä että hoitaja käy päivittäin.
No joo. Yritin herätellä ap:n alas pilvilinnoista. Hän ihmettelee mihin tarvitaan hoitajaa. Mies ei välitä mutta onhan lapset siinä. Ei, ei ja ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattohoito kotona on läheisille todella raskasta, varsinkin jos on pieniä lapsia. Sivusta seurasin ystävän saattohoitoa, oli se karu kokemus perheelle.
Mitä tarkoitat, voiko avata hieman millä tavalla oli raskasta. Aihe on minulle uusi ja haluan miettiä tämän valmiiksi.
Ap
Jos vaikka alkaisit säästää rahaa jotta voisit matkustaa Sveitsiin Dignitaksen klinikalle...sen sijaan että pakotat läheisesi tuohon.Traumat jää vaikka sinä kuolet.
Jos mies ei välitä, niin miksi hän välittäisi siivota myöskään ulosteitasi/tehdä intiimipesuja yms. Valvoa untasi ja kipujasi, imeä katetrilla limaa keuhkoputkistasi, kun koriset tukehtumaisillasi? Anteeksi suora puhe, mutta syöpäkuolema on hidasta, karua ja omaiselle hyvin raskasta henkisesti. Eikö olisi heille parempi, että tulevat päivittäin katsomaan ja loppuvaiheessa voivat olla vierelläsi. Hoitotoimenpiteet ja valvontavastuu olisivat sairaalan hoitohenkilökunnalla, joille maksetaan siitä ja osaavat suhtautua siihen neutraalimmin.
Keuhkosyövässä voidaan morfiinilla laittaa ihminen ns. tajuttomaan tilaan, kun kuolema lähestyy. Näin sanoi meille sairaalan lääkäri ja näin myös teimme. Yleinen käytäntö niissä yksiköissä, joissa hoidetaan ko. sairautta paljon.
Se, joka saattohoiti äitinsä