Apteekissa asiointi
Jälleen jouduin tänään käymään apteekissa. Vitutti jo valmiiks ja jälkeenpäin vituttaa eniten. MIKSI en saa rauhassa etsiä/hakea tarvitsemiani lääkkeitä tai miksi en nyt vain itse saisi rauhassa tutustua itsehoitotuotteisiin..? Tänään jouduin farmaseutin "kynsiin" etsiessäni koiralle lääkettä. Sanoin, että EN TARVITSE APUA, KIITOS. Tätä ei kuitenkaan kunnioitettu vaan rouva F suorastaan painosti hankkimaan tiettyä tuotetta. Haukuin tuotteen huonoksi kokemuksesta, mutta hän vain jankutti vastaan ja tyrmäsi mun kokemukseni lääkkeestä "paikkaansa pitämättömäksi". No, oli miten oli, oikea tai väärä tulkinta, mutta HALUAN ASIOIDA RAUHASSA. OSAAN LUKEA PURKIN KYLJESTÄ OHJEET JA MIKÄ OLENNAISINTA: OSAAN PYYTÄÄ NEUVOA MIKÄLI TARVITSEN!!!
Viime kerralla jouduin häätämään KOLME farmaseuttia kimpustani kun ostin särky lääkettä, mitä olen käyttänyt noin 30 vuotta....
Mikä tässä on niin vaikeaa?? Olen hyvin koulutettu, siisti ihminen, en mikään katunarkki jonka suoriutumista apteekista pitäisi jotenkin valvoa.
Kommentit (31)
Heh, muistan tämän suomalaisen kirjakaupan palvelun paranramisen tehostus. Luulin, että myyjät luulivat mina myymälävarkaaksi kun kolmekin myyjää ketjussa seurasi, kyttäsi ja saatteli aina seuraavan myyjän alueelle. Siellä oli todella kiusallista asioida.
Apteekit ovat voittoa tavoittelevia yrityksiä. Se tuntuu usein kehnolta yhdistelmältä sen kanssa, että ne myyvät myös elintärkeitä lääkkeitä. Ohjaus esimerkiksi särkylääkkeen tai perusvoiteen valinnassa on aivan eri asia, kuin muiden tuotteiden tyrkyttäminen, mutta siihen tyrkyttämiseen apteekkihenkilökuntaa liikkeen puolesta painostetaan.
Miksi täällä on vuoden vanha ketju?
Menin apteekkiin hakemaan reseptillä määrättyä särkylääkettä.( panadol ) Samalla reseptillä olin hakenut aikaisemminkin samaa kipulääkettä. Kassalla esitin kelakortin ja kassaneitiltä meni aika kauan, kun se ilmeisesti selaili lääkehistoriaani. Neitillä oli koko ajan kummallinen virne naamalla ja sanoi ajan, pitkän ajan päästä, että kyseiselle on edullisempi korvaava lääke. Otan sen määrätyn merkkisen. Seuraavan ostoksen teen apteekin verkkokauppana, kun kirjautumalla sellainenkin onnistuu nykyään. Ei tarvi mennä enää kivijalka kauppaan ja se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä on vuoden vanha ketju?
Miksi täällä on yli 2-vuotta vanha ketju🤭😳🤔
Olen farmaseutti ja kysyn aina tarvitseeko asiakas apua, koska Suomen laki vaatii, että lääkeneuvontaa on saatavilla. Jos hän vastaa ei tai että haluaa vain katsella, vetäydyn ja sanon iloisesti "joo. Jos tulee kysyttävää, niin kysy ihmeessä". Todella moni asiakas usein kysyykin sitten. Osa ei ja se on fine.
Farmaseutti on yliopistokoulutettu terveydenhuollon ammattilainen, jonka tehtävä on mm. varmistaa se, että lääkkeitä käytetään turvallisesti ja oikein. Esimerkiksi hiivalääkeistä osa voi tietyissä tilanteissa aiheuttaa sydämen vaarallisia rytmihäiriöitä, Finrexinin ja Buranan yhteiskäyttö voi aiheuttaa sisäisen verenvuodon (pelkän buranan aiheuttamaan sisäiseen verenvuotoon kuolee tänäkin päivänä noin parisataa ihmistä vuodessa ja usein nimenomaan ne kuolevat, joille burana on "täysin tuttu"), närästyslääkkeet vievät monilta reseptilääkkeiltä tehon, tietyt maitohappobakteerit eivät sovi immuunipuutteisille jne. Lista on pitkä ja joka ainoa päivä on useita tilanteita, joissa on käynyt ilmi, ettei asiakkaalla ole tällaisesta ollut mitään tietoa.
Ja siitä kahdesta buranapaketista vielä. Lääkkeiden lupa- ja valvontaviranomainen (Fimea) on linjannut, että itsehoitolääkkeitä saa myydä apteekista vain suurimman pakkauskoon vastaavan määrän. Tämä siksi, että, itsehoitolääkkeet on tarkoitettu lyhyeen ja satunnaiseen käyttöön. Jos tarvitset kahta kipulääkepakettia, käyttö eittämättä on kaikkea muuta kuin satunnaista. Jos asiakas hakee toisen paketin toisesta apteekista, se on hänen asiansa. Silloin hän ei voi myöskään syyttää ketään muuta kuin itseään lääkehaitoista. Ja voi kuinka usein sekin on kuultu ja nähty, että asiakas niin mielellään haluaisi aina syntipukin, kun itse on mokannut: "Ei apteekista kerrottu, että..." tai "Kyllä apteekin tehtävä on huolehtia, että minulla on tiedossa, että..."
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun puolesta saa kysyä, että tarviitseko kenties apua tai onko kysyttävää jostakin. Mutta jos asiakas sanoo, että ei apua tarvitse, niin sitten jätetään rauhaan. Luulisin, että suurin osa ihmisistä kyllä osaa apua tarvittaessa pyytää.
Ihan hienoa ovat saatavilla.kyllä he kunioitavat,jos sanovat katselen rauhassaitse.Siirtyvät toisen asikakaan luokse .Itse olisin ostanut renietä ilmavaivoihin. Kun ihana apteekin henkilö kunassa lähestytiin: Oikea käsikauppa lääke oli:cuplaton tabletit.sydämelinen kiitos Kontulan apteeekin ! Ilmavaivat ja vatsan turvotus selätetty!
Juu, ihmekös meidänkin pienessä lähiapteekissa menee asioidessa niin turkasen pitkään, kun kaikki farmaseutit on hyllyväleissä esittelemässä/ markkinoimassa tuotteita.
Viimeksi vatsavaivoihin lääkkeitä etsiessä sain "hienoja" neuvoja. Valitin ripulia, niin mulle tarjottiin ummetuslääkettä...sitten koko lafkan kalleinta kuituvalmistetta. Olisittepa nähneet ilmeen, kun nappasin hyllystä sen halvimman, ja toimivan RIPULIlääkkeen.
Farmaseuttina menisin katselevien ja etsiskelevien asiakkaitten lähelle ja sanoisin, että en ostaisi täältä mitään. Next Door, please. Tulisikohan sanomisista vudut
Vierailija kirjoitti:
Menin apteekkiin hakemaan reseptillä määrättyä särkylääkettä.( panadol ) Samalla reseptillä olin hakenut aikaisemminkin samaa kipulääkettä. Kassalla esitin kelakortin ja kassaneitiltä meni aika kauan, kun se ilmeisesti selaili lääkehistoriaani. Neitillä oli koko ajan kummallinen virne naamalla ja sanoi ajan, pitkän ajan päästä, että kyseiselle on edullisempi korvaava lääke. Otan sen määrätyn merkkisen. Seuraavan ostoksen teen apteekin verkkokauppana, kun kirjautumalla sellainenkin onnistuu nykyään. Ei tarvi mennä enää kivijalka kauppaan ja se on hyvä.
Verkkokauppa apteekissa ei ole ihan niin yksinkertaista, kuin rautanaulojen ostaminen. Apteekin verkkokauppaan pitää kirjautua ja tunnistautua esim. Pankkitunnuksin ja pitää olla puhelinyhteydessä apteekki henkilön kanssa ja mitä reseptilääkkeitä olet hakemassa. Verkkokauppa on vielä tarkempaa, kuin pankissa, verovirastossa tai kelassa asioinnit.
Työskentelen apteekissa. Meidän lakisääteiseen tehtävään kuuluu varmistaa lääkkeiden turvallinen käyttö. Meillä on siihen koulutus ja ollaan terveydenhuollon työntekijöitä. Sen takia sitä apua tarjotaan. Osa asiakkaista tietää mitä hakee, mutta osa oikeasti tarvitsee neuvoja.
Toi tyrkyttäminen on tosi inhottavaa, oon itse törmänny samaan.. Mutta joskus käy niin ettei tiedetä että joku työkavereista on jo käynyt kysymässä tarvitseeko asiakas apua ja tulee kysyttyä vahingossa uudestaan.
Eli ei kannata loukkaantua jos apua tarjotaan, niin meidän kuuluu lain mukaan tehdä:) ja tottakai voi sanoa ettei tarvitse apua.