Mikä oli hirvein asia minkä kiusaajasi teki sinulle?
Kommentit (38)
Eristämistä, ulkopuolelle jättämistä ja haukkumista. Minulla ei ollut kouluaikoina yhtään ystävää, luulin oikeasti että olen tyhmä ja ruma. Meni monta vuotta saada itsetuntoni nousemaan taas normaalille tasolle.
Mä en tajua, minkälainen pahuus ihmisessä elää, että tekee toiselle jotain noin julmaa. Mua on heitelty märillä käsipyyhkeillä, haukuttu sanallisesti, heitetty kuminpalasilla ja syljetty päälle. Joku joku väittää, että kaikki lapset syntyy viattomina, puhuu kyllä paskaa.
Minäkin sain koko peruskouluajan kokea haukkumista, naureskelua ja ulkopuolelle jättämistä. Tämä vaikuttaa edelleen parikymppisenä itsetuntooni, ja joudun jatkuvasti muistuttamaan itseäni siitä, etten oikeasti ole naurettava, ruma tai tyhmä.
Eräs tyttöporukka vaikutti tuohon kiusaamiseen eniten. Mitään fyysistä ei pahemmin ollut, mutta nuo tytöt teeskentelivät yhdessä vaiheessa olevansa kavereitani; sitten myöhemmin he pilkkasivat kaikkea, mitä olin heille kertonut ja levittivät yksityisasioitani.
Uusia vaatteita oli aina inhottava ostaa. Vaikka itse pidinkin niistä, tiesin, että koulussa tulisi haukkumiset. Kerran uudet kenkäni piilotettiin ja jouduin etsimään niitä koululla tuntikausia. Kadehdin niitä, jotka ovat muistelleet koulukavereitaan lämmöllä ja kertovat hyvästä luokkahengestä; minä en saanut tuollaisia koskaan kokea.
Sanoi ala-asteella nenääni rumaksi.
Julkinen nöyryyttäminen oppituntien aikana koko luokan läsnäollessa. Etenkin jos opettamassa oli joku lepsu sijainen, niin koko tunnin ajan joutui kestämään avointa pilkkaamista ja naureskelua. Tästä seurauksena valtava esiintymispelko, joka on pysynyt näihin päiviin asti, koska jokin sisäinen puolustusmekanismini saa minut haluamaan pitämään kouluissa mahdollisimman matalaa profiilia.
Olisin kestänyt kaiken piilovittuilun ja pahan puhumisen selän takana, mutta tuo oli epävarmalle murrosikäiselle liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jäikö joku yksittäinen asia mieleen?
Mustamaalasi minua työpaikalla niin, että muut uskoivat hänen mielikuvituksensa tuotteet ja oli hankala ystävystyä oikein kenenkään kanssa siellä.
Levitti itse ottamiaan alastonkuvia minusta muille koulun oppilaille, oltiin peruskouluikäisiä. Oli todella ahdistavaa ja pelkäsin kuollakseni, että ne päätyisivät vanhempieni nähtäväksi. Kuvia myös avoimesti kommentoitiin minun kuullen. Ehkä kuitenkin pahempaa koulukiusaamisessa kokonaisuudessaan oli syrjiminen ja monen vuoden yksinäisyys, minulla ei vieläkään ole ystäviä enkä pysty kuvittelemaan, että kukaan edes tahtoisi viettää aikaa kanssani.
Tarkastakaa mahdollisuus rikosilmoituksen tekoon. Varsinkin ne joilla asia tuore. Kai noilla joku vanhenemisaika on.
Osa medioista tukee kiusaamista!
Otavamedia kannattaa asioista päättävien tahojen osalta heidän nettialustallaan tapahtuvaa nettikiusaamista. Sivuston jäsenenä olevat nettitrollit saavat tuoda ikäviin viestiketjuihin yksityisten henkilöiden nimiä anonyymien nimimerkkien turvin. Anonyymeillä nimimerkeillä on oikeus tulla unohdetuksi palstalla ja nimimerkki voidaan vaihtaa toiseksi. Nettitrollien julki tuomilla yksityishenkilöillä sen sijaan ei ole oikeutta poistattaa omaa nimeään. Mielestäni se on suoraa nettikiusaamista, koska heidän omat sääntönsä jo sanovat ettei anonyymien nimimerkkien takana olevia oikeita henkilöitä ja heidän nimiään saa missään nimessä paljastaa. Miten nettitrolleilla voi olla enemmän oikeuksia kuin yksityisellä henkilöllä, joka ei ole osallistunut keskusteluun, eikä halua olla osa keskustelua, mutta on pakotettu siihen, koska joku on hänen nimensä julkaissut kyseisessä viestiketjussa ja Otavamedian johto eikä vastaava päätoimittaja nimeä suostu lukuisista pyynnöistä huolimatta poistamaan.
Edellä mainitut ovat kiusaajia. Muusta siinä ei ole kyse.
Piilotti kenkäni ja ja minun piti kävellä kotiin sukkasillani, kun äiti soitti koululle vihaisena opettaja sanoi, että ei ole heidän tehtävänsä etsiä kenkiäni. Myöhemmin ne sitten löytyivät pommisuojasta.
Ja kun olin umpisuolen poistossa, levitti huhua että minulle on tehty abortti.
Kotibileissä olin saunomassa tyttöjen kanssa ja sillä aikaa kiusaaja (poika) varasti vaatteeni. Tämän jälkeen pakotti minut alasti ulos saunatilasta ja otti valokuvia. Sulki kaappiin eikä päästänyt pois. Välillä aukoi kaapin ovea ja kuvasi kun itkin alasti.
Alisti, nöyryytti ja kiusasi sairauksista. Tämä kierosti, vuosien saatossa paheten.
Me maksamme velkaa.
Pahoinpiteli minulle useamman tikin haavat ja aivotärskyn. Ilman mitään syytä, monoa tuli päähän aivan raivona. Onneksi se joku aikuinen puuttui peliin.
Kun 25 vuotta myöhemmin luin lehdestä hänen saaneen työtehtävissään loukkasnnuttuaan aivovaurion ja kävelykyvyttömyyden, totesin itsekseni "sitä saa mitä tilaa, paskiainen. Harmi etten ollut paikalla raahaamassa syvemälle ojaan..."
Öö. Ei yksittäistä asiaa voi nimetä jätettiin porukan ulkopuolelle ja puhuttiin paskaa niin ettei kukaan uskaltanu ottaa mukaan. Esim tein ryhmätyöt aina yksin. Luokassa järjestettiin pulpetit ryhmiin mun pulpetti oli yksin erillään. Edes opet ei puuttunut asiaan. Limpittin(eli suljettiin) ruokaan, niin että lopetin syömässä käynnin taaskaan ei opet ihmetellyt. heiteltiin tavaroilla kuminpalasilla, märillä käsipyyhkeillä ym..tunnilla. Vietiin tavaroita esim. takkia, kenkiä jne.. Piiloon. Ja kun isoveli kavereineen kävi juttelemassa pääkiusaajani kanssa oli seuraavana aamuna veljeni autosta kaikki 4 rengasta puhkottu puukolla ym... 9 vuotta kesti tuo helvetti, mutta selvisin nykyisin reilu 40v perheen äiti joka ei enään jää tuppisuuksi ja jos joku tekee meidän lapsille jotain niin kyllä joutuu mun kans tekemisiin. Jo aikuinen esikoinenkin on sanonut että aikoinaan kaikki pelkäs meidän äitiä ja ei uskaltanu yrittää edes leikillään mitään🙄🙈
Muutama ex luokkakaveri on aikuisena nolona pyytänyt anteeksi ja sanonut olleensa"pakosta"kiusaajan puolella ja uskon tuon täysin.
Koko sen oleminen. Siitä huokui pahuus jo pelkästä olemisesta. Teot vaan vahvisti sen.
Kerran löi tuntuvasti kasvoihin.
Ja unohti tekonsa välittömästi sen jälkeen.
Hakkasi minut useaan otteeseen, olen tyttö ja hän oli poika. Kaikki nimittelyt ja muut uhkailut olivat pientä sen rinnalla miten ns. tuli turpaan. Luottamukseni ja ns. normaali kanssakäyminen miesten kanssa on iäksi mennyttä, olen alitajuisesti aina varuillani.
Pahimpia en edes muista. Yhdellä pojalla oli minuun pakkomielle ja heitti päälleni pyyhekumin palasia. Ryhmäleikissä jossa meidän olisi pitänyt halata hän luikahti paikalta pois. Epäilen että halusi näytellä kovaa ja piilottaa seisokkiaan. Keski-ikäisyydestä on se etu ettei teinipojat hypi silmille. Kerran noin 25v kun vielä näytin teiniltä jotkut pojat junassa sanoi että ovat kuvanneet minua ja pistävät videon youtubeen. En ymmärrä mitä jännää on katsoa videolta jossa nainen istuu junassa mutta mitään ei tapahdu.