Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidätkö ruokavaliolla hoidettavaa terveyttä huuhaana?

Vierailija
09.06.2017 |

?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "terveyden hoitaminen"? Sairauksien ennaltaehkäisyä? Onhan niitä joitain sairauksia, jotka eivät puhkea, jos syö ja juo oikein, esim. ylipainosta johtuva alaraajan nivelrikko, muutama maksasairaus.

Vierailija
22/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä, mutta omalla kohdallani ei kauheasti toimi.

Minulla oli tietynlaisia oireita, joihin kokeilin myös ruokavaliomuutosta, mutta sillä ei ollut merkitystä. Kuitenkin tutkaillessani tätä aihetta tuli paljon keskusteltua siitä, kuinka joillekin ruokavaliomuutoksella on ollut iso ero hyvinvointiin. Esimerkiksi atooppisen ihon kanssa tietyt ruoka-aineet ärsyttävät, vaikka mitään faktaa ei välttämättä muuten löydy asian tueksi.

Osin arvelen, että ruokavalioasioissa on trendejä ja uskomusjuttuja, osin kyseenalaisia suositusjuttuja ja sitten taas on varmasti ihkaoikeasti niitä, joita ruokavalio auttaa, vaikka sitä ei olisi lääketieteellisesti todistettukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Friillä on brittisarja Ravinnolla  terveeksi tai sen tapainen, siinä mittaavat ihan tieteellisesti ravinnon vaikutuksia tiettyihin sairauksiin, jossain osassa syöttivät mm hirmuisen määrän Omega3 psoriariksesta kärsivälle lapselle ja muutenkin ruokavaliota muutettiin ja iho parani selvästi, tietenkään se ei itse sairautta paranna, mutta helpottaa. Selkärankareumasta kärsivä sai apua kipuihin vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta jne. ai niin ja pahaksi päässyt rasvamaksa parani ruokvaliolla normaaliksi.

Vierailija
24/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "terveyden hoitaminen"? Sairauksien ennaltaehkäisyä? Onhan niitä joitain sairauksia, jotka eivät puhkea, jos syö ja juo oikein, esim. ylipainosta johtuva alaraajan nivelrikko, muutama maksasairaus.

Nivelrikko ei johdu ylipainosta, vaan viljojen syönnistä.

Vierailija
25/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ruokavalio ja sen myötä terveys auttaa kroppaa selviämään syöpähoidoista, mutta ei se pahanlaatuista kasvainta paranna, sori vaan. 

Vierailija
26/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana kirjoitti:

Joopa joo taas. Olisi joskus kiva saada luettavaksi joku vakavasti otettava linkki/tutkimus aiheesta (siis siitä, että viljat on muka syypäitä lähes kaikkiin vitsauksiin). En ole löytänyt, vaikka työskentelen terveydenhoitoalalla :D

Vierailija
27/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettää ihmisten tyhmyys!

Vierailija
28/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana kirjoitti:

Tiedätkö edes, mikä on nivelrikko? Nivelen rusto (uusiutumaton) kuluu pois. Näin käy ihan joka iikalle jos vaan elää tarpeeksi kauan. Toisilla kuluminen alkaa valitettavasti hyvinkin nuorena. Syynä voi olla esim. ylipaino tai virhe-asento, jolloin nivel kuormittuu liikaa tai väärällä tavalla. Tietyistä vammoistakin voi olla seurauksena nivelrikko, esim. jos luunmurtumassa murtumalinja kulkee nivelrustoon asti. Geneettisillä syillä lienee myös osuutta siihen, kuinka hyvin ja kuinka kauan rusto kestää. Nivelrikkoon liittyvät kivut johtuvat siitä, että "luu osuu luuhun" kun rusto on kulunut pois (luussa on kipuhermoja toisin kuin nivelrustossa).

Kerropa kuinka viljat liittyvät yllä kerrottuun.

Vierailija
29/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea aloitusta enkä kommentteja, mut ihminenhän on hivenaineita ja soluja, joka lopulta muuttuu mullaksi niin kun kaikki muukin. Eikä tämän tiedon pitäis ketään masentaa, ellei ole heikompaa ainesta.

Vierailija
30/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä täyttääkö tai mahtuuko kategoriaan "hoitaa terveyttään ruokavaliolla" kun ystäväni välttä ruokavaliossaan pähkinää, niin hän välttyy hyvin voimakkaalta hengenahdistukselta. Tai entä sitten itse keliaakikkona, jos syön vehnää ruista, ohraa, niin ohutsuoleni vaurioituu, jolla taas saattaa olla hyvinkin kohtalokkaat seuraukset, jos jatkaisin samaa pidempään, joten hoidan terveyttni pysymällä erossa jo mainituista viljoista. 

Vierailija
31/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miettii kupsahtaneita tuttavia niin sinne mahtuu virallisterveellisesti syöneitä, karppaajia, gluteenin välttäjiä, kasvissyöjiä ja vaikka mitä. Ei näytä, että ruokavaliolla olisi kauheasti väliä

Vierailija
32/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miettii kupsahtaneita tuttavia niin sinne mahtuu virallisterveellisesti syöneitä, karppaajia, gluteenin välttäjiä, kasvissyöjiä ja vaikka mitä. Ei näytä, että ruokavaliolla olisi kauheasti väliä

On sillä väliä. Kyllä mä ainakin paljon mieluummin syön hyvää hyvin rasvattua ja hyviä tuntemuksia antavaa karppisapuskaa, kuin ankeaa mautonta virallisterveellistä tai vegaanista tai einespaskaa. Hyvä ruoka, parempi mieli, se jo itsessään on terveyttä, joka hoituu siis ruokavaliolla.

Vierailija
33/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu. Jos syö perusterveellisesti pysyäkseen terveenä, sehän on fiksua. Sit voi toisaalta vetää käärmeöljyjä ja sokerijauheita ja väittää että vilja tuhoaa nivelet mutta muut eivät vain tiedä siitä, koska lääketeollisuuden salaliitto.

Joka on täyttä huuhaata, *"moista typeryyttä ja viimekädessä törkeää leikkiä toisten terveydellä. Odotan tähän verkostomarkkinoijan kommentteja " vain oma kokemus merkitsee"(en aio tuhota maksaani sori vaan), viittausta wikipediaan sekä salaliittoteoriaa.

Vierailija
34/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voisin pitää, kun syömisilläni on välitön vaikutus senhetkiseen olotilaani. Diabetes.

Vierailija
35/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sillä väliä. Kyllä mä ainakin paljon mieluummin syön hyvää hyvin rasvattua ja hyviä tuntemuksia antavaa karppisapuskaa, kuin ankeaa mautonta virallisterveellistä tai vegaanista tai einespaskaa. Hyvä ruoka, parempi mieli, se jo itsessään on terveyttä, joka hoituu siis ruokavaliolla.

Joskus minua ärsyttää se, ettei oikeasti taida tiedostaa sitä tosiasiaa, että on olemssa -yksinkertaistaen- hyvin yliherkkiä ihmisiä, joille pienempikin pala, jotain ei sopivaa saattaa aiheuttaa hyvin kohtalokkaat seuraukset. Ja vähn isompi pala tai altistuminen "väärälle" hajulle tai tuoksulle saattaa koitua kuolemaksi, ellei sen vaikutuspiiristä päse ajoissa pois.     

Vierailija
36/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellaisia autoimmuunisairauksia, joiden oireita voidaan lieventää välttämällä allergeenjä ja tulehdusta lisääviä ruoka-aineita. Tästä ei ole vielä tarpeeksi tutkimusta, mutta jonkin verran kokemusperäistä tietoa on.

Olen itse vastaavalla ruokavaliolla saanut todella huomattavaa parannusta autoimmuunisairauden aiheuttamiin oireiin.

Vierailija
37/52 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin taklvella Yle Areenasta brittisarjan (BBC?), jossa etsittiin maailman huonointa ja parasta ruokavaliota. Listalla oli 50 maata/ ruokakulttuuria. Top viidessä oli tutut Japani, Kreeta, Italia ja voittaja oli, ainakin mulle yllätyksenä, Islanti. Islannin menestys perustui mm. siihen että kyseessä on pieni, kaukainen saari, jossa ilma ja maaperä on puhdasta. Lisäksi tietysti runsas kalan ja hapanmaitotuotteiden syöminen vaikutti. Ranskalaiset menestyivät hyvin, vaikka siellä syödään paljon punaista lihaa ja rasvaisia juustoja ja leivonnaisia (esim. croissantithan ovat "pelkkää voita") , juodaan viiniä jne. "Ranskalaisen paradoksin" salaisuus oli se miten syödään: kohtuullisesti ja hitaasti, nautiskellen ja sosiaalisesti.

Ruokavalioita arvioitiin terveyden, pitkäikäisyyden, painoindeksien yms. avulla, kartoitettiin lihan, kalan ja kasvisten suhdetta, käytettyjä rasvoja, sokerin ja sokeristen juomien sekä alkoholin kulutusta jne. 

Huonoin ruokavalio oli Marshallin saarilla. Sieltä jäi mieleen kylmäävä yksityiskohta: paikallisten sairaaloiden yleisin leikkaustyyppi on diabeteksestä johtuvat raajojen amputaatiot. 

38/52 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään. Ruokavaliolla sairauksien hoitaminen sen sijaan on ihan huttua - syöpä ei parane porkkanaa puremalla.

Juurihan briteistä uutisoitiin, kuinka leukemia parani kannabisöljyllä. Noin 10 v. poika, joka oli tuomittu kuolemaan muutaman päivän sisällä. Vanhemmat olivat hyvin viisaita tässä tapauksessa. Noihin virallisiin lääkkeisiin ei syöpähoitoa kannata muutenkaan perustaa kokonaan. Olen vakuuttunut siitä, että tämä lääkebisnes on suuri huijaus ja lääkkeet syöpään tiedetään kyllä jo. Niillä vain ei voi tehdä bisnestä; maailman moraaliin kuuluu juuri tälläinen toiminta. Ei ole olemassakaan sellaista osa-aluetta, joka olisi pyhää, ja jossa yksinkertaisesti moraali ei anna periksi ihmisten huijaamiselle. Lääkebisnes on yksi niistä. Toinen on ruokateollisuus. Maailma on moraaliton paikka.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201704122200101752_ul.shtml

39/52 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Päinvastoin. Monipuolisen, herkullisen ruoan syöminen on terveystekijä, sekä fyysisesti että henkisesti. Lisäksi kohtuus on tärkeää: ei kiireessä ahmimista, ei syömistä ähkyyn asti, ei jatkuvaa mässytystä. Aikuinen tietää kyllä koska hänellä on nälkä ja koska hän on kylläinen. 

Monipuolisella tarkoitan, että syödään lihaa, kalaa, maito- ja viljatuotteita, kasviksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja ja että syödään vuodenaikojen mukaan. Olen havainnut, että diabeetikkojen ruokavalio on aika fiksu ohjenuora, myös meille ei-diabeetikoille (kts. diabetes.fi). Itse syön kasvispainotteisesti, mutta en ole kasvissyöjä. Kartan lisäainepitoisia, prosessoituja, yhdentekevän makuisia, hyvin rasvaisia, makeita tai suolaisia ruokia.

Olen normaalipainoinen ja terve, vatsani toimii ja nukun hyvin. Taisin viimeksi olla kipeänä runsaat kaksi vuotta sitten (joku flunssa). Olen 48-vuotias. 

Diabeettikkojen "suositusruoka" ei todellakaan sovi kakkoselle.

Ruotsissa 2-tyypin diabetekseen on neljä virallista ruokavaliosuositusta, yksi näistä on karppaus. Suomessa vaihtoehtoja on..........YKSI! Kuka yllättyi?

Vierailija
40/52 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana kirjoitti:

Tiedätkö edes, mikä on nivelrikko? Nivelen rusto (uusiutumaton) kuluu pois. Näin käy ihan joka iikalle jos vaan elää tarpeeksi kauan. Toisilla kuluminen alkaa valitettavasti hyvinkin nuorena. Syynä voi olla esim. ylipaino tai virhe-asento, jolloin nivel kuormittuu liikaa tai väärällä tavalla. Tietyistä vammoistakin voi olla seurauksena nivelrikko, esim. jos luunmurtumassa murtumalinja kulkee nivelrustoon asti. Geneettisillä syillä lienee myös osuutta siihen, kuinka hyvin ja kuinka kauan rusto kestää. Nivelrikkoon liittyvät kivut johtuvat siitä, että "luu osuu luuhun" kun rusto on kulunut pois (luussa on kipuhermoja toisin kuin nivelrustossa).

Kerropa kuinka viljat liittyvät yllä kerrottuun.

Jaa. Minä kun olen ymmärtänyt, että ihminen muodostaa sitä rustoa lisää (solut uusiutuvat), vanheten se luonnollisesti hidastuu ja nuorempana häiriötilan myötä. Itse en usko, että ylipaino on syy (koska se voi tapahtua laihallekin), mutta useimpien elimistö lihoo sen saman kuormitustilan yhteydessä, mutta laihakin voi onnistua tulehduttamaan elimistönsä.