Iltatyö ja pienet lapset
Tekeekö kukaan pienten lasten äiti (isä päivätöissä) iltatöitä? Minulla on nyt kiikarissa iltatöitä, työmatkoineen n.16-21 illalla ma-to, plus siihen noin yhden työpäivän verran kotona tehtäviä hommia päälle. Kaikki tutut kauhistelevat että edes ajattelen tätä, mutta eikös se ole ihan sama olenko lasten kanssa illasta vai aamusta, ja ehtisin kuitenkin nukkumaanmenoajaksi kotiin? Näin hoitotarvekin vähenee kun mies voi olla illat lasten kanssa. Pe-Su olisi sitten lisäksi perheaikaa. Voiko tämä onnistua? Tai kaikkihan nyt onnistuu mutta siten ettei olisi avioero ja lapsista veraantuminen tiedossa heti. Kokemuksia?
Kommentit (10)
Tein about 10 vuotta, mies oli lasten kanssa iltaisin. Ei tullut traumoja kenellekään 😅
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se silloin vielä on kun lapset voi laittaa vuorohoitoon mutta entäs sitten kun opintie alkaa?
No mikäs ongelma siinä tulisi?
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se silloin vielä on kun lapset voi laittaa vuorohoitoon mutta entäs sitten kun opintie alkaa?
Samaa mietin. Tämä ei tosin ole vakiduuni joten ei ajankohtaista. Vuorohoitoa ei näillä näkymin edes tarvittaisi, mies voisi hakea hoidosta silloin kun sitä päivällä tarvittaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä päivää viikossa kun ei näe lapsia aamulla eikä illalla kuulostaa liian kovalta hinnalta ainakin minulle. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä päivää viikossa kun ei näe lapsia aamulla eikä illalla kuulostaa liian kovalta hinnalta ainakin minulle. ap
Siis miksi et näe? Jos olet poissa klo 16-21 ja lapset koulussa klo 8-12 niin jäähän tuossa monta tuntia yhteistä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi et näe? Jos olet poissa klo 16-21 ja lapset koulussa klo 8-12 niin jäähän tuossa monta tuntia yhteistä aikaa.
No monella kyllä se koulupäivä on pidempi. Plus että miten se vaihto jos ap on esim kello 15 asti kotona ja mies pääsee kotiin vasta kello 17...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No monella kyllä se koulupäivä on pidempi. Plus että miten se vaihto jos ap on esim kello 15 asti kotona ja mies pääsee kotiin vasta kello 17...
No ei ole alakoulussa. Ja yläkoulussa kun ovat niin eivät haluakaan viettää aikaa sun kanssa 😅
Ja ap nimenomaan sanoi että matkoineen olisi poissa klo 16-21 että ihan turhaan jossittelet ja saivartelet.
Enemmän iltatyöläisellä jää aikaa lasten kanssa kuin niillä jotka tulee töistä klo 17 ja pistävät lapset sänkyyn klo 19 jotta jaksavat herätä taas aamulla tarhaan..
Me tehtiin noin muutama vuosi ( klo. 16-23 * 3 kertaa viikossa). Ylläri oli että miehelle tuo oli paljon raskaampaa kuin minulle. Siis isä oli ennenkin tosi läheinen lasten kanssa, mutta se oli kumminkin iso muutos olla kokonaisvaltaisesti yksin vastuussa lapsista kun äiti ei ollut paikalla. Selkeästi kyllä lähensi isää ja lapsia. Lapset otti muutoksen jälkeen enemmän kontaktia myös isään ja tämä on jatkunut pitkälle sen jälkeen kun iltatyöni on päättynyt. Tasa-arvoisti vanhemmuuttamme.
Taloudellisesti tuo oli meille järkevintä siihen asti kunnes kuopus täytti 3v. Mutta kyllä siinä säästi päivähoitomaksut senkin jälkeen.
Sain sitten päivätyön ja lapset meni tarhaan 4 ja 6 -vuotiaana.
Hyvinhän toi menee. Veljeni vaimo on koko ajan ollut ilta- ja viikonlopputöissä ja lastenhoito on mennyt hyvin, lasten ei tarvitse olla kuin 3-4 x/vk hoidossa kuin on tosiaan noi illat ja viikonloput. Toimii. Nyt lapset on jo koulussa. Isä pääsee töistä n. 16, ei ip hoidosta saa kätevästi haettua lapset.