Laskuja yli 200€ edestä, tilillä satanen. Kela myönsi 30€. Millä maksan laskut??
En ole yleensä tarvinnut toimeentulotukea, mutta nyt hain ja päätöksen mukaan olen oikeutettu tuohon 30€. Liitteenä oli sellaiset laskut, jotka hyväksytään perusmenoiksi toimeentulotuessa, laskuja yhteensä 210€ edestä.
Niin että millä yhtälöllä pitäisi saada kaikki maksettua ja vielä elääkin jollain??
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis käyttänyt muut tulosi väärin jos laskuihin ei riitä rahat. Toimeentulotuessa lasketaan selkeällä kaavalla tulot minus hyväksyttävät menot ja jos lopputulos jää alle rajan niin sen saa toimeentulotukena.
En ole, vaan laskuja oli aivan kamalasti. Maksan itse mm. terapian omavastuuosuuden, joka on yli satasen kuussa, sitten näihin terapiakäynteihin kuuluu myös matkakortilla olevaa arvoa eli sitäkin joudun lataamaan noin viidellä kympillä per kuukausi (+ muut mahdolliset matkat siinä kuussa). Puhelinlasku ja nettilasku. Jne. Sataviiskymppiä jäi kaiken jälkeen.
Puhelin ja netti eivät ole sellaisia laskuja, jotka toimeentulotuen yhteydessä maksettaisiin erikseen. Ne sisältyvät perusosaan, eli käytännössä ovat hakijan itse kustannettavia menoja. Myöskin matkakortti kuuluu perusosaan. Aikaisemmin matkakuluihin saattoi saada ns. harkinnanvaraista toimeentulotukea, jos matkoja meni esim. terveydenhuollon käynteihin (tai vaikka terapiaan). Kela ei kuitenkaan myönnä koskaan harkinnanvaraista toimeentulotukea, vaan sitä pitäisi hakea erikseen kunnan sosiaalitoimesta nykyisellään. Harkinnanvaraisen myöntäminen on tämän Kela-siirron myötä tullut huomattavasti harvinaisemmaksi.
Sen sijaan terapian omavastuu pitäisi katsoa julkisen terveydenhuollon kustannuksiksi, mikäli sinulla on Kelan päätös kuntoutuspsykoterapiasta. Näin ollen se pitäisi ottaa erikseen huomioon hyväksyttävänä menona myös perustoimeentulotukilaskelmassa. Kannattaa tarkistaa Kelan tt-tukipäätöksestä onko näin tehty. Jos ei, kannattaa hakea oikaisua asiaan mahd. nopeasti.
t. Sossun täti
Minun kotikunnassani ei psykoterapiaa edes saa julkiselta puolelta. Psykiatrilta voi saada lähetteen yksityiseen terapiaan (mikäli saa), jolloin terapiaan saa Kela-korvauksen, mutta siitä huolimatta maksettavaksi jää sen verran isot laskut, että minun piti palkansaajana jättää terapia kesken kun ei yksinkertaisesti ollut varaa.
Terapian omavastuuosuudet maksetaan toimeentulotuessa. Jos ei jo laskelmalla huomioitu, niin lähetä lasku sinne maksettavaksi. En tiedä miten kela-korvattavassa terapiassa matkakulujen kanssa on, että huomioitiinko matkakulutkin jo tuossa kelakorvauksen yhteydessä, mutta itselläni on sairaanhoitopiirin kustantama ostopalveluterapia ja saan toimeentulotuesta korvaukset matkoihin, kun toimitan kuun lopuksi terapeutin allekirjoittaman lapun toteutuneista käynneistä ja ilmoitan hakevani toim.tulotokea terveydenhoidon matkakuluihin.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä se laskelma ihan senkin osalta että onko ap hakenut kaikkiin kuluihinsa toimeentulotukea. Kela kuitenkin vastaa itse näin koskien terapiakustannuksia ja niistä aiheutuvia matkakuluja: https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=32092
Ap tosin ei ole tainnut tässä ketjussa aloitusta enempää olla, mutta josko tästä olisi apua muille samassa tilanteessa oleville.
Keksi jotain kirjoitti:
Mene töihin. Tee jotakin ansaitaksesi rahaa. Ulkoiluta koiria, hoida lapsia, hankI jotain keikkatöitä, pyydä sukulaisilta lainaa tms. Myy vaikka tori. Fi ssä vanhaa tavaraa tai kirpparilla. Kuka tahansa voi myös myydä lastenvaatteita esim meandI. Pyöräile terapiaan. Opi säästämään ja laita työhakemuksia menemään! Olen itse ollut samassa jamassa opiskellessa. Kesätyösäästöillä eli vuoden melko hyvin. Siis rahaa ei ollut mihinkään mutta opiskelijan ruoka on halpaa ja sillä pysyy hengissä.
Mutta kun koirien ulkoilutus ja lapsien hoitohan on harmaata taloutta jos ei maksa veroja, ja kaikki valtion säädökset tekevät kaikesta yrittämisestä niin vaikeaa ettei edes kannata harkita. Helppohan tässä olisi itsensä elättää jos kaikesta ei olisi tehty niin vaikeaa. Mutta koska kaikki on kiellettyä (en siis viittaa siihen että elättäisin itseni prostituutiolla koska joku älypää tulee niin kuitenkin kommentoimaan) niin pakko heittäytyä tukien varaan jos ei muutakaan työtä saa. Ja eihän sitä saa koska jopa siivoojan hommaan vaaditaan koulutus, auto ja työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hammaslääkärilasku on pakollisesta hammashoidosta, niin voit lähettää sen kelaan maksettavaksi. Sähkölaskun ainakin voit lähettää.
Vituttaa kun ihmiset eivät osaa ottaa asioista selvää.
Ei näitäkään laskuja automaattisesti makseta jos ap:n muut tulot ovat tarpeeksi isot niin tuo 30 euroa on sitten just se mikä uupuu. Siihen laskelmaan on laskettu kaikki. Sen itseasiassa näkee siitä päätöksestä yleensä...
Ei ole laskettu kaikkea jos hän ei ole kaikkea ilmoittanut. Asumiskulujen ja muiden pakollisten kulujen jälkeen pitää jäädä rahaa 485 euroa (jos asunto on hintakaton alla, eikä tukia ole leikattu). Näihin pakollisiin kuluihin lasketaan sähkölasku ja lääkärilasku. Laskut ovat tavallaan ihan erillinen asia siitä kuukausittain maksettavasta toimeentulotuesta ja ne lähetetään vain viestinä kelaan ja kirjoitetaan, että haluaako maksaa laskun itse ja kela maksaa asiakkaan tilille vai maksaako kela laskun suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hammaslääkärilasku on pakollisesta hammashoidosta, niin voit lähettää sen kelaan maksettavaksi. Sähkölaskun ainakin voit lähettää.
Olet itseasiassa väärässä. Kela maksaa hammaslääkärilaskut, sähkölaskut ym. niiltä kuukausilta, kun laskut ovat tulleet ja joihin he ovat myöntäneet tuen. Jos henkilö ei ole toimeentulotuella ja oletan, että hän on työkyvyttömyyseläkkeellä, tällöin kela ei maksa hammaslääkäri tai sähkölaskuja suoraan koska et ole toimeentulotuen asiakas. Eläkeläinen voi toimeentulotukea hakea, mutta kela laskee laskut ja jos tulot riittävät laskujen maksuun, kela ei silloin maksa mitään laskuja vaan antaa lisäävää rahaa laskuihin jos henkilö on mennyt miinuksille. Päätöksen jälkeiset tarpeelliset laskut siltä kuulta kela maksaa, kunhan toimittaa ne toimistolle.
Näinollen jos hammaslääkärilaskut ovat esim. muistutusmaksuja tai eri kuilta, tulee henkilön hakea toimeentulotukea sille kuulle, mille laskuissa on eräpäivä.
Ihan sama millä tuella hän on. Jos hänellä on laskuja maksettavana, eikä hänen varansa niihin riitä, niin silloin hän voi hakea toimeentulotukea ja se hänelle myönnetään ja laskut siinä huomioidaan suoraan jos hän ne ilmoittaa.
Suomessa saa toimeentulotukea käytännössä kaikissa tilanteissa jos omat varat eivät riitä. Yrittäjät saattavat olla poikkeus. Heistä en tiedä.
Käyttäjä4255 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näitäkään laskuja automaattisesti makseta jos ap:n muut tulot ovat tarpeeksi isot niin tuo 30 euroa on sitten just se mikä uupuu. Siihen laskelmaan on laskettu kaikki. Sen itseasiassa näkee siitä päätöksestä yleensä...
Ei ole laskettu kaikkea jos hän ei ole kaikkea ilmoittanut. Asumiskulujen ja muiden pakollisten kulujen jälkeen pitää jäädä rahaa 485 euroa (jos asunto on hintakaton alla, eikä tukia ole leikattu). Näihin pakollisiin kuluihin lasketaan sähkölasku ja lääkärilasku. Laskut ovat tavallaan ihan erillinen asia siitä kuukausittain maksettavasta toimeentulotuesta ja ne lähetetään vain viestinä kelaan ja kirjoitetaan, että haluaako maksaa laskun itse ja kela maksaa asiakkaan tilille vai maksaako kela laskun suoraan.
Idiootit miinustelevat totuutta.
Jos sulla on vain 200 euron edestä laskuja ja eri paikkoihin, niin kannattaa ilman muuta soittaa kaikkiin paikkoihin ja selittää tilanne. Välttämättä ei kannata puhua toimeentulotuesta, mutta sanoo van, että ei ole varaa maksaa nyt. Se nyt rippuu, itse voit arvioida miten juttelet.
Aina parempi kun soittaa ennen eräpäivää tai viimeistään eräpäivänä, silloin onnistuu paremmin siirtää eteenpäin tai tehdä maksusuunnitelma ja maksaa pienemmissä erissä.
Jos on kyseessä vasta ensimmäinen lasku, niin tuleehan niistä vielä ainakin yksi kirje? Toki tulee kuluja joten varmaan edullisempaa soittaa kuitenkin, vaikka silti satttaa tulla se karhulasku, riippuu firmasta ja laskun aiheesta.
Mutta mitään katastrofia en nyt näe jota ei voi selvittää.
Toki myös kannattaa selvittää se toimeentulotuki oliko mennyt oikein laskelmat.
Soitat laskuttajille ja pyydät laskujen osittamista tai lisää maksuaikaa, parhaassa tapauksessa ei mene edes korkoa. Et missään nimessä vain jätä asiaa sikseen.
No ei saa toimeentulotukea kaikissa asioissa!
Kyllä se on niin kurjasti, että se tehdään ihan laskennallisen kaavan mukaan.
Ja jos esim. sähkölaskun eräpäivä on eri kuin haettu kuukausi, niin vain sille kuukaudelle "kuuluvat" menot lasketaan mukaan.
Sitten voi hakea sitä täydentävää toimeentulotukea, mutta se on visiin jätetty sille vanhalle sossunluukulle.
Eli perusjuttu tulee kelasta ja täydentävä haetaan kaupungilta/kunnalta (sosiaalitoimistolta).
Ei se nyt niin ole, että tulee kuin manulle illallinen, kuten jotkut luulee, kun eivät ole itse hakeneet.
Vierailija kirjoitti:
No ei saa toimeentulotukea kaikissa asioissa!
Kyllä se on niin kurjasti, että se tehdään ihan laskennallisen kaavan mukaan.
Ja jos esim. sähkölaskun eräpäivä on eri kuin haettu kuukausi, niin vain sille kuukaudelle "kuuluvat" menot lasketaan mukaan.
Sitten voi hakea sitä täydentävää toimeentulotukea, mutta se on visiin jätetty sille vanhalle sossunluukulle.
Eli perusjuttu tulee kelasta ja täydentävä haetaan kaupungilta/kunnalta (sosiaalitoimistolta).
Ei se nyt niin ole, että tulee kuin manulle illallinen, kuten jotkut luulee, kun eivät ole itse hakeneet.
No ei kai se lasku mikään ongelma ole jos se on kerran jo maksettu kun eräpäivä on mennyt. Tottakai se on sille kuukaudelle, jolta tukea hakee tai jos ei ole hakenut, niin tukea voi hakea, koska kyseinen kuukausi on menossa.
Joku päivä vaan loppuu nämä tuet. Nytkin valtio velkaantuu kovaa vauhtia. Valtion tehtävä ei ole elättää kansalaista niinkuin jotku vieläkin luulevat. Kun raha loppuu valtiolta niinkuin nyt on käymässä vähentyy ensin tuet ja sitte ne loppuu. Tulee köyhyyttä, ihan kuten muuallakin. http://velkakello.fi/
Vierailija kirjoitti:
Jos asumistuki ei riitä vuokraa, miksi asut liian kallissa vuokra-asunnossa?
Enää ei edes köyhät halua asua tyyliin Vantaan ongelma alueilla. Siellä on muuten oikeasti edullisia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asumistuki ei riitä vuokraa, miksi asut liian kallissa vuokra-asunnossa?
Enää ei edes köyhät halua asua tyyliin Vantaan ongelma alueilla. Siellä on muuten oikeasti edullisia asuntoja.
Näin on, että kaikki vuokralla asuvat asuvat Helsingissä, kun ovat muka niin hienoja ettei Vantaa tai Espoo kelpaa. Me omistusasunnoissa asumme Vantaalla tai Espoossa. Jättäkää mieluimmin laskut maksamatta Helsingissä. Istukan kynttilän valossa, kun sähköt katkeaa. Olisi mukava tietää, mitä ne Vantaan ongelma-alueet ovat. Olen asunut Vantaalla velattomassa omistusasunnossa 20 vuotta, enkä ole vielä nähnyt ongelma-alueita. Yhtään laskua ei ole maksamatta.
Maksat satasen edestä luottokortilla. Seuraavan kuun elät pihistellen ja maksat sen satasen seuraavan kuun tuloista pois. Jatkossa koitat pitää tulot ja menot tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt päivänselvää, että muiden ihmisten tehtävä on maksaa laskusi.
Kuka tahansa meistä voi joskus tarvita apua. Myös sinä.
Itse jouduin jäämään pois työelämästä paniikkikohtausten ja muiden terveysongelmien takia. Hain toimeentulotukea, jotta saisin maksusitoumuksen apteekkiin. Hylätty. Mulla on 40 euroa kahdeksi viikoksi. Kaikkeen. Lääkkeitä olisi pitänyt hakea 110 eurolla.
No kyllä noi laskut voi yllättää jos tulot on pienet. Itsellä meni tässä kuussa kunnalliseen hammashoitoon 120e. 50e tarkastus ja 70e viisurinpoisto.
Kyllä se lompakossa tuntuu kun nettotulo on alle 1000e/ kk.