Tuo tuleva 54v äiti antaa meille muille toivoa
Voimme vaihtaa miestä ja perustaa perheen vielä yli 45 v emme ole käyttökelvotyomia silloin.
Kommentit (33)
Joo jos yli 45 vee tulee luomusti raskaaksi niin antaa palaa vaan. Ei muuten.
Olen 54-vuotias ja minulle olisi kauhistus, jos ehkäisy pettäisi. Olin kuvitellut, ettei siitä tarvitsisi enää edes kovasti olla huolissaan, mutta "onneksi" on runsaiden kuukautisten takia joka tapauksessa hormonikierukka käytössä.
Ei tulisi mieleenkään. Olen saanut omat lapseni 23 ja 25 vuotiaana, joten 54vuotiaana mulla on jo 29 ja 31 vuotiaat lapset. Uskon, että 29 ja 31 vuotiaiden lasten äitinä odotan enemmän isoäitiyttä kuin mitään iltatähteä. Voin ainakin rehellisesti sanoa, etten todellakaan jaksaisi istua kuusikymppisenä enää missään ala-asteen vanhempainilloissa ja kuskata seitsemänkymppisenä teiniä harrastuksiin....
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään. Olen saanut omat lapseni 23 ja 25 vuotiaana, joten 54vuotiaana mulla on jo 29 ja 31 vuotiaat lapset. Uskon, että 29 ja 31 vuotiaiden lasten äitinä odotan enemmän isoäitiyttä kuin mitään iltatähteä. Voin ainakin rehellisesti sanoa, etten todellakaan jaksaisi istua kuusikymppisenä enää missään ala-asteen vanhempainilloissa ja kuskata seitsemänkymppisenä teiniä harrastuksiin....
Minäminäminä... Jos Sinä olet elänyt noin, ei se tarkoita, että muut haluaisikaan tehdä samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, mun vanhemmat ovat seitsenkymppisiä ja tosi mielellään kusakaavat lastenlapsia harrastuksiin.
Ammattivalittaja se taas suunnittelee suuria... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminä... Jos Sinä olet elänyt noin, ei se tarkoita, että muut haluaisikaan tehdä samalla tavalla.
Ööh, sanoinko, että muiden pitäisi tehdä samalla tavalla? Vastasin lähinnä aloitukseen, jossa todettiin että voimme vielä tehdä lapsia yli 45vuotiaina tämän 54v äidin innoittamina. Siihen mina en lähtisi, mutta eipä se mua kiinnosta jos joku muu haluaa lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, mun vanhemmat ovat seitsenkymppisiä ja tosi mielellään kusakaavat lastenlapsia harrastuksiin.
Lastenlapset on vähän eri asia kuin omat. Lastenlapset voi aina luovuttaa takaisin vanhemmilleen. Mikäs siinä on kuskaillessa lapsenlasta harrastukseen, mutta jos se lapsi on oma, niin niiden kuskailujen päälle tulee vielä se kaikki muukin lapsiperhearki. Harrastuksiin kuskaavilla isovanhemmilla ei myöskään ole muita vastuita kuin se kuskaaminen, vanhemmilla on aika iso kokonaisvastuu koko hommasta.
Entäs jos ei ole aiemmin löytänyt sitä miestä ja haluaa lapsia? Jos vaikka 40-vuotiaana löytää ja haluaa/ pn mahdollisuus vielä saada lapsia. Näin kävi minulle.
Olen onnellinen tuon 54 vuotiaan naisen ja puolisonsa puolesta, enkä ymmärrä ulkopuolisten tuomintaa tässä asiassa. Kautta aikain on naiset tulleet 50 korvilla raskaaksi, ei tämä mikään ihme ole, ja tässä tapauksessa olivat käyneet hoidoissa jo pidempään, että saisivat jälkikasvua.
Onnea heille tosi paljon tulevasta pienokaisesta.
Ikävä kyllä mulle tulee mieleen tuosta Lindtmanin jutusta, että nainen yrittää pitää miehestään kiinni sillä lapsella.
Toivottavasti olen väärässä.
Mutta kun tämä elämä vain joskus on.
Jos tahtoo lapsen tuon ikäisenä ottaa ison riskin. He, joilla ei ole vielä lapsia, toki voivat olla kiinnostuneempia suuremman riskin otosta.
Jos tahdotte maksimoida toivonne määrän, niin pakastakaa munasolujanne odottamaan nuorempana! Vanhat solut ovat vanhoja, vanha kohtu myös heikompi, mutta mieluummin hoidetaan hormoneilla sitä kohtua jaksamaan raskaus riittävän pitkälle, kun vain sukusolut ovat laadukkaampia! Kehityshäiriöiden määrä kasvaa dramaattisesti, jos raskaus saa alkunsa vanhoilla soluilla.
Eikä tarvitse muistuttaa raskaudesta toipumisen, imetyksen ja vauva-ajan raskaudesta, kun tahdotte tulla vanhempina vanhemmiksi... Vauva on ihme jokaiselle, myös nuoremmalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munkin vanhemmat ovet seitsemänkymppisiä, isä liikkuu rollaattorilla eikä juuri enää lähde kotoaan, koska eksyy, äiti on reuman lyömä ja kivulloinen. Ajokorttia ei ole (onneksi) kummallakaan.
Itse olen 38, lapseni 16, ja myönnän jo vähitellen odottavani omaa rauhaa. Niin se elämä menee, eri tavalla jokaisella. Hyvä, että ne ihmiset, jotka lapsia haluavat, sellaisia saavat. -eri-
54v. ei tulisi mieleenkään alkaa enää pikkulapsirumbaan uudestaan. Lapsiluku oli täynnä jo 33v. ja miestäkään en ole vaihtanut enkä vaihda. Jos jäisin yksin syystä tai toisesta niin en edes haluaisi uutta parisuhdetta. Kaikki on ok enkä koe olevani hyödytön millään tasolla.
Seuraava vauva elämässäni on lapsenlapsi JOS käy niin suuri onni että sellaisiakin joskus saan.
Miten hyvin ne vanhemmat jaksaa 70-vuotiaana ottaa vastaan murrosikäisen uhman ja kaikki toilailut?
Ja raskaus tuossa iässä on tosi iso riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsenlapsi ei ole sama kuin oma lapsi, josta olet vastuussa 24h/vrk. Lapsenlapsia saa hoitaa silloin kun huvittaa ja jaksaa.
Minusta viisikymppinen tuore äiti alkaa olla liian vanha. Siinähän tulee jo hirveä raskaus- ja synnytyskomplikaatioidenkin riski! Saati sitten lapsen geneettisten kehitysvammojen. Ja jo pelkkä yöheräily: miten jaksaa parin tunnin pätkäunilla, kun ei nuorempikaan jaksa kovin hyvin? Todella ajattelematonta lapsen kannalta myös sekin, että vanhemmat saattavat kuolla tai sairastua vakavasti ennen kuin lapsi edes on täysi-ikäinen. Lisäksi sellaiset huru-ukot tuskin jaksavat tukea harrastuksissa, koulutuksessa jne. Ovat ihan pihalla kaikesta.
Kyllä vähän pitäsi käyttää järkeäkin, eikä vain luulla, että elää ikuisesti. Vahinkoja sattuu, ja toki senkin ymmärrän. Mutta että tarkoituksella hankkii, niin....
Mä sain just viikonloppuna huutia kaverilta, jonka mukaan mä olen hölmö enkä ajattele lapseni hyvinvointia, kun odotan vauvaa nyt ollessani 35-vuotias.. :/ Lapsi ei siis suinkaan ole ensimmäiseni. Voi kunpa ihmisten ajatusmaailma oikeasti vähän avartuisi.
Itse seison vankasti päätökseni takana enkä varmaan ikään ole ollut näin onnellinen, mutta ikävä tuollaista on kuunnella..
Mitenkäs tässä ei nyt ole ollenkaan tartuttu negatiivisesti tulevien vanhempien ikäeroon :)?
Eikös se ole palstan vakioaiheita, kun rouva on miestä noinkin paljon vanhempi?
Jospa mies otta lapsesta hoitovastuun siinä, missä lapsen äitikin.
Hänhän saattaa yllättävästi olla ihan kykenevä hoitamaan omaa, kauan kaivattua lastaan.
Olen ollut huomaavinani, että osallistuvia ja vastuun ottavia isiäkin on.
Solujen pakastaminen ja kloonaaminen ovat loppupeleissä rahakasta terveysteollisuutta. Ihmisen onni tulee siinä sivussa.
Niin, (turhan) monihan tulee luomustikin raskaaksi 50-vuotiaana.