Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oikeutat itsellesi kehitysmaissa valmistetun vaatteiden oston?

Vierailija
12.06.2017 |

Niin, miten sen itsellesi selität parhain päin että tuet lapsityövoimaa, orjatyövoimaa, ammattiliittojen murskaamista, paskoja työoloja yms.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa parempaankaan enkä viitsi alasti kulkea.

Vierailija
2/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta sellaisia vaatteita. Usko tai älä, mutta esim. H&M ei käytä lapsityövoimaa ja takaa hyvät työolot työntekijöilleen. Voin ostaa niitä hyvällä mielellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Pitäisikö?

Vierailija
4/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta sellaisia vaatteita. Usko tai älä, mutta esim. H&M ei käytä lapsityövoimaa ja takaa hyvät työolot työntekijöilleen. Voin ostaa niitä hyvällä mielellä.

Mulla ainakin tekee pahaa se kertakäyttökulttuuri mitä vaatteet nykyään on, joten en hyvällä mielellä osta henkkamaukkaa. Toki jotkut henkkamaukat kestää hyvin, mutta koskaan ei voi ostaessaan tietää :(

Vierailija
5/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Tykkään edullisesta ja hyvännäköisestä

2) Jos he eivät niitä tekisi, he olisivat kadulla kerjäämässä eli hyvä, että heillä on palkkatyö

3) Minä olen kärpäsenpaska valtameressä tässä systeemissä ja minä en ole edes yksi pahimmista ihmisistä, vaikka tällaisen vaatteen ostaisinkin.

Vierailija
6/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan vaatteet, ihminen saa työtä. En pidä asiasta, mut jos ne ei myy vaatteita, arvaapa mitä ne joutuu myymään? Lisäksi mun mielestä asiaan täytyy puuttua toisella tavalla. Meidän länsimaalaisten on lähes mahdotonta selvittää et kaikki vaatteet on eettisesti tehtyjä. (Tai edes kankaat)

Vierailija
7/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin tekee pahaa se kertakäyttökulttuuri mitä vaatteet nykyään on, joten en hyvällä mielellä osta henkkamaukkaa. Toki jotkut henkkamaukat kestää hyvin, mutta koskaan ei voi ostaessaan tietää :(

H&m kierrättää. Mulla on nytkin kierrätyspaloista tehdyt farkut päällä

Vierailija
8/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muunkinlaisia vaatteita vielä järkevällä hinnalla mahdollista hankkia?

Vierailija
9/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että ei kiinnosta.

Vierailija
10/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Tykkään edullisesta ja hyvännäköisestä

2) Jos he eivät niitä tekisi, he olisivat kadulla kerjäämässä eli hyvä, että heillä on palkkatyö

3) Minä olen kärpäsenpaska valtameressä tässä systeemissä ja minä en ole edes yksi pahimmista ihmisistä, vaikka tällaisen vaatteen ostaisinkin.

Tämä on vaikea kysymys. Jos tätä kiskuripalkalla tehtävää työtä ei olisi, vaihtoehdot olisivat huonommat tai olemattomat.

Reiluja elinkeinoja ihmisille ympäri maapallon, ei siihen ole pystytty tähän asti. Siksi, että ahneet multibiljärdöörifirmat eturyhmineen näkevät, että näin on hyvä.

Vierailija
11/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kehitysmaat nouse köyhyydestä kehitysavun turvin vaan töitä tekemällä. Kyllä se ainoa tapa vaurastua on se, että siellä syntyy teollisuutta ja niiden tuotteita myydään jossain.

Täytyy muistaa, että me puhutaan köyhistä ja usein aika epädemokraattisista valtioista. Me ei voida heti vaatia, että niillä on ay-liike ja sama palkkataso kuin meillä. Suomikin joutui joskus aloittamaan jostain.

Mikä ei tarkoita sitä, ettei meidän pitäisi puuttua lieveilmiöihin ja suoranaiseen riistoon. Lapset esimerkiksi kuuluvat kouluun eivätkä tehtaisiin. Mutta usein on niin, että länsimaiset yritykset toimivat paljon eettisemmin kuin paikalliset yritykset.

Vierailija
12/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teollisuustyöpaikat ovat kehitysmaille hyvä asia. HYVÄ, ei paha.

Se, miten ay-liikettä kohdellaan, on sitten vähän tapauskohtaista. Mutta noin pääsääntöisesti kaikki halpatyömaat ovat vähitelleen kivunneet kurjuudesta ja palkkataso on noussut. Kun minä oli lapsi, Suomeen tuotiin vaatteita Thaimaasta. Nyt Thaimaa on alueen kehittyviä talouksia ja halpatuotanto on aikaa sitten muuttanut esim. Kiinaan. Ja nyt Kiinastakin aletaan vähitellen siirtämään halpatuotantoa vaikkapa Laosiin, Bangladeshiin ja Afrikkaan.

Toisin sanoen: kehitysmaille on teollisuuden syntyminen hyvä asia, se vähitellen tuo vaurautta myös tavalliselle kansalle. Ja koulutusta, koska kehitysmaat pyrkivät nostamaan jalostusastetta.

On oikeasti aika epäoikeudenmukaista ajatella, että "pidetäänpä tuotanto täällä Suomessa" ja käytetään niitä kehitysmaita pelkästään raaka-aineen tuotantoon!

Ettei vaan motiivisi kommenttiisi olisikin itse asiassa itsekäs halu pitää vaateteollisuuden työpaikkoja Suomessa...?

Vierailija
13/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uhraa ajatustakaan moiselle.Ei mun tartte noita miettiä. Enkä mieti.

Sori ap, mutta ei onnistu tuo syyllistäminen.

Vierailija
14/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en kuvittele asuvani Strömsössä niin kuin ap.

Vierailija
15/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi ostan kun minua ei kiinnosta, onko sen tehnyt pariisilainen Pierre vai Bangladeshilainen Abu. Edullinen hinta on se mikä ratkaisee.

Vierailija
16/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit ku kysyy näiltä moralisoijilta et mitä pitäis tehdä, mistä hän hankkii vaatteensa, ni vastaus oli viimeksi tasoa: öö...öö... ompele itse.

Et sellasta.

Vierailija
17/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opiskelijana mulla ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa montaa satasta yhdestä vaatekappaleesta.

Vierailija
18/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska opiskelijana mulla ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa montaa satasta yhdestä vaatekappaleesta.

Ja turha luulla et hinta muutenkaan takais jotenkin eettisempää valmistusprosessia :D

Vierailija
19/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on hienoa että niilläkin on töitä

Vierailija
20/27 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en osta, niin eipä tarvitse perustella mitenkään. Teen vaatteeni lähes täysin itse, toki sitten joudun miettimään, että missä kangas ja lanka on tehty. Onneksi löytyy erinomaisia suomalaisia kankaita ja lankoja. Mutta missä puuvilla on kasvatettu..? Voih, vaikeaa on elää hyvin, en siihen kykene, pyrin siis kohtuullisuuteen. Kunpa Suomessa alettaisiin kehittämään esim. nokkoskuituja suuremmissa määrin ja tehdä kangasta. Halpaa ei tarvitse olla, vaan kestävää! Ei vaatekaapissa tarvitse monta vaatetta olla ja niitä pidetään niin kauan kuin pysyvät kasassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme