Oletko laittanut välejä poikki myöhästelijään?
Minulla alkaa olla mitta niin täynnä yhtä ystävääni, joka on aiheuttanut minulle tosi ikäviä tilanteita tämän takia.
Kommentit (58)
Sun on tärkeä pitää kiinni omista rajoistasi. Jokaisen on. Et suostu asioihin jotka rikkoo sua vastaan ja sanot siitä reilusti, ei tarvi martyroida, huutaa tai syytellä.
Et voi pakottaa toista muuttamaan omaa käytöstään, voit vain muuttaa omaasi. Esimerkiksi näin: ota oletukseksi että hän myöhästyy, omien aikataulujesi turvaamiseksi. Älä sovi hänen kanssaan tapaamisia tiukkoihin väleihin. Mieti aina etukäteen miten kauan voit odottaa, mieti vaihtehtoinen tekeminen odotusajalle. Mieti varasuunnitelma siltä varalta että hän ei ehdi ollenkaan paikalle, varsinkin jos tapaamisessa oli tarkoitus hoitaa joku asia. Kerro etukäteen että "joudun lähtemään klo xx" ja kerro se uudestaan jos häntä ei näy, valitellen ja harmitellen mutta ei syytellen. Syyttely vain provosoi toista, viesti menee syvemmälle perille kun ihminen ei ole provosoituneessa tilassa.
Olen, jos oli sovittu että lähdetään aamulla klo 9, oli tämä kaveri vielä nukkumassa. Lähtö kesti tooooooosi kauan. Seuraavalla kerralla ajoin asunnon ohi, ei ollut odottamassa, niinkuin oli sovittu, menin yksin. Muita kertoja ei sitten tullutkaan....
Niin ja pidät aina sen mitä lupaat.
En ole, mutta minusta tuo nyt ei ole niin iso asia
Voin sanoa, että hän ei tee sitä tahallaan. Ei se oikeuta asiaa, mutta krooniselle myöhästelijälle asiasta on tullut kuin tapa. Voisit sanoa hänelle, että hän aiheuttaa sinulle ikäviä tilanteita. Jos hän todella on ystäväsi, hän ei halua aiheuttaa sinulle näitä tilanteita ja yrittää parantaa tapansa. Jos ei muuta, sinun täytyy todeta, että ystävyytenne ei tällä tavalla toimi.
Me ollaan miehen kanssa kaksi ääripäätä: mulle ajoissa oleminen on kunnia-asia, ja olen valmiina/paikalla mieluummin vartin liian aikaisin kuin minuutin myöhässä. Miehen mielestä liian aikaisessa oleminen on aikavarkautta, ja kaikessa pitäisi olla vartin toleranssi. Käymme toisinaan aika tunnepitoisia keskusteluja aiheesta. Olemme kuitenkin oppineet, että tämä ajankäyttökysymys on meissä kummassakin niin syvällä persoonassa, että kumpikaan ei oikein pysty muuttumaan.
Kiitos kommenteista. Kaverini myöhästyminen (jälleen kerran) aiheutti minulle ikävän tilanteen. Olin luvannut auttaa häntä yhdessä tilaisuudessa, johon oli kutsuttu paljon aika kiireisiä ihmisiä hänen aloitteestaan. Moni oli rukannut aikataulujaan hänen takian ja itse olin järjestänyt mm. lastenhoidon.
Kun tilaisuus, jonka piti kestää tunnin ja olla tosi tehokasta asiantuntijahommaa, oli alkamassa klo 17.00, kaverini viestitti, että hän on vielä kotona, kun vähän venähti... Mitään oikeaa syytä ei ollut. Hän tuli lopulta 17.20, jolloin meillä oli aikaa enää 40 minuuttia ja minä jouduin vastaanottamaan (aiheesta) vittuuntuneiden ihmisten palautteen siitä, että tilaisuuden kutsuja oli myöhässä ja että samalle ajalle olisi ollut muitakin ottajia.
Hoidin tilaisuuden loppuun kylmäkiskoisesti, jonka jälkeen ilmoitin kaverille, että tarvitsen nyt vähän aikaa miettiäkseni, mitä tästä enää tulee. Hän on viestitellyt minulle, mutta en ole raivoltani vastannut. Vuosien mittaan on tehty kymmeniä ohareita, missattu leffoja yms. Eiköhän tämä ollut tässä. Hyvä pointti se, joka sanoi, että omat rajat on pidettävä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista. Kaverini myöhästyminen (jälleen kerran) aiheutti minulle ikävän tilanteen. Olin luvannut auttaa häntä yhdessä tilaisuudessa, johon oli kutsuttu paljon aika kiireisiä ihmisiä hänen aloitteestaan. Moni oli rukannut aikataulujaan hänen takian ja itse olin järjestänyt mm. lastenhoidon.
Kun tilaisuus, jonka piti kestää tunnin ja olla tosi tehokasta asiantuntijahommaa, oli alkamassa klo 17.00, kaverini viestitti, että hän on vielä kotona, kun vähän venähti... Mitään oikeaa syytä ei ollut. Hän tuli lopulta 17.20, jolloin meillä oli aikaa enää 40 minuuttia ja minä jouduin vastaanottamaan (aiheesta) vittuuntuneiden ihmisten palautteen siitä, että tilaisuuden kutsuja oli myöhässä ja että samalle ajalle olisi ollut muitakin ottajia.
Hoidin tilaisuuden loppuun kylmäkiskoisesti, jonka jälkeen ilmoitin kaverille, että tarvitsen nyt vähän aikaa miettiäkseni, mitä tästä enää tulee. Hän on viestitellyt minulle, mutta en ole raivoltani vastannut. Vuosien mittaan on tehty kymmeniä ohareita, missattu leffoja yms. Eiköhän tämä ollut tässä. Hyvä pointti se, joka sanoi, että omat rajat on pidettävä.
Okei, no jos kyse on toistuvasti melkein puolesta tunnista se ei ole hyväksyttävää. Mutta ei kukaan voi myöskään olla tämänkaltaisesta tärkeästä tapaamisesta myöhästä. Varsinkin, jos itse tietää, että on taipumusta myöhästelyyn, osaa ajoittaa tarvitsemansa ajan. Aikuinen ihminen pystyy tulemaan ajoissa, jos vain haluaa. Tuo on silkkaa huonoa käytöstä. Hän ei arvosta sinua tarpeeksi, jos yhtään. Kyse ei ole vain myöhöstelystä tässä tapauksessa.
Myöhästelijät ovat piittaamattomia toisten ajasta sekä vallankäyttöä.
Kymmenen minuuttia odotan ja senjälkeen se on ohi tapaaminen minun kanssani. En anna hyppyyttää itseäni. Jos ystävä ei arvosta minua en minäkään häntä.
Veljelläni on paha tapa olla aina puolisen tuntia myöhässä. Jos esim. äiti haluaa meidät molemmat syömään kotiin, kertoo hän veljelleni että ruoka on pöydässä kello 15.30 ja minulle että kello 16.00. Näin molemmat ilmestyvät kotiin noin kello 16.
Jos joku ei ole ajoissa paikalla eikä ilmoita olevansa myöhässä, niin odotan max 2 minuuttia. Ja jos kertoo tulevansa esim. 20 minuutin kuluttua, niin sanon, että ihan kiva, mutta en ole silloin enää täällä odotamassa.
Ap:n tilanteessa olisin ilmoittanut saapujille, että tilaisuus on peruttu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkaa olla mitta niin täynnä yhtä ystävääni, joka on aiheuttanut minulle tosi ikäviä tilanteita tämän takia.
Olen, aika moneen. Mun elämään ei tarvita sellaisia ihmisiä, aikani on sen verran kallisarvoista.
Ohareiden tekijän kanssa laitoin välit poikki. Myöhästely on meidän piireissä niin tavanomaista, että ei tulisi mieleenikään laittaa sen vuoksi välejä poikki. Varsinkin jos aikataulu on yhtään joustava tyyliin reissuunlähtö joka ei nyt kuitenkaan ole ihan niin tunnilleen, niin sovitaan että lähdetään klo 10 mutta oikeasti useimmiten meneekin tunnin pidempään jne.
Tarkemmissa asioissa myöhästely on korkeintaan luokkaa 10 minuuttia, jos siis sovitaan että tavataan ostarilla, niin yleensä aina joku joutuu jonkun verran odottelemaan, pidän tätäkin ihan normaalina asiana (jokatapauksessa pitäisi tähdätä paikalle liian aikaisin, jos haluaa ettei mikään ruuhka, tai muu odottamaton hidaste vaikuta siihen olenko perillä siihen sovittuun aikaan MENNESSÄ).
Jos kutsun porukan kokoon, niin kyllä se on lähestulkoon varmaa, että myöhästyvät ilmoitetusta ajasta ainakin 30 minsaa, joskus jopa tunnin. Eipä siinäkään mitään, kun asian tietää :)
Minulla on entinen ystävä, joka pisti välit poikki minuun, koska myöhästelin ja joskus olin joutunut perumaan tapaamisen sairastuttuani. Sillä, että hänkin joskus myöhästyi tai perui tapaaamisia ei tietysti ollut väliä. Hänellä hän oli hyvät syyt, minä kuulemma en vaan kunnioittanut hänen rajojaan.
Törmäsin häneen sitten eräässä tilaisuudessa. Hän alkoi valittaa yksinäisyyttä. Oli laittanut välit poikki kaikkiin tuttavien.
Hyvä tapa on ilmoittaa myöhästelevälle kaverille, että paikalla pitäisi olla 30min-1h ennen todellista aikaa. Jää myöhästymisvaraa.
Toinen mitä teen, on että sovin näkemisen esimerkiksi keskustaan, kauppojen lähettyville, niin voi odotellessa käydä vaikka shoppailemassa, tai hakemassa pientä purtavaa.
Joskus koitan itse olla pitämättä kiirettä, ja tulla sovittua aikaa vaikka 15min myöhässä, sillä kaveri on kuitenkin myöhässä. Ei tarvitse odotella niin kauaa. Sitten jos kaveri onkin ajoissa, niin saa maistaa omaa lääkettänsä :D
En ole varsinaisesti pistänyt välejä poikki, mutta en ole yrittänyt aktiivisesti nähdä, olen antanut suhteen kuihtua. Kaveri ei ole aiheuttanut myöhästelyllään mitään "vakavaa" esim. rahanmenetystä maksetuista käyttämättömistä lipuista tms. mutta otan myöhästelyn niin voimakkaasti että aina kun nähtiin olin aina aluksi jo kiukkuinen siitä että hän myöhästyi. Usein myös odottelin ulkona kylmissäni häntä kun piti mennä lenkille.
Parisuhteessani meillä on myös hieman erilaiset käsitykset sopivaan aikaan lähdöstä. Stressasin usein ehdimmekö ajoissa bussiin tai siihen kohteeseen /menoon, jonne olimme matkalla. Jossain vaiheessa tein niin että menin itse ajoissa bussipysäkille ja puoliso sitten ehti tai ehtinyt bussiin.
Aikataulustressistä huolimatta valitettavasti myöhästyn välillä itsekin. Välillä olen myöhästynyt kun bussi on ollut hieman ajoissa tai kun lähden pyörällä, arvioin väärin sen kuinka paljon aikaa menee "säätöön" ennen kuin olen oikeasti pyörän selässä matkalla.
Jos olisin pistänyt välit poikki, ei minulla olisi takana 27 vuotta samaa nykyistä aviomiestä ja kolmea ihanaa lasta. Joskus voi katsoa sormienkin läpi, jos muuten kaikki hyvin.🙂
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tapa on ilmoittaa myöhästelevälle kaverille, että paikalla pitäisi olla 30min-1h ennen todellista aikaa. Jää myöhästymisvaraa.
Toinen mitä teen, on että sovin näkemisen esimerkiksi keskustaan, kauppojen lähettyville, niin voi odotellessa käydä vaikka shoppailemassa, tai hakemassa pientä purtavaa.
Joskus koitan itse olla pitämättä kiirettä, ja tulla sovittua aikaa vaikka 15min myöhässä, sillä kaveri on kuitenkin myöhässä. Ei tarvitse odotella niin kauaa. Sitten jos kaveri onkin ajoissa, niin saa maistaa omaa lääkettänsä :D
Jos kroonisella myöhästelijällä on itsereflektiovaikeus niin tällaisesta kertamyöhästymisestä saa sitten kuulla vuosikausia ja on hyvä oikeutus olla myöhässä sen 100 kertaa.
Itse asiassa olen. Myöhäistyimme kerran hänen takiaan lennolta. Liput olivat hänellä (aikaa ennen sähköisiä lippuja ja kyllä, olin idiootti), koska hänestä oli jotenkin "noloa" roikkua lentokentällä niin kauan. Halusi vaikuttaa maailmannaiselta ja olla just eikä melkein kentällä sillä seurauksella, että kumpikaan ei sitten koneeseen kerennyt.
Maksoi monta sataa silloista markkaa se hänen myöhästymisensä, olin opiskelija ja kyllä tuntui. En ole puhunut saanaakaan hänen kanssaan sen jälkeen, kun poistuin lentokentältä. Hänellä ei siis ollut mitään oikeaa syytä tähän. On yrittänyt ottaa yhteyttä minuun kavereiden kautta ja suoraan, mutta kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Ei ollut eka kerta, mutta niin törkeä, että riitti.
Jos on tärkeä juttu tulossa, tuollaiselle tyypille kerrotaan todellista aikaisempi saapumisaika. Siis juhlat alkavat kahdelta, niin hänellä lukee kortissa, että yhdeltä. Joo, hän voi suuttua, mutta se on hänen valintansa, yhtä lailla kuin se myöhässä saapuminenkin.