Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkeakoulujen yhteishaun tulokset 2017

Vierailija
15.06.2017 |

Ajattelin, että tässä keskustelussa voidaan jännittää yhdessä opiskelupaikkojen saantia. Toivon mukaan jo ensi viikolla tieto onko saanut opiskelupaikan, tulee opintopolkuun. Osaan paikoista on saattanutkin jo tulla.

Minne olette hakeneet ja mitkä on fiilikset?

Kommentit (1077)

Vierailija
881/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suora lainaus tampereen yliopiston sivuilta:

Varasijamenettely

Jos opiskelijavalinnassa hyväksytty hakija ei ota vastaan opiskelupaikkaa, täytetään opiskelupaikka valintaperusteiden ja valintatuloksen mukaisessa järjestyksessä ensikertalaisille varatut paikat huomioiden.

Lääketieteen lisensiaatin tutkintoon johtava tutkinto-ohjelma on erittäin suosittu. Viimeisen 20 vuoden aikana kaikki tutkinto-ohjelmaan valitut ovat ottaneet koulutuspaikan vastaan määräaikaan mennessä.

Eli kukaan ei ole 20 vuoteen päässyt varasijalta lääkikseen

Ennenhän on voinut ottaa paikan vastaan ja siirtää sitä aloitusta jopa 2 vuotta ilman suurempaa syytä? Jos joku siis ottaa vastaan paikan, mutta siirtää, niin otetaanko hänen tilalleen varasijalla oleva? Tai esim. Nykyään voi esim. Armeijan takia siirtää, vaikka vuodella eteenpäin jne. Mielenkiinnosta kysyn :D sekä Ihan yleisesti, ei pelkästää lääkiksen kohdalla. Onhan niitä muitakin aloja, joihin varasijoilta pääseminen on hyvin pienen pieni mahdollisuus.

Armeijaan menon tai muun asian takia aloituksen lykkäys ei vapauta varasijaa. Siinähän opiskelija ottaa paikan vastaan mutta ilmoittautuu vain poissaolevaksi.

Vierailija
882/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhun mukaan varasijapaikkoja päivitetään vasta tämän päivän jälkeen, eli todennäköisesti vasta maanantaina. Se selittäisi kuinka mun varasijapaikat eivät ole maanantain jälkeen liikkuneet ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varasijamenettely

Jos opiskelijavalinnassa hyväksytty hakija ei ota vastaan opiskelupaikkaa, täytetään opiskelupaikka valintaperusteiden ja valintatuloksen mukaisessa järjestyksessä ensikertalaisille varatut paikat huomioiden.

Lääketieteen lisensiaatin tutkintoon johtava tutkinto-ohjelma on erittäin suosittu. Viimeisen 20 vuoden aikana kaikki tutkinto-ohjelmaan valitut ovat ottaneet koulutuspaikan vastaan määräaikaan mennessä.

No just. Mun kaveri pääs varasijalta lääkikseen 7 vuotta sitten, eli mihin ihmeeseen perustat tuon?

Vierailija
884/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereen maisterihaussa oli tuloskirjeessä, että hylätty. Mitä ihmettä. :(

Oli pakko laittaa hakijapalveluihin viesti, että mistä hylätty johtui - kirjeessä selitettiin vain, että jos on hylätty, ei ole täyttänyt vähimmäisvaatimuksia ja syy löytyy hakukohteen nimen alta. No, eipä löytynyt.

Kummastelen siksi, että olen ko. maisteriohjelmaan hakenut kerran aiemminkin samalla amk-tutkinnolla ja motivaatiokirjeellä ja pääsin silloin 3. varasijalle. Nyt olen lisäksi käynyt ko. tutkintoon kuuluvia opintoja avoimessa - miten voi siis olla, että haku on kokonaan hylätty??? Soitin vielä hakuaikana toimistoon ja varmistin, että mm. kaikki liitteet ovat tulleet perille.

Argh. Maisteriohjelmassa ottaa muutenkin päähän se, että kun valintakoetta ei ole, katsotaan vain motivaatiokirjettä ja aiempia opintoja. Miten motivaatiokirjeetkin laitetaan paremmuusjärjestykseen? AMK-tutkinnossakin todistuksen keskiarvo oli 4,57 niin luulisi olevan hyvä. 

