Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kaunokirjoituksella ei enää pärjää asioidessa?

Vierailija
10.06.2017 |

Aloitukseen jossa harmiteltiin, ettei suomen kielellä saa tilattua kahvia Helsingistä.

Omaan kauniin ja selkeän kaunokirjoitustyylin, mutta huomaan monessa paikassa, ettei nuorempi (n. 30-V.) enää osaa lukea kaunolla kirjoitettua tekstiä.

Kirjoitan kaikki tiedot aina kaunolla ja usein saan vastaukseksi, että mitä tässä lukee?! Usein kun kysyn mikä kohta on vaikea lukea, saa asiakaspalvelija tällöin selvää kaunokirjoituksesta.

Olen tulkinnut tämän ettei nykyihminen enää jaksa lukea kaunoa.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kalkkis. Kaunoa ei enää käytetä eikä opeteta. Opettele tekstaamaan.

Vierailija
2/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauno on helpompaa kirjoittaa ja käsi ei väsy kirjoittaessa.

Tämän tosin vanha eläköityvä opettaja ysärillä opetti. Monia ihan kädestäpitäen miten kynästä kuuluu pitää kiinni.

Nykyään näkee turhan usein sitä, ettei nuoret osaa pitää edes kynästä oikein kiinni.

M29

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen, joka myös käyttää aina kaunoa. Multa ei kyllä silti ole koskaan kommentoitu tekstin epäselvyydestä. Tosin kirjoitan usein tärkeät asiat tikkukirjaimin :-D.

En millään jaksaisi käyttää aikaa tekstauksen opetteluun. Toivottavasti kaunolla pärjää myöhemminkin. Tosin mun omat lapset ei osaa lukea kaunoa, joten taitaa olla turha toivo...

Vierailija
4/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko huomioon sen, ettei nuoremmille ihmisille edes ole opetettu vanhanaikaista kaunoa, jossa mm. s- ja r-kirjaimet näyttävät vähän erikoisilta. "Nykykaunohan" näyttää melkeen samanlaiselta kuin tekstaus, mitä nyt kirjaimet ovat jotenkin yhdessä. Ja seuraavaksihan ei sitäkään enää opeteta.

Vierailija
5/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen, joka myös käyttää aina kaunoa. Multa ei kyllä silti ole koskaan kommentoitu tekstin epäselvyydestä. Tosin kirjoitan usein tärkeät asiat tikkukirjaimin :-D.

En millään jaksaisi käyttää aikaa tekstauksen opetteluun. Toivottavasti kaunolla pärjää myöhemminkin. Tosin mun omat lapset ei osaa lukea kaunoa, joten taitaa olla turha toivo...

Vähän tätä samaa pelkään tulevaisuudessa. Katoava taito. No, saa nähdä kirjoitetaanko tulevaisuudessa enää, vai siirtyykö kaikki tiedot jo ajatuksen voimalla.

-Ap

Vierailija
6/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan kaunoa. Jo ala-asteella oikeastaan kaikki muut alkoivat tekstaamaan viimeistään viidennellä. Itse en koskaan opetellut sitä. Olen 38-vuotias. Kirjoitan päivittäin käsin mm. päiväkirjaa ja aina on joku vihko tai lehtiä lähellä muistiinpanoja varten. Lomakkeet yms. täytän tikkukirjaimilla.

Vierailija
7/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstaaminen on ainakin puolet hitaampaa,kuin ns. kaunokirjoitus.

Minusta kaunokirjoituksen  opetuksen poisto koulujen opetusohjelmasta oli opetushallitukselta todella  suuri moka ja suoranainen karhunpalvelus lapsille ja nuorille.

(Kyllä muuten se tekstauskin kouluissa  opittiin silloin  ennenaikaan myöskin )

Vierailija
8/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirjoitat kaunolla kun 99% lomakkeista sanoo että kirjoita tekstaamalla?

Vierailija
9/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaunossa ole tekstaukseen verrattuna muita erilaisia kirjaimia kuin r ja s. Noidenkin luulisi tulevan ymmärrykseen sanan kokonaisuudesta. Eli luultavasti käsialasi vain on epäselvää.

Vierailija
10/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtunee tekstinlukuohjelmasta. Jos lomakkeet digitoidaan, tekstinlukuohjelma osaa tulkita vain tekstauksen.

Vierailija
11/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 90-luvun lapsi ja meille vielä opetettiin "kaunoa". Tosi moderniahan se oli, kirjaimet lähinnä sidottiin yhteen. Ala-asteen aloitin siis 1999. Mikäköhän on viimeinen sukupolvi, jolle oikeaa koukeroista kaunoa on edes opetettu?

Vierailija
12/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lomakkeen tulkitsee kone, niin kirjoitan tekstaamalla. Mutta kyselyt, henkilötiedot, kulttuurisetelien nimikohta ja vaikka muistilaput kirjoitan kaunolla.

-Ap

Vierailija
13/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut perusopetuksen Steiner-koulussa, ensimmäiselle luokalle menin vuonna 1993. Vaikka siitä koulusta ei paljon hyviä muistoja jäänyt (mm. paljon kiusaamista ja siihen puuttumatta jättämistä, ei tietenkään pidä yleistää tässäkään), niin yksi positiivinen asia oli niin sanotun vanhan kaunokirjoituksen opettaminen.

Käytän lähes aina tätä peruskouluissa ainakin vielä 1970-luvulla opetettua kaunokirjoitustyyliä. Tämä ei ole mitään brassailua, vaan itsellleni täysin tavallinen kirjoitustyyli. Uutta kaunoa en edes osaa kirjoittaa, koska sitä ei koulussa opetettu.

Vanhan kaunon käyttäminen on herättänyt monta kertaa ihmettelyä, enimmäkseen myönteistä sellaista. Joskus toki kirjoitan tekstauksella tai tikkukirjaimilla, esimerkiksi jotain asiaa korostaakseni tai selvyyden vuoksi.

Olen huomannut saman asian: Etenkin monet ikäiseni ja nuoremmat eivät kovin helposti saa selvää vanhasta kaunokirjoituksesta, vaikka kirjoittaisin hyvin selkeällä käsialalla. Sehän on ihan ymmärrettävää, jos ei ole juurikaan tottunut lukemaan vanhaa kaunoa. Sääli vain, että tämä kirjoitustyyli on katoamassa.

Vierailija
14/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaunossa ole tekstaukseen verrattuna muita erilaisia kirjaimia kuin r ja s. Noidenkin luulisi tulevan ymmärrykseen sanan kokonaisuudesta. Eli luultavasti käsialasi vain on epäselvää.

Tarkoitat varmaan uutta kaunoa.

Vierailija
15/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlatkaa "vanha kauno"! Aika erilaiselta se näyttää kuin tekstaus. Mun mielestä paljon kauniimman näköistä. 

Vierailija
16/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukiossa kaikki tehdään läppärillä. Kuka muka työelämässä kirjoittaa käsin yhtään mitään. Kaunokirjoitus on menneen vuosituhannen taito.

Vierailija
17/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstaaminen on ainakin puolet hitaampaa,kuin ns. kaunokirjoitus.

Minusta kaunokirjoituksen  opetuksen poisto koulujen opetusohjelmasta oli opetushallitukselta todella  suuri moka ja suoranainen karhunpalvelus lapsille ja nuorille.

(Kyllä muuten se tekstauskin kouluissa  opittiin silloin  ennenaikaan myöskin )

Ei muuten opetettu, jos puhut oikeista ennen muinoin ajoista. Olen mennyt ekaluokalle vuonna 1977, eikä meille opetettu tekstausta ollenkaan. Olen sen itse petellu lukiossa ollessani.

T:2

Vierailija
18/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lukiossa kaikki tehdään läppärillä. Kuka muka työelämässä kirjoittaa käsin yhtään mitään. Kaunokirjoitus on menneen vuosituhannen taito.

Kyllä on ajat muuttuneet nopeasti. Itse kirjoitin ylioppilaaksi 10 vuotta sitten, eikö läppäreillä tehty silloin vielä mitään. Tosin, kun aloitin samana syksynä yliopistossa opinnot, tekivät kaikki jo muistiinpanot ja esseet läppäreillä. Niin ne ajat muuttuvat.

Vierailija
19/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 90-luvun lapsi ja meille vielä opetettiin "kaunoa". Tosi moderniahan se oli, kirjaimet lähinnä sidottiin yhteen. Ala-asteen aloitin siis 1999. Mikäköhän on viimeinen sukupolvi, jolle oikeaa koukeroista kaunoa on edes opetettu?

1979 syntynyt veljeni oppi koulussa vielä sen koukeroisemman, minä kaksi vuotta nuorempana opin jo yksinkertaistetun. 

Vierailija
20/30 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitan kaunomaista pyöreää yhteenliitettyä käsialaa. Olen aina ollut se, jota pyydetään kirjoittamaan kortit ja kyltit ja toimimaan "kirjurina".

Viitisen vuotta sitten opiskelin ammattikoulussa, ryhmäni ainoana vanhempana yo-pohjaisena tyyppinä. Muut olivat suoraan peruskoulusta tulleita 15-16 -vuotiaita. Tunneilla kirjoitin käsin muistiinpanot ruutulehtiöön ja välillä muut kerääntyivät ihmettelemään käsialaani ja vain katsomaan kun kirjoitin.

"Mikä kirjain tuo on?"

"Mitä tuossa lukee?"

En ole varmaan koskaan tuntenut oloani niin dinosaurukseksi. Kuin olisin kirjoittanut jotain ihan vierasta kieltä. Meillä oli vajaa kymmenen vuotta ikäeroa, mutta tuossa se oikein tuntui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan