Uusi miesehdokas katsoi matkareittiä varmaan 10 vuotta vanhasta paperikartasta, mitä ajattelisit?
Hän oli saanut lainaksi kaverinsa mökkiä, missä ei ole ennen käynyt. No jossain kohtaa ei ollut varma mihin kääntyä ja kaivoi ryttyisen ikivanhan kartan esiin.
Olin vähän hämmentynyt, eikös nykyään jokaisessa puhelimessa ole jonkin sortin navigaattori tai ainakin helposti ladattavissa? Mietin vaan, että elääkö mies sitten muutenkin "vanhanaikaisesti" kun itse olen nykyajan ja elektroniikan ystävä. (no autojutuista/navigaattoreista ja noista en tiedä mutta muuten)
Kommentit (54)
Ei netti tai kännykkä ihan joka korvessa toimi, viisas varautuu paperikartalla.
Toisaalta on hyvä, että osaa lukea karttaa, jos vaikka tulee joskus sellainen tilanne ettei navigaattori toimikaan tms.
En ajattelisi mielessäni mitään enkä varsinkaan tulisi kysymään ventovierailta vaan kysyisin häneltä itseltään, miksi hän suosii vanhaa painettua karttaa eikä navigaattoria.
Ihana, perinteitä kunnioittava mies ;D
Osaatko itse lukea karttaa - jos vaikka navigaattori ei toimi? :)
Ajattelisin että isäni on vihdoin löytänyt seuraa. Hän on 50- luvulla syntynyt ja leski. Katsoo paperikarttoja, eikä käytä puhelinta muuhun kuin soittamiseen ja puheluiden vastaanottamiseen.
Tottumus, oletan.
Minä luen bussissa painettua Metroa, vaikka tilaan Digi-Hesarin.
Löytyykö sun kolo naavigaattorilla vai kädellä kokeillen?
Vierailija kirjoitti:
Tottumus, oletan.
Minä luen bussissa painettua Metroa, vaikka tilaan Digi-Hesarin.
Bussissa painettua... :D
Tarkoitan, että luen paperiversiota Metrosta bussissa.
Kirjoittaja
Mulla on yleensä molemmat käytössä, kaupungissa on helpompi suunnistaa navigaattorilla, joka neuvoo jokaisen kaistanvaihdonkin, mutta isossa mittakaavassa paperinen kartta on minusta parempi. Näkee kokonaisuuden helpommalla ja suoraan sanottuna navigaattori on ohjannut väärin monta kertaa "landella", jossa ei ole niin hyvin teitä kirjattu siihen.
Ystäväni vei minut joskus Vantaan Ikeaan ja uskoi mieluummin navigaattoria kuin minua - ja ajoi liittymän ohi. Joskus kartta on parempi, kuin navigaattori.
Puhelinluettelon kartta on ihan paras.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin että isäni on vihdoin löytänyt seuraa. Hän on 50- luvulla syntynyt ja leski. Katsoo paperikarttoja, eikä käytä puhelinta muuhun kuin soittamiseen ja puheluiden vastaanottamiseen.
Sama, vaikka olen syntynyt 80-luvulla.
Tutkitusti navigaattorien käyttö "tyhmentää" aivoja, koska aivojen ei tarvitse työskennellä reitin valinnassa . Kartta laittaa aivot töihin.
Navigaattorit on joskus aika pönttöjä, varsinkin jos etsii kävelyreittiä. Ne ei ymmärrä että esim. ostoskeskuksen läpi voi kävellä...
Mitähän tuosta pitäisi ajatella?
Olen niin vanha, että kartta on ihan normaali asia. Eikä ne tiet joka vuosi vaihda paikkaa niin paljoa, etteikö paperikartta pystyisi opastamaan.
Itse tykkään katsoa reitin ennen lähtöä kartasta niin, että tiedän minne olen menossa. Matkan aikana en tarvitse silloin mitään apuvälineitä. Sokeasti navigaattorin käskyjä noudatten ei opi tuntemaan teitä ja reittejä ollenkaan yhtä hyvin. Lopulta sitä karttaakin tarvitsee vain tietyn osoitteen löytämiseksi. Varsinaista reittiä ei tarvitse miettiä.
Kartasta näkee kokonaisuuden ihan eri tavalla. Eikä ne maantiet vaihda jatkuvasti paikkaa, joten 10v kartta satunnaiseen käyttöön on vielä ihan pätevä.
Aivan uuteen paikkaan mennessä mä tulostan pari karttasivua mukaan, elektroniikka kun ei aina toimi.
Vierailija kirjoitti:
Ei netti tai kännykkä ihan joka korvessa toimi, viisas varautuu paperikartalla.
Tämän kommentin tykkääjissä näkyy palstan ikä jakauma
No sama kai tuo vaikka olisi katsonut tähdistä, jos perille kuitenkin löysitte??