Voiko joku selvittää mulle mitä toi hallituksen ero tarkoittaa
Siis ihan rautalangasta vääntäen! Oon tosi tietämätön mitä tulee tällaisiin asioihin. Joutuuko persut kokonaan pois hallituksesta? Vai mitä tää nyt meinaa?
Kommentit (41)
Kysymys on siitä, että EUsta on tulossa lähiaikoina sellaista ukaasia integraation syventämisen suhteen, että persut eivät olisi (enää) niitä voineet hyväksyä. Myös matukuorman taakanjaossa on odotettavissa lisää vaatimuksia kuuliaisille jäsenille, jonka nyökyttelyä persut olisivat voineet vaikeuttaa?
Tämä oli loistava sauma potkia persut oppositioon, jotta liittovaltiokehitys ja multikulti Suomen osalta on helppoa.
Urpo ja Sipilä saanevat nerokkaasta peliliikkeestä(jota tuskin itse keksivät) hyvät palkkiovirat EUssa.
Onko joku oikeasti poliittisissa asioissa näin tyhmä? Äänestämiseenkin (samoin kuin lemmikkien pitoon, lapsen hankkimiseen yms.) pitäisi saada ajokortti, että on jotkut perusasiat edes hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut voidaanko kokonainen puolue vaan heivata sivuun jos joku ei ole niiden kanssa samaa mieltä?
Oletko umpitollo vai lukutaidoton?
Olen varmaankin tuo umpitollo näissä asioissa. Ja toiselle kysyjälle, niin ei en tiedä mitä tarkoittaa oppositio.
Eli persu siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut voidaanko kokonainen puolue vaan heivata sivuun jos joku ei ole niiden kanssa samaa mieltä?
Olen varmaankin tuo umpitollo näissä asioissa. Ja toiselle kysyjälle, niin ei en tiedä mitä tarkoittaa oppositio.
Eli persu siis.
taitat olla vihreä kun haukut toista persuksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku oikeasti poliittisissa asioissa näin tyhmä? Äänestämiseenkin (samoin kuin lemmikkien pitoon, lapsen hankkimiseen yms.) pitäisi saada ajokortti, että on jotkut perusasiat edes hallussa.
Kyllä, minä olen näissä asioissa tyhmä, mut opin kokoajan. On hyvin mahdollista että olen jossain toisessa asiassa sit taas sinua huomattavasti osaavampi ja tiedän enemmän, mutta en mä sua kuitenkaan sen takia täällä haukkuisi ärtyneenä tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Kysyin meidän 10-vuotiaalta ja hän osasi selittää omin sanoin, mitä tarkoittaa, kun joku joutuu oppositioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Kysyin meidän 10-vuotiaalta ja hän osasi selittää omin sanoin, mitä tarkoittaa, kun joku joutuu oppositioon.
Olen 42 vuotias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis fiksu poika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis eduskunta muodostuu kansanedustajista, joita on 200 henkilöä, jotka kuuluvat eri puolueisiin. Näistä puolueista osa on hallituksessa ja osa on oppositiossa. Nyt hallituksessa on siis Keskusta, Kokoomus sekä Perussuomalaiset. Keskusta ja kokoomus haluavat persut pois, eli persut joutuu oppositioon. Sitten Sipilän, pääministerin, keskustalaisen, pitää haalia sinne hallitukseen persujen tilalle joitain muita puolueita, että ne saa enemmistön. Eli vaikka Rkp ja Kristillisdemokraatit. Jos Rkp ja Kd suostuu hallitukseen (siirtyisivät siis oppositiosta), niin heillä olis 101 kansanedustajaa hallituspuolueissa ja 99 edustajaa olis oppositiopuolueissa (sdp, vihreät, vasemmisto, persut). Joku muu saa jatkaa.
Hei ap ja muut ihmettelevät.
On aina parempi kysyä ja oppia kuin olla kysymättä ja olla oppimatta.
Tietämättömyys ei ole sama asia kuin typeryys. Tietämättömyyden voi aina korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis eduskunta muodostuu kansanedustajista, joita on 200 henkilöä, jotka kuuluvat eri puolueisiin. Näistä puolueista osa on hallituksessa ja osa on oppositiossa. Nyt hallituksessa on siis Keskusta, Kokoomus sekä Perussuomalaiset. Keskusta ja kokoomus haluavat persut pois, eli persut joutuu oppositioon. Sitten Sipilän, pääministerin, keskustalaisen, pitää haalia sinne hallitukseen persujen tilalle joitain muita puolueita, että ne saa enemmistön. Eli vaikka Rkp ja Kristillisdemokraatit. Jos Rkp ja Kd suostuu hallitukseen (siirtyisivät siis oppositiosta), niin heillä olis 101 kansanedustajaa hallituspuolueissa ja 99 edustajaa olis oppositiopuolueissa (sdp, vihreät, vasemmisto, persut). Joku muu saa jatkaa.
Kiitos. Tämä oli erittäin kattava vastaus ja nyt ymmärrän huomattavasti paremmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tehty hienoa politiikkaa 20-luvulta asti alkaen Kallion hallituksesta, jonka aikana kehitysmaasta on kasvanut yksi maailman rikkaimmista ja hyvinvoivimmista maista. 20-luvulla ihmiset olivat huomattavasti "tyhmempiä" eikä vauvapalstojakaan vielä ollut. Kyllä kansa tietää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Tämä oli erittäin kattava vastaus ja nyt ymmärrän huomattavasti paremmin.
Ap
Tässä vielä mitä wikipedia kertoo aiheesta
https://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskunta
Siitä on hyvä opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se meinaa sitä että persut heivattiin pois hallituksesta ja tilalle tulee RKP ja KD.
No entäs persujen kannattajat, eikö niillä ole mitää sanomista?
Eipä niillä persuilla ole asiaan mitään sanomista. Sipilä pyytää pressalta hallituksensa puolesta eroa ja pressa sen myöntää. Heti perään Pressa nimittää Sipilän suurimman puolueen puhjohtajana hallitustunnustelijaksi. Mitään uusia vaaleja ei siis tule vaan ensin yritetään muodostaa uusi hallitus vanhasta eduskunnasta. Uusi hallitus muodostettaneen keskustan, kokoomuksen, rkp:n ja kristillisten kesken. Persut, sdp, vihreät ja vasemmisto jää oppositioon. Uudet vaalit tulee vain jos hallitusta ei saataisi kokoon. Eiköhän tuo uusi hallitus ole jo melkolailla koossa, joten uusia vaaleja tuskin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voidaan. Onhan siellä nytkin puolueita oppositiossa eli ei hallituksessa. Yleensä vaalien suurin puolue lähtee kokoamaan hallitusta eikä siinä ole mitään velvoitetta leikkiä kaikkien kanssa, tavoitteena on enemmistöhallitus ja se voi periaatteessa muodostua mistä vaan puolueista. Vasta jos vaalien suurin puolue ei saa hallitusta kasaan (=ei löydä tarpeeksi muita puolueita joiden kanssa saisi kasaan yhteisen hallitusohjelman ja politiikan suunnan) voi neuvotteluja alkaa käymään joku muu, esimerkiksi vaalien toiseksi suurin puolue.
Hallituksen hajottaminen ei tarkoita automaattisesti uusia vaaleja. Sipilä saa varmaan parissa päivässä uuden enemmistöhallituksen kasaan ja eiköhän se presidentille kelpaa.
Aina osa puolueista on oppositiossa, se ei ole mikään ainutkertainen rankku nyt persuille. Chill.
Niin, oppositiohan on hyvin tuttu paikka persuille ja sen edeltäjälle SMP:lle. Siellähän ne on suurimman osan olemassaoloajastaan olleet. Vois jopa sanoa, että persut palaa vähän kuin kotiin :)
Ap on 42 vuotias??? Eikä osaa oman kotimaansa hallinnosta edes perusteita?
En pysty ymmärtämään.
Mitä ne on ne asiat joissa ap väittää olevansa tietävämpi ja parempi kuin täällä hänen tietämättömyyttään äimistelevät? Kaljalaatikon hinta suomessa ja tallinnassa? Pensan hinnat?
En usko että tunnen ketään ap: n tietämyksellä varustettua ihmistä, luulisin niin.
Siitä pisteet että osoitat kuitenkin kiinnostusta ja kysyt asiasta.
Vielä kysyn että oletko koskaan äänestänyt missään vaaleissa?
Soini oli ilmeisesti sopinut eronnutta hallitusta muodostettaessa, että hallitusohjelmaan laitetaan pykäliä maahanmuutosta mutta että persujen eduskuntaryhmä ei vaadi niiden noudattamista. Kun Soini vaihdettiin pois niin Halla-aho halusikin pykäliä noudatettavan. Siksi hallitus kaatui.
Kepu ja kokoomus eivät olisi lähteneet hallitukseen alun perinkään persujen kanssa ellei niille olisi luvattu jotakin tuollaista kuin mitä yllä kirjoitin. Soini teki lehmänkaupat ja nyt persut maksavat siitä.
Vierailija kirjoitti:
Soini oli ilmeisesti sopinut eronnutta hallitusta muodostettaessa, että hallitusohjelmaan laitetaan pykäliä maahanmuutosta mutta että persujen eduskuntaryhmä ei vaadi niiden noudattamista. Kun Soini vaihdettiin pois niin Halla-aho halusikin pykäliä noudatettavan. Siksi hallitus kaatui.
Kepu ja kokoomus eivät olisi lähteneet hallitukseen alun perinkään persujen kanssa ellei niille olisi luvattu jotakin tuollaista kuin mitä yllä kirjoitin. Soini teki lehmänkaupat ja nyt persut maksavat siitä.
Uuteen hallitukseen ympätään KD ja RKP. Jotta se onnistuisi on pakkoruotsille annettava lisää tilaa kouluissa ja persujen ehdottamat kokeilut ruotsittomissa kouluissa peruttavat. Samalla on avattava rajoja lisämäärälle pakolaisia ja turvapaikanhakijoita.
Kokkareita kiinnostaa lähinnä se, että sote - lehmänkaupat toteutuvat kun sieltä on monen poliitikon oma firma saamassa paljon rahaa. Uudet vaalit olisivat haitaksi aikataululle, mutta varsinainen kärsijä niistä olisi kuitenkin kepu, jolta menisi paljon paikkoja eduskunnasta. Kokoomus yhdessä puisto-osastonsa eli Virheiden kanssa saisivat hyödyn. Virheitä ei kiinnosta se, millaista haittaa sote-uudistus aiheuttaa eikä se, millaista haittaa rajat-auki politiikasta aiheutuu. Heitä kiinnostaa tuulivoimalan rakentaminen joka niemeen ja notkoon.
Voithan sä yrittää, mutta vaikeaksi näiden kanssa menee. Liian monta sanaa ja vaikeitakin vielä, oioi.