Miten työsuhdepuhelimet yleensä jaetaan?
Tähän asti on ollut käsitys että alaiset ja uudet työntekijät perii pomojen ja vanhempien työntekijöiden vanhat työsuhdepuhelimet sitä mukaa kun ne hankkii uudet. Mutta eräs vastavalmistunut entinen opiskelukaveri leveili sillä että kaikki saa upouudet puhelimet kun ne tulee taloon, ja että puhelimen jopa saa valita itse.
Eli onko se merkki hyvästä asemasta työelämässä että saa itse valita työsuhde-edut tällä tavalla ja onko oikeasti yleistä että kaikille hankitaan uudet vermeet eikä mitään kierrätetä?
Kommentit (44)
Voi mennä ihan miten vaan. Itse olen ihan kunnallinen virkamies (opettaja) ja kun tulin töihin niin sain uuden kännykän. Mies on töissä isohkossa ict-firmassa ja siellä on joku systeemi, minkä kautta voi tilata uuden kännykän enintään kahden vuoden välein.
Ehkä jossain pikkufirmassa menee noin kun ap kirjoitti.
Vierailija kirjoitti:
On varmaan aikaisemmin kierrätetty luureja, mutta ei se muuten ole enää nykypäivää. Sille hankitaan, joka tarvitsee ja uusi on aina varmin juttu.
Entä jos ei halua työsuhdepuhelinta?
Ei se ole merkki hyvästä asemasta vaan erilaisista puhelinkäytönnöistä, joita yrityksillä on. Miellä on esim. leasingpuhelimet. Jokainen saa kerran vuodessa uuden puhelimen ellei halua lunastaa sitä.
Itse ainakin olen saadut aina uuden. Isoissa taloissa on usein kaikilla sama puhelin, koska se helpottaa ylläpitoa, erityisesti tietoturvakriittisellä alalla.
Yrityksissä, joissa olen työskennellyt, on jokaiselle hankittu uusi puhelin. Samoin jokaiselle on hankittu myös uusi kannettava tietokone.
"Perintöpuhelin" minulla on ollut joskus yli kymmenen sitten ja silloin työnantajina olivat kunta ja eräs valtion virasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan aikaisemmin kierrätetty luureja, mutta ei se muuten ole enää nykypäivää. Sille hankitaan, joka tarvitsee ja uusi on aina varmin juttu.
Silloin saa "pöytäpuhelimen", joka jätetään työpöydälle työajan päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole merkki hyvästä asemasta vaan erilaisista puhelinkäytönnöistä, joita yrityksillä on. Miellä on esim. leasingpuhelimet. Jokainen saa kerran vuodessa uuden puhelimen ellei halua lunastaa sitä.
Mikä syy on lunastaa jos saa ilmaiseksi uuden?
Eipä kai noita enää paljon kierrätetä, älypuhelimen käyttöikä on niin kovin lyhyt. Meillä kaikki saa uudet puhelimet kahden vuoden välein. Mallia ei tosin saa itse valita.
Uusia hankitaan kun vanha ei toimi. Ei sitä pomon vanhaa rikkinäistä voi kukaan käyttää. Pomot saa valita kalliimmista luureista, rivityöläinen halvemmista.
Vierailija kirjoitti:
Eipä kai noita enää paljon kierrätetä, älypuhelimen käyttöikä on niin kovin lyhyt. Meillä kaikki saa uudet puhelimet kahden vuoden välein. Mallia ei tosin saa itse valita.
Millä tavalla kovin lyhyt? Mikä rajoittaa käyttöikää?
Onko tässä varmasti kyse työsuhdepuhelimesta eikä työpuhelimesta? Ymmärrän, että pelkkä työpuhelin voi olla kierrätetty jonkun vanha, mutta ei kai nyt sentään työsuhdepuhelin? Itse en ainakaan moista hyväksyisi, kun kuitenkin maksaisin siitä verotuksen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä tarvi pitää päällä kuin työaikana? Ja ei kai sen ottaminen mitenkään vapaaehtoista. Itselläni on kaksi luuria, toinen oma ja toinen töistä. Työluuria en paljon vapaa-ajalla katsele.
Ap:ta jäi kaivamaan nimenomaan se kun kertoja korosti kuinka puhelimen sai itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös se riipu siitä työtehtävästä, missä olet? En pystyisi tekemään omaa työtäni ilman puhelinta, en kai rupea omalla puhelimellani soittelemaan työpuheluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden kestävyys.
Vierailija kirjoitti:
Ap:ta jäi kaivamaan nimenomaan se kun kertoja korosti kuinka puhelimen sai itse valita.
Niin, ei saa leveillä, pitää kapeilla, että pomon vanhaa noksua vaan pitää käyttää.
Aika nuuka firma on jos kierrättää työpuhelimia. Tleinen käytäntö on se että taloon tulija saa valita haluamansa puhelimen, mutta jos sen hinta ylittää asetetun rajan (400-500e), niin loput pitää maksaa itse.
Työsuhdepuhelin ei muuten ole varsinainen etu, yrityksillä ei vaan enää ole puhelinvaihteita ja niinpä he ovat pakotettuja antamaan jokaiselle kännykän. Jos kännykkää kuljettaa kotonaan, eli ei jätä päivän päätyttyä työpaikalle, niin siitä syntyy verotuksessa 20 euron työsuhde-etu. Samalla tuo on niin sanottu kultainen kahle, koska työnantajan mielestä sinun pitää olla 24/7 hänen ja asikkaiden tavoitettavissa kun kerran on puhelinkin.
Esimerkiksi minä soitan niin vähän henkilökohtaisia puheluita, että työsuhdepuhelin tulee ainakin liittymänä kalliimmaksi kuin oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden kestävyys.
Ja puutaheinää. Puhelin kestää kun sitä pidetään hyvin ja älypuhelimet kestää paremmin kun niissä on näppäinpuhelimia vähemmän kuluvia osia.
Íhan uuden sain, samoin uuden tietokoneen suoraan paketista. Parin vuoden välein saadaan uudet.