Jos on kaikki laihdutuskeinot yrittänyt
Eikä huonon terveyden vuoksi pääse edes laihdutusleikkaukseen niin onko pakko elää?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä käynyt ravitsemusterapeutilla
En ole.
Siis ihan tottako sä oot "yrittänyt kaikki laihdutuskeinot"?
Sähän oot aina jankannut täällä että sä nimenomaan et laihduta, periaatteessa. Ja aina torpannut kun sua on neuvottu laihduttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole.
No ethän sä ole sitten kokeillut kaikkia keinoja. Soitappa tk:hon ja pyydä päästä ravitsemusterapeutille. Menee syksyyn, mutta ootpahan jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ois tämmönen ehkä hullu ehdotus: unohda laihdutus ja kuurit ja tee ruokavalion remontti. Vannon, että uuma kapenee.
Olen mä yrittänyt mutta kun sairauksien takia ei voi juuri liikkua niin se koko laihdutus pitäisi perustua ruokavalioon. Se on hankalaa.
Kerropas mulle mikä siinä on hankalaa? On vaikeaa syödä kunnolla ja terveellisesti niin kuin aikuisen ihmisen kuuluu? Vaikea lopettaa syömistä ja santsaamista? Mikä siinä syömisessä voi olla niin vaikeaa?
Laihdutuksen kuuluukin perustua juuri ruokavalioon. Kerronpa sulle nyt, etten myöskään pääse liikkumaan sairauksien takia. Kummasti olen silti hoikka.
Se ruoka on ollut mulle lohtu paskassa elämäntilanteessa. Se on tuonut hetkellisen hyvän olon tunteen.
Okei. Nyt on sitten semmonen tilanne, että sun pitää päästä lohtusyömisestä eroon. Tähän voisi auttaa ihan ammattiapu. Jos menisit vaikka ensiksi keskustelemaan ammattilaiselle tästä ja käsittelisitte syitä ja seurauksia. Siellä käsiteltäisiin myös näitä huonoja elämäntilanteita. Sitten varaisin ajan ravitsemusterapeutille, joka opettaa miten ja mitä syödään. Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa ennen sinne menoa, jotta voitte sitten kunnolla mennä läpi missä kaikessa menee vikaan.
Laihdutus on varma tie lihomiseen. Kituilu on varma ties sairastumiseen. Lihavuuden näkemisenä esisairaana sairastuttaa. Ihmisten leimaaminen aiheuttaa stressiä, lyhentää telomeerejä ja sairastuttaa. Tässä lähtökohdat ja faktat.
Mitä siis voit tehdä? Ensimmäinen ohje on hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet, niine vikoinesi joita sinussa on. Tämä tavoite voi viedä muutaman vuoden, mutta kun sen olet saavuttanut, olet psyykkisesti valmis ottamaan seuraavan askeleen. Tärkeää on alkaa tuntea tunteita. Oli se sitten nälän tunne tai jokin muu tunne.
Seuraava askel on kehon homeostaasin palauttaminen. Se edellyttää sitä, että saat nukuttua hyvin, suolistobakteerisi on laajakirjoista ja sinun terveyttäsi tukevaa ja miljoonat erilaiset sinun elämääsi tukevat, ihmiseen sisäänrakennetut säätelyjärjestelmät toimivat. Tähän liittyy myös ruokavalio, mutta ei siten kuin markkinakoneisto ja ihmisiä alistava medikalisaatio antaa ymmärtää! Pidä esimerkiksi kirjaa viikon ajan tarkasti siitä mitä syöt, lataa tiedot Finellin ruokakori-sovellukseen ja sitten tuloksissa tarkastele erityisesti vitamiinien ja hivenaineiden saantia. Unohda kalorit ja rasvat, tärkeintä sinun on tarkastella niitä aineita, jotka tukevat homeostaasejasi.
Lopulta opit kuuntelemaan itseäsi. Nälänhallintasi palautuu kyllä automaattisesti oikeaksi, kun opettelet mikä sekoittaa nälänhallintaa. Toisilla se on fruktoosi, toisilla se voi olla jokin muu. Lihavuus on leptiiniresistenssiä ja insuliiniresistenssiä. Resistenssi tarkoittaa sitä, että jotain on liikaa ja homeostaasi ei toimi oikein. Ei ole esimerkiksi oikein se, että verensokeri laskee liian alas jos ei syö säännöllisesti, vaikka niin mediassa aina hehkutetaankin. Homeostaasien toimiessa oikein, verensokeri pysyy tasaisena vaikka olisit vuorokaudenkin syömättä.
Tueksi kannattaa opiskella ihmisen toimintaa. Asiantuntijoilla on aina jokin ketunhäntä kainalossa. Sairaanhoitoprosessien tarkoitus ei ole parantaa sinua, vaan pitää mahdollisimman montaa lääkäriä ja hoitajaa palkkalistoilla. Mikäli haluat oikeasti apua, etsi jotain vertaistukea, jossa ei myydä mitään. Mikäli hakeudut ravitsemusterapiaan, juokse karkuun jos hänen huonettaan koristaa Nutrilet tai muut mainokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aiemmin aina korostanut, että ET laihduta etkä ehdottomasti myöskään halua laihduttaa (kun sinulle on sitä ehdotettu terveydellisistä syistä).
Sinulle on ehdotettu myös laihdutusleikkausta, josta olet sanonut, että et missään tapauksessa aio mennä leikkaukseen.
Mikä on saanut mielesi muuttumaan?
En mä nyt enää pääsisi mihinkään laihdutusleikkaukseen sydämeni takia ja miksi mun pitäisi perustella miksi haluaisin olla hoikempi?
Ei tietenkään pidä.
Olet kuitenkin niin monta vuotta perustellut täällä sitä, miksi et halua laihduttaa tai olla hoikempi (koska syöminen on ainoa ilosi, koska miehesi ei koskaan ole kehottanut sinua laihduttamaan ja koska lihavuudellasi ei ole ollut terveysvaikutuksia).
Olisi siksi kiinnostavaa kuulla, mikä on mielenmuutoksesi takana.
Ehkä haluan uuden parisuhteen ja että löydän mieleisiä vaatteita yms.
Eli et ole aiemmin yrittänyt "kaikkia" laihdutuskeinoa. Et itse asiassa yhtään ainoaa keinoa. Vasta nyt on mieli muuttunut.
Sun ketjusi on kyllä aina päivän piristyksiä, kun itse kumoat omat otsikkosi jo muutaman viestin päässä... :D
Nyt sun on helppo aloittaa vaikka heti terveellisempi elämä, kun muutitte siihen järvenrantamökkiin.
Reippaasti uimaan ja sitten lenkille, syötäväksi terveellistä kalaa, marjoja ja sieniä. Siitä se lähtee!
Lakkaa toi rutina ja ala toimia, ei huomenna tai ens maanantaina, NYT HETI!
Kaikki kevyttuotteet ja sokerit kokonaan pois. Säännölliset ruoka-ajat ja ruokamäärät kohdilleen. Sit kun paino putoaa niin liikuntakin helpottuu. Päättäväisyyttä ja jatkuvuutta, muutos voi olla isompi tai pienempi - pääasia että se on pysyvä!
Nimimerkillä 60 kg laihduttanut ihan ite ilman leikkauksia tai poppakonsteja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sun on helppo aloittaa vaikka heti terveellisempi elämä, kun muutitte siihen järvenrantamökkiin.
Reippaasti uimaan ja sitten lenkille, syötäväksi terveellistä kalaa, marjoja ja sieniä. Siitä se lähtee!
Me lomaillaan täällä hetken aikaa ja kyllä täällä on hyvä uida ja ulkoilla. Ja olen mä laihdutuskonsteja käyttänyt ja joskus laihtunutkin mutta se nyt on ihan sama mitä joku uskoo. Mulla on nyt ainakin hyvä tavoite.
Ala pitää ruokapäiväkirjaa, vaikka et tekisikään vielä mitään muutoksia. Mutta opettele olemaan itsellesi brutaalin rehellinen syömiesi ruokien määrän ja laadun suhteen.
Sitten kun päiväkirjaan tottuu, niin katsele merkintöjäsi ja mieti, mistä voisit luopua tai vaihtaa pois. Yksi asia kerrallaan. Tai vaihtoehtoisesti älä edes aluksi jätä mitään pois, vaan lisää päivään yksi kasvisannos, jonka syöt aina ensimmäisenä.
Liikuntaa harrastamattakin voi olla aktiivinen. Käsiään ja jalkojaan saa heiluteltua vaikka vain tuolissa istumalla. Venyttelemällä pitää huolta vartalonsa liikeradoista. Säännöllinen niska-hartiajumppa tekee hyvää. Kuminauhan kanssa voi jumpata tuolissakin.