Mikä oli mielestäsi paremmin työttömänä?
Tarkoitus ei ole työttömyyttä hehkuttaa vaan herättää... itse olen nyt töissä ollut kuukauden ja huomaan jo isoja eroja.
Esim.
Lapsen sairastuminen. Työttömänä hain vain lapsen kotiin, hain apteekista ilmaiset lääkkeet (maksusitoumuksella), pidin lasta kotona hoidossa. Sain normaalisti tältä ajalta päivärahaa ja mahdollisen päivystysmaksunkin maksoi Kela. Kuluja tuli 0€.
Olen töissä ja päiväkodista soitetaan hakemaan lapsi pois koska on sairastunut. Menetin tältä päivältä n. 30€ palkkaa, koska jouduin poistumaan aikaisemmin. Menin päivystykseen josta tulee perässä 32€ päivystysmaksu, jonka maksan itse. Menin apteekkiin ja maksoin antibiooteista 56€ itse. Jouduin jäämään kotiin hoitamaan sairasta lasta ja menetin tästä päivästä n. 70€ palkan. Lapsen sairastuminen 1,5 päivästä tuli "maksamaan" minulle siis n. 190€.
Olen siispä vähän aika sitten aloittanut kesätyöt, saan n. 300-400€/kk enemmän rahaa kun työttömänä. Sinne meni.. Mielestäni on lääkkeet aika kohtuuttoman hintaisia jopa työssäkäyvälle. Onneksi ei toinen lapsista sairastunut samaan aikaan, koska ei olisi ollut varaa ostaa molemmille antibiootteja!! Jos ei ole rahaa tilillä/jemmassa niin lääkkeittä sitten olet tiliin saakka. Työttömänä toimeentulotuen asiakkaana sen kun haet ne. :/
Muita huomattuja asioita mitkä oli työttömänä paremmin?
Kommentit (22)
Sitten otti päähän kun sanottiin "no mutta sulla on OIKEUS jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin". Joo on.. mutta aika kalliiksi se vaan tulee. Eniten harmittaa kuitenkin lääkkeiden hinnat. Ihan älytön summa antibiooteista!
AP
Päiväunia on tullut ikävä ja iltapäiväkoomasta vittumainen vihollinen.
Ns asuntoloukku. Työttömänä pystyi muuttamaan, kunhan se ei paljoa vuokraan vaikuttanut. Sai muuttoavustuksen ja takuuvuokran. Nyt on asuttava siinä missä oli viimeksi työttömänä, koska ei löydy n. Tonnia takuuvuokraan (tässä sitoumuksella takuu) eikä n. 300€ muuttokuluihin. Edessä pitkä säästö tai laina..
Kaikki muu oli paremmin paitsi raha-asiat. Siksi jos voisin valita niin mielummin olisin työtön.
Lomailu. Ärsyttää kun työtön valittaa ettei ole varaa lomailla ja itsellä taas ei ole aikaa. Nyt esim juhannus.. "lomaa" pe-su. Minnehän menis.. maanantaina klo 6 pitää olla töissä. Torstaina joko työpäivän päätteeks pitäs lähtee ajamaan tai perjantaina aamulla/aamuyöllä. Sunnuntaina pakko lähteä aikaisin aamulla takaisin. Työttömänä lähtisin ke-to ja tulisin Ma-ti takaisin tai olisin vaikka kaksi viikkoa. Missä, no vaikka jonkun sukulaisen mökillä tai sukuloimassa. Nyt ei oo oikeen aikaa kun matkat vie noista kolmesta vapaasta jo kaksi.
Työttömänä on sekä aikaa että rahaa. Sai harrastaa kaikkea vapaasti ja säästää rahaa lomamatkoihin. Suomessa annetaan kyllä liian hyvät tuet työttömille. Ei tarvitse maksaa päivähoidosta eikä lääkkeistäkään.
Työttäkäynti ei kannata, mutta ei omatunto anna periksi jatkuvaa työttömänä olemistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä on sekä aikaa että rahaa. Sai harrastaa kaikkea vapaasti ja säästää rahaa lomamatkoihin. Suomessa annetaan kyllä liian hyvät tuet työttömille. Ei tarvitse maksaa päivähoidosta eikä lääkkeistäkään.
Työttäkäynti ei kannata, mutta ei omatunto anna periksi jatkuvaa työttömänä olemistakaan.
Tykkään tehdä töitä ja työttömänäkin tein työkokeiluja ihan omaksi iloksi, mutta nyt kun tuet loppu ja palkka tulee niin sillä mennään mitä tienataan. Pakko laskea euroja, tunteja ja jokainen poissa oltu tunti tulee tuntumaan huomattavasti enemmän kun työttömänä. Lapsille suunnatut ilmaistapahtumatkin ovat arkisin tyyliin klo 11, harmittaa kun en voi heitä viedä, koska olen töissä... AP
Oli aikaa kuntoilla, syödä superterveellisesti ja lukea kiinnostavia kirjoja.
Sai päättää itse, mitä tekee milloinkin.
Ei ollut univelkaa.
Ei tarvinnut kärsiä täysmulkuista työtovereista.
Ei tarvitsisi tukea hyväveli järjestelmää
Mulla pitkäaikaissairas lapsi. Fysioterapiat ja lääkärikäynnit oli helppo hoitaa. Sitten kun sain töitä, lapsi pystyikin jo paljon käymään itse. Osan aikaa teinkin osa-aikatyötä kotoa käsin, onneksi löysin sellaisenkin mahdollisuuden. Tein kuvitustyön tapaista työtä omalla aikataululla. Toinen oli se, ettei tarvinnut sietää asiakkaita. Vihaan asiakaspalvelua, mutta mansikanpoimintaa lukuunottamatta olen joka työssäni joutunut jonkun verran asiakkaiden kanssa tekemisiin. Ei mun vihaa huomaa, on jopa kehuttu, kiehun vain sisäänpäin.
12 lisää, tein jonkun verran hyväntekeväisyystyötä ja siinä minä olin se, joka pystyi joustamaan eniten. Nykyään on tehtävä työn aikataululla. Mulle olisi sopinut hyvin systeemi, että korvausta vastaan on tehtävä jotain hyväntekeväisyyttä, kun tein sitä muutenkin. Työkkärissä en asiasta kertonut.
Oonko nyt ihan väärässä, mutta siis kyllähän lapsen sairastuessa saa palkan? rauslomatodistuksen kanssa, vai uko sekin jo? Ei ole onneksi hetkeen tarvinnut olla kipeän lapsen kanssa kotona *kopkop*. Ja jos lapsen kanssa menee päivystykseen, ei kai se maksa?
Vierailija kirjoitti:
Oonko nyt ihan väärässä, mutta siis kyllähän lapsen sairastuessa saa palkan? rauslomatodistuksen kanssa, vai uko sekin jo? Ei ole onneksi hetkeen tarvinnut olla kipeän lapsen kanssa kotona *kopkop*. Ja jos lapsen kanssa menee päivystykseen, ei kai se maksa?
Pitkäaikaissairaan lapsen fysioterapiakäynnit ja kontrollikäynnit pitää hoitaa omalla ajalla.
Ilmaisen oikeusavun turvin uhkailin vuokranantajia, päiväkotia ja muutamia yrittäjiä ( huono palvelu). Nyt pitäisi käräjöinti maksaa itse joten en voi valittaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedän nykyään, mutta kun itse olin työtön, maksoimme päivähoidosta korkeimman taksan mukaan. Olisinkin pitänyt lapset kotona, mutta lapset olivat vanhemmat puheenkehityksen viivästymän vuoksi ja nuoremmalle vain suositeltiin. Sinänsä hyvä, sillä pääsin kurssille, mutta sama kallen maksu edlleen. Miehen tulot ja minun ansiosidonnainen menivät ihan reippaasti ylimmän rajan yli.
Aika monelle taitaakin työttömäksi joutumisen jälkeen tulla yllätyksenä, ettei työttömänä saakaan kaikkea ilmaiseksi eikä kaikenmaailman tukia, varsinkin, jos perheessä on työssäkäyvä puoliso. Työkkärissä oleva kaveri sanoikin, yleisellä tasolla, että tällaisia on yllättävän paljon.
En tiedä, en ole ollut koskaan työtön, työuraa takana neljäkymmentä vuotta, eläkkeelle parin vuoden kuluttua, jos elää saan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en ole ollut koskaan työtön, työuraa takana neljäkymmentä vuotta, eläkkeelle parin vuoden kuluttua, jos elää saan.
Ei sinulta edes kysytty. Työurallasi voit päteä jossain muualla.
Alle 10v saa hoitaa 3 päivää palkallisena, jos kyseessä äkillinen sairastuminen (kuume, korvatulehdus, vatsatauti tms). Mitä AP horiset palkan menetyksestä?
Ehtii nukkua tarpeeksi ja suunnitella sekä valmistella ravitsevaa ruokaa. Ehtii tehdä kaikkea ilmaista.