Mä en pääse yli tästä hukkumisjutusta :(
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201706072200191487_u0.shtml
Miten kukaan noista ympärillä olevista ei huomannut hukkuneena kelluvaa lasta???
Kommentit (86)
Tottakai se järkyttää kun tuollaista tapahtuu, mut onneks lapsi selvis. Pelottavaa olis jos ihmisistä ei tuntuis miltään. Sitä mitä monet tarkoittaa on se, et ainakaan suurin osa ei varmastikaan ollut tahallaan näkemättä vaan kun me ollaan vaan ihmisiä. Saattoi siellä joku olla, joka ei vaan välittäny, mut mistäpä sitä kenenkään ajatuksia voit tarkastaa. Järkyttävä juttu, mut onneks tässä tapauksessa kaikki päättyi hyvin. Enemmän olisin huolissani vaikka Intialaisista katulapsista, kun tuosta pojasta nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, menetkö itse lapsiesi kanssa uimahalliin tai vesipuistoon sillä asenteella, että tarkkailet jatkuvasti muita mahdollisesti hukkuvia lapsia?
Sen lisäksi tuo on täysin mahdotonta vedessä ollessa.
Ylhäältä katsoen uimavalvonta onnistuu, toki sekään ei sulje pois sitä tosiasiaa, että lasta ei saa milloinkaan jättää ilman valvontaa.
No minä en mene uimahalliin sillä asenteella, että valvon jokaista lasta, MUTTA vaikka lapset usein leikkivät tuolla tavalla naama alaspäin kelluen, niin jokaista jonka näen noin tekevän, jään hetkeksi katsomaan, nouseeko se pää sieltä pinnalle! Eikö muut muka näin tee???
Todennäköisesti olisit pitänyt huolta omista lapsistasi herkeämättä. Olisit katsonut siihen suuntaan ja jatkanut omia asioita. Et olisi ehtinyt havaita yhtään mitään, mikä viittaisi hätään. Typerää jälkiviisastella.
Tottakai ensisijaisetsti kukin huolehtii omistaan, enkä todellakaan usko huomaavani kaikkia. Sanoinpahan vain, että jokaisen jonka huomaan kelluskelevan naama pohjaan päin, jään seurailemaan, ei vaadi kuin puoli minuuttia mun aikaani. Ei ole jälkiviisautta tai mitään muutakaan viisautta, ihan ihmisyyttä ja maalaisjärkeä ;)
Kuinka hyvin huomaat tuon, kun pääasiallinen tehtäväsi on pitää silmällä herkeämättä omia lapsiasi?
Niinpä. Vieläpä, kun tuo oletettu tarkkailu tapahtuu vedenrajassa, se on lähes mahdotonta.
Vastuu on vanhemmilla. Ei kenelläkään muulla.
Jätät siis omat lapsesi hukkumaan ilman valvontaa, että käytät aikasi muiden lapsien sukeltelun tai kellunnan tarkkailuun?
no sä et selvästikkään saa kiinni mun pointista tässä, enkä nyt jaksaisi alkaa vänkäämään. Jos nyt ratakiskosta väännän ja pelkistän tän sulle: jos näet vedessä jonkun kasvot alaspäin kellumassa, niin totta v###ssa sun täytyy katsoa, että hän sieltä nousee ylös. Pystyn kyllä samalla tarkkailemaan omiani. Älä viitsi heittäytyä hölmöksi.
Aivan varmasti. Jälkiviisautta ja kummallista halua toimia sankarina myöhemmin ja täysin ulkopuolisena.
Olet varmaan myös niitä, jotka luettuaan uutisen tulipalosta, kerrot miten olisit pelastanut itsesi ja lähimmäisesi liekeistä, vaikka tosiasiassa olisit menettänyt tajuntasi myrkyllisiin palokaasuihin kuten muutkin ihmiset.
Herää todellisuuteen. Et olisi osannut toimia tuossa tilanteessa sen kummemmin kuin muutkaan.
Tästä varmaankin on kysymys. Miksi muuten joku kertoisi katsoneensa videon uudelleen ja uudelleen, vain kertoakseen että "minä olisin tehnyt näin".
en muuten ole katsonut kyseistä videota ollenkaan... ei ole kysymys sankarin leikkimisestä, vaan ihan normaalista toiminnasta, jos näet ihmisen kellumassa kasvot veden alla, voi hyvänen aika :D tulipalo nyt on aika huono vertaus kohde tälle, et kyllä vaaranna omaa henkeäsi katsomalla nouseeko toinen vedestä vai ei... alan jo hiukan epäillä, että olet provoilija? Tai sit olet näitä ihmisiä, jotka kolaripaijalke osuessaan ajaa vain ohi soittamatta edes apua...
Tätä tapausta ei ole tutkittu kunnolla. Vähän vastaava tapaus kun se suomalainen mies, joka löytyi kuolemankielissä virosta lentokentän takaa ilman lompakkoa ja Viron poliisi vain toteaa, että ei anna tutkinnan aihetta. Meillä näköjään osataan kanssa. Ei me, mutta se äiti.
Vierailija kirjoitti:
Tätä tapausta ei ole tutkittu kunnolla. Vähän vastaava tapaus kun se suomalainen mies, joka löytyi kuolemankielissä virosta lentokentän takaa ilman lompakkoa ja Viron poliisi vain toteaa, että ei anna tutkinnan aihetta. Meillä näköjään osataan kanssa. Ei me, mutta se äiti.
Se äiti oli virolainen.
Peräänkuulutan vielä valvojia. Heillä on videkameranäkymä seurattavana, ja kai heidät nyt on koulutettu tunnistamaan tällaiset tilanteet. Joo eivät ole "lastenvahteja" -vaan hengenpelastajia. Oikeasti. Mitä he tekivät valvomossa? Selasvat nettiä?
Hyvin kiteytetty.
Toisaalta mietin, miksi tämä kirjoittaja peräänkuuluttaa ulkopuolisten vastuuta tilanteessa, jossa se kuuluu ainoastaan vanhemmille.
Tuliko se oma vastuu lapsista yllätyksenä?