Ainakin Helsingin ohjeissa lukee että maisteriohjelman hakemus voidaan hylätä jos esim. opinnäytetyön tiivistelmä tai motivaatiokirje ei ole akateemisesti riittävän koherenttia kirjoitusta. Huomasin että monilla hakemus oli hylätty tästä syystä. Pisteytyslomakkeella puuttuu tällöin rasti kohdasta "kieliasu hyväksytty".

Vierailija
885/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varasijamenettely

No just. Mun kaveri pääs varasijalta lääkikseen 7 vuotta sitten, eli mihin ihmeeseen perustat tuon?

Pääsikö kaverisi sit nimenomaan Tampereelle? (En kyllä ole ap. lainauksen kirjoittaja)

Vierailija
886/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuloksia ei näy netissä? Onko teknistä häikkää vai jokin uusi linjanveto, ettei kukaan vaan vahingoittaisi mieltään?

Vierailija
887/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli pakko laittaa hakijapalveluihin viesti, että mistä hylätty johtui - kirjeessä selitettiin vain, että jos on hylätty, ei ole täyttänyt vähimmäisvaatimuksia ja syy löytyy hakukohteen nimen alta. No, eipä löytynyt.

Kummastelen siksi, että olen ko. maisteriohjelmaan hakenut kerran aiemminkin samalla amk-tutkinnolla ja motivaatiokirjeellä ja pääsin silloin 3. varasijalle. Nyt olen lisäksi käynyt ko. tutkintoon kuuluvia opintoja avoimessa - miten voi siis olla, että haku on kokonaan hylätty??? Soitin vielä hakuaikana toimistoon ja varmistin, että mm. kaikki liitteet ovat tulleet perille.

Argh. Maisteriohjelmassa ottaa muutenkin päähän se, että kun valintakoetta ei ole, katsotaan vain motivaatiokirjettä ja aiempia opintoja. Miten motivaatiokirjeetkin laitetaan paremmuusjärjestykseen? AMK-tutkinnossakin todistuksen keskiarvo oli 4,57 niin luulisi olevan hyvä. 

Oho, itse kyllä soittelisin perään. Tosin maisterihakuhan nyt on täysin mielivaltainen homma ja sisäänpääsy"kriteerit" voi vaihtua rajusti vuosien välillä. Yliopistoillahan on lain mukaan oikeus päättää, ketä ottavat sisään. Harmittaa puolestasi, jos ja kun olet vielä lisännyt omaa hakukelpoisuuttasi ja osoittanut motivaatiota suorittamalla avoimen puolella opintoja. Jotenkin maalaisjärjellä voisi olettaa sulla olevan nyt paremmat mahdollisuudet sisäänpääsyyn.

Mun avopuolisolla kävi täysin päinvastoin kuin sulla. Hän itse epäili, että maisterihausta tulee hylätty, koska aiemmat opinnot ei ole täysin sitä, mitä haettiin. Yllätyksekseen sai siitä hyvät pisteet ja meni heittämällä sisään. Eikä tosiaan ollut varautunut tähän... Kertoo vaan sen, kuinka hämärät rajat maisterihaun valinnoissa on.

Vierailija
888/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varasijamenettely

Perustan sen siihen, että Tampereen Yliopiston nettisivuilla näin kerrotaan.

Vierailija
889/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida tulla nimiä nettiin ollenkaan?

Näin viime yönä unta, että valittujen nimet oli tullut nettisivuille enkä löytänyt nimeäni sieltä :D Olin sitten vakuuttunut siitä, että olen varmaan muuttanut nimeni ja aloin arvuutella, mikä se uusi nimeni on. Hehee.

-Lapin yliopistoon päässyt

* nimet olivat tulleet nettisivuille

Laitatko linkin, kun en löydä?

Vierailija
890/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhheijakkaa. Ite pääsin aikoinaan Vaasan maisterilinjalle ka. 2,6 ja oppari oli 1. koen olevani kyl onnekas. ktm puolelle

Vierailija
891/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingin ohjeissa lukee että maisteriohjelman hakemus voidaan hylätä jos esim. opinnäytetyön tiivistelmä tai motivaatiokirje ei ole akateemisesti riittävän koherenttia kirjoitusta. Huomasin että monilla hakemus oli hylätty tästä syystä. Pisteytyslomakkeella puuttuu tällöin rasti kohdasta "kieliasu hyväksytty".

Kiitos tiedosta. Tällaisesta ei ole Treella mainittu, mutta katsotaan, mitä hakijapalveluista vastaavat.

Vierailija
892/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut vähään aikaan keskityttyä yhtä tarkasti hiiren käyttöön kun eilen valitsessani, että otanko paikan vastaan vain hylkäänkö sen. 

Vierailija
893/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, itse kyllä soittelisin perään. Tosin maisterihakuhan nyt on täysin mielivaltainen homma ja sisäänpääsy"kriteerit" voi vaihtua rajusti vuosien välillä. Yliopistoillahan on lain mukaan oikeus päättää, ketä ottavat sisään. Harmittaa puolestasi, jos ja kun olet vielä lisännyt omaa hakukelpoisuuttasi ja osoittanut motivaatiota suorittamalla avoimen puolella opintoja. Jotenkin maalaisjärjellä voisi olettaa sulla olevan nyt paremmat mahdollisuudet sisäänpääsyyn.

Mun avopuolisolla kävi täysin päinvastoin kuin sulla. Hän itse epäili, että maisterihausta tulee hylätty, koska aiemmat opinnot ei ole täysin sitä, mitä haettiin. Yllätyksekseen sai siitä hyvät pisteet ja meni heittämällä sisään. Eikä tosiaan ollut varautunut tähän... Kertoo vaan sen, kuinka hämärät rajat maisterihaun valinnoissa on.

Koitin soittaa, mutta läpi ei päässyt. Laitoin toki sitten sähköpostia menemään.

Harmittaa kyllä vietävästi, kun nimenomaisesti avoimessa kävin opintoja (jotka tietysti itse maksoin) sillä ajatuksella, että parannan entisestään sisäänpääsymahdollisuuksia, kun viimeksikin meni hilkuille ilman noita opintoja. Hyvien arvosanojen lisäksi suoritin kaiken lisäksi AMK-tutkintoni vuoden tavoiteajasta etuajassa ilman hyväksilukuja, eli osoitusta opiskelutaidoista ja itsenäisestä työstä kyllä löytyy. 

No, kunhan hylkäyksen syy selviää, niin on aika pohtia, että haenko vielä uudestaan maisteriohjelmaan. Oman alani YAMK-tutkinto on myös kiinnostanut, mutta arvostus YAMK:eja kohtaan on vain valitettavan huono. Ei toki pitäisi miettiä liikaa, että mitä muut omasta tutkinnosta ajattelevat. Tärkeintä olisi tehdä sitä, mikä itseä aidosti kiinnostaa. :)

Kiitos kivasta viestistäsi. Tämä sympatian osoitus aidosti helpotti tätä turhautunutta oloa!

Vierailija
894/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhheijakkaa. Ite pääsin aikoinaan Vaasan maisterilinjalle ka. 2,6 ja oppari oli 1. koen olevani kyl onnekas. ktm puolelle

Oho, olet kyllä ollut onnekas. Tai varsin motivoitunut hakija. :) Ehkä kaupallisella puolella on sitten eri menetelmät (kuten ilm. myös rakennuspuolella insinööristä DI:ksi) kuin omalla humanistisella/kasvatusalalla. 

Vierailija
895/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen yliopiston sivulle on ainakin näköjään tulossa valittujen listat, mutta puhelimella katsoessa näkyy bugi, ettei listoja saa vielä avattua, vaikka klikkaakin tutkinto-ohjelmaa.

Vierailija
896/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida tulla nimiä nettiin ollenkaan?

Näin viime yönä unta, että valittujen nimet oli tullut nettisivuille enkä löytänyt nimeäni sieltä :D Olin sitten vakuuttunut siitä, että olen varmaan muuttanut nimeni ja aloin arvuutella, mikä se uusi nimeni on. Hehee.

-Lapin yliopistoon päässyt

* nimet olivat tulleet nettisivuille

Laitatko linkin, kun en löydä?

Anteeksi, korjasin vain aiemman viestini kielioppivirheitä. En ole löytänyt nimiä minäkään.

Vierailija
897/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereen yliopiston sivulle on ainakin näköjään tulossa valittujen listat, mutta puhelimella katsoessa näkyy bugi, ettei listoja saa vielä avattua, vaikka klikkaakin tutkinto-ohjelmaa.

Nyt näkyy nimet

Vierailija
898/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tällä hetkellä 0,1 pisteen päässä ykköstoiveesta D:

Vierailija
899/1077 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut kaikille kouluun päässeille!

Vierailija