Onko teillä värikoodattuja siivousrättejä?
Siis tyyliin vessaan punainen ja keittiöön vihreä tai vastaavaa? Millaiset värikoodit jos on?
Kommentit (20)
Joo on. Vaaleanpunaiset vessaan, muuten ei niin väliä. Samat pöpöt ovenkarmissa ja kaatikonvetimissä lapsiperheessä.
On, mutta unohdan aina mitkä ne on ja konepesun jälkeen voivat olla sekaisin. Toki kylppärissä on omat rättinsä.
Niissä räteissä pitäisi olla joku pysyvä teksti-että huolettomallakin toimisi tuo koodaus.
Ei ole, mulla on vain yksi rätti käytössä. Se on keittiössä. Sitten kun se menee liian likaiseksi, niin käytän sitä vessaan tai muuhun likaisempaan käyttöön, vaikkapa lattialla olevien tahrojen pyyhkimiseen.
Vessassa tai muissa likaisemmissa tilanteissa käytän myös sellaisia kertakäyttöliinoja (hirveää luonnon tuhoamista varmaan), koska jotenkin ällöttää säilytellä likaista liinaa pitemmän aikaa.
Pitää myöntää, etten ole mikään siivous-pro, en esimerkiksi siivoa vessaa kovin usein. Jos sitä siivoaisi usein, niin en ajattelisi rätin olevan "likainen" ja voisin säilyttää vessan rättiä kauemminkin.
No ei ole, vaan erilaiset liinat. Käytän keittiössä erilaisia rättejä, semmoisia sifonettimaisia. Vaihdan uuden joka viikko viikkosiivouksen yhteydessä, ja käytän sitä uutta pintojen pyyhintään ja otan sen tiskirätiksi. Vanhalla liinalla (jonka siis olen ottanut käyttöön viikkoa aiemmin ja käyttänyt tiskirättinä viikon) pyyhin rasvaisen liesituulettimen ja heitän roskiin.
Ja vessassa mikrokuituliinoja, jotka pesen 60 asteessa aina viikkosiivouksen jälkeen.
Näin ei tarvitse muistella värejä tai etsiä kaupasta tietyn värisiä. Ja hygienistä on.
Ei. Muuten hyvä ajatus, mutta käytän vessan siivoukseen kertakäyttöisiä rättejä koska en halua pestä vessanpesurättejä samassa pesukoneessa kuin vaatteita. (siivooja joka töissä käyttää tietysti värikoodeja)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mulla on vain yksi rätti käytössä. Se on keittiössä. Sitten kun se menee liian likaiseksi, niin käytän sitä vessaan tai muuhun likaisempaan käyttöön, vaikkapa lattialla olevien tahrojen pyyhkimiseen.
Vessassa tai muissa likaisemmissa tilanteissa käytän myös sellaisia kertakäyttöliinoja (hirveää luonnon tuhoamista varmaan), koska jotenkin ällöttää säilytellä likaista liinaa pitemmän aikaa.
Pitää myöntää, etten ole mikään siivous-pro, en esimerkiksi siivoa vessaa kovin usein. Jos sitä siivoaisi usein, niin en ajattelisi rätin olevan "likainen" ja voisin säilyttää vessan rättiä kauemminkin.
Osta mikrokuituliinoja ja pese ne lämpimässä, 60 asteessa, niin bakteerit kuolevat. Eivät välttämättä tarvitse myöskään pesuainetta, mikrokuitu puhdistaa tehokkaasti ja naarmuttamatta. Kahden liinan pakkaus irtoaa Lidlistä alle kolmella eurolla, usein on myös tarjouksessa.
Pölyt keltainen, lattia vaaleanpunainen, keittiössä sifonettirätti, joka kierrätetään viikon lopuksi vessarätiksi. Eli vessarätti ja keittiörätti on samannäköiset, mutta säilytetään eri paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta mikrokuituliinoja ja pese ne lämpimässä, 60 asteessa, niin bakteerit kuolevat. Eivät välttämättä tarvitse myöskään pesuainetta, mikrokuitu puhdistaa tehokkaasti ja naarmuttamatta. Kahden liinan pakkaus irtoaa Lidlistä alle kolmella eurolla, usein on myös tarjouksessa.
60 astetta ei todellakaan riitä tappamaan bakteereja, pitää olla 90 astetta. T. ammattisiivooja
Vierailija kirjoitti:
En. Iloisesti sekaisin ja kone pesee.
Mutta nyt kun mietin pytyn pesenkin kertakäyttöisillä enkä minä lavuaarin reunaa osaa nähdä niin myrkyllisenä etteikö sama rätti pestynä kelpaisi sohvapöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 astetta ei todellakaan riitä tappamaan bakteereja, pitää olla 90 astetta. T. ammattisiivooja
Kyllä kotioloissa riittää.
Yleisiä vessoja jos pestään niin sitten minustakin pitäisi pestä 90 asteessa, mutta olen ollut kahdessa isossa siivousfirmassa töissä, ja molemmissa on aina pesty kaikki liinat samassa koneellisessa 60 asteessa, joten ei niitä yleisiä tilojakaan pestä millään desinfioiduilla liinoilla.
Meillä on Jyskistä ostettu siivousliinasetti, jossa:
- sininen on pölylle
- keltainen lasi- ja peilipinnoille
- punainen ja vihreän käyttötarkoitusta en muista, olikohan keittiö ja kylpyhuone
Vessaan ei käytetä mitään siivousliinaa vaan vedetään ihan vain vessapaperilla ja talouspaperilla. Okei, selvennän. Ensin kuivalla talouspaperinpalalla vedetään pölyt pois pinnoilta. Ensin lavuaarin ympäristö, sitten pöntön kansi, nuppi ja sen ympäristö. Sitten ruiskitaan lavuaariin jotain kukkaistuoksuvaa yleispuhdistusainetta suihkepullossa. Ai niin, huijasin. Onhan meillä tähän yksi pieni siivoussieni. Sillä siis pelkästään lavuaari. Pytylle on oma wc- puhdistusaine (suihkepullossa). Otetaan pala talouspaperia ja pyyhitään sitten kunnolla nuppi, säiliö, kansi. Ruiskitaan lisää istuinrenkaalle jne. Pyyhitään talouspaperilla. Talouspaperia kuluu yhteensä kolme kpl.
Vierailija kirjoitti:
On. Keittiö punainen, pölyt keltainen ja wc sininen.
Sama :)
Vierailija kirjoitti:
Ei. Muuten hyvä ajatus, mutta käytän vessan siivoukseen kertakäyttöisiä rättejä koska en halua pestä vessanpesurättejä samassa pesukoneessa kuin vaatteita. (siivooja joka töissä käyttää tietysti värikoodeja)
? Minä en pese mitään pesurättejä vaatteiden kanssa, ei tule mieleenkään, vaan pesen rätit aina omassa pyykissään. Ei tule kone täyteen, mutta ei aina tarvitsekaan. Puhdistuvat ainakin kunnolla.
Mutta alkuperäiseen, ei värejä, vaan erilaiset rätit eri tarkoitukseen mullakin, kuten jollain muullakin täällä. Lisäksi vessarätit on siellä kylppärissä ja keittiörätit keittiössä ja muut rätit siivouskomerossa.
Joo. Samat kuin siivousfirmassa, jossa joskus muinoin olin töissä.