Miksi soija ja kasvisruoka yleensäkin pierettää hulluna?
Pitääkö syödä jotain entsyymikapseleita samalla?
Kommentit (11)
Kasvisruoissa on enemmän kuituja kuin liharuoissa - maha ja suolisto joutuvat tekemään enemmän töitä sapuskan pilkkomiseksi. Suolisto saa kuiduista myös enemmän vauhtia toimintaansa. Liha, kala ja siipikarja yms. eläinproteiinit ovat "raskaampia" syötäviä ja hitaammin sulavia.
(Itse muuten olen huomannut, että vegeksi rupeamisen jälkeen - tästä on jo 10+ vuotta aikaa - ei ole tarvinnut tuskailla ummetuksen kanssa. Kyllähän sitä pierukin kulkee paremmin nykyään, mutta toisaalta taas, se on merkki siitä, että maha toimii. :D )
Voi olla myös soijaan reagoiva ärtynyt suoli.
Ihmisen ruuansulatuselimistö ei ole täysin sopeutunut esim. palkokasvien käyttöön, siksi herneet ja pavut pierettävät. Toisaalta palkokasveja kyllä kannattaa syödä (ellei ole allerginen), koska niitä pidetään terveellisenä kasvisproteiinin lähteenä. Vatsa tottuu papuihin vähitellen, jos syö niitä pieniä määriä muutaman kerran viikossa.
Kasvisruokaan tarvitaan usein myös mausteita enemmän kuin liharuokiin, joten sekin pierettää.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoissa on enemmän kuituja kuin liharuoissa - maha ja suolisto joutuvat tekemään enemmän töitä sapuskan pilkkomiseksi. Suolisto saa kuiduista myös enemmän vauhtia toimintaansa. Liha, kala ja siipikarja yms. eläinproteiinit ovat "raskaampia" syötäviä ja hitaammin sulavia.
(Itse muuten olen huomannut, että vegeksi rupeamisen jälkeen - tästä on jo 10+ vuotta aikaa - ei ole tarvinnut tuskailla ummetuksen kanssa. Kyllähän sitä pierukin kulkee paremmin nykyään, mutta toisaalta taas, se on merkki siitä, että maha toimii. :D )
Pieru ei ole merkki mahan toiminnasta, se on merkki siitä, että suolistossa ei kaikki toimi kuten pitäisi eli jostain syystä hajottamisprosessissa syntyy kaasuja,joita ei pitäisi syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Itse muuten olen huomannut, että vegeksi rupeamisen jälkeen - tästä on jo 10+ vuotta aikaa - ei ole tarvinnut tuskailla ummetuksen kanssa. Kyllähän sitä pierukin kulkee paremmin nykyään, mutta toisaalta taas, se on merkki siitä, että maha toimii. :D )Pieru ei ole merkki mahan toiminnasta, se on merkki siitä, että suolistossa ei kaikki toimi kuten pitäisi eli jostain syystä hajottamisprosessissa syntyy kaasuja,joita ei pitäisi syntyä.
En ole pieruasiantuntija, mutta kyllä kohtuullinen pierumäärä on täysin normaalia.
Pidän tofusta, mutta se pierettää ja paskattaa hulluna. Ärsyttävää.
🇺🇦🇮🇱
Jaa. Minua taas pierettää liha, varsinkin jauheliha ihan älyttömästi. Siinä on bakteereja aika lailla kokolihaa enemmän.
Tiesitkö ap muuten, että liha - punainen liha siis - ja lihajalosteet lisäävät suolistosyöpien riskiä, ja niitä pitäisi syödä viikossa korkeintaan 300 grammaa?
Joten jos joku on suolistolle pahaksi, niin liha. Kasvikset taas sisältävät kuituja ja ovat hyväksi suolistolle.
http://www.terve.fi/paksu-ja-perasuolen-syopa/punainen-liha-ja-makkara-…
http://www.pronutritionist.net/2015/10/makkaran-pekonin-ja-leikkeleiden…
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minua taas pierettää liha, varsinkin jauheliha ihan älyttömästi. Siinä on bakteereja aika lailla kokolihaa enemmän.
Tiesitkö ap muuten, että liha - punainen liha siis - ja lihajalosteet lisäävät suolistosyöpien riskiä, ja niitä pitäisi syödä viikossa korkeintaan 300 grammaa?
Joten jos joku on suolistolle pahaksi, niin liha. Kasvikset taas sisältävät kuituja ja ovat hyväksi suolistolle.
http://www.terve.fi/paksu-ja-perasuolen-syopa/punainen-liha-ja-makkara-…
http://www.pronutritionist.net/2015/10/makkaran-pekonin-ja-leikkeleiden…
Tiedän kyllä mutta kuka raakana lihaa syö vrt. bakteereihin.
Kai se on tottumattomuudesta kyse ainakin jos on vasta alkanut lisätä uusia aineita ruokavalioonsa. En usko, että esim. japanilaisilla, jotka syövät paljon soijapapua eri muodoissa, on ilmavaivoja tavallista enempää. Kasviksissa on paljon kuitua, joten maha kyllä toimii sillä ruokavaliolla. Mua pierettää kyllä falafel enemmän kuin soijajutut.
Onhan nuo soijajalosteet toki aika prosessoituja, sekin voi vaikuttaa kaasun kertymiseen.