Mikä olisit ammatiltasi, jos leikitään, että voisit valita kaikista ammateista itsellesi vain sen mieluisimman? Tai mitä tekisit kaikista mieluiten työksesi koko loppuelämäsi?
Toivon, etteivät ihmiset miettisi tätä palkan takia vaan sen takia, että millaista työtä ihan oikeasti haluaisit tehdä koko elämäsi?
Ei tarvitse esim. ajatella kouluunpääsyä tms, vaan kaikki olisi avoinna. Omat persoonallisuudenpiirteet on myös joihinkin ammatteihin esteitä, mutta nekin voi nyt unohtaa tässä.
Mitä valitsisit?
Kommentit (203)
Kirjailija-journalisti-käsikirjoittaja.
Herkuttelija presidentti. Päivästä toiseen maailman parhaat kokit kantaisivat eteeni kaikenlaisia herkkuja. Sitten minulla olisi presidentin avustajat ja etuudet käytössä. Itse ei tarvitsi huolehtia mistään ja voisi keskittyä vain herkutteluun.
Haluaisin olla suklaanmaistaja jossakin hienossa artisaanisuklaafirmassa.
Olisin IVF-biologi yksityisellä klinikalla. Nykyinen ja oikein mieluinen työpaikkani on tutkimuslabra - labra työympäristönä on mulle se kaikkein kiinnostavin ja tutuin. Kuitenkin tällä elämänkokemuksella eli itsekin lapsettomuutta kipeästi kokeneena ja hoitoihin klinikan avulla (onnistuneesti!) turvautuneena sanoisin nyt, että lapsettomuusklinikalla on sellainen työympäristö ja ilmapiiri, johon todella haluaisin mennä auttamaan ihmisiä. Melkein kadehdin klinikan työntekijöitä siellä asiakkaana käydessäni :)
Toisaalta sormeni syyhyävät esim. lastenvaatteiden kuosien suunnitteluun. Se ei välttämättä olisi mahdotonta nykyisen työnkään ohessa, mutta en tiedä, miten homman konkretisoimiseksi pitäisi käytännössä edetä.
Kirjailija tai huippu-urheilija.
Päiväkodin "täti". Olenkin parhaillaan, mutta vain määräaikaisena.
Lapset on ihania ja päivät on kuin kotiäitinä ollessani, sillä erolla, että nyt on aikuistakin seuraa.
Rekkakuski. Terveyden takia en kuitenkaan koskaan saa ajaa mitään raskasta kulkuvälinettä työkseni mikä vituttaa suuresti
Maisema-arkkitehti. Suunnittelisin suomalaisista pikkukaupungeista kauniimpia ja käytännöllisempiä ja lisäksi saisin käyttää luovuutta sekä viherosaamista.
Unelma kaatuu siihen, että kaiketi tällainen arkkitehti tarvitsee matemaattista osaamista ja sitähän minulla ei ole.
Taidemaalari tai antiikkikauppias. Ykköseen liittyy ikävästi pakko myydä elääkseen ja samoin kakkoseenkin. En halua stressata enkä ole markkinoitsijaihminen.
Poliisi: ajelisin ympäri kaupunkia/maakuntaa, aukoisin päätäni pikku rikollisten kans ja saisin ajaa tärkeänä pillit päällä tapahtumapaikoille. Pokka ei riittänyt hakea aikanaan poliisiksi ja luulen et järkyttävien asioiden näkeminen olisi minun kaltaiselleni herkkikselle liikaa.
Liikennelentäjä: en voinut hakea, koska mulla on huono näkö. Olisin kuitenkin kulkenut terminaalien läpi univormussani ja katsellut kauniita auringon nousuja pilvien päältä
Olen jo pienenä pitänyt toimistoa kotimme vaatehuoneessa, isän piti laittaa minulle sinne pieni pöytä ja tuoli. En vielä osannut lukea enkä kirjoittaa, joten piirtelin sellaisia koukeroita kirjaluetteloon, laskin myös xy-laskuja, meillä oli yläkerrassa vuokralla lukiolaisia, taisin olla heille helkkarinmoinen riesa, aina kylään pyrkimässä. 😀
Noh, sihteeri olen, ollut koko työurani, jään piakkoin eläkkeelle.
Tykännyt olen.
Maatilan emäntä, sillä erotuksella, että meillä olisi työntekijöitä, jotka hoitaisi pelto- ja navettatyöt, aivan kuten ennen vanhaan rengit ja piiat. Meillä olisi kotieläimiä laidasta laitaan, ja myös paljon työntekijöitä, ja hyvät palkat, niin että kaikki viihtyisivät. Ja työntekijät olisivat luotettavia, niin että me mieheni kanssa voitaisiin lomailla rauhassa, ja talo olisi hyvissä käsissä. Kotona ollessani hoitaisin kotia, leipoisin, siivoaisin jne.
Jännä, että niin moni haluaisi muusikoksi. Itse olen ammattimuusikko ja ok, täähän on tällainen kutsumusammatti, johon harrastus on aikoinaan johtanut, mutta palkan, työaikojen yms suhteen en kyllä suosittelisi monellekaan. ;)
Itse olisin mieluusti psykologi tai ravitsemusterapeutti, mutta juu, eivät tuu toteutumaan ikinä. :)
Balettitanssija tai sydänkirurgi.
Olisin keraamikko. Työhuoneeni olisi iso, korkeakattoinen kellari jossa myös ikkunoita. Tekisin värikkäitä, kokeellisia ja kaikenkokoisia käyttöesineitä.
Myynti tapahtuisi itsestään, ja taloudellisia huolia ei olisi.
Haluaisin olla kirjailija, rock-muusikko sekä näyttelijänä Aki Kaurismäen elokuvissa. ( Tai oikeastaan niissä jotka hän on tehnyt jo vuosia sitten.)
Tuo lapsi syntyy keskenkasvuisille edesvastuuttomille vanhemmille.
Sairaanhoitaja ehdottomasti! Olen tehnyt pitkään kolmivuorotyötä akuutilla vuodeosastolla enkä vaihtaisi koskaan.Tämä on vaan mun juttuni :)
Kansainvälisen suuryrityksen omistaja ja toimitusjohtaja.
Ei toki mitenkään onnistu, en halua tehdä töitä yli 8h päivässä, en ole hirveän sosiaalinen, osaa kieliä tai viihdy edustustilaisuuksissa tai palavereissa. Tykkäisin kuitenkin vastuusta, stressistä, vapaudesta ja mahdollisuudesta tehdä nopeitakin päätöksiä.
Floristi. Olen ollut työharjottelussa kukkakaupassa ja rakastin tehdä niitä erilaisia asetelmia ja kimppuja + se tuoksu! Minusta ei vaan ole yrittäjäksi, stressaisin aivan liikaa. Näin kuinka joulunaika ajoi kukkakauppiaan miltei burn outin partaalle, kun kaupalla piti olla melkein 24/7. Lisäksi hautajais yms.rumba, sitten taas muuten hyvinkin hiljasta. Onneksi olen nyt siinä ammatissa mistä pidän enkä tule varmasti tästä vaihtamaan ennen kuin olen sairaseläkkeellä neljäkymppisenä..