Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi painostaa imetyksen lopettamiseen :/

Vierailija
09.06.2017 |

Vauva on nyt 9 kk ja ollut alusta asti täysimetyksellä ja 6 kk iässä aloimme kiinteiden maistelun.
Heti kun vauva pääsi kunnolla imetyksen makuun niin ei suostunut juomaan pullosta ja tämä tietysti tarkoitti sitä, että mä olin jatkuvasti vauvan kanssa. Anoppia ja miestäni tämä pullottomuus tuntui surettavan kovasti, koska ymmärrän kyllä että molemmat olivat odottaneet innolla lapsen syöttämistä ja nyt kun vauva halus vaan olla tississä kiinni 24/7 niin ei vastannut niitä heidän oletuksia. Itsekin olin eka harmissani kun tajusin etten pääse omiin menoihin nyt ollenkaan mutta sit mieyin et tää on niin lyhyt aika elämästä et nautitaan nyt tästä :)

Nyt vauva siis 9 kk ja on edelleen aikamlinen tissiposki. Kiinteitä menee ihan muutamia lusikallisia päivässä ja välillä pitää kunnon syömälakkojakin kiinteistä mut neuvolassa sanoivat että harjotteluu tää on ja kuulostaa ihan normaalilta ja ei mitään syytä huoleen. Nyt ehkä on hiukan innostunut sormiruokailusta ja sormiruokaillen hitaasti ja hartaasti saa hiukan kiinteitä alas.

Nyt taitaa olla jokin eroahdistuksenkin paikka ja sellainen vaihe että vain äidin syöttämä ruoka kelpuutetaan.
Heti jos tulee vieraita kylään niin vauva haluu olla mussa kiinni kuin takiainen ja hyvä et pääsen edes vessaan käymään niin et mies pitelee mun perään rääkyvää lasta sylissä.
Ei puhettakaan että mun oma äiti tai anopi vois häntä hoitaa hetken. Viimeks yritin käydä kaupassa nopeesti et oma äitini olis katsonut vauvan perään mut hän itki niin lohduttomasti ja lopulta oksensi kun niin itketti että en mä sitten kehdannut häntä jättää.

Nyt anoppini on tullut siihen tulokseen et kuulemma tämä on mennyt nyt ihan liian pitkälle ja kaikki johtuu siitä et oon imettänyt liian kauan ja itensiivisesti ja nyt sille pitäisi pistää stoppi. Hän sanoi että nyt imetys on vaan äidin itsekkyyttä ja tarvetta roikkua vauvassa kiinni.

Musta tuntuu et toi on vaan anopin omaa harmitusta siitä ettei lapsen hoitaminen ilman mua oo vielä onnistunut.

Eiks pullolapsillakin ole eroahdistusta?
En millään usko että jos lopettaisin rinnan nyt niin lapsi olis yhtäkkiä ihan valmis lähtemään kaikille kylästelyreissuille ilman vanhempiaan?

Ei kai tää meidän tilanne muiden mielestä kuulosta ihan kummalliselta?
Vauvajumpassakin tuntuu et kyllä suurinta osaa jopa 10 kk imetetään edelleen.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Sano anopille että hän on omat kakaransa syöttänyt ja juottanut jo oman mielensä mukaan, nyt on sinun vuorosi. Anoppi odottakoon, lapsen etu on ensisijainen. Anopilla ei ole mitään oikeuksia lapseen tai lapsen ruokailuun. Annat ajan kulua, huomaat kyllä kun sekä sinä että lapsi molemmat olette valmiita rintaruokinnasta luopumiseen. Anopille sellaiset terkut että mikään muu tässä ei ole mennyt liian pitkälle kuin hän vaateinensa.

Vierailija
2/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä pääsi ja tee just niinku ite haluat. 9kk on vielä kamalan pieni, mummot ehtii hoitaa lasta myöhemminkin. Tuossa iässä on ihan normaalia lapselle muutenkin vierastaa muita kuin ensisijaista hoitajaa.

Hyviä neuvoja olet saanut neuvolasta. Jos sinä tai lapsesi ette halua vielä luopua imetyksestä niin sitten ette luovu imetyksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikilla lapsilla on eroahdistuskausia riippumatta siitä mitä tai miten ne syö. Imetys on sun oma päätös ja teet just niinkuin susta on mukavinta ja sujuvinta.

Vierailija
4/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

evvktt

Vierailija
5/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaaliahan tuo on, kerro anopille että nykysuositus on imetys vuoden ikään! Jätä vaikka neuvolan moniste pöydälle luettavaksi jos ei muuten usko. Lapsellehan se on vaan parhaaksi eikä sinulle. Koita olla välittämättä toisten mielipiteistä ja tee miltä itsestä tuntuu parhaalle, vauva-aika on niin lyhyt että siitä kannattaa nauttia eikä murehtia jonninjoutavia :)

6/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai teet asiat kuten itse äitinä haluat. Jokainen äiti saa tehdä asiat hankalaksi juuri siten, kuin itse haluaa. Mutta turha sitten parkua kun on rankkaa. Omien valintojen seuraustahan tuo on. Jos itse nautit äitiydestä juuri tuolla tavalla mitä kuvasit, niin go for it. Oma asiasi.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
7/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan käytös on täysin normaalia, samoin sinun tunteesi. Usein 9-kuiset ovat tosi kiinni äidissä täysin ruokintamuodosta riippumatta. Kuulostaa kamalalta, että edes harkitset imetyksen lopettamista anopin mielipiteiden takia (ja tietty vielä kamalammalta kuulostaa tuo anopin käytös!). Vauvaa ei pidä väkisin laittaa eroahdistusvaiheessa hoitoon, ei varsinkaan anopin mielipiteitten/vaatimusten takia. Sinuna ottaisin kunnolla etäisyyttä anoppiin ja vaikka blokkaisin vähäksi aikaa viestit kokonaan. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta suostua noihin anopin vaatimuksiin eikä edes kuunnella niitä. Toimi juuri niin kuin koet itse oikeaksi vauvasi kannalta.

Vierailija
8/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huojentavaa kuulla että emme kuulosta ihan epänormaalille perheelle.

Vaikka niitä kiinteitä menee vielä tosi vähän niin nyt kyl onneks jo onnistuu se että voin käydä tunnin parin ajan omissa menoissa jos isi on lapsen kanssa kotona ja oon imettänyy hyvin ennen lähtöä.

Mut muiden kanssa ei kyl tunnu nyt onnistuvan ollenkaan. Jos ollaan vieraiden luona tai meil on vieraita niin vauvasta tulee sellainen ettei onnistu edes lattialla leikit vaan ok oltava äidin sylissä kokoajan.

Vierailija
9/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopille ei kuulu teidän perheen sisäiset asiat pätkän vertaa. Rajat kannattaa vetää HETI. Muuten saat seuraavat 25 vuotta tehdä kaikki teidän päätöksenne sukuparlamentissa.

Vierailija
10/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Tottakai teet asiat kuten itse äitinä haluat. Jokainen äiti saa tehdä asiat hankalaksi juuri siten, kuin itse haluaa. Mutta turha sitten parkua kun on rankkaa. Omien valintojen seuraustahan tuo on. Jos itse nautit äitiydestä juuri tuolla tavalla mitä kuvasit, niin go for it. Oma asiasi.

Äitiydessä on erilaisia vaiheita. Itse en ole jättänyt pientä vauvaa enkä minuun takertunutta, eroahdistunutta lasta hoitoon. Äitiys on kuitenkin ollut aivan erilaista, paljon vähemmän sitovaa jo muutaman kuukauden kuluttua, ja hoitajia on lapsille riittänyt ja he ovat jääneet aivan mielellään hoitoon. Inhottavaa kommentoida tuomitsevasti ulkopuolelta äitiä, joka ei halua jättää itkevää vauvaa muiden hoitoon.

Vierailija
11/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo on tyypillistä takertumisikää. Minä en päässyt edes vessaan kun esikoinen oli kymmenkuinen. Roikkui kuin pahka minussa. Nyt minä roikun teinissä.😂

Vierailija
12/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksikään anoppi tiedä, millaista elo on juuri tietyn lapsen kanssa. Joku sylkee tissille heti ja toinen imisi teini-ikään asti. Miksi tehdä asioista vaikeaa tahallaan? Teet niinkuin susta ja lapsesta on paras, turha lasta on kiusata anopin takia! Jokainen kehittyy omia aikojaan ja persoonalla on oma sanavaltansa. Pulloruokinnasta ei ole mitään hyötyä, jos lapsi itkee ja oksentaa kaiken ulos eroahdistuksen takia. Hiukan pelottaa, sillä oma anoppini on sen luontoinen, että meillä saattaa olla samanlaista tiedossa jos joskus lisäännymme...

Vierailija
13/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 1-vuotiaan pääasiallinen ruoka on äidinmaito. Anopille asiasta faktaa pöytään, löytyy imetyksen tuen ja thl:n sivuilta.

Vierailija
14/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että miestä voi harmittaa ettei voi syöttää lasta, mutten ymmärrä, miten isovanhemmalle lapsen syöttäminen voi olla niin tärkeää. Että sitä jotenkin oikein odotetaan ja aletaan painostamaan jopa imetyksen lopettamiseen.

Vierailija
15/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetä kiusallasikin vielä yli 1-vuotiaana (jos itse haluat ja se tuntuu sekä sinulle että lapselle hyvältä valinnalta), niin oppiipahan kerralla olemaan puuttumatta.

Tuo on loputon suo, jos annat nyt anopin ymmärtää että hänen mielipiteellä on merkitystä. Seuraavaksi alkaa vihjailut milloin lapsen pitäisi olla ensimmäistä kertaa yökylässä, milloin pitäisi olla jo kuiva, milloin pitäisi mennä päivähoitoon/saako sinne mennä ollenkaan jne jne. Ihan totta, tuollaiset ihmiset, jotka eivät tunne luonnollisesti rajoja vuorovaikutukselle, menevät ihan älyttömyyksiinkin jotta saavat sen kokemuksen että heillä on vaikutusvaltaa toisiin.

Vierailija
16/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan normaalille vauva-arjelle kuulostaa ap! Ei mitään syytä lopettaa imetystä nyt ulkopuolista miellyttääkseen.

Oma lapseni ollut alusta saakka pulloruokinnassa ja nyt on 1v 2 kk ja edelleen on kyllä hyvin vahva eroahdistus jos ollaan vieraassa paikassa. En tiedä milloin tää "helpottaa" mut onhan tää jollain tavalla ihanaakin aikaa, kun huomaa niin konkreettisesti, että on maailman tärkein tuolle toiselle <3

Mut kyllä oon huomannut, et mummeja ja kummeja harmittaa kun ei edes oikein onnistu sylissä istuminen kyläreissulla ja täytyy tyytyä ihailemaan pientä äidin sylistä.

Vierailija
17/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 1-vuotiaan pääasiallinen ruoka on äidinmaito. Anopille asiasta faktaa pöytään, löytyy imetyksen tuen ja thl:n sivuilta.

'

Toisaalta, lyökö tuollainen perustelu ja vakuuttelu vain bensaa liekkeihin. Minun mielestäni imetys nyt vain on vaan äidin ja lapsen välinen asia, johon ainoa jolla on edes jotakin sanottavaa on isä. Jos anopille nyt alkaa etsimään oikein tietoa ja perustelemaan vaivalla asiaa, niin hän saa vääränlaisen kuvan omasta asemastaan tässä.

Ei normaali ihminen puutu toisten imetysten kestoihin. Niin se vain on. Ihminen joka yrittää puuttua toisten noin henkilökohtaisiin asioihin, ei katso asioita niin kuin muut "normaalit" ihmiset. Ei kannata näyttää, että hänen mielipiteellä on väliä, vaan toimia vain niin kuin haluaa. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

Vierailija
18/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Toisaalta, lyökö tuollainen perustelu ja vakuuttelu vain bensaa liekkeihin. Minun mielestäni imetys nyt vain on vaan äidin ja lapsen välinen asia, johon ainoa jolla on edes jotakin sanottavaa on isä. Jos anopille nyt alkaa etsimään oikein tietoa ja perustelemaan vaivalla asiaa, niin hän saa vääränlaisen kuvan omasta asemastaan tässä.

Ei normaali ihminen puutu toisten imetysten kestoihin. Niin se vain on. Ihminen joka yrittää puuttua toisten noin henkilökohtaisiin asioihin, ei katso asioita niin kuin muut "normaalit" ihmiset. Ei kannata näyttää, että hänen mielipiteellä on väliä, vaan toimia vain niin kuin haluaa. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

Onhan tuokin näkökulma. Mä ite en voi sietää idiootteja ja tyhmyyttä. Joten valistan tämmöisiä ääliöitä ihan mielelläni faktoilla. Jos ei mene perille, niin muutaman kuukauden etäännyttäminen varmaan tuo isovanhemmille näkökulmaa. En halua lapseni olevan idioottien kanssa tekemisissä.

Vierailija
19/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jokaista lasta imettänyt 1v3kk-1v5kk, ja sekös on lähipiiriä harmittanut. On lapsi kyllä hoidossa ollut tarvittaessa, mutta ilmeisesti kuvittelivat ettemme jättäneet yöksi imetyksen vuoksi. No jokainen ollut ensimmäistä kertaa yökylässä noin 2-vuotiaana, joten ei se siitä kiinni ole ollut, vaan ihan eroahdistuksesta ja meidän haluista jättää hoitoon.

Nauti tuosta ajasta ja anna lapselle turvaa. Sinä olet se kallio, johon hän turvaa. Et voi hemmotella äidin sylillä tai rinnalla liikaa tuossa vaiheessa lasta. Anoppisi taitaa vain haluta hoitaa lasta, sekin on ihan ymmärrettävää, mutta puuttuminen sinun imetykseen on lapsellista ja manipulatiivista. Älä haksahda tuohon vaan tee niin kuin itsestä tuntuu parhaalta - aina. Voin myös vannoa, että liian aikaisin hoitoon jättäminen tulee takuulla sinua harmittamaan enemmän kuin liian "myöhään" jättäminen, jos itse koet nauttivasi lapsen kanssa olosta ja parisuhteessakin kaikki hyvin.

Älä ala perustelemaan anopille imetystä. Parempi tehdä selväksi, että se ei hänelle kuulu. Keskustele "woman to woman" ja sano, ettet tykkää että hän puhuu tuollaisia asioita sinulle. Voit myös sanoa, että tämä nyt on tällainen vaihe jolloin *Liisa ei ole valmis hoitoon, eikä ole oikein aikuisilta vaatia noin pieneltä lapselta suurempaa kypsyyttä kuin omaakaan. Ainakaan kun kyse on vain mummon hoitohaluista, eikä vanhempien tarpeesta omaan aikaan.

Vierailija
20/38 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Läheisriippuvaisen äidin lapsena kannatan tätä. Ei mitään keskusteluja tai kannanottoja, ei minkäänlaista reaktiota mihinkään. Ihan vaan tiukat suljetut ovet sen oman perheen ja sen asioille. Sitten sukulaisiin tietty linja, joka ehdottomasti koskee myös noita, jotka yrittää talloa ne rajat. Ei mitään säädöm varaa missään.

Lasten synttäreillekin kutsukortit ja niihin ne rsvp:t tismalleen osittamaan että se anoppi tulee vieraana sinne, ei "oman talon väkenä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi