Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako masentuneen herättää, jos nukkuisi muuten puoleen päivään?

Vierailija
08.06.2017 |

Masentuneen läheiseni unirytmi on mennyt täysin sekaisin. Nukkuu puoleen päivään, koska ei saa illalla unta. No, kierre on valmis. Uskoisin kuitenkin, että parantumisen kannalta olisi hyvä, jos pyrkisi elämään muun yhteiskunnan kanssa samassa rytmissä.

Saako masentuneen siis herättää ja kehoittaa edes yrittämään korjata unirytmiään?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitto kun olen huolesta soikeana, pelkään vaan, että tuo masennuksessa vellominen, päivän parhaan ajan yli nukkuminen pahentaa tilannetta. Kyttään puhelinta: koska on hän on huomannut Whatsapp-viestini, onko käynyt Facebookissa ym.. 

ap

Tuolla asenteella olet riskissä sairastua itse, et ole vastuussa aikuisesta ihmisestä. Et voi tehdä enempää kuin mihin pystyt, mieti mitkä ovat omat rajasi.

Sovi läheisesi kanssa, että hän nousee sängystä vaikka viimeistään esim. kahdeltatoista.

Tuetussa asumisessakin pyritään ohjaamaan ns. normaaliin vuorokausirytmiin, herättämisestä ei ole haittaa, jos henkilö kuitenkin on nukkunut edes joitain tunteja.

Masennuksesta toipuminen voi olla todella pitkä prosessi, jos läheisesi onnistuu edes kerran viikossa heräämään sovittuun aikaan on se jo hieno saavutus ja voitte iloita edistyksestä. Masennuksesta ei voi parantua kiireellä vaan se voi kestää vuosia, kuitenkin vaatimuksia normaaliin elämään voi tehdä ja olisi hyväkin tehdä. Epäonnistumisia tulee mutta aina on huominen joka voi olla parempi.

Vierailija
22/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy kyllä terapiassa. 

Aikoo palata töihin lähiaikoina, joten mielestäni olisi hyvä alkaa pikku hiljaa totuttelemaan normaaliin tahtiin. 

Itselläni alkaa olla ymmärrys vähissä. En hänelle sitä sano, mutta kuitenkin..

Unirytmin saa käännettyä muutamassa päivässä niin, että pääsee aamulla töihin. Ja jos kerran on hoitokontakti, saa aivan varmasti nukahtamislääkkeitä jos kokee tarvetta siihen.

Miksi ymmärrys on vähissä? Tekeekö henkilö nukkumisen vuoksi ohareita, vai miksi hänen unirytminsä sinua kaivelee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin masentunut itse, ainoa keino pysyä järjissäni oli normaali vuorokausirytmi, ihmiskontaktit, jotain mielekästä ja järjellistä tekemistä. Itse päätin että vaikken mitään muuta saisi päivän aikana aikaan, olen jo voittaja kun pääsen aamulla kahdeksalta ylös.

En voi sanoa onko hyvä kaikille mutta suosittelen kyllä edes kokeilemaan.

Mä tein juuri näin myös. Ylös vaikka miltä olis tuntunut. Ja sitten koiran kanssa ulos. Ylipäätänsä tein sairauslomalla kaikkea "vaikeaa", esim jos tuntui siltä etten kestä ihmisiä, menin kirjastoon lehtilukusaliin ja eihän siinä tarvinnut ketään oikeastaan kohdata, mutta olin kuitenkin ihmisten keskellä. Pieniä juttuja, joista myöhemmin tajusin, että ne just oli niitä suuria juttuja. Eikä tietty koko ajan, mutta välillä. Ja tavallisessa vuorokausirytmissä pysytteleminen oli minulle erittäin tärkeä juttu, vaikka lääkäri sanoi että nuku jos nukuttaa, tajusin että sillä tavalla kuilu normaalin elämän ja sairauteni välille juuri syntyisi ja haittaisi "normaaliin" paluuta. En halunnut ottaa itselleni ns sairaan identiteettiä vaan pysytellä jollain keinolla maailman menossa mukana. Kaikkina päivinä ei pystynyt, joskus jäin sänkyyn päiväksi mutta sitten taas sinnillä eteenpäin ja vaikka itkusilmässä aamulla ylös. Ja kun lääkkeet alkoi vaikuttaa, loppui itkeminenkin ja oli entistä helpompi suorittaa ylös-ulos-rituaalia.

Kyllähän ihminen pystyy viettämään täysin normaalia elämää, vaikka nukkuisikin puoleen päivään. Ehtii käydä ns. ihmisten aikaan hoitamassa asioita, ehtii tavata muita ihmisiä, ehtii ulkoilla valoisaan aikaa jne.

Mun työssä ei ole mahdollista määrätä itse työajoista. Herätys työaamuina viim. Klo 6.30. Usein aiemminkin. Tarkoitukseni oli päästä takaisin työhön pian eikä lääkärikään suositellut pitkää saikkua, parin viikon pätkissä kirjoitti muutamaan otteeseen ja sitten kesäloma vielä päälle ja töihin, se on parasta lääkettä, totesi. Joten en voi viettää normaalia elämääni nukkumalla puolille päivin.

Oletin, että tässä oli kyse saikulla olevasta ihmisestä, joka voi itse päättää päivärytmistään. Töissä ollessa täytyy tietenkin elää työaikojen mukaan, selvä se.

Vierailija
24/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanoen vaikutat itsekkäältä ja ymmärtämättömältä ystävältä ap. Anna ystäväsi toipua, älä tuputa omia käsityksiäsi paranemisesta. Hän ja hänen toipumistaan ohjaavat tietävät varmasti paremmin.

T: masentunut, joka herää töihin 6:30 joka aamu ja jonka terapeutti huolehtii tämän aiheuttamasta vinoumasta luontaiseen vuorokausirytmiin (lapsesta asti illan virkku)

Vierailija
25/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitsi kiusata ihmistä jolla menee muutenkin huonosti, pahennat vain tilannetta. Ei se unirytmin "korjaantuminen" sitä masennusta paranna.

Vierailija
26/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänellä on säänöllinen unirytmi, ts. nukkuu suunnilleen saman verran samaan aikaan joka yö, niin unirytmi ei ole sekaisin.

Vierailija
27/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto kun olen huolesta soikeana, pelkään vaan, että tuo masennuksessa vellominen, päivän parhaan ajan yli nukkuminen pahentaa tilannetta. Kyttään puhelinta: koska on hän on huomannut Whatsapp-viestini, onko käynyt Facebookissa ym.. 

ap

Tuolla asenteella olet riskissä sairastua itse, et ole vastuussa aikuisesta ihmisestä. Et voi tehdä enempää kuin mihin pystyt, mieti mitkä ovat omat rajasi.

Sovi läheisesi kanssa, että hän nousee sängystä vaikka viimeistään esim. kahdeltatoista.

Tuetussa asumisessakin pyritään ohjaamaan ns. normaaliin vuorokausirytmiin, herättämisestä ei ole haittaa, jos henkilö kuitenkin on nukkunut edes joitain tunteja.

Masennuksesta toipuminen voi olla todella pitkä prosessi, jos läheisesi onnistuu edes kerran viikossa heräämään sovittuun aikaan on se jo hieno saavutus ja voitte iloita edistyksestä. Masennuksesta ei voi parantua kiireellä vaan se voi kestää vuosia, kuitenkin vaatimuksia normaaliin elämään voi tehdä ja olisi hyväkin tehdä. Epäonnistumisia tulee mutta aina on huominen joka voi olla parempi.

Älkää nyt kukaan masentuneen läheinen uskoko tätä. Ap ei todellakaan voi tietää miten vaikea masennus ystävällään on ja jos esim ystävä on vasta aivan alkumetreillä paranemisen ja hoidon suhteen tai muuten on erittäin huono vaihe menossa, niin ei missään nimessä pidä mennä vaatimaan mitään "normaalin" elämän aikatauluja, joista sitten syntyy paineita vakavasti masentuneelle. Ap ei voi tietää vaikka ystävä olisi vahvasti suisidaalinen tällä hetkellä ja ap:n "murheet" sopivasta heräämisajasta voivat olla todella lannistavia (ystävä ei kykene edes heräämään oikeaan aikaan).

Vierailija
28/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Älä pahenna tilannetta syyttelemällä, että nukkuu päivän parhaan ajan ohi. Hän varmaan tekee sen ihan itse. Älä painosta. Tuommoinen kyttääminen nyt ei auta mitään. Anna olla rauhassa.

Vierailija
29/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano nyt vielä herätettyäsi, että ottaa itseään niskasta kiinni.

Voi myös sanoa, että täällä makaat vaan perse homeessa.

Vierailija
30/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Älkää nyt kukaan masentuneen läheinen uskoko tätä. Ap ei todellakaan voi tietää miten vaikea masennus ystävällään on ja jos esim ystävä on vasta aivan alkumetreillä paranemisen ja hoidon suhteen tai muuten on erittäin huono vaihe menossa, niin ei missään nimessä pidä mennä vaatimaan mitään "normaalin" elämän aikatauluja, joista sitten syntyy paineita vakavasti masentuneelle. Ap ei voi tietää vaikka ystävä olisi vahvasti suisidaalinen tällä hetkellä ja ap:n "murheet" sopivasta heräämisajasta voivat olla todella lannistavia (ystävä ei kykene edes heräämään oikeaan aikaan).

Ap:n ystävä oli pian palaamassa jo työelämään, joten voi olettaa että ei ihan pahimmassa vaiheessa mennä.

Tuolla "vaatimuksia normaaliin elämään", en tarkoittanut mitään kuudelta heräämistä vaan esim. sairastuneelta on hyvä odottaa ns. normaalia käytöstä esim. suihku kerran parissa päivässä, vaatteiden vaihto säännöllisesti, herääminen viim. puoliltapäivin ja kaikki tämä jos ennen sairastumistakin on toiminut niin ja sairastunut niihin tavoitteeisiin edes teoreettisesti pystyy, (niinkuin tässä tapauksessa on todennäköistä kun sairastunut on jo menossa töihin).

Vierailija
31/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole ystävästä, vaan muusta läheisestä. 

Hänen tekemättä jättämisensä kaatuvat muiden niskaan, siksi ymmärrys vähissä. On itsekin todennut, että kokee huonoa omaatuntoa siitä, että esim. minä olen joutunut ottamaan suuremman vastuun asioista, kuin oikeasti pitäisi. 

Olen varmastikin p**** läheinen, en kiellä. 

ap

Vierailija
32/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut ei nuku pitkään koska väsyttää ja se olisi lepoa, vaan koska ei kestä olla valveilla ja tietoinen ja pakenee uneen ja venyttää sitä. Sitten kun on mennyt iltapäivään, on morkkis ja paska olo ja tuntee itsensä epäonnistuneeksi tänäänkin, ja vannoo että huomenna en tee näin. Ja tekee kumminkin. Myös ei ole normirytmissä muiden kanssa, kyllä sen tietää että muut on jo lopetelleet lounaan kun itse syö pyjamassa aamupalaa, ja luikkii puskissa hakiessaan lehteä, ei vastaa puhelimeen kun kysytään mikset vastannut aamulla eikä kehtaa sanoa että nukuin.

Illalla välttelee ja pelkää sitä seuraavaa päivää ja lykkää niäukkumaan menoa, ja taas kaduttaa ja on huono ihminen ja hävettää.

Rytmi on paras, että tuntee olevansa ihminen siinä kuin muutkin eikä tarvitse sairauden lisäksi hävetä.

Sen sijaan että pakotettaisiin olemaan reipas ja tekemään kauheasti jotain tuottavaa ja hyödyllistä ja aikataulua vaativaa, sitä en kannusta koska se on ahdistavaa kun ei vaan pysty.

Vierailija
33/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänen tekemättä jättämisensä kaatuvat muiden niskaan, siksi ymmärrys vähissä. On itsekin todennut, että kokee huonoa omaatuntoa siitä, että esim. minä olen joutunut ottamaan suuremman vastuun asioista, kuin oikeasti pitäisi. 

ap

Okei, sinä olet ahdistavaa seuraa ja hän välttelee sinua ja häpeää ja ahdistuu, koska itsekin tietää että pitäisi eikä pysty. Joten on valveilla kun sinä nukut koska ei pysty kohtaamaan vaatimuksiasi.

Vierailija
34/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Okei, sinä olet ahdistavaa seuraa ja hän välttelee sinua ja häpeää ja ahdistuu, koska itsekin tietää että pitäisi eikä pysty. Joten on valveilla kun sinä nukut koska ei pysty kohtaamaan vaatimuksiasi.

Emme asu yhdessä. 

Pitää ilmeisesti vaan hyväksyä se, että kantaa kahden ihmisen taakan.

ap

Vierailija
35/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos kyseessä ei ole läheinen ystävä etkä asu ko. henkilön kanssa, niin jätä tuo ihminen rauhaan! Anna toisen sairastaa rauhassa ja keskity omaan elämääsi.

Vierailija
36/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos kyseessä ei ole läheinen ystävä etkä asu ko. henkilön kanssa, niin jätä tuo ihminen rauhaan! Anna toisen sairastaa rauhassa ja keskity omaan elämääsi.

Kyse on sukulaisesta, johon joudun tietyistä yhteisistä asioista johtuen olemaan yhteydessä. Rakas ihminen, mutta en osaa käsitellä tätä tilannetta. Mitä omien sanojensa mukaan lievästi masentuneelle saa sanoa? Mitä masentuneelta saa vaatia? Pitääkö tehdä asiat masentuneen puolesta, jotta ei vahingossakaan ahdistaisi häntä lisää muistuttamalla tekemättömistä asioista?

Vierailija
37/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Siis sinäkö määrittelet mikä aika kenellekin on se päivän paras aika? Eli mikä se sun mielestä on? Klo. 8 aamulla, klo. 10 aamulla, mikä? 

Itselleni päivän paras aika alkaa illalla n. klo. 21 ja jatkuu yö klo. 3 asti. Olen vahvasti iltavirkku ja aamut ovat minulle aikas turhaa aikaa. Jos joudun heräämään vaikkapa klo. 8.30, niin olen aivan zombi koko päivän. Mitään en saa aikaiseksi. Mutta taas omaa rytmiä noudattaessani, eli herään puolen päivän tienoilla, saan kaikenlaista päivän aikana tehtyä. Juu ja työtön olen tällä hetkellä, joten siksi luontaista rytmiäni pystyn noudattamaan, onneksi.

Olen myös ollut aikoinaan vakavasti masentunut ja onneksi läheiseni olivat tukena, eivätkä alkaneet vaatia minua tekemään jotain mitä en halunnut. Jos tuolloin joku olisi alkanut herättelemään minua "päivän parhaana aikana", niin huudot olis saanut. Sitäpaitsi silloiset lääkkeeni olivat hyvin vahvoja, niin enpä klo. 8 aamulla olisi edes pystynyt heräämään tai ainakin olotila väkisin herätettynä ois ollut kuin krapulaisella. Joten mitään hyötyä siitä ei olisi ollut. 

Vierailija
38/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin hieman masentuneena onnellisimmillani nukkuessa. Nykyään olen vihainen kuin minut herättää ja iloinen kuin saan nukkua niin pitkään kuin jaksaa ja loikoilla sängyssä. Joten päättele siitä

Vierailija
39/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siis sinäkö määrittelet mikä aika kenellekin on se päivän paras aika? Eli mikä se sun mielestä on? Klo. 8 aamulla, klo. 10 aamulla, mikä? 

Itselleni päivän paras aika alkaa illalla n. klo. 21 ja jatkuu yö klo. 3 asti. Olen vahvasti iltavirkku ja aamut ovat minulle aikas turhaa aikaa. Jos joudun heräämään vaikkapa klo. 8.30, niin olen aivan zombi koko päivän. Mitään en saa aikaiseksi. Mutta taas omaa rytmiä noudattaessani, eli herään puolen päivän tienoilla, saan kaikenlaista päivän aikana tehtyä. Juu ja työtön olen tällä hetkellä, joten siksi luontaista rytmiäni pystyn noudattamaan, onneksi.

Olen myös ollut aikoinaan vakavasti masentunut ja onneksi läheiseni olivat tukena, eivätkä alkaneet vaatia minua tekemään jotain mitä en halunnut. Jos tuolloin joku olisi alkanut herättelemään minua "päivän parhaana aikana", niin huudot olis saanut. Sitäpaitsi silloiset lääkkeeni olivat hyvin vahvoja, niin enpä klo. 8 aamulla olisi edes pystynyt heräämään tai ainakin olotila väkisin herätettynä ois ollut kuin krapulaisella. Joten mitään hyötyä siitä ei olisi ollut. 

Yritä nyt kuitenkin muistaa, että suuri osa ihmisistä käy töissä eikä voi valita, milloin nukkuu. 

Ei tämä maailma pyörisi, jos kaikki makaisivat kotona ja toteuttaisivat omaa luontaista unirytmiään. 

Varmasti tuntuu monesta aika paskalta herätä ja mennä töihin, mutta on vaan mentävä. Valittaminen ja kurjuudessa rypeminen ei paranna tilannetta. 

Vierailija
40/42 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän sisaruksesi tai vanhempasi? Mitä joudut hoitamaan hänen puolestaan? Olisiko niistä vastuista mahdollista irroittautua?

Jotenkin tuntuu siltä, että se herättäminen ei välttämättä ratkaise tilannetta.