Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Semmoinen kesämökki, jota hallitsee anoppi ja appi, mutta jotka eivät enää jaksa/pysty sitä hoitamaan, on ihan mahdoton yhdistelmä voida tomia

Vierailija
13.06.2017 |

Nimimerkki; Olen jo viimeiset 15 vuotta toivonut, että tämä pakollinen "Meidän perhe viettää juhannuksen ja kesäloman suvun mökillä" voisi jo tulla tiensä päähän.
Minä olen miniä eli se joka yrittää niissä vuodelta 1962 olevissa keittiökomero-olosuhteissa ruokkia 4 aikuista ja yhden 10-vuotiaan.

Ruokkiminen ei suinkaan tarkoita mitään semmoista, mitä kaikissa lehdissä ja blokeissa esitellään: Että laitetaan kevyt salaatti, homejuustoa ja mansikoita ja hieman balsamikoa. Että grillissä paistuisi jotain lammasvartaita ja grillattua paprikaa. Ei missään nimessä!
Ruokailu pitää sisällään: aamukahvin, voileivät sekä puuron. Puuroa pitää olla, muuten ei maha kestä. Selelvä.
Lounas jo ennen puolta päivää: perunoita ja kastiketta. Lihaa pitää olla. Salaattia voi olla mutta se tarkoittaa tomaattilohkoja ja kurkunpaloa. Salaattikastike on thousand island ja muuta ei voi olla.
Iltapäiväkahvit: voileivät ja jotain makeaa. Keksipaketti häviää parissa päivässä.
Päivälinen: Perunoita, lihaa, kastike, salaatti ja jälkiruoka.
Iltatee: karjalanpiirkakka, tai voileipä. Keksejä.
Sitten siiivotaan sitä tupaa ja keittiökomeroa, kellarissa voi säilyttää kylmiä, kun kaasujääkaapissa on tilaa ehkä voipaketille ja vähän päälle.
Tässä törmää nyt elämäntavat ja sukupolvet. Anoppi ja appi yli 70 vee ja kunto heikkenee vääjäämättä. Me elämme kaupungissa semmoista kaupunkilaista elämäntapaa ja siinä ei oikein nämä päivärytmit ja ruokailutavat oikein vanhusten kanssa kohtaa.

Siitä on ollut puhetta, ja aina talvisin anoppi varsinkin halutessaan olla marttyyri ja surkea, esittää että kyllä me nyt luovutetaan se mökki teille ja saatte sen laittaa niinkuin haluatte, me tullaan sitten vierailulle kesällä. Me innostutaan miehen kanssa ja aletaan vähän suunnittelemaan remonttia ja välttämättömiä hommia mitä siellä ainakin pitäsi tehdä. Ensimmäisenä kaadetaan varmaan 30 runkoa puita , jotka varjostaa ja pimentää koko tontin. Nythän ne kasvaa siellä korkeutta kuulemma tuulensuojana.

Siinä sitten tulee kevät ja kesäsuunnitelmat menee niin, että anoppi ja appi ajaa omalla autollaan, koko läntisen suomen tieliikenteen turvallisuutta uhmaten mökille ja laittelee ne nyssäkät ja pussukat paikoilleen ja istuvat terassille tuoleilleen odottamaan että me tullaan paikalle ja saadaan talous pyörimään.
Kuitenkaan mökin hallinta tai mikään tekeminen ei voi tapahtua ilman että se tehdään justiins niinkuin on 50 vuotta tehty ja mitään ei saa muuttaa.

Tiedän , että luonnonjärjestyksen mukaan joskus koittaa sekin kesä, että me voidaan tosissaan olla siellä keskenään. Lopulisesti siis. Mutta sitä ennen olisi jo kiva saada paikkaa kunnostettua, päivitettyä, hoidettua kuntoon. Mutta vielä se ei vaan käy.
Kyllä turhauttaa. Tämän vaan tässä avauduin kun taas alaa tuo juhannus tuolta lähestyä ja mökkipusikko nousta mieleen.

Nyt tähän yksioikoisia ja pahantuulisia vakiovastauksia että mitäs lähdet, sano appivanhemmille suorat sanat, tee ruokaa vaan itelles, älä lähde mökille koskaan ollenkaan ja lopuksi haukutaan mies että miksei se sano vanhemmilleen suoraan että nyt tämä poika kaataa puut ja korjaa saunan.
Tätä ei kukaan jaksa uskoa, mutta omille vanhemmilleen ja appivanhemmilleen ei ole kovin helppoa alkaa juurikaan sanomaan suoraan. Se ei ole hyvää käytöstä, se ei johda mihinkään ja siitä ei mökkiolot eikä elämä helpota kuitenkaan.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkyy kyllä huomattava ero siinä, mitä some ja naistenlehdet ja kaikenmaailman lifestylet meille esittää että tämmöistä. Ei se taida ihan niin mennä. 

Ei ole meidänkään mökillä nähdä skumppaa eikä balsamico-kastikkeita. Jos yrittäisin työntää mansikoita salaattiin, niin sekä appivanhemmat että miehen veli kattois mua sen näköisenä, että mitä ihmettä? Ja seuraavaksi hoidettaisiin asiat niin, että mulla ei olisi asiaa keittiöön vaan mies tai käly siirtyisi sinne. 

Joten meilläkään ei grillissä tirise mikään muu kuin grillimakkara. Vartaat ja tahinit ja kvinoat saa jäädä kauppoihin ja kuvat netin sivustoihin. Tämä on totuus.

Sinuna olisin jo menossa ostamaan niitä salaattimansikoita.

Vierailija
22/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko oikeasti vaihtoehto jättää menemättä? Lähtisitte lomalle jonnekin muualle. Sanotte appivanhemmille että loma on niin lyhyt ja olisi mukava käydä Helsingissä/Inarissa/Egyptissä tms. kun on kerrankin aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Innostutte siitä, että saisitte hallita mökkiä? Jo on aikoihin eletty. Teidänhän pitäisi käydä siellä ja hoitaa sitä.

Mitä järkeä on laittaa omia lomarahojaan mökin hoitoon, joka ei ole millään lailla oma? Eikä koskaan voi olla varma, mitä mökin omistajat saavan päähänsä myydäkseen mökin vaikka ulkopuoliselle.

Vierailija
24/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää lisäämästä omaan salattiin mansikoita ja balsamicoa tai juomasta skumppaa? Pitääkö olla lammas? Meillä tehdään perussalaatti ja sitten on lisukkeita mitä jokainen lisää oman maun mukaan ja juon skumppaa enkä kysele lupaa koska olen aikuinen ihminen.

Vierailija
25/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko molemmat appivanhemmat siis jo seitsenkymppisenä huonossa kunnossa, vai mikseivät tee itse mitään?

Ei sinne ole pakko mennä juhannuksena. Sanotte vaan, että vaihteeksi on muita suunnitelmia.

Vierailija
26/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selevä! se jonka maha ei kestä muuta kuin puuroa. pottua ja lihasoosia kokkaa itse omat pöperönsä.

Mitä se miniä siellä piikoo ja passaa muita...onko muilla kädet poikki????

Vierailija
27/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän sukumökillä ja -juhannuksena puuhailla kaikkea sellaista mistä itse tykkään. Esim. Lähden pitkälle lenkille ja palaan tuoka-ajan jälkeen. Jos jollain (appipariskunta ja kolmen lapsen perheet) on nälkä niin on ehtinyt hyvällä tuurilla tehdä ruuat. Itsellä kun lapset oli pieniä, niin pidin ruokarytmistä kiinni ja tein ruuan koko porukalle. Nyt ei oo enää niin väliä ja lapsille voi äkkiä keksiä jotain omaa välipalaa ilman että kaikille tarvis tarjoilla.

Omien vanhempien mökillä en ole pariin vuoteen käynyt, siskoni käyttää sitä kuin omaansa ja usein siellä on heidän ystäväpariskuntia joita en tunne. Vanhemmat käyvät enää harvoin (miksiköhän...)

Vierailija
28/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että vanhempia ja appivanhempia ei oikein haluaisi loukata. Minäkin olin 26, ennen kuin pystyin ilmoittamaan omille vanhemmilleni, että en aio tulla jouluksi kotiin vaan vietän joulun ihan ypöyksin siellä omassa pikku kodissani, jonka olen koristellut jouluiseksi, ja syön siellä niitä jouluruokia, joita olen joka vuosi tehnyt ja sitten joutunut pakastamaan.

Ensimmäisen kerran jälkeen oli helppo sanoa aina, etten tule vaan vietän oman rauhallisen joulun. Olen myös pystynyt ilmoittamaan appiväelle, että minua ei heillä näy jouluna eikä juhannuksena mutta mies voi toki tulla lapsen kanssa käymään, jos häntä huvittaa. Ei ole huvittanut. Miehen sisko tietenkin veti herneen nenäänsä (minä hirveä akka olen pilannut häneltä sukujoulun), mutta se on voivoi.

Tuollainen sukumökki olisi minulle kauhistus. Minä ostaisin oman mökin ja tekisin siellä mitä huvittaa ihan itsekseni. Tai oikeastaan meillä kun on tämä iso omakotitalo, ei kiinnosta mikään mökkielämä, vaan haaveilen pikemminkin kaksiosta Tampereella tai Turussa. Viettäisin mielelläni lomapäiviä ja viikonloppuja kaupunkikulttuurin parissa.

Vierailija
29/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama juttu.

Mies lunasti (maksoi) isänsä lapsuudenkodin joka oli ollut suvun kesäpaikka jo pitkään. Anoppi ja appi muuttivat ! sinne asumaan kokoaikaisesti meidän piikkiin. Samalla tietty sisustus, puutarha ja kaikki  muukin piti säilyttää ennallaan vaikka me haaveilimme laittavamme talon omalle perheelle sopivaksi. Juhannuksena toki meidän ystäväparit ja -perheet olivat tervetulleita mutta appikset aina paikalla. 10 vuotta käytiin "kylässä" omalla mökillämme kunnes päätimme myydä sen pois.

Päivääkään ei olla kaduttu. Vietämme kaikki lomat ulkomailla ja meillä on ihana okt ja iso piha. Yksi riesa vähemmän!

Vierailija
30/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kannattaisi nyt alkuun muistaa ettei mökki ole hänen sukunsa mökki, ei kannata yrittää omia sellaista joka ei itselle kuulu.

Näin juuri. Ja mökin ostaneet/rakentaneet, sp appivanhemmat saavat vaikka tuikata tuleen (tai myydä pois rahoittaakseen hyvän vanhuuden) jos niin haluavat. Miksi sinne pitää ängetä? Ilman muuta mökillä eletään sen omistajan tavalla, te olette vieraita. Mutta ei ole pakko mennä jos ei huvita. Näin teen oman sukuni mökin kanssa, käyn harvoin enkä paljon pohdi mitä sille tapahtuu kun vanhemmista aika jättää, heillä testamentit, kaipa se selviää kun aika on.

Vierailija
31/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä nyt ihmettelen miksi tuo kokkailu jää yksin sulle? Ilmeisesti appivanhemmat kuitenkin asuvat ihan kotonaan ja hoitavat arkisin omat ruokansa niin miksi ei mökillä onnistu ja miksi miehesi ei osallistu? Miksi alistut piiaksi?

Toisekseen unohtaisin kyllä ne puiden kaadot ja muut isot muutokset ennen kuin oikeasti hallitsette mökkiä, muuten voi käydä niin ettei koko mökki tulekaan koskaan teille.

Appivanhemmat asuvat omassa kerrostalohuoneistossaan. Ruoka tulee ruokapalvelusta ja appi käy sitten Lidlstä hakemassa jotkut , erittäin pienet, perustarvikkeet. Ruuanlaitto ei enää oikein anopilta onnistu ja appi ei varmaan osaa edes teevettä keittää. -ap-

Vierailija
32/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kuvitella, kun ne vanhukset oottaa siellä suu mutrussa palvelua ja kyttää, että kaikki menee varmasti oikein, niinkuin ne on mennyt vuosia. En kyllä tuollaiseen lähtisi, mutta luultavasti ap:lla ei ole vaihtoehtoja.

Vierailija
33/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D voin kuvitella tulevaisuudessa sen hetken kun ootte miehenne kanssa ap tulevien miniöittenne ja vävyjenne kanssa samassa tilanteessa, itse sotkemassa avuttomina ääliöinä nuoremman sukupolven kesälomahaaveet.

Vierailija
34/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni ei ole sisaruksia ja meidänkin lapsi jäi ainokaiseksi. Mökki tulee meille ja me jätetään se meidän jälkeläiselle ellei ihan kummia tapahdu.

Appivanhemmat siis talvisin suunnittelevat, että on jo aika siirtää mökki miehelle, mutta kevään tullen se sitten unohtuu. 

Mökissä on mahdollisuuksia, mutta nyt olisi jo aika alkaa tekemään niitä töitä. Tuommoinen rantatontti metsittyy ihan viidakoksi vajaassa vuosikymmenessä jos siellä ei raivaussaha ja moottorisaha ala käymään. 

-ap-

Vierailija
35/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö miehesi, ap, mitään kotitöitä? Tehkööt hän ruuat, jos teidän on mentävä mökille.

Vierailija
36/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kannattaisi nyt alkuun muistaa ettei mökki ole hänen sukunsa mökki, ei kannata yrittää omia sellaista joka ei itselle kuulu.

Näin juuri. Ja mökin ostaneet/rakentaneet, sp appivanhemmat saavat vaikka tuikata tuleen (tai myydä pois rahoittaakseen hyvän vanhuuden) jos niin haluavat. Miksi sinne pitää ängetä? Ilman muuta mökillä eletään sen omistajan tavalla, te olette vieraita. Mutta ei ole pakko mennä jos ei huvita. Näin teen oman sukuni mökin kanssa, käyn harvoin enkä paljon pohdi mitä sille tapahtuu kun vanhemmista aika jättää, heillä testamentit, kaipa se selviää kun aika on.

Aika epäkohteliasta pistää vieraat keittiöpalvelukseen 24/7 ja sitten vielä valittaa jos salaatissa on kurkun sijaan vieraan itsensä ostama ja paikalle kantama mansikka.

Vierailija
37/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkyy kyllä huomattava ero siinä, mitä some ja naistenlehdet ja kaikenmaailman lifestylet meille esittää että tämmöistä. Ei se taida ihan niin mennä. 

Ei ole meidänkään mökillä nähdä skumppaa eikä balsamico-kastikkeita. Jos yrittäisin työntää mansikoita salaattiin, niin sekä appivanhemmat että miehen veli kattois mua sen näköisenä, että mitä ihmettä? Ja seuraavaksi hoidettaisiin asiat niin, että mulla ei olisi asiaa keittiöön vaan mies tai käly siirtyisi sinne. 

Joten meilläkään ei grillissä tirise mikään muu kuin grillimakkara. Vartaat ja tahinit ja kvinoat saa jäädä kauppoihin ja kuvat netin sivustoihin. Tämä on totuus.

Tämähän on hyvä strategia. Kokki päättää mitä syödään, jos ei kelpaa, niin laittakoot itse!!! Minä toteutan tätä kotona silloin tällöin. Teen esim. kaalipataa tai kesäkurpitsoista mussakaa, vaikka lapset ilmoittaa etukäteen etteivät halua.

Vierailija
38/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoilla ihmisillä on vain piintyneitä tapoja joita on vaikea muuttaa enää.

Periaatehan vanhuksilla tuntuu olevan tämä:

näin on tehty viimeiset sata vuotta ja näin tehdään seuraavatkin sata vuotta.

Ei käy kyllä yhtään kateeksi sinua, ap.

Muut nauttivat kesästä ja auringosta sillä välin kun sinä raadat niska limassa keittiössä tekemässä ruokaa koko päivän. Ja kaiketi siivoatkin yksin koko torpan? Jospa ehdotat miehellesi että haluat vaihtelun vuoksi kaupunkiloman perheenne kesken. Tai lähdet yksin tai ystävän kanssa kaupunkilomalle rentoutumaan ja nauttimaan kesästä kuin se että raadat piikana takahikiällä ja miehesi voi sinne mökille mennä lapsenne kanssa renkinä rehkimään ;)

Vierailija
39/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä nyt ihmettelen miksi tuo kokkailu jää yksin sulle? Ilmeisesti appivanhemmat kuitenkin asuvat ihan kotonaan ja hoitavat arkisin omat ruokansa niin miksi ei mökillä onnistu ja miksi miehesi ei osallistu? Miksi alistut piiaksi?

Toisekseen unohtaisin kyllä ne puiden kaadot ja muut isot muutokset ennen kuin oikeasti hallitsette mökkiä, muuten voi käydä niin ettei koko mökki tulekaan koskaan teille.

Appivanhemmat asuvat omassa kerrostalohuoneistossaan. Ruoka tulee ruokapalvelusta ja appi käy sitten Lidlstä hakemassa jotkut , erittäin pienet, perustarvikkeet. Ruuanlaitto ei enää oikein anopilta onnistu ja appi ei varmaan osaa edes teevettä keittää. -ap-

Eivät kykene ruoanlaittoon mutta ajavat autollaan halki Suomen :O

Vierailija
40/68 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei saa muuttaa kun joku on aina ollut näin! Ymmärrän että vanhenemiseen liittyy nimenomaan muutosvastarinta mutta että tämmöisessäkin asiassa. Olen tämän ennenkin kertonut.

Suvun kesämökin keittiön lattia on viipaileilla paikattua ja riekaleista korkkimattoa noin vuodelta 1930. (Tällöin mökkiä hallinoi anopin isä eli miehen isoisä).

Mies loihe vihdoin sanomaan äidilleen että ensi syksynä pitää tuo lattia repiä auki ja laittaa uusi pinta. Mietti vielä siinä ääneen että laittaisiko sellaisen korkin värisen joka eristäisi ja olisi kiva.

No tästähän mökin haltija,anoppi 83v. veti henkeä että ei missään nimessä! Lattiaa ei saa repiä eikä uusia eikä idoisön perintöä saa tuhota(?!). Anopissa menetti suomen teatterilaitos suuren dramaatikon kyllä.

Niin pitkälle hän kiihdytteli itseään tästä karmeasta ajatuksesta että hänelle tuli sydämen värinää(??) ja hengenahdistusta ja kohta jo mietitiin eyyä pitääkö medi-Heli soittaa.

Siinä vaiheessa anoppi tiesi että hänen tahtonsa on mennyt perille ja ihmeparaneminen tapahtui.

Toivoin todella silloin että se luonnollinen kehitys olisi alkanut tulla pikapuolin todellisuudeksi meille.

Ja tulihan se sitten jossain vaiheessa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi