Miten oikeutat itsellesi kehitysmaissa valmistetun vaatteiden oston?
Niin, miten sen itsellesi selität parhain päin että tuet lapsityövoimaa, orjatyövoimaa, ammattiliittojen murskaamista, paskoja työoloja yms.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
En osta sellaisia vaatteita. Usko tai älä, mutta esim. H&M ei käytä lapsityövoimaa ja takaa hyvät työolot työntekijöilleen. Voin ostaa niitä hyvällä mielellä.
Siirsi valmistustaan Aasiasta Afrikkaan, koska hintataso alkoi nousta ihmisoikeusjärjestöjen vaatimusten takia.
Etiopiassa em. firmalle vaatteita tehdään valtion omistassa tehtaassa, jonne eivät toimittajat pääse.
Eli uskottele itsellesi vaan "eettisistä" valmistusolosuhteista, kun ostat turhaa kertakäyttömuotia.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan vaatteet, ihminen saa työtä. En pidä asiasta, mut jos ne ei myy vaatteita, arvaapa mitä ne joutuu myymään? Lisäksi mun mielestä asiaan täytyy puuttua toisella tavalla. Meidän länsimaalaisten on lähes mahdotonta selvittää et kaikki vaatteet on eettisesti tehtyjä. (Tai edes kankaat)
Meidän länsimaalaisten ei siis kannata edes kysyä, ettei tulisi paha mieli. Näin parannamme maailmaa yhdessä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta sellaisia vaatteita. Usko tai älä, mutta esim. H&M ei käytä lapsityövoimaa ja takaa hyvät työolot työntekijöilleen. Voin ostaa niitä hyvällä mielellä.
Siirsi valmistustaan Aasiasta Afrikkaan, koska hintataso alkoi nousta ihmisoikeusjärjestöjen vaatimusten takia.
Etiopiassa em. firmalle vaatteita tehdään valtion omistassa tehtaassa, jonne eivät toimittajat pääse.
Eli uskottele itsellesi vaan "eettisistä" valmistusolosuhteista, kun ostat turhaa kertakäyttömuotia.
Mistäs sinä ostat?? H&M on sentään alun alkaen ollut niin tiukassa syynissä, et rikkeet tulee ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan vaatteet, ihminen saa työtä. En pidä asiasta, mut jos ne ei myy vaatteita, arvaapa mitä ne joutuu myymään? Lisäksi mun mielestä asiaan täytyy puuttua toisella tavalla. Meidän länsimaalaisten on lähes mahdotonta selvittää et kaikki vaatteet on eettisesti tehtyjä. (Tai edes kankaat)
Meidän länsimaalaisten ei siis kannata edes kysyä, ettei tulisi paha mieli. Näin parannamme maailmaa yhdessä!
Oliko sulla joku ratkaisu vai keskitytkö vaan pitämään itseäsi parempana ja haukkumaan muita?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyä? Ootko tosissas? Meinaat et sillä selviää asiat? Taidat olla hyvin naiivi ja idealistinen yksilö.
Jokainen voi äänestää rahoillaan. Nollasopimukset länsimaissa on ihan samaa työntekijöiden kyykyttämistä kuin näissä tehtaissa. Sosiaalinen paine bloggarit etunenässä ajaa nuoret käyttämään trendikuteita ja sponssaamaan riistotuotantoa. En henkilökohtaisesti uskoisi ikinä työllistyväni jos kulkisin juuttisäkissä, ja eettisiä vaatteita ei kertakaikkiaan ole lähikaupoissa.
Olen niin köyhä ettei minulla ole varaa ostaa kalliimpaa. Ei ole varaa ruoka- tai vaatehifistelyyn. Raha ratkaisee. Muista että köyhiä on myös kotimaassa.