Mua huolestuttaa Suomen vanhukset
Meiltä puuttuu yhteisöllisyyden kulttuuri, vanhat ja sairaat jätetään ihan heitteille.
Toista se oli ennen vanhaan maalla, isovanhemmat eivät asuneet yksin.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä puuttuu yhteisöllisyyden kulttuuri, vanhat ja sairaat jätetään ihan heitteille.
Toista se oli ennen vanhaan maalla, isovanhemmat eivät asuneet yksin.Miksi et ole puuttunut asiaan, jos olet huomannut, että vanhus on jäänyt heitteille?
Suomessa vanhukset eivät ole heitteillä. Heille on paiķka. :)
Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia sukulaistesi osalta niin, että olet viettänyt "paikassa" useita tunteja toistuvasti ja pidemmän aikaa? Minulla on ja kokemuksiini vedoten väitän, että heitteillä ovat.
Vielä parikymmentä vuotta sitten tilanne oli aivan erilainen. Sekä äitini että appeni saivat erinomaista hoitoa paikoissa, joissa henkilökuntaa oli riittävästi ja he ehtivät paneutua yksilöllisesti kunkin asukkaan tarpeisiin.
Nyt ne ovat vain säilyspaikkoja, joissa saa maata yksi vuoteessaan märissä ja kakkaisissa vaipoissa, janoisenakin, kun hoitajia ei näy pitkään aikaan.
Tuttavapiirissäni on useampi hoitaja, jotka tekivät työtään vanhuspuolella. Nyt he ovat vaihtaneet muualle koska eivät itse kestäneet enää sitä, että eivät voineet/saaneet tehdä työtään kunnolla ja vanhusta kunnioittaen.
Poliittisia päätöksiä...rahaa kertyy nyt tietyille tahoille.
Raha ei muuta sitä tosiasiaa, että hoidan täysin vegetaarisessa tilassa olevia vanhuksia. Heidän tila ei rahalla muutu ja se hoito minkä he saavat on kaikin puolin hyvää.
Tervehdin nimellä ja hiljalleen kyselen kuulumisia. Silitän hiuksia ja sanon nätisti huomenta.
Kerron että avaan verhot ja ikkunan. Kerron että siellä onkin kaunis päivä.
Kerron että nyt nostan sängynpäätyä pikkuhiljaa.
Toin sinulle aamupalaa. Tässä on puuroa. On marjoja ja voisilmäkin.
Juttelen mukavia ja annan soseutettua aamupalaa varovasti, siten että vanhus ei aspiroi.
Hän ei reagoi eikä vastaa. Silti kohtelen häntä aina äärimmäisen hyvin.
Tätähän se on. :)
Vierailija kirjoitti:
Etelän maissa vanhat miehet istuvat ulkona kahviloissa ja pelaavat petankkia. Samoin New Yorkissa. Miksei meillä? Miksi meillä lääkitään vanhukset vuodepotilaiksi vaippoihin? Häpeällistä.
Siellähän ne istuu kaljabaareissa ostarilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vanhukset, joita olen hoitanut laitoksissa ovat väsyneitä ja sairaita ihmisiä.
Kuinka moni teistä jaksaisi petipotilaana lopen uupuneena mennä laulamaan yhteislauluja tai katsomaan askartelua?
He haluavat rauhaa.
Pelkkä hellävarainen kasvojen pesukin on liikaa. Väsynyt vanha ihminen sanoo ja huutaa, että jättäkää minut rauhaan. :(
Totta. He ovat väsyneitä ihmisiä jotka odottavat kuolemaa. Ei sairas vanhus kaipaa vieraita tai askarteluja. Hän tarvii rauhaa, lepoa ja kivunlievitystä.
He kaipaavat eutanasiaa.
Hoitotyötä :)