Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi painostaa imetyksen lopettamiseen :/

Vierailija
09.06.2017 |

Vauva on nyt 9 kk ja ollut alusta asti täysimetyksellä ja 6 kk iässä aloimme kiinteiden maistelun.
Heti kun vauva pääsi kunnolla imetyksen makuun niin ei suostunut juomaan pullosta ja tämä tietysti tarkoitti sitä, että mä olin jatkuvasti vauvan kanssa. Anoppia ja miestäni tämä pullottomuus tuntui surettavan kovasti, koska ymmärrän kyllä että molemmat olivat odottaneet innolla lapsen syöttämistä ja nyt kun vauva halus vaan olla tississä kiinni 24/7 niin ei vastannut niitä heidän oletuksia. Itsekin olin eka harmissani kun tajusin etten pääse omiin menoihin nyt ollenkaan mutta sit mieyin et tää on niin lyhyt aika elämästä et nautitaan nyt tästä :)

Nyt vauva siis 9 kk ja on edelleen aikamlinen tissiposki. Kiinteitä menee ihan muutamia lusikallisia päivässä ja välillä pitää kunnon syömälakkojakin kiinteistä mut neuvolassa sanoivat että harjotteluu tää on ja kuulostaa ihan normaalilta ja ei mitään syytä huoleen. Nyt ehkä on hiukan innostunut sormiruokailusta ja sormiruokaillen hitaasti ja hartaasti saa hiukan kiinteitä alas.

Nyt taitaa olla jokin eroahdistuksenkin paikka ja sellainen vaihe että vain äidin syöttämä ruoka kelpuutetaan.
Heti jos tulee vieraita kylään niin vauva haluu olla mussa kiinni kuin takiainen ja hyvä et pääsen edes vessaan käymään niin et mies pitelee mun perään rääkyvää lasta sylissä.
Ei puhettakaan että mun oma äiti tai anopi vois häntä hoitaa hetken. Viimeks yritin käydä kaupassa nopeesti et oma äitini olis katsonut vauvan perään mut hän itki niin lohduttomasti ja lopulta oksensi kun niin itketti että en mä sitten kehdannut häntä jättää.

Nyt anoppini on tullut siihen tulokseen et kuulemma tämä on mennyt nyt ihan liian pitkälle ja kaikki johtuu siitä et oon imettänyt liian kauan ja itensiivisesti ja nyt sille pitäisi pistää stoppi. Hän sanoi että nyt imetys on vaan äidin itsekkyyttä ja tarvetta roikkua vauvassa kiinni.

Musta tuntuu et toi on vaan anopin omaa harmitusta siitä ettei lapsen hoitaminen ilman mua oo vielä onnistunut.

Eiks pullolapsillakin ole eroahdistusta?
En millään usko että jos lopettaisin rinnan nyt niin lapsi olis yhtäkkiä ihan valmis lähtemään kaikille kylästelyreissuille ilman vanhempiaan?

Ei kai tää meidän tilanne muiden mielestä kuulosta ihan kummalliselta?
Vauvajumpassakin tuntuu et kyllä suurinta osaa jopa 10 kk imetetään edelleen.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin aikoinaan nuorimmaistamme liki kaksi vuotiaaksi  Lapsi ei juonut koskaan mitään tuttipullosta, vaan oppi juomaan suoraan mukista. Tuttia ei huolinut myöskään koskaan.

Ihan kelpo ja terve kansalainen hänestä ilman pulloakin varttui:)

Vierailija
22/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni isoäiti oli myös sitä mieltä, ettei imetys voi onnistua ja koska lapsi siirtyy nopeasti korvikkeelle niin hän saa lapsen sitten heti hoitoonsa.

Toi jopa korvikkeita tullessaan kylään vaikka meillä oli pakastin täynnä omaa maitoani.

Imetin kuitenkin niin kauan kun vauva halusi tissiä, samalla harjoiteltiin pullosta juomista ja jossain vaiheessa pullo alkoi kiinnostamaan enemmän kuin tissi.

Kuitenkaan lasta ei ole isoäidin hoitoon annettu, mummo on ehkä kerran syöttänyt lapsen ja kerran juottanut maitoa pullosta.

Olisi ollut hulluutta lopettaa imetys koska mummo halusi hoitaa lasta, koska emme ole edes tarvinneet hoitajaa ennen kuin imetys oli jo loppu.

Täytyy pitää mielessä, että lapsi ei ole olemassa vanhempia tai mummoa varten vaan on parasta edetä lapsen parasta ajatellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano anopille, että tulee yöllä aina teille sit pullolla ruokkimaan jos nii kovasti harmittaa.:D

Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sinä itse tiedät mikä on parasta lapsellesi ja teille. :) jatka vaan imettämistä, se tekee hyvää teille molemmille :)

Itsellä lapsi jo 2 vuotias ja edelleen käy tissillä :) ei ne enää teini-ikäisenä tisulla roiku!

Vierailija
24/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 1-vuotiaan pääasiallinen ruoka on äidinmaito. Anopille asiasta faktaa pöytään, löytyy imetyksen tuen ja thl:n sivuilta.

'

Toisaalta, lyökö tuollainen perustelu ja vakuuttelu vain bensaa liekkeihin. Minun mielestäni imetys nyt vain on vaan äidin ja lapsen välinen asia, johon ainoa jolla on edes jotakin sanottavaa on isä. Jos anopille nyt alkaa etsimään oikein tietoa ja perustelemaan vaivalla asiaa, niin hän saa vääränlaisen kuvan omasta asemastaan tässä.

Ei normaali ihminen puutu toisten imetysten kestoihin. Niin se vain on. Ihminen joka yrittää puuttua toisten noin henkilökohtaisiin asioihin, ei katso asioita niin kuin muut "normaalit" ihmiset. Ei kannata näyttää, että hänen mielipiteellä on väliä, vaan toimia vain niin kuin haluaa. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

Samaa mieltä. Anoppi on tässä asiassa ollut se asiaton ja koettanut puuttua teidän perheen sisäisiin asioihin (ja vieläpä pelkästään oman etunsa eli syöttämisintonsa takia). Ei hänelle kannata alkaa perustelemaan liikaa sitä, mikä on lapsenne etu ja yksilölliset kehitysvaiheet, sillä muuten anoppi kokee olevansa jonain osallisena päätöksenteossa. Se on loputon suo, jos sille linjalle lähtee. 

Anoppi ei ole mikään ekspertti, vaikka onkin omat lapsensa aikoinaan kasvattanut, sillä jokainen vauva/lapsi on yksilö, ja parhaiten tämän yksilön tarpeet tuntee vanhempi eli se ensisijainen hoitaja.

Vierailija
25/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman lapseni isoäiti oli myös sitä mieltä, ettei imetys voi onnistua ja koska lapsi siirtyy nopeasti korvikkeelle niin hän saa lapsen sitten heti hoitoonsa.

Toi jopa korvikkeita tullessaan kylään vaikka meillä oli pakastin täynnä omaa maitoani.

Imetin kuitenkin niin kauan kun vauva halusi tissiä, samalla harjoiteltiin pullosta juomista ja jossain vaiheessa pullo alkoi kiinnostamaan enemmän kuin tissi.

Kuitenkaan lasta ei ole isoäidin hoitoon annettu, mummo on ehkä kerran syöttänyt lapsen ja kerran juottanut maitoa pullosta.

Olisi ollut hulluutta lopettaa imetys koska mummo halusi hoitaa lasta, koska emme ole edes tarvinneet hoitajaa ennen kuin imetys oli jo loppu.

Täytyy pitää mielessä, että lapsi ei ole olemassa vanhempia tai mummoa varten vaan on parasta edetä lapsen parasta ajatellen.

Tämä oli mielestäni hyvin kiteytetty. Jos anoppi alkaa kohtuuttoman hankalaksi, niin mielestäni saman voi sanoa myös hänellekin.

Vierailija
26/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muutkin ovat jo sanoneet, niin teet juuri niin kuin teidän perheelle tuntuu parhaalta. Jos tuntuu siltä, että haluaisit pikkuhiljaa alkaa päästä omille menoille, vauvan kanssa voi kokeilla tavallista mukia tai nokkamukia imetyksen rinnalle. Jos siis lähinnä isän kanssa vauvaa ei eroahdistaisi niin paljon, että voisit lähteä. Tuttipullovaihe on varmasti auttamatta ohi, mutta mukin idean voisi jo hoksata. Itselläni myös tyttö, joka ei yhtään hoksannut, mitä tuttipullolle kuuluisi tehdä (ei siis ottanut imuotetta siitä) mutta juurikin 9kk iässä alkoi ymmärtää nokkamukin päälle, niin se vähän laajensi meikäläisenkin elinpiiriä.

Vierailija
27/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli molemmat vauvana just tollasia tuossa iässä, ei syytä huoleen. Sano anopille, että lopetat imetyksen sitten kun aika on kypsä vauvalle ja itsellesi. Ärsyttävää tollanen, kun äiti ei saa rauhassa nauttia läheisyydestä vauvan kanssa, aina on joku muu marisemassa. Ja tossa iässä vauvoilla on ihan normaalia tommonen eroahdistus. Mulla oli vauva usein vessaseurana xD En jaksanut jättää aina huutamaan. Toi aika menee niin nopeesti oikeesti, vaikka se sillä hetkellä tuntuiski vaivalloiselta pitää aina vauva mukana. Kuopusta imetin 15kk, sitten oli aika vauvalle kypsä lopettaa imetys, koska tempperamenttinen tapaus.

Vierailija
28/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos anoppi käskee sinun hypätä katolta niin hyppäätkö?

Vierailija
29/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Viimeks yritin käydä kaupassa nopeesti et oma äitini olis katsonut vauvan perään mut hän itki niin lohduttomasti ja lopulta oksensi kun niin itketti että en mä sitten kehdannut häntä jättää."

Eli siis kuinka kauan voivottelit lapsen nähden sitä että huutaa perääsi sen sijaan, että olisit käynyt kaupassa? Siis todellakin kurjaa, mutta jos itse jää vetkuttamaan, pahentaa tilannetta. Huuto saattaakin loppua kuin seinäön kun öiti vaan reippaasti lähtee pois eikä ole näkösällä. Tai sitten vaan pahasti eroahdistuksesta kyse eikä auta mikäön. Mutta kidutusta on jäädä vatvomaan. Jos tarkoituksena on lähteä, niin sitten reippaasti vaan lähtee. Jos aikomus on jäädä, ei odotella siihen asti että oksentaa ja voivotella kun ei onnistunut. Ei onnistunut todennäköisimmin koska ilmeisesti olit koko ajan paikalla. Ei se lapsi ymmärrä sitä ainakaan että itkee näkösällä olevan äidin perään eikä pääse.

Vierailija
30/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka imettää niin kannattaa aloittaa kiinteiden syönti 4-6kk niin pääsee paljon helpommalla.

Muuten menee herkkyyskausi ohi ja on ihan helvettiä tapella 1v. nirson kanssa ruuasta ja syömisestä kun ei kelpaa kuin tissi.

Meillä molemmat ovat syöneet 6kk jo ihan täysillä hedelmäsoseet, puurot ja pottu/kasvis/lihat.

Ja yöt on nukuttu hyvin.

Vierailija
31/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ihmeen tarve joillakin isovanhemmilla on yrittää päättää lastenlasten asioista, kuten imetyksestä, kiinteiden aloituksesta, ensimmäisistä hoitokerroista, yökyläilyistä.

Eivätkö ole saaneet itse aikanaan hoitaa ja kasvattaa sitä omaa lastaan, vai miksi on noin kova tarve olla "osa sitä ydinperhettä"?

Minun mielestä hoitoon antamisesta tai imetyksen lopettamisesta vihjailukin on moukkamaista ja huonotapaista, saati sitten kun ihan vaaditaan.

Vierailija
32/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muksut ei ole olleet mummulassa vasta kuin pari vuotiaina. Vaikka ovat kuinka syöneet jo kiinteitä, on eroahdistus ollut. Kukin tyylillään ja olosuhteet huomioon ottaen.

Vierailija
33/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän ihmeen tarve joillakin isovanhemmilla on yrittää päättää lastenlasten asioista, kuten imetyksestä, kiinteiden aloituksesta, ensimmäisistä hoitokerroista, yökyläilyistä.

Eivätkö ole saaneet itse aikanaan hoitaa ja kasvattaa sitä omaa lastaan, vai miksi on noin kova tarve olla "osa sitä ydinperhettä"?

Minun mielestä hoitoon antamisesta tai imetyksen lopettamisesta vihjailukin on moukkamaista ja huonotapaista, saati sitten kun ihan vaaditaan.

Joillekin ei riitä edes se omien lastensa asioihin sekaantuminen vaan he päivystävät siellä täällä opastamassa sumareina ketä tahansa nuorta vanhempaa.

Onko se jokin yhdistelmä rajattomuutta ja tunnetta, että kun vanhenee kukaan ei enää kuuntele?

Vierailija
34/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minäkään, mutta samaa olen pohtinut.

Meillä isoäiti kutsuu lasta omaksi pojakseen ("mun poika"). Ja ehdotti tosissaan, että lapselle pitäisi antaa sama nimi kuin minkä isoäiti oli oikeasti omalle pojalleen valinnut. Eli lapselle olisi pitänyt antaa sama nimi kuin isällään on.

Vertaa muutenkin lasta kokoajan omaan lapseensa, tyyliin "sillä on kylmä, aina isänsäkkin paleli" vaikka lapsi olisi kuinka kuumissaan. "Miten tuo on noi iso, ei minun lapseni koskaan syönyt noin paljoa", "ei se tykkää tosta ruoasta, ei munkaan lapset tykänny", jne.

Kaikki pitäisi tehdä niinkuin hän teki, mutta tehdään tietenkin aina oman pään mukaan :)

Vierailija
35/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minäkään, mutta samaa olen pohtinut.

Meillä isoäiti kutsuu lasta omaksi pojakseen ("mun poika"). Ja ehdotti tosissaan, että lapselle pitäisi antaa sama nimi kuin minkä isoäiti oli oikeasti omalle pojalleen valinnut. Eli lapselle olisi pitänyt antaa sama nimi kuin isällään on.

Vertaa muutenkin lasta kokoajan omaan lapseensa, tyyliin "sillä on kylmä, aina isänsäkkin paleli" vaikka lapsi olisi kuinka kuumissaan. "Miten tuo on noi iso, ei minun lapseni koskaan syönyt noin paljoa", "ei se tykkää tosta ruoasta, ei munkaan lapset tykänny", jne.

Kaikki pitäisi tehdä niinkuin hän teki, mutta tehdään tietenkin aina oman pään mukaan :)

Meillä isoäiti vetää vielä astetta pahemmaksi ja kutsuu itseään välillä vauvan äidiksi. En todellakaan tiedä miten pitäisi suhtautua.

Vierailija
36/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapseton siskoni omaksui itselleen ajatuksen että hänkin on äiti koska tuntee itsensä äidiksi.

Oikeasti alkoi sekaantua aivan kaikkeen. Päiväkotivalinnoista kavereihin.

Vierailija
37/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa appivanhemmat, jotka yrittävät päättää lasteni asioista minun puolestani. Saan joka asian perustella ja selittää , eivätkä siltikään haluaisi ymmärtää , vaan toimisivat niinkuin omiensa kanssa ovat toimineet. Ei minkäänlaista kunnioitusta minuun ,lasteni äitinä.

Puolisoni taas ei uskalla sanoa vanhemmilleen mitään , niin minä saan sitten aina sen nalkuttajan maineen.

Appiukko heittää 'vitsillä' ja välillä tosissaankin ihan loukkaavia kommentteja minulle kaikesta , säännöistä lapsilleni ja kesän vietosta. Kaikki pitäisi tehdä niinkuin he ovat omiensa kanssa tehneet, ja luulevat tietävänsä kaiken paremmin kuin minä , ilmeisesti koska ovat vanhempia kuin minä.

Loukkaavaa on juuri se ,että he eivät kunnioita minua lasteni äitinä ollenkaan.

En tiedä montako kommenttia vielä kuuntelen ennen kuin avaudun kunnolla ,ja sittenpähän kuulevat kunniansa. Puolisoni varmaan kuuntelee sitten hiljaa vieressä.

Vierailija
38/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täällä myös yksi läheisriippuvaisen tytär, jolla on kokemusta vastaavasta.

Ei ole henkisesti terve anoppi sinulla, kukaan normaali ei yksinkertaisesti kykene olemaan niin rajaton/törkeä/ylimielinen että kommentoi toisen imetystä tuohon sävyyn.

Eikä tosiaan kannata lähteä argumentoimaan omia kantojaan, vaan sulkea tämä henkilö ulos kaikesta päätöksenteosta. Ota mantraksesi vain "tämä on perheen sisäinen päätös", etkä kommentoi mitään muuta.

Läheisriippuvainen anoppi sinulla, niitä on Suomi pullollaan, "kilttien tyttöjen" ammattitauti.

Kannattaa vaikka googletella vähän aiheesta niin saa perspektiiviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi