Puolueen valinta vaikeaa
Onko muita ketkä ei oikein löydä enää itselleen sopivaa puoluetta? Antakaas vinkkejä mitä puoluetta voisi äänestää jos on sivistynyt ja tasa-arvon kannalla, mutta pitää realistista, kuitenkin oikeudenmukaista, talouspolitiikkaa itsestäänselvänä, sama maahantulon kanssa jne. No, kai se on edelleen jotain akselilla vihreät-vasemmisto mutta vähän mietityttää silti ollaanko siellä enää ihan tolkullisilla linjoilla kaikissa asioissa. Valtioita kun ei voi ihan vaan hyvällä tahdolla ja tunteella hallita vaan realiteetit ja tietty kriittisyys olisi pakko säilyttää. Mitä ajatuksia muilla asiasta?
Kommentit (8)
Vihreillä on sekasyöjä puolueen johdossa.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus
Niillä ei toteudu tuo oikeudenmukaisuus ainakaan tulonjaossa ja se on kuitenkin mulle se kynnyskysymys. Ns. pehmeät arvot on mulle myös tärkeitä (mutta pakkohan niissä on priorisoida ja käyttää järkeä). Eli kokoomus ei käy. No, ei kai auta kuin toivoa että punavihreät tulevat vähän järjellisemmälle tasolle joissain asioissa.
Realismista: Joka puolueesta löytyy myös hölmöläisiä. Tietysti kun on suhteellinen vaalitapa, ääni menee ennen muuta puolueelle, mutta pyrin valitsemaan puolueen sisältä ehdokkaan, joka on mielestäni järkevä ja osaa kritisoida myös oman puolueensa joitakin linjauksia. Vasemmistoliittoa olen viime vaaleissa äänestänyt eduskuntavaaleissa, täällä on ollut hyvä ehdokas tarjolla, mutta presidentinvaaleissa aion menetellä toisin.
Kokoomus on onnistunut luomaan mielikuvan, että siellä olisi talouspoliittista osaamista, mutta ihmettelenpä vain, ovatko esim. heidän valtiovarainministerinsä sitä edustaneet (mukaanluettuna takavuosilta Iiro Viinanan). Talouspolitiikasta ovat tutkijatkin erimielisiä keskenään ja osin on kysymys myös arvovalinnoista. Itse en näe, että Kokoomuksen talouspolitiikka koko valtion tasolla olisi ollut maallemme erityisen siunauksellista. Paikallisesti kyllä esim. Raimo Ilaskivi aikoinaan piti Helsingin talouden hyvässä kunnossa, mutta hän onkin viime vuosien ulostuloissaan ollut vähän eri linjoilla taloudesta kuin Kokoomuksen nykyjohto (on mm. suositellut rohkeaa investointivelan ottamista).
Vierailija kirjoitti:
Realismista: Joka puolueesta löytyy myös hölmöläisiä. Tietysti kun on suhteellinen vaalitapa, ääni menee ennen muuta puolueelle, mutta pyrin valitsemaan puolueen sisältä ehdokkaan, joka on mielestäni järkevä ja osaa kritisoida myös oman puolueensa joitakin linjauksia. Vasemmistoliittoa olen viime vaaleissa äänestänyt eduskuntavaaleissa, täällä on ollut hyvä ehdokas tarjolla, mutta presidentinvaaleissa aion menetellä toisin.
Kokoomus on onnistunut luomaan mielikuvan, että siellä olisi talouspoliittista osaamista, mutta ihmettelenpä vain, ovatko esim. heidän valtiovarainministerinsä sitä edustaneet (mukaanluettuna takavuosilta Iiro Viinanan). Talouspolitiikasta ovat tutkijatkin erimielisiä keskenään ja osin on kysymys myös arvovalinnoista. Itse en näe, että Kokoomuksen talouspolitiikka koko valtion tasolla olisi ollut maallemme erityisen siunauksellista. Paikallisesti kyllä esim. Raimo Ilaskivi aikoinaan piti Helsingin talouden hyvässä kunnossa, mutta hän onkin viime vuosien ulostuloissaan ollut vähän eri linjoilla taloudesta kuin Kokoomuksen nykyjohto (on mm. suositellut rohkeaa investointivelan ottamista).
Noinhan se kyllä on, hyviä pointteja. Kuitenkin puolueen kulloinenkin johto määrittää linjaa enkä ole ihan varma Listä. Puhuu enimmäkseen hyvin ja asiaa, mutta en ole ihan varma kaikesta. No, ehkä kun saa vielä enemmän kokemusta ja tietoa, asiaosaaminen vahvistuu entisestään ja realiteetit tulee vastaan. Saa nähdä kuinka vihreissä käy ja minkä linjan he valitsevat. Kokoomuksesta olen samaa mieltä. Lisäksi niillä menee mun mielestä liikaa omistajien etu valtion edun edelle eikä se ole hyvä tai liity talousosaamiseen ja sen kyllä näkee viime hallitusten toimista.
Vierailija kirjoitti:
Demarit
Kannatin aikoinaan demareita, mutta tuntui että aikaansaannokset jäi aina kovin ohuiksi tai jopa arvojen vastaisiksi. Pitää kuunnella taas tarkemmin mitä demarit nyt tekee ja painottaa.
Kokoomus