Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako masentuneen herättää, jos nukkuisi muuten puoleen päivään?

Vierailija
08.06.2017 |

Masentuneen läheiseni unirytmi on mennyt täysin sekaisin. Nukkuu puoleen päivään, koska ei saa illalla unta. No, kierre on valmis. Uskoisin kuitenkin, että parantumisen kannalta olisi hyvä, jos pyrkisi elämään muun yhteiskunnan kanssa samassa rytmissä.

Saako masentuneen siis herättää ja kehoittaa edes yrittämään korjata unirytmiään?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto kun olen huolesta soikeana, pelkään vaan, että tuo masennuksessa vellominen, päivän parhaan ajan yli nukkuminen pahentaa tilannetta. Kyttään puhelinta: koska on hän on huomannut Whatsapp-viestini, onko käynyt Facebookissa ym.. 

ap

Siis sinäkö määrittelet mikä aika kenellekin on se päivän paras aika? Eli mikä se sun mielestä on? Klo. 8 aamulla, klo. 10 aamulla, mikä? 

Itselleni päivän paras aika alkaa illalla n. klo. 21 ja jatkuu yö klo. 3 asti. Olen vahvasti iltavirkku ja aamut ovat minulle aikas turhaa aikaa. Jos joudun heräämään vaikkapa klo. 8.30, niin olen aivan zombi koko päivän. Mitään en saa aikaiseksi. Mutta taas omaa rytmiä noudattaessani, eli herään puolen päivän tienoilla, saan kaikenlaista päivän aikana tehtyä. Juu ja työtön olen tällä hetkellä, joten siksi luontaista rytmiäni pystyn noudattamaan, onneksi.

Olen myös ollut aikoinaan vakavasti masentunut ja onneksi läheiseni olivat tukena, eivätkä alkaneet vaatia minua tekemään jotain mitä en halunnut. Jos tuolloin joku olisi alkanut herättelemään minua "päivän parhaana aikana", niin huudot olis saanut. Sitäpaitsi silloiset lääkkeeni olivat hyvin vahvoja, niin enpä klo. 8 aamulla olisi edes pystynyt heräämään tai ainakin olotila väkisin herätettynä ois ollut kuin krapulaisella. Joten mitään hyötyä siitä ei olisi ollut. 

Yritä nyt kuitenkin muistaa, että suuri osa ihmisistä käy töissä eikä voi valita, milloin nukkuu. 

Ei tämä maailma pyörisi, jos kaikki makaisivat kotona ja toteuttaisivat omaa luontaista unirytmiään. 

Varmasti tuntuu monesta aika paskalta herätä ja mennä töihin, mutta on vaan mentävä. Valittaminen ja kurjuudessa rypeminen ei paranna tilannetta. 

Kyllä minä tiedän, että töissä käydään ja olen itsekin töitä tehnyt ja pitänyt tuolloin herätä 6 aikaan aamulla. Kamalaa se on, kun oma rytmi on iltapainotteinen ja ainainen  univelka on viikolla, koska vaikka kuinka silmät yrittää laittaa kiinni klo. 22, niin sitä kuitenkin pyörii sängyssä hereillä muutaman tunnin, koska ei ole oma luontainen nukkuma-aika.

Tässä nyt ei ollutkaan kyse siitä kuka käy töissä ja kuka ei ja miten maailma pyörii, vaan siitä saako masentuneen herättää, syystä koska ap:n mielestä hänen mielestä paras aika päivästä menee ohi, jos herää puolen päivän aikoihin. Ja siksi jäin ihmettelemään, että mikä tämä ns. päivän paras aika on, kun jokaisella ihmisellä se on varmasti eri.

Pysy siis aiheessa, äläkä kommentoi jotain puuta heinää.

Vierailija
42/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotellessa 24/7 -yhteiskunnan tuloa joutuu väkisinkin tässä aamunvirkkujen tahtoa noudattamaan; aneeminen jäänne maatalousyhteiskunnan ajoilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla