Mitä vikaa on lähihoitajissa?
Miksi lähihoitajia halveksutaan aina tällä palstalla? Mitä vikaa heissä on? Tekevät arvokasta työtä, nostan hattua heille.
Kommentit (21)
No miten se ulkonäkö siihen vaikuttaa, ovatko päteviä työssään vai eivät? Arvostatko ihmisiä vain ulkonäön perusteella? Tiedätkö, mitä wt tarkoittaa? Minä olen tavannut vain mukavia lähihoitajia.
Ap
Oikeastaan lähes ainoa paikka missä itse olen kohdannut lähihoitajien halveksuntaa on tämä palsta. Mutta yleisemmin ihminen, joka katsoo oikeudekseen tuomita tai halveksia jotain ihmistä vain sen perusteella, mitä henkilö on muodolliselta koulutukseltaan on kyllä minusta itse enemmän kui typerä.
Olen itse törmännyt Demissä, Kaksplussalla ja täällä näihin. En onneksi livenä. Idioottien hommaa, samoin tuo WT:n jauhaminen.
Ap
Lähihoitajan työssä ei sinänsä ole mitään vikaa, päinvastoin. Arvokasta työtä, jota ei ihan kuka tahansa kykene tekemään hyvin. Lähihoitajilla on huono maine sen takia, kun lh-koulutukseen pääsee nykyään vaikka minkälaisia tapauksia. Persoonallisuushäiriöisiä, päihderiippuvaisia, laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsiviä, henkisesti epäkypsiä tai muuten vain alalle soveltumattomia. Valvira onkin antanut noottia mm. TE-toimistolle siitä, että sieltä ohjataan hanakasti työttömiä hoitoalalle, vaikka kyseessä olisi esim. hoitamattomista mt-ongelmista kärsivä henkilö.
Itse olen törmännyt halveksuntaan treffeillä kun kerron naiselle olevani lähihoitaja.
Jotenkin ihmetyttää naisten statuskeskeisyys. Ei kaikki voi olla lääkäreitä, juristeja ja lentäjiä..
Minkäköhän ikäiset tätä harrastaa yleensä? Tai millaiset ihmiset?
Luulen, että niitä on vaikka minkä ikäisissä. Kukaan normaali, hyvällä itsetunnolla ja järjellä varustettu ihminen ei varmasti harrasta tuollaista ammatin perusteella mollaamista. Idioottien hommaa, itse ainakin arvostan jokaista työtä tekevää ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan työssä ei sinänsä ole mitään vikaa, päinvastoin. Arvokasta työtä, jota ei ihan kuka tahansa kykene tekemään hyvin. Lähihoitajilla on huono maine sen takia, kun lh-koulutukseen pääsee nykyään vaikka minkälaisia tapauksia. Persoonallisuushäiriöisiä, päihderiippuvaisia, laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsiviä, henkisesti epäkypsiä tai muuten vain alalle soveltumattomia. Valvira onkin antanut noottia mm. TE-toimistolle siitä, että sieltä ohjataan hanakasti työttömiä hoitoalalle, vaikka kyseessä olisi esim. hoitamattomista mt-ongelmista kärsivä henkilö.
Tässä vastaus todella hyvin tiivistettynä. Kovimmat lähihoitajien "inhoajat" muuten löytyvät alalla työskentelevistä lähihoitajista. Se kuulostaa kummalliselle, mutta nämä hyvillä taidoilla ja älyllä varustetut lähärit saavat noiden surkeiden lähäreiden vuoksi paskaa niskaan ihan jatkuvasti, mikä katkeroittaa.
Sen takia, että lähihoitajan pätevyys ei ole arvostettava meriitti.
Perustelut: Kukatahansa pääsee sisään! Lähihoitajakaverini kertoi, että hänen koulussaan oli oikeasti HULLUJA, jotka ei välitä yhtään mistään ja omaavat jonkinsortin häiriöitä. Kaverini (lukion käynyt) kävi kys. koulun 1,5 vuodessa, käyden samalla töissä ja saadeen priiman arvosanat. Sanoi, että lukioon nähden koko koulu oli leikkiä. Hänkin haki kouluun vain, että saisi nopeasti ammatin, jossa tienata siihen asti, kunnes keksii, mitä oikeasti haluaa. Hän tosin on oikeasti hyvä ammatissaan. Häntäkin vain ärsyttää, että ammatin arvostus on nollassa, kun kaikki pääsee sisään ja koulussa pääsee surkeillakin tiedoilla läpi tenteistä.
Lähihoitajaksi pääsee siis kukatahansa. Lähihoitajan paperit ei kerro, että olisi pätevä.
Ei sen enempää kuin hitsaajissakaan. Jälkimmäisillä vaan parempi liksa.
Joo, mullakin on sellainen käsitys, että on helppo koulu. Tunnen kuitenkin itse vain fiksuja lähihoitajia, jotka pitävät työstään ja ovat hyviä siinä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkäköhän ikäiset tätä harrastaa yleensä? Tai millaiset ihmiset?
Itse aikanaan olin niin optimisti ja toiveikas, että kuvittelin aikuisten osaavan käyttäytyä ja olla halveksimatta ja pilkkaamatta ketään mutta valitettavasti olin väärässä. Hyvin yleistäen voisi sanoa, että lähihoitajia tai minkä hyvänsä alan edustajia halveksii tai haukkuu sellaiset, joilla itsellä ei ole kovinkaan paljoa "varaa" siihen. Tyhjät tynnyrit kumisevat usein kovimmin. - Tai ainakin itselläni on pienoisia vaikeuksia ymmärtää, että mitä joku edes saa siitä, että voi pilkata tai haukkua jotain muuta? Mutta olen kuullut sanonna, jonka mukaan hyökkäys on paras puollustus. Joten ehkä joku pikkusieluinen kuvittelee esiintyvänäs hyvinkin fiksuna ja filmaattisena kun pilkkaamalla muita, ymmärtämättä kenties lainkaan itse kuinka typerältä itse vaikuttaa näin tehdessään.
Kokonaan toinen juttu on se, että lähihoitajien ammattikunta on saanut tarpeetonta kuraa ja lokaa niskaansa sen tähden, että alalle on viime vuosina -ellei jo vuosikymmeninä- on mm. työvoimapoliittisista syistä ajatunut, etten sanois ajettu porukkaa opiskelemaan alaa kuvitelmalla jokaisesta kädellisestä tulee hyvä ja erinoamien hoitaja parinvuoden pikakoulutuksella ja töitä riittää heille kaikille kun on tuo työvoimapulakin ollut tulollaan jo kauemmin kuin karkeasti arvioiden mitä 93% tänään tälle palstalle kirjoittaneista yhdelläkään on ikävuosia.
-Ja näitä "tulevia lähihoitajia" on sitten jouduttu ja tai saatu tuta monessa työyhteisössä harjoittelemassa ja työhöntutustumassa. Ja jos nyt ajattlee terveydenhuolto ja sosiaalialan sektoria, niin siellä työnjako on ollut perinteisesti hyvin tiukka ja ehdoton; ei ole perinteisesti ollut hirmuisesti varaa siihen, että joku on siellä "vain" pakosta ja motivoitumattomana ja alasta yhtään kiinnotumattomana lumppuna.
Musta ei pitäis haukkua ketään joka tekee töitä ja maksaa veroja! Tässä maassa on tarpeeksi niitä sohvalla loisijoitakin.
Moni kaveri on lähihoitaja ja ihan normaaleja, fiksuja ihmisiä jotka tykkäävät työstään. Ehkä nämä haukkujat täällä ovat niitä jotka eivät ole itse päässeet lh-kouluun tai siellä pärjänneet.
Niin, kuka tahansa pääsee sisään, joilla ei ole edes motivaatiota tai halua kyseiselle alalla! Onneksi pääsykokeet haastatteluineen tulee toivottavasti takaisin joka koululle, kun niitä ei tällä hetkellä joka paikassa ole. Totta on, että sinne pääsee kuka tahansa matti meikäläinen, ja työkkärikin pakottaa työttömiä alalle, vaikkei heillä kiinnosta paskan vertaa! Hoitoalalla on kuitenki hyvin päteviä henkilöitä, joilla työ kiinnostaa palkasta huolimatta. Kyllä itsekin hoitoalan henkilönä oon huomannut kellä ala oikeasti kiinnosta ja kelle se on hälläväliä.
Mulla ei ainakaan kiinnosta yhtään, kuka arvostaa lähihoitajan ammattia ja kuka ei. Itse ainakin arvostan tätä ihmisläheistä työtä. Miettikääpä tekin, ketkä tulevaisuudessa makaatte voimattomana vanhuksena sängyssä paskat housuissa, kuka teitä silloin hoitaa?
Koulussa oli paljon kirjallisia tehtäviä, ja top-jaksoilla varsinkin, oikeastaan varmaan enemmän hommaa kuin muulla alalla, joten en kutsuisi "helpoksi".. ehkä niille, jotka käyvät ammatin vain "vasemmalla kädellä" eivätkä välitä.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä tämä on totta. Siinä sivussa leimautuvat sitten kaikki ihanat, empaattiset, ammattitaitoiset lähihoitajat jotka kuitenkin ovat enemmistö. Arvostan kyllä heitä! Olen läheltä seurannut heidän työtään eikä kyllä pyörisi yhteiskunta ilman heidän työpanostaan. Lisäksi ärsyttää kun julkisesti niin paljon meuhkataan sairaanhoitajien palkoista ja yleensä unohdetaan lähihoitajat jotka kyllä yhtälailla ansaitsisivat tuntuvan palkankorotuksen. Niin, ja olen itse sh mutta siitä huolimatta tämä on mielipiteeni.
Kouluun on melko helppo päästä ihan kenen vaan, siellä on vaikka minkälaisia tyyppejä. Siksi meitä pidetään "huonompina".
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan lähes ainoa paikka missä itse olen kohdannut lähihoitajien halveksuntaa on tämä palsta. Mutta yleisemmin ihminen, joka katsoo oikeudekseen tuomita tai halveksia jotain ihmistä vain sen perusteella, mitä henkilö on muodolliselta koulutukseltaan on kyllä minusta itse enemmän kui typerä.
Oikeassa elämässä kaikki ovat suvaitsevaisia, pitävät kaikkia duuneja ja ihmisiä samanarvoisina, katsovat vain kulttuuriohjelmia ja lukevat kaunokirjallisuutta eikä missään nimessä seiskaa
Tuli hyvä mieli tästä aloituksesta :-) Kiitos 💕
Terveisin lähäri
Jokainen on tavannut vähintään yhden hirveän lähihoitajan, joten siitä se tulee